Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Uppdrag Granskning - igen


Iskall

Recommended Posts

  • Replies 106
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

glem sykkel..... det er noe helt annet..

det er en egen kultur med lag som ingen i hemlandet har koll på

I norge og sverige er skiløperenen folkehjelter som alle følger hele året. De deltar i renn hele året, rulleski, idrettsuker med barn, etc etc...

De har vært kjent og fulgt opp av voksne ledere og trenere siden barns alder. Det er en sunn dugnadskultur.

 

Motsatsen er langrenn i land som italia, russland, østerrike etc... der ingen vet hvem der er... hvem visste hvem Durr var... De går i små lag og er en minoritet omtrent som arnold schwarzenegger i pumping iron, og profflagene i sykkel. De har ikke kontakt med folket og er en isolert gruppe. Med litt historie og kulturforståelse fatter man dette.

Vi har hatt skihelter i 100 år....sondre nordheim, birger ruud etc...

I norge kan man bare ikke dope seg i langrenn... hadde man blitt tatt måtte man søke asyl..

 

Stakkars erling jevne...birkebeinerkongen som ble uthengt i svt dokumentar... Mannen er 46 år og trener 2-3 ganger i uken. Han gikk vel birken 10 min bak teten i 2012, 15 år etter han la opp....tror det var 2.35-40... Han er vel det ærligste mennesket man kan finne..

Om han var 25 hadde han slått dagens løpere med 10 min..

Nivået på dæhlie, alsgaard, jevne, sivertsen, etc var enormt...og de var helt rene..

Det er en grunn til at en alsgaard på 41 år tar sølv i NM med o2 opptak på 75 sammenliknet med 90 fra 1994

 

Alsgaard, northug og co har dominert og varit oslagbare siden de var 14 år gamle.. De er ikke de som er dopet... det er de som plutselig dukker opp og er i form i OS..

Nok tullprat... Og Anders Aukland.. dopet...he he... man finner ikke en ærligere og renere idrettsmann... Han har vært topp i friidrott och langrenn i 25 år...

Edited by hebbe
Link to comment
Share on other sites

hei

 

det er ikke noe vits å spekulere i svenske og norske dopere i langrenn.. de finnes ikke

ALLe italienere var dopet... fauner henge på dæhlie i stafetten 94...he he he. de fusker i alt de gjør

Att hänga på Dählie i just den stafetten var väl inte så svårt? Minns jag rätt så stod dom väl mest och tittade på varandra innan Dählie sen fick vika ner sig i spurten... ;-)

Link to comment
Share on other sites

Anledningen till att man inte skall hänga ut enskilda skidåkare i ett program som detta är att det finns personer, som utan kunskaper slår fast att han eller hon varit dopade. Det ser vi här på forumet och även i programmet, där den italienske experten konstaterade att ACO måste varit dopad.

Till skillnad mot din norska kollega så är dina inlägg Goldrush trovärdiga, då de är baserade på fakta och inte tyckande om norska skidåkare.

Link to comment
Share on other sites

Gör man denna typ av program har man näst intill ett omöjligt uppdrag. Pratar man konkreta namn så uppfattas det av vissa som att någon hängs ut. Rabblar man bara en massa siffror och statistik blir det hela ganska ointressant och väldigt teoretiskt för den normale tittaren. Dessutom tillmötesgår man de som vill tiga ihjäl saken.

 

Blev Aukland uthängd av UG? Han fick frågor kring sina som UG och FIS ansåg vara onormala värden. Han hanterade detta efter bästa förmåga och jag är inte beredd att säga att just han var dopad. Tycker man var tydlig med att det material man presenterade inte kunde peka ut någon på individnivå då variationer förekommer.

Link to comment
Share on other sites

....Hans kommande utspel i kvällens Skavlan rör sig säkert om en massa saker bakom kulisserna, saker som i alla fall inte haft insyn i. Jörgen och Anders Aukland är en åkare som jag ser som en rättskaffens duo. De bjuder ju in många elitåkare från Sverige till deras träningsläger. Erik Wickström gästspelade där i somras, Tynell har också varit och sparrat i bergen vid Medelhavet. Rent spontant känner jag att Auklands ska gå vidare med hedern i behåll. Sätt ljuset i stället på åkare som gärna drar sig till undanskymda och ljusskygga träningsplatser.
Link to comment
Share on other sites

Blev Aukland uthängd av UG? Han fick frågor kring sina som UG och FIS ansåg vara onormala värden. Han hanterade detta efter bästa förmåga och jag är inte beredd att säga att just han var dopad. Tycker man var tydlig med att det material man presenterade inte kunde peka ut någon på individnivå då variationer förekommer.

