Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rullskidsåkning löparbana?


Davidssoneddie

Recommended Posts

Rent spontant så skulle jag fråga vaktmästaren. Om man håller sig på ytterbanan så ökar väl möjligheterna för att få ett positivt svar... 

 

Låter vettigt. Har varit inne på att testa detta främst med skating-rullisar, men löparbanorna i Göteborg är inlåsta och vill ha betalt (Idrotts- och föreningsförvaltningen). Kanske att Angered funkar. Slottsskogsvallen är tveksamt om man ens ska fråga. Åby i Mölndal är öppen och jag tror även Vallhamra i Sävedalen, Partille kan funka.

 

Får bli ett sommarprojekt ;)

Link to comment
Share on other sites

Tungt att köra på en löparbana. SM häromåret i Uppsala hade varvning inne på löparbanorna. När man kommfrån snabb asfalt och skulle ta ett varv på banan var kontrasten otroligt stor.

Men kör man bara där är det ju lika trögt hela tiden såklart. Men svårt stt få flyt i kurvorna.

Link to comment
Share on other sites

Tungt att köra på en löparbana. SM häromåret i Uppsala hade varvning inne på löparbanorna. När man kommfrån snabb asfalt och skulle ta ett varv på banan var kontrasten otroligt stor.

Men kör man bara där är det ju lika trögt hela tiden såklart. Men svårt stt få flyt i kurvorna.

Jo målgången i Uppsala för herrar var rolig :) stöp som en fura.

Det låter faktiskt som det inte är så trevlig upplevelse då. Är det för tungt blir det inte roligt. Men frågan kvarstår om det är tillåtet. Jag gissar att alla berörda parter kommer skrika rakt ut ”absolut förbjudet”. Dom ser väl framför sig 100 vasaloppsgubbar som invaderar banan varje kväll. När det i själva verket skulle handla om att en person åker en timme var 14e dag typ. Större intresse än så är det inte för en sån grej.

Link to comment
Share on other sites

Ur ett teoretiskt perspektiv tänker jag att rullskidspetsar kan skada löparbana mer än spikskor. En spiksko är en spets medan rullskidspetsen är mer som ett litet stämjärn, om än ganska slött sådant. Därför borde skidspetsen mer sannolikt kunna skära av fiber och därmed skada gummimattan.

Jag tycker det verkar vara en bra idé att köra intervaller på löparbana och för mig är lösningen uppenbar. Man frågar de som handhar löparbanan om det är ok att köra, som någon påpekat tidigare i tråden.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Fem minuter från mig finns en IP med en hundrametersbana. Den har något hål och är sliten i övrigt. Här brukar jag träna skejtteknik och lära nybörjare att våga rullskida utan att riskera för mycket. Vaktmästarnas kontor ligger inomsynhåll och de ser mig ofta där. Ingen har sagt att det inte är ok att åka. Antar att jag har tur och löparna otur då banan inte hålls i skick. :-)

 

Idag ska jag testa att köra intervaller där. Vad tror ni om att köra 100m sen rulla lugnt tillbaka till start för att sen köra nästa drag? Blir det för korta drag, hur kan jag annars tänka?

Link to comment
Share on other sites

Korta intervaller förbättrar din snabbhet. Och när du kör dessa intervaller skall du inte samla på dig mjölksyra. För att vara väl återhämtad använder man sig av lång återhämtningstid. Så att bara vända om och köra nästa blir en blanding där du kanppast får "best of both worlds"...

 

Skulle ja köra på denna 100m bana så skulle jag ha 90-120sek återhämtning.

 

tex 4*5 min och  2*15 min är sedan för att bygga upp andra egenskaper än max snabbhet.

Link to comment
Share on other sites

Finn, jag kørde 5x100m før att sen långsamt rulla hundra meter innan næsta fem drag. Før min del handlar det oxå om att mentalt våga åka fort. Kænde aldrig att jag fick mjølksyra utan kunde hålla mig på A3-nivå. Men de intervaller du hænvisar till funkar bra men då måste jag rodda mer før att få till dem.
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

För några veckor sen körde jag en knapp timme på Åbys IP i Mölndal. Segt som kola och konstant treans växel i distansfart. Superbra om man har tvåor och behöver lite tuggmotstånd. Låg på de yttre banorna, 5-6 som är mindre känsliga. Får väl testa intervaller någon gång framöver.

Link to comment
Share on other sites

Testade häromkvällen på gamla IP där jag bor, "övergiven" löparbana. Testade att "hacka" i utkanten av banan där ingen springer och inga synliga märken, förvånande nog. Körde sen 14x1min intervaller vilket inte var helt optimalt. Visst fungerade det men intervallträningen blir lite lidande av kurvorna, fokus blir inte på stakandet fullt ut. Hade varit bättre att antingen köra lite längre tungt pass eller 100 meters intervaller med kort-kort vila.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...