#841 2010-02-08 13:32:54
- Anl
- Medlem
- Registrerad: 2008-01-02
Re: Träningskompis i närheten av Viby (Sollentuna)
Tycker ni var jätteduktiga! Det där med mage har jag sympati för, jag valde att kliva av igår när den inte ville vara med längre. Funderar på att höja motivationen lite genom att ta Vikingarännet på söndag istället. Nån bra form, tid eller placering på Vasan är ändå kört för mig iår - oavsett vad resultatet från förra veckans magnetkamera skulle bli.
#842 2010-02-08 20:04:50
- Eda
- Medlem
- Registrerad: 2008-12-12
Anl skrev:
Tycker ni var jätteduktiga! Det där med mage har jag sympati för, jag valde att kliva av igår när den inte ville vara med längre. Funderar på att höja motivationen lite genom att ta Vikingarännet på söndag istället. Nån bra form, tid eller placering på Vasan är ändå kört för mig iår - oavsett vad resultatet från förra veckans magnetkamera skulle bli.
Vikingarännet är ju trevligt och det kan nog bli fint till helgen, men efter att ha kört skidtävlinga 2 helger på raken och funderar på att åka Bessemer om 2 veckor så är det nog inte så poppis att vara borta hela söndagen, ett långpass på Bisslinge får nog räcka ![]()
Trist med magen såg ju att det ganska unika inträffade att 50 km DM gick att köra i Skåne. Min mage höll faktiskt riktigt bra under Värmdöloppet men uppladdningen blev ju riktigt dålig.
Maxi: Hur har det gått för för dig i Marcialonga resp Evertsbergsrännet?
#843 2010-02-08 20:43:49
- Maximilian
- Medlem
- Från: Sollentuna
- Registrerad: 2008-03-08
- Webbsida
Eda skrev:
Anl skrev:
Vikingarännet är ju trevligt och det kan nog bli fint till helgen, men efter att ha kört skidtävlinga 2 helger på raken och funderar på att åka Bessemer om 2 veckor så är det nog inte så poppis att vara borta hela söndagen, ett långpass på Bisslinge får nog räcka
Trist med magen såg ju att det ganska unika inträffade att 50 km DM gick att köra i Skåne. Min mage höll faktiskt riktigt bra under Värmdöloppet men uppladdningen blev ju riktigt dålig.
Maxi: Hur har det gått för för dig i Marcialonga resp Evertsbergsrännet?
Marcialonga åkte jag på 5'05 vilket var betydligt långsammare än jag tänkt mig.
Min analys av varför det inte gick fortare:
1. På torsdag kväll körde jag Åldersjakten, som är ett 10-kilometerslopp i Upplands Väsby. Jag hade inte återhämtat mig helt till Marcialonga (söndag).
2. Natten innan Marcialonga hade det snöat och var ganska trögt före, vilket inte gynnar en utpräglad stakåkare (om än med naturligt stark överkropp).
3. Jag hade inte vallat för glid, utan bara primatera-sicklat glidytorna på mina skidor. Det kommer jag inte att göra om i första taget, eftersom det kändes som att de allra flesta hade bättre glid än jag. I samtliga lopp jag kört tidigare har jag upplevt det som att jag haft bättre glid än övriga (då har iofs Christian Minatti vallat skidorna).
5. För fäste hade jag Toko base wax i botten och sedan några lager med Swix blå extra varvat med Vauhti orange ("moroten"). Fäste hade jag hela loppet utan att valla om, så det kan jag inte klaga på. Men, förmodligen hade jag lagt på för tjockt vilket försämrade det redan dåliga glidet.
Loppet: Det gick väldigt tungt hela vägen upp till Canasei (18 km). Efter vändningen där kunde jag återhämta mig i stakandet utför. I uppförsbackarna fanns dock inga spår. Snön var som socker och jag var tvungen att sax-gå uppför dem.
De sista 5km: redan efter den första 2km slakmotan var jag oerhört trött. I den sista branta backen hade jag inget kvar i armarna, så jag började diagonala, så gott jag kunde. Efter c:a 200m orkade jag inte mer, utan började gå (på skidorna alltså). Fästet var det inget fel på, så armarna kunde vila så pass att jag orkade med en liten stakspurt när jag väl kommit uppför sista backen. Oj vad skönt att gå i mål!!! Var betydligt tröttare än efter Vasaloppet 2009.