Jag håller med. Varken Aukland eller ACO blev utpekade som dopade. Däremot fanns det konstiga mönster i deras blodvärden, och detta ville UG gärna ha en förklaring till. Om dessa åkare nu inte har något att dölja så borde väl åkarna själva, deras läkare, skidförbundet eller FIS kunna bidra med förklaringar till dessa blodvärden? Ingen har hittils velat eller kunnat göra detta (utom möjligtvis Zidek som förklarar värdena med diagnosen hemokromatos). Det luktar ju mörkläggning.

Link to comment
Share on other sites

....Hans kommande utspel i kvällens Skavlan rör sig säkert om en massa saker bakom kulisserna, saker som i alla fall jag inte haft insyn i. Jörgen och Anders Aukland är två åkare som jag ser som en rättskaffens duo. De bjuder ju in många elitåkare från Sverige till deras träningsläger. Erik Wickström gästspelade där i somras, Tynell har också varit och sparrat i bergen vid Medelhavet. Rent spontant känner jag att Auklands ska gå vidare med hedern i behåll. Sätt ljuset i stället på åkare som gärna drar sig till undanskymda och ljusskygga träningsplatser.
Link to comment
Share on other sites

....Hans kommande utspel i kvällens Skavlan rör sig säkert om en massa saker bakom kulisserna' date=' saker som i alla fall jag inte haft insyn i. Jörgen och Anders Aukland är två åkare som jag ser som en rättskaffens duo. De bjuder ju in många elitåkare från Sverige till deras träningsläger. Erik Wickström gästspelade där i somras, Tynell har också varit och sparrat i bergen vid Medelhavet. Rent spontant känner jag att Auklands ska gå vidare med hedern i behåll. Sätt ljuset i stället på åkare som gärna drar sig till undanskymda och ljusskygga träningsplatser.[/quote']

Det där säger ABSOLUT INGENTING om dom är/varit dopade..

Att Anders gått ut med sina blodvärden och alla uttalanden han gjort efter dokumentären i media gör dock att jag tenderar tro han är oskyldig.

Link to comment
Share on other sites

....Hans kommande utspel i kvällens Skavlan rör sig säkert om en massa saker bakom kulisserna' date=' saker som i alla fall jag inte haft insyn i. Jörgen och Anders Aukland är två åkare som jag ser som en rättskaffens duo. De bjuder ju in många elitåkare från Sverige till deras träningsläger. Erik Wickström gästspelade där i somras, Tynell har också varit och sparrat i bergen vid Medelhavet. Rent spontant känner jag att Auklands ska gå vidare med hedern i behåll. Sätt ljuset i stället på åkare som gärna drar sig till undanskymda och ljusskygga träningsplatser.[/quote']

Det där säger ABSOLUT INGENTING om dom är/varit dopade..

Att Anders gått ut med sina blodvärden och alla uttalanden han gjort efter dokumentären i media gör dock att jag tenderar tro han är oskyldig.

Håller med om att det inte säger något. Inte heller uttalanden och propaganda. Minns bara Lance Armstrong som ju sade sig vara ren som snö och aldrig testade positivt innan han till slut blev så överbevisad att han erkände hos Oprah...

Publiceringen av blodvärdena är bra men om FIS experter tyckt att Auklands värden varit konstiga så borde det ändå väga tungt.

Link to comment
Share on other sites

Visst sa den italienske experten att med utgångspunkt från Zideks värde måste hon varit dopad, titta programmet en gång till, om du inte tror mig.

Ska man va petig sa han att hon med stor sannolikhet var dopad. Experterna programmet lämnar ju utrymmer för individuella avvikelser pga sjukdom tex.

 

Däremot är ju det samlade materialet entydigt.

Link to comment
Share on other sites

Det där säger ABSOLUT INGENTING om dom är/varit dopade..

Att Anders gått ut med sina blodvärden och alla uttalanden han gjort efter dokumentären i media gör dock att jag tenderar tro han är oskyldig.

Håller med om att det inte säger något. Inte heller uttalanden och propaganda. Minns bara Lance Armstrong som ju sade sig vara ren som snö och aldrig testade positivt innan han till slut blev så överbevisad att han erkände hos Oprah...

Publiceringen av blodvärdena är bra men om FIS experter tyckt att Auklands värden varit konstiga så borde det ändå väga tungt.

Läste en norsk artikel där de menade att det är de två-tre låga värdena som kan ha varit felaktigt mätvärde på och att de 12 höga värdena är hans normala. Kan ju vara så faktiskt när det gäller Aukland. Han verkar ju juste! Men lite skumt är det! Tror att frestelsen är större i Norge när de märkte hur (redan på 80- och 90-talet vissa nationer konsekvent dopade sig med eget blod o sen epo och de själva som var bäst i världen eller bland de tre-fyra bästa var chanslösa så fort det var mästerskap). Frestelsen större i Norge då vinnarkulturen när det gäller skidor är viktigare där!!

Edited by snövinter
Link to comment
Share on other sites

Tål att upprepas, det var inte enbart blodvärdet som styrde om man hamnade på listan. I mätningarna fanns tre värden för varje provtillfälle. Bla hur mkt "färska" blodkroppar som fanns under tillväxt. Blodvärdet i sig kunde vara normalt men om de andra två parametrarna stack ut på ett onormalt sätt kunde man hamna på listan, eller om blodvärdet ändrades mycket över tid.
Link to comment
Share on other sites

....Hans kommande utspel i kvällens Skavlan rör sig säkert om en massa saker bakom kulisserna, saker som i alla fall inte haft insyn i. Jörgen och Anders Aukland är en åkare som jag ser som en rättskaffens duo. De bjuder ju in många elitåkare från Sverige till deras träningsläger. Erik Wickström gästspelade där i somras, Tynell har också varit och sparrat i bergen vid Medelhavet. Rent spontant känner jag att Auklands ska gå vidare med hedern i behåll. Sätt ljuset i stället på åkare som gärna drar sig till undanskymda och ljusskygga träningsplatser.

Det bröderna Aukland kan vara skyldiga till är intag av brottsliga mängder Cola och smörgåsar om jag minns Wickströms artikel rätt :D

Link to comment
Share on other sites

Rent objektivt observerat har ju Anders Aukland, utan att beskylla killen alls, särdrag i ansiktet som är vanliga bland idrottare som gått på grövre grejer än bloddopning, aka hormoniell påverkan. Käkparti osv. Förmodligen helt naturligt särdrag ska sägas, men det är ju också så att du kan hamna där även med lite tillskott av anabola steroider/hormoner.

 

(Och läs vad jag skriver. Att han har de särdragen. För det har han ju onekligen. Inget annat.)

 

Frågan är ju om exempelvis Mühlegg hade den hakan från början så att säga... I det fallet skulle jag ju tro att han varit på lite av varje längs vägen.

Link to comment
Share on other sites

Rent objektivt observerat har ju Anders Aukland, utan att beskylla killen alls, särdrag i ansiktet som är vanliga bland idrottare som gått på grövre grejer än bloddopning, aka hormoniell påverkan. Käkparti osv. Förmodligen helt naturligt särdrag ska sägas, men det är ju också så att du kan hamna där även med lite tillskott av anabola steroider/hormoner.

 

(Och läs vad jag skriver. Att han har de särdragen. För det har han ju onekligen. Inget annat.)

 

Frågan är ju om exempelvis Mühlegg hade den hakan från början så att säga... I det fallet skulle jag ju tro att han varit på lite av varje längs vägen.

Ett tips i all välmening innan vi retar upp norrmännen på närmsta fjälltopp är att läsa bröderna Auklands bok. Särdraget är i högsta grad ärftligt vilket du kan se på bilder från barndom och uppåt i åldrarna.

Bra och heltäckande bok också ;)

Link to comment
Share on other sites

Tror nog dom flesta provar lite tillsatser i hopp att det kan öka prestationsförmågan kan vara en magnecyl en kopp kaffe extra eller som svensken på 5000m i finnkampen som hinkade i sig en massa rödbetsjuice dock blev ju inte resultat så bra.

Man går in i hälsobutiken köper ginseng all det där som finns där, i tro att det skall hjälpa.

Jag tror elitidrottare provar lite av varje dom också och ibland går det överstyr.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...