#1 2010-02-02 12:41:25
- TO
- Medlem
- Registrerad: 2006-02-20
Rengöring före glider nödvändigt?
Vad händar med smutsen om du värmar inn glider utan att rengöra glidsonerna först? Det verkar som väldigt få skidåkare tar "risken" på det ...
Skulle smutsen reagera med belägget på nåt sätt?... Hur skulle det gå till rent kemisk?
Eller vil smutsen bara bli upplöst i glideren, och därmed tas bort från belägget när du sicklar den bort?
Om det är så, skulle det vara möjligt att undvika den separata rengöringsprocessen, och lägge på glider direkt på et belägg som har varit i kontakt med snø i många mil och samlat lite smuts.
Rengöring gennom att lägga på varm glider och ta bort den medan den är varm er ju vanligt. Varför skulde det vara "tveksamt" eller fel att vänta til glideren er svalnat, og därmed rengöra och glida i samme operation?
Jag er ute efter en förklaring som är "så vetenskaplig som möjligt". Varför skulde smuts - som den varme glideren altså har löst upp - binda seg til belaget igen (!) om den får svalna? Finns det kemister här som kan svara? ;-)
Senast redigerat av TO (2010-02-02 12:46:29)
#2 2010-02-09 04:33:26
- Dunderklumpen
- Erfaren medlem

- Registrerad: 2005-10-20
Re: Rengöring före glider nödvändigt?
Jag har i alla fall pluggat llite kemi, även om jag inte vill kalla mig kemist numera.
Om du sicklar varmt eller kallt spelar nog ingen roll. Men jag förstår inte vitsen med att vänta. Om du bara ska ha ett lager paraffin som "tvättning", är det ju lika bra att ta bort medan du har skidan på vallastället, dvs du behöver inte vänta på att paraffinet svalnar. För mig låter det som att tvåla in händerna men vänta med att skölja av dem. Förstår alltså inte vitsen med väntan!
Jag kör inte längre med billiga service-pack, utan bara med bwlf. Mest för att jag inte vill byta ut grundvallningen mot dessa billiga service-paraffiner. Blir för dyrt att göra som jag gjorde förr med bwlf. Beskrev i en gammal tråd hur jag brukar göra nu.
http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=1946
#3 2010-02-09 09:40:14
- Göllet
- Medlem
- Registrerad: 2006-04-26
Nu för tiden finns det även valla väck för glidytan som kan vara bra att använda.
Ex: http://www.polder.se/1/sv/vallatillbeho … leaner.php
#4 2010-02-09 10:17:25
- Spaghettiarmen
- Medlem
- Registrerad: 2010-01-15
Vauhti har även en rengöring med fluor för glidytorna.
#5 2010-02-09 11:17:50
- the h
- Medlem
- Registrerad: 2005-10-20
Varm rengöringen är en bra metod att ta bort smuts från belaget gör det gärna två gånger, det syns på sickeln också hur orent belaget är, även nyfallen snö är smutsig.
#6 2010-02-09 12:54:11
- TV-åkaren
- Medlem
- Registrerad: 2008-03-05
Colgate har också rengöringsprodukter med mycket flour i...
/TV-åkaren ![]()
PS Jag ber hemskt mycket om ursäkt för detta inlägg men jag kunde bara inte hålla mig.