#844 2010-02-08 20:49:48
- Anl
- Medlem
Du kanske led av höjden över havet? Borde vara ganska stor individuell variation på det
#845 2010-02-08 21:01:18
- Eda
- Medlem
Maximilian skrev:
Eda skrev:
Anl skrev:
Vikingarännet är ju trevligt och det kan nog bli fint till helgen, men efter att ha kört skidtävlinga 2 helger på raken och funderar på att åka Bessemer om 2 veckor så är det nog inte så poppis att vara borta hela söndagen, ett långpass på Bisslinge får nog räcka
Maxi: Hur har det gått för för dig i Marcialonga resp Evertsbergsrännet?Marcialonga åkte jag på 5'05 vilket var betydligt långsammare än jag tänkt mig.
Min analys av varför det inte gick fortare:
1. På torsdag kväll körde jag Åldersjakten, som är ett 10-kilometerslopp i Upplands Väsby. Jag hade inte återhämtat mig helt till Marcialonga (söndag).
2. Natten innan Marcialonga hade det snöat och var ganska trögt före, vilket inte gynnar en utpräglad stakåkare (om än med naturligt stark överkropp).
3. Jag hade inte vallat för glid, utan bara primatera-sicklat glidytorna på mina skidor. Det kommer jag inte att göra om i första taget, eftersom det kändes som att de allra flesta hade bättre glid än jag. I samtliga lopp jag kört tidigare har jag upplevt det som att jag haft bättre glid än övriga (då har iofs Christian Minatti vallat skidorna).
5. För fäste hade jag Toko base wax i botten och sedan några lager med Swix blå extra varvat med Vauhti orange ("moroten"). Fäste hade jag hela loppet utan att valla om, så det kan jag inte klaga på. Men, förmodligen hade jag lagt på för tjockt vilket försämrade det redan dåliga glidet.
Loppet: Det gick väldigt tungt hela vägen upp till Canasei (18 km). Efter vändningen där kunde jag återhämta mig i stakandet utför. I uppförsbackarna fanns dock inga spår. Snön var som socker och jag var tvungen att sax-gå uppför dem.
De sista 5km: redan efter den första 2km slakmotan var jag oerhört trött. I den sista branta backen hade jag inget kvar i armarna, så jag började diagonala, så gott jag kunde. Efter c:a 200m orkade jag inte mer, utan började gå (på skidorna alltså). Fästet var det inget fel på, så armarna kunde vila så pass att jag orkade med en liten stakspurt när jag väl kommit uppför sista backen. Oj vad skönt att gå i mål!!! Var betydligt tröttare än efter Vasaloppet 2009.
Låter som det var slitigt. Är du sugen på Bessemerloppet om två veckor? Just nu är jag inte så sugen, dagen efter Värmdö men tror att jag är det om ett par dagar. SKulle dessutom behöva seeda upp mig (men det verkar ju tufft i år).
Håller med Anl om att höjden borde kunna göra något på Marcialonga (det ligger väl på upp mot 1500 möh och det kan ju vid hård ansträngning påverka lite). Är det ett lopp som du ändå rekommenderar?
#846 2010-02-08 22:07:33
- Rotebrostakaren
- Medlem
- Registrerad: 2006-01-20
Ja, ja Maxi, skyll tiden på Marcelonga på att jag Primateriasicklade och borstade dina skidor, jag lovar att aldrig göra om det
. Måste erkänna att även jag inte hade superglid nu i helgen, lite över medel kanske, men jag brukar ha bättre än så, inte så man medvetet kunde lämna luckor på krön. Nu vill jag även höra redogörelse av Everetsbergrännet, hur du vallade och hur det gick. Seda bör man ju åka Bessemer alternativt Skinnarloppet 2 veckor innan Vasaloppet, så laddar eliten, och Bessemer är ju närmare. För övrigt tänkte jag mig ett långpass tidigt på lördag på Bisslinge. Förhoppningsvis med Lars-Erik som sällskap. Sedan vore det fint med ett litet intervallpass här i veckan någon kväll också, med lite sparring. Känner mig ovanligt pigg just nu, nästa frisk, peppar peppar.
