Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Jenex V2 aero klassisk, skate eller kombi?


Eleganten

Recommended Posts

Hej!

 

Har kollat ett antal trådar och märker att det inte verkar vara supermånga som kör Jenex. Jag undrar varför? Men så har jag aldrig åkt rullskidor heller.

 

Jag hade nästan bestämt mig för ett par Jenex V2 150RC (klassisk). Detta för att komplettera löpträningen och få träna överkroppen mer aktivt. Men så börjar jag mer fundera på kombiskidan eftersom skate tilltalar mig mer än diagonalen, som verkar rätt tekniskt svår för en newbie. Är det en halvdan kompromiss att satsa på kombimodellen för att utöva stakning och skate? Är det en kompipjäxa som gäller i så fall? Blir inte riktigt klok på detta.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 59
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hej, Eleganten!

 

Jag skulle rekommendera att välja ett par rullskidor för klassisk åkning och ett annat par för fristil. I klassisk stil vill man oftast ha lägre och bredare hjul, och i fristil oftast högre och smalare. Detta är förmodligen ännu viktigare för dig som inte åkt rullskidor tidigare.

 

Kombipjäxor är det emellertid många som uppskattar. De ger extra stöd i klassisk åkning och helt OK stöd i fri teknik. Jag rekommenderar i vanlig ordning så kallade sommarpjäxor eftersom det ofta är onödigt varmt att åka i vinterpjäxor under rullskidsäsongen.

Link to comment
Share on other sites

skidåkare, såväl glid- som rull-, är ytterst konservativa. Tror det är en delförklaring till att de flesta harvar runt på rullskidor av "klassiskt" snitt, dvs små tramshjul som fastar i det mesta, ger brutala vibrationer på allt annat än fin asfalt, ingen broms och ingen möjlighet att reglera motståndet utan att byta hjul.

 

Men combigrejer har nog en tendens att inte vara riktigt bra på ngt. Så jag är tveksam till combirullsidan av Yenex. Iaf till skejt. Jag åker klassiskt på Yenex combi och är mkt nöjd med det. - Jag har "vanliga" rullskidor oxå, ski go carbon 2012

Link to comment
Share on other sites

Carl A, de körde med luftfyllda skottkärrehjul förr så det är väl snarast tvärtom att man gått ifrån det.

Finns en del sådana rullskidor liggande i gömmorna, i varje fall här i trakten.

De tillverkade sådana lite oofficiellt på en fabrik som annars höll på med annan tillverkning.

Link to comment
Share on other sites

skidåkare, såväl glid- som rull-, är ytterst konservativa. Tror det är en delförklaring till att de flesta harvar runt på rullskidor av "klassiskt" snitt, dvs små tramshjul [...]

Jag tror snarare att rullskidtillverkarnas konservatism är större än rullskidåkarnas. Emellertid har t.ex. just Jenex följande modell för klassisk teknik, med hjul som mäter 100 x 48 mm: http://jenex.com/products/roller-skis/classic/item/xlc9848?category_id=5

Link to comment
Share on other sites

Carl A, de körde med luftfyllda skottkärrehjul förr så det är väl snarast tvärtom att man gått ifrån det.

Finns en del sådana rullskidor liggande i gömmorna, i varje fall här i trakten.

De tillverkade sådana lite oofficiellt på en fabrik som annars höll på med annan tillverkning.

He, he - konservatismen kanske begränsas till ngra få decennier bakåt i tiden... :-)

 

Eller också är de (vi) konservativa OCH rebelliska, väl ännu värre!

 

ja, ja - Nolens Volens - det var bättre förr

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren. Jag hade, som sagt, kollat in den klassiska modellen från början så det är nog lika bra att köra på den första känslan. Skatingen kan jag ju utföra med mina inlines, om så skulle vara.

 

Är det någon som har erfarenhet av att montera speed reducers på Jenex aero-modellerna? Har ett paket i stort sett färdigt från Skisport. Dessvärre har de inga speed reducers i lager, men detta går att beställa från XC Elitesports, med tillkommande montering då. Är det krångligt?

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren. Jag hade, som sagt, kollat in den klassiska modellen från början så det är nog lika bra att köra på den första känslan. Skatingen kan jag ju utföra med mina inlines, om så skulle vara.

 

Är det någon som har erfarenhet av att montera speed reducers på Jenex aero-modellerna? Har ett paket i stort sett färdigt från Skisport. Dessvärre har de inga speed reducers i lager, men detta går att beställa från XC Elitesports, med tillkommande montering då. Är det krångligt?

Väl bekomme. Vilken av modellerna för klassisk åkning hade du kollat in? Rullskridskor är alltför olikