Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Norges dåliga glid


bjorn12

Recommended Posts

Intressant och ambitiöst ryggskottsgöra i ursprungsinlägget men jag tycker inte heller att det går att dra några avgörande slutsatser utifrån det.

 

Enligt norrmännen själva så hade de ju bra glid i början på sträckorna och så dog det eftervart. Pölder för på sin blogg vidare lösa uppgifter om att vallateamet skulle ha preparetat skidorna med en metod som gav superglid men glömde testa om glidet höll längre än under teststräckorna. Nåja. Alla spekulationer gillas.

 

Det hade i alla fall varit givande att få veta varvtiderna för varje åkare på varje sträcka. Det borde ge någon vägledning om norrmännens klagolåt stämmer. Borde väl finnas någonstans?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 63
  • Created
  • Last Reply
Känns som om några här i trådslutet inte har läst björn12s fantastiska inledande utredning. Norge har bättre glid än Sverige' date=' men får ändå stryk![/quote']

Ja visst är den fantastisk, opartisk och verkligen djupgående analys som entydigt visar hur det egentligen ligger till.

Jag spårar en viss ironi b-ivar. Jag skrev redan i det inledande inlägget att det här inte säger allt och man kan säkert komma med många invändningar. Men det visar i alla fall att, mätt på det här sättet (utförsbackar runt hela banan) så verkar Norge inte ha haft något katastrofglid. Har du några fakta som talar för att man kan tolka det på motsatt sätt? Eller har du några fakta som helt motbevisar detta?

Link to comment
Share on other sites

Känns som om några här i trådslutet inte har läst björn12s fantastiska inledande utredning. Norge har bättre glid än Sverige' date=' men får ändå stryk![/quote']

Ja visst är den fantastisk, opartisk och verkligen djupgående analys som entydigt visar hur det egentligen ligger till.

Jag spårar en viss ironi b-ivar. Jag skrev redan i det inledande inlägget att det här inte säger allt och man kan säkert komma med många invändningar. Men det visar i alla fall att, mätt på det här sättet (utförsbackar runt hela banan) så verkar Norge inte ha haft något katastrofglid. Har du några fakta som talar för att man kan tolka det på motsatt sätt? Eller har du några fakta som helt motbevisar detta?

Fakta? Nejdå, din analys är helt korrekt. Jag förutsätter givetvis att du tagit alla parametrar i beaktning, exempelvis fart/kraft i stavtag (antal innan) över krönet. Men det är väl oväsentligt, för en som sliter med dåligt glid på flacken försöker ju knappast ta igen något i ren frustration utför utan kan precis som en med kanonskidor känna sig trygg och slappna av.

Link to comment
Share on other sites

Detta kan ju inte stämma, det är ju kingkong maskinen Tazzari som är den enda förklaringen ;)

 

Givetvis är det inte enbart Primaterias produkter som är förklaringen heller. Först och främst har vi mycket bra skidåkare som dessutom är i form och spm fått ett jädra självförtroende och "go" i laget. Sedan har vårt vallateam lyckats mycket bra med fästvallningen vilket även det påverkar glidet .

Men, jag kan inte sluta att dra på smilbanden inför faktumet att Sverige inför Vancouver fick Primaterias sicklar i sitt sortiment. Inför Sochi 2014 får med rillern och båda dessa gånger får man superskidor :D

Vad exakt allt beror på kommer vi aldrig få veta men visst är det ett lustigt samband?

 

Nu vet jag också att VM 2011 i Hollmenkollen inåt var några superskidors VM från svenskt håll men det får väl ses som undantaget som bekräftar regeln ;)

Link to comment
Share on other sites

Vi får se till lördag och söndag, om Norge knäckt vallakoden och kan behålla sitt fina startglid loppen igenom, teamsprinten säger ingenting, då man kan preparera mellan sträckorna.

 

Blir det skidbyte på 3 och 5-milen, vilket i så fall borde gynna Norge. Blir det lättföre, se upp för Northug, om inte Legkov "kört skiten ur honom" före sista varvet.

Link to comment
Share on other sites

Nu är det nytt före, nya förutsättningar då det snöat 2 dm i veckan. Så det blir en ny kod för Norrmännen att knäcka vilket inte är lätt då man hamnat så fel i början och får jobba mot både motvind, uppförsbacke och sviktande självförtroende.

 

Hockey förståsigpåaren Tornberg förstod tydligen inte på hur Björgens skidor helt plötsligt kunde gå bra...men det är klart, snö som snö...eller?

 

Sen att tiderna på de olika varven under 5 milen ska gå att jämföra vet jag inte då temperaturen brukar inverka på föret under så lång åktid.

 

Lättföre eller ej så lär nog fler än Legkov köra skiten ur Petter för på 5 mil, då om någonsin ska väl ändå Northugs träningsbakgrund visa sig.

Link to comment
Share on other sites

Drömmen är att Anders Södergren får en individuell medalj. Ska jag drömma mig iväg ännu mer så säger jag Hellner som 1:a, Olsson som 2:a och att Södergren plockar Northug i spurten och tar bronset. Då gör vi 23/2 till ny nationaldag :D

Är väl bara att låta Emil Jönsson starta, så lär ju alla mellan honom och bronset göra en kullerbytta strax före upploppet så han kan passera. Skiter det sig för Tre Kronor idag så in med Emil i bronsmatchen också! :P

 

Nej allvarligt, trist att behöva läsa om förkylningssympton hos både Kalla och Hellner, men på herrsidan finns ju i alla fall fler medaljhopp, och man kan ju alltid hoppas att det är mer nervositet och försiktighetsåtgärder än riktig förkylning eller värre.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...