#847 2010-02-08 22:29:42
- Eda
- Medlem
Rotebrostakaren skrev:
Ja, ja Maxi, skyll tiden på Marcelonga på att jag Primateriasicklade och borstade dina skidor, jag lovar att aldrig göra om det
. Måste erkänna att även jag inte hade superglid nu i helgen, lite över medel kanske, men jag brukar ha bättre än så, inte så man medvetet kunde lämna luckor på krön. Nu vill jag även höra redogörelse av Everetsbergrännet, hur du vallade och hur det gick. Seda bör man ju åka Bessemer alternativt Skinnarloppet 2 veckor innan Vasaloppet, så laddar eliten, och Bessemer är ju närmare. För övrigt tänkte jag mig ett långpass tidigt på lördag på Bisslinge. Förhoppningsvis med Lars-Erik som sällskap. Sedan vore det fint med ett litet intervallpass här i veckan någon kväll också, med lite sparring. Känner mig ovanligt pigg just nu, nästa frisk, peppar peppar.
Långpasset blir på söndag för min del, lördag blir det nog bara ett kortare pass på tidig morgon eller sen eftermiddag. Kvällspass i veckan borde väl gå att få in. Jag hade riktigt taskigt glid i söndags på mina sprillans nya Fisher (i och för sig bara vallade med BWLF och swix LF), blir strukturen bättre efter att ha åkt och vallat några gånger? Brukar ha bättre glid på mina gamld Madshus.
#848 2010-02-09 04:28:55
- Maximilian
- Medlem
- Webbsida
Rotebrostakaren skrev:
Inte min avsikt att låta otacksam. Jag uppskattade verkligen din hjälp med sicklingen av skidorna eftersom jag ville testa det. Är ganska övertygad om att jag lagt på för tjockt med fästvalla, vilket kanske var den främsta orsaken till det dåliga glidet. Är sickling kanske bättre i vissa fören?
Evertsbergsrännnet:
Torbjörn Furn (som jag lärt känna på funbeat) och jag åkte upp till Mora på fredag em och
vallade våra skidor enligt följande (vallaren var bortrest):
Glid - Star 6 i botten och på det Swix HF7
Fäste - Toko base wax i botten och Rode -1 - -3 ovanpå
(Vi gjorde iordning bägge mina par)
Sedan vidare till Oxberg där vi skulle bo i gamla skolan, som numera fungerar som vandrarhem. Det är c:a 300m till Oxbergskontrollen och rekommenderas varmt för en träningshelg. Alla faciliteter finns, även dator med internetuppkoppling för att kolla väderprognosen. Kostar 175:-/natten.
På lördag åkte vi till Evertsberg för att hämta ut nummerlapparna vid 9-tiden. Sedan testade vi skidorna. Valet föll på mina Fischer RCS från förra årets succévasa, som jag tyckte gled lite bättre. Kom iväg bra i starten utan några incidenter. Upplevde att jag hade ungefär samma glid som övriga fältet. Kroppen kändes betydligt bättre än i Marcialonga, men ändå inte optimal. Kämpade på och låg hela loppet på mellan 85-90% av maxpuls. Tiden blev 3:04:43 vilket jag efter omständigheterna är nöjd med (enligt pulsmätaren var sträckan knappt 47km). Torbjörn åkte på 2:42 och fick pris som 5:a i H35, imponerande!
Det visade sig att min tid i Evertsbergsrännet räckte till led 4 med 17 sek marginal!
På lördag åker jag Orsa Grönklitt Ski Marathon, sedan blir det nog tävlingsuppehåll fram till Halvvasan.
Senast redigerat av Maximilian (2010-02-11 14:47:52)
#849 2010-02-09 09:01:45
- Anl
- Medlem
Börjar bli lite skeptisk mot base wax i olika varianter, känns som att det ofta kan stjäla glid. Lägger en gammal grön Rode i botten istället. Kanske bara skrock, men det känns bättre.
#850 2010-02-09 09:48:24
- Lars-Erik
- Medlem

- Registrerad: 2006-03-18
Rotebrostakaren skrev:
Tyvärr kan jag inte komma på lördag. Jag är då nyss hemkommen från Rumänien och
"regeringen" har andra planer.
