Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Holmenkollens femmil - Richardsson for president!


larsbern

Recommended Posts

Otroligt smart kört idag. Nästan lite Northug-stil på att inte dra en meter, släppa lite över krönen för att sedan glida ikapp och till sist ett distinkt ryck som gav segern ohotat. Däremot brukar inte Northug ramla (frånsett VM i Sydkorea), men det hanterade han också bra och jobbade ifatt utan att förta sig.

 

Vi har ju Hellner-backen sen tidigare så nu är det dags att instifta och annektera Richardsson-haugen ;)

Link to comment
Share on other sites

Otroligt smart kört idag. Nästan lite Northug-stil på att inte dra en meter, släppa lite över krönen för att sedan glida ikapp och till sist ett distinkt ryck som gav segern ohotat. Däremot brukar inte Northug ramla (frånsett VM i Sydkorea), men det hanterade han också bra och jobbade ifatt utan att förta sig.

 

Vi har ju Hellner-backen sen tidigare så nu är det dags att instifta och annektera Richardsson-haugen ;)

+1! :)

Link to comment
Share on other sites

Jättekul!!! Dessutom Lars Nelson in som 5:a!

Precis, han t.o.m. spurtar ner diagonalsprintern Eldar Rönning. Alla svenskar gjorde mycket bra ifrån sig. Kul att se Martin Johansson på 13:e plats. Jens Eriksson var länge med innan han landade på 25:e och Simon Andersson på 40:e.

Link to comment
Share on other sites

Otroligt smart kört idag. Nästan lite Northug-stil på att inte dra en meter, släppa lite över krönen för att sedan glida ikapp och till sist ett distinkt ryck som gav segern ohotat.

Norrmännen fick så att säga smaka på sin egen medicin...

Link to comment
Share on other sites

Daniel Richardsson skriver seg inn som en av mange fortjente svenske vinnere i Kollen. Det var en relativt morsom femmil i går, men for min del burde den gått som enkeltstart.

 

Hva tenker dere svensker om felles vs enkeltstart?

Jag är helt klart för intervallstart (enkelstart) spänningen att se en åkare mot klockan är överlägsen mot att se en klunga åka mil efter mil ihop.

Link to comment
Share on other sites

Daniel Richardsson skriver seg inn som en av mange fortjente svenske vinnere i Kollen. Det var en relativt morsom femmil i går, men for min del burde den gått som enkeltstart.

 

Hva tenker dere svensker om felles vs enkeltstart?

Intervallstart (enkelstart) helt klart men masstarterna har blivit roligare nu när de kör på från början, Lex Johan Olsson.

Link to comment
Share on other sites

Intervallstart på 5-mil är ju helt klart att föredra. Det är ju mycket mer spännande när folk öppnar för hårt och tokspricker eller andra som öppnar försiktigt och har en fantastisk avslutning och ytterligare andra som går uppåt i fältet när dom hamnar i tåg.
Link to comment
Share on other sites

Naturligtvis intervallstart. Mycket roligare att följa, då vill man inte missa en sekund. Med masstart går man ifrån TVn långa perioder.

Precis, och jag har ännu inte träffat en enda människa som tyckt annorlunda.

Link to comment
Share on other sites

Intervallstart!

Verkar som att man inte bestämt sig angående Falun än. På hemsidan står det "50 Km Mst/Ind? Men ©".

Hinner ej googla nu, men läste någonstans att åkare och arrangörer ville ha individuell start men att TV-bolagen tvingade igenom masstart ändå.

 

SVT och NRK har kanske för få tittare för att hävda sig i de sammanhangen? Jag kommer ihåg att Vinterstudion intervjuade någon tysk TV-pamp någon gång som hävdade att TV-tittarna inte förstår intervallstart, vilket lät som ett rätt oerhört ihåligt argument i mina öron då samma tittare tydligen kan förstå vem som vinner då det är intervallstart på kortare distanser samt i skidskytte som ju är riktigt stort där nere. Personligen tror jag snarare att vissa TV-bolag med många tittare och mycket pengar bedömer att deras egna åkare har större chans till medalj i mass-start och därför tycker det blir bättre TV då och driver igenom mass-start med lite påhittade låtsasargument.

 

Själv tycker jag som andra här att det är tråkigare TV och mindre rättvist när inget händer förrän i spurten och alla sekundstrider avgörs samtidigt där. Sen kan det förstås vara mindre latjo som svensk när två norskor blåser ifrån alla andra redan efter några km, men det hade ju varit samma med intervallstart, så massstart när den är som bäst är ju när några starka åkare lyckas avgöra redan före spurten, men jag föredrar intervallstart ändå.

 

Igår drog som påpekat Richardsson längsta strået genom att låta de andra dra och jaga spurtpriser, men han hjälpte ju ändå att dra i början och när han sedan fallit och jagat ikapp så hade han ju också dragit hårdare än Sundby och Legkov, så det var ju inte bara att han avvaktade och lät de andra dra, vilket också gjorde segern större tyckte jag. :)

Link to comment
Share on other sites

Som svar på Niklas inlägg så tror jag det finns en faktor till som TV-bolagen tar hänsyn till och det är att med gemensam start så tar tävlingen kortare tid (med en intervallstart och 80 startande så tar bara startprodecuren 40 minuter) vilket ger utrymme att sända annat också i de trånga TV-tablåerna. Men det är tråkigt när det är TV som styr utvecklingen.
Link to comment
Share on other sites

Tycker det är roligare med masstart när det körs offensivt än intervallstart. Mycket mer psykologi och taktik, med intervallstart är det bara köra så hårt man kan. När Johan Olsson vann VM och nu när Daniel Rickardsson också var det bra unerhållning. Samma sak idag trotts att det inte fanns någon svensk i topptrion. Det som är oerhört orättvist och konstigt är att det är OK att ligga i rygg på intervallstart, segraren blir ju oftast den rätta, men två och tre brukar ofta vara de som startade innan segraren som drar dom i släptåg på femmilar främst.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...