Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Blir det något Vasalopp 2014?


rible12

Recommended Posts

  • Replies 137
  • Created
  • Last Reply
Hade hoppats på ett snabbt före is eller blött. Men verkar som det ska snöa hela lördagen. Så då undrar jag.

 

Hur dags drar pistmaskinerna spåren? Anpassar de sig och kör efter snöfallet om det går?

 

Kan man förvänta sig att det blir nysnöföre eller fräser de upp så pass att det kanske blir mer som konstsnö?

De kör nog spåren när de tror det är bäst. Förra året blåste det hårt under natten mot söndagen så att mycket skräp drog in. De väntade därför med att dra spåren till det blåst färdigt men följden att spåren inte hann bli riktigt hårda. Men ändå rätt beslut.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan dock medge att jag föredrar isiga o hårda spår framför spår med nysnö i. Om det kommer nysnö är det en svår avvägning, om man skall våga starta på klister eller burkvalla.

Om man har möjlighet att åka ut och titta på spåren på lördagen (vår klubb åker alltid till Mångsbodarna dagen före) för att se om den nysnö som ev kommer har blandats ihop med den gamla.

Inte helt fel att ha två par skidor med ifall det skulla snöa rejält på natten och man står där med ett par klistervallade skidor. (glöm ej flytta över klistermärkena)

Link to comment
Share on other sites

gissar ni också kollat rapporten på VLs hemsida.

- Visst är det väl lite "marknadsföring/skönmålning" där kanske, men iaf jag kan inte låta bli att imponeras. Dagen D's logistik och göromål framstår inte längre så makalösa...

 

Behöver nog inte alls bli så illa som befarats.

 

(sedan kan inte jag låta bli att vara orolig över att vinterns frånvaro är moder natur som vill säga oss något; samtidigt som vårat svar på det blir än mer misshandel av moder natur)

Link to comment
Share on other sites

gissar ni också kollat rapporten på VLs hemsida.

- Visst är det väl lite "marknadsföring/skönmålning" där kanske, men iaf jag kan inte låta bli att imponeras. Dagen D's logistik och göromål framstår inte längre så makalösa...

 

Behöver nog inte alls bli så illa som befarats.

 

(sedan kan inte jag låta bli att vara orolig över att vinterns frånvaro är moder natur som vill säga oss något; samtidigt som vårat svar på det blir än mer misshandel av moder natur)

Undrar vad den provisoriska övergången de byggde i Gävle Dalas sändning skulle ha för funktion? såg inte ut att få plats med mer än två ibredd på den...

Link to comment
Share on other sites

Jag såg inslaget från Johns sport; för morgondagen rekommenderade han burkvalla de första två sträckorna, sedan klister. Han ville dock inte uttala sig om söndagen, ville avvakta väderutvecklingen, ville dock inte utesluta klister täckt med burkvalla.

Det är väl det som känns troligast för söndagen som det ser ut just nu..iaf om man vill ha fäste efter Evertsberg...och det vill jag ha iaf.Men i år kan man ju tydligen vänta sig precis vad som helst av vädret....Kanske somnar på lördagkvällen med snö på backen och vaknar till barmark :p eller tvärtom.

Link to comment
Share on other sites

Det är väldigt svårt att ploga på isigt o ojämt underlag' date=' skidan slinter, tar tag och det är lätt att tappa balansen och ramla

 

Åkare med dålig teknik och 60+are borde avstå vid alltför isig pist. Det i så fall kan hoppas på är att det blir plusgrader framåt dagen, som löser upp snön så att det går att ploga. Många tycker det är bra om det ej går att ploga,men det finns mängder av åkare som ändå sätter skidan utanför spåret, när det börjar gå för fort.[/quote']

Varför ska man ploga? Utförsbackarna i Vasaloppet är förhållandevis enkla (det är ju inga branta backar med sladdkurvor och U-svängar precis) och med hårda fasta spår så ska de allra flesta klara av att åka ner för dom ståendes i spåret bara man inte ligger precis på framförvarande åkares bakskidor. Det är värre när det är löst eller obefintliga spår.

Jag låg runt plats 5-6000 för två år sedan när det var räls och allt efter Evertsberg var fullständig sönderplogat. Runt 4000 där jag brukar ligga är det bättre men samma tendenser.

 

Så fakta är att oavsett hur enkelt det borde vara så är spåren till stor del bortplogade redan efter den första fjärdedelen passerat.

Vad som är enkla eller svåra backar beror rätt mycket på hur bra man är på utförsåkningoch, inte minst, på hur bra sjjälvförtroende man har. Vadaloppsbackarna är jganska långa och i rätt före kan det gå bra fort. Jag har full förståelse för de som fegar ur och plogar.

Link to comment
Share on other sites

gissar ni också kollat rapporten på VLs hemsida.

- Visst är det väl lite "marknadsföring/skönmålning" där kanske, men iaf jag kan inte låta bli att imponeras. Dagen D's logistik och göromål framstår inte längre så makalösa...

 

Behöver nog inte alls bli så illa som befarats.

 

(sedan kan inte jag låta bli att vara orolig över att vinterns frånvaro är moder natur som vill säga oss något; samtidigt som vårat svar på det blir än mer misshandel av moder natur)

Naturlig variation, vi har ju haft tre kanonvintrar nu. Det bli väl nån sån här

varmvinter med jämna mellanrum.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...