Vi kanske kan ha en gemensam runda EFTER Vasaloppet om snön ligger kvar och berätta om alla förklaringar och bortförklaringar där . Eljest lovar jag komma på Rullskidtur då motsvarande kan avhandlas och kanske blötas (!) och stötas.
Till Tomas: Jag har försök kontakta dig på email men på min dator ser det inte ut som att just dessa brev går iväg.
#851 2010-02-09 11:17:31
- Anl
- Medlem
Långpass lördag morgon mest stakning, och så Vikingarännet söndag. Perfekt helgupplägg:-)
#852 2010-02-09 16:50:54
- Maximilian
- Medlem
- Webbsida
Anl skrev:
Börjar bli lite skeptisk mot base wax i olika varianter, känns som att det ofta kan stjäla glid. Lägger en gammal grön Rode i botten istället. Kanske bara skrock, men det känns bättre.
Du kan ha en poäng där. I Marcialonga hade jag nog lagt på för tjockt med Base wax, men inför Evertsbergsrännet lade vi extra tunt.
#853 2010-02-09 16:57:57
- Niklas
- Medlem

- Från: Luleå
- Registrerad: 2005-10-27
Maximilian skrev:
Anl skrev:
Du kan ha en poäng där. I Marcialonga hade jag nog lagt på för tjockt med Base wax, men inför Evertsbergsrännet lade vi extra tunt.
Jag brukar själv (efter tips från erfarna åkare i bekantskapskretsen) grunda med gammal hederlig Swix grön och/eller blå extra när det är kallt och nysnö och använda grundvax bara i mer slitande fören.
#854 2010-02-09 17:09:40
- Niklas
- Medlem

- Från: Luleå
- Registrerad: 2005-10-27
Rotebrostakaren skrev:
. Måste erkänna att även jag inte hade superglid nu i helgen, lite över medel kanske, men jag brukar ha bättre än så, inte så man medvetet kunde lämna luckor på krön.
Jag har fått lite varierande resultat själv och det före där jag ännu aldrig fått till något riktigt superglid med stålsicklat+borstat (Kuzmin/primateria + borstning med bara fin struktur eller även lite grövre dito inrillad eller lagd med struktursickeln) är riktigt kall kärv nysnö. Har provat i några tävlingar men insett att jag behöver göra något annorlunda för att bli riktigt nöjd, men vet ej om annan struktur, fästvallning, borstning och/eller toppning med något kallpulver är vad som saknas. Har varit mer nöjd i andra temperaturer och fören, men är väl bara att experimentera och prova vidare. ![]()
#855 2010-02-10 09:56:56
- Rotebrostakaren
- Medlem
- Registrerad: 2006-01-20
Skönt att denna tråd utvecklats till en vallatråd...,i riktigt kallt borde ovallat rent teoretiskt funka utmärkt, då är det torrfriktion, och det vallan gör är att baka i mikrohåren i min teorivärld. Men ju kallare det är desto viktigare att du inte har några mikrohår, gör du ala Kuzmin tror jag det blir för mycket mikorhår får att glida bra när det är riktigt kallt, alltså tjänar du på att baka in dessa i valla, men jag och Mario har lyckats få det riktigt blanksvart utan valla, då tror jag det enbart hänger på rätt struktur. Nu i helgen var det halvklart till mulet och -1--2 kanske, nysnöaktigt, jag är inte säker på att de som gled bättre gjorde det p g a strukturen, min var nog för min, eller p g a flourpulver...., svårt att veta. Men i min sinnevärld är det runt nollan och fallande nysnö som om det är bättre med flour, så är det just då. Men jag tror nästan alltid att det är strukturen som är viktigast, sedan mikrohårsfritt i kallföre(antingen vallainbakat eller borttaget med stålsickel mm.).
Grundvax, tror inte det tar på glidet om man gör enligt Swixmodellen, de säger också att det inte tar på glidet (man tror på det man vill tro på
) Lägg tunt och täck sedan med V30, värm V30 lätt, men inte så mycket att det blandar sig, detta borde innebära att grundvaxet bara "håller ihop" och inte kommer i kontakt med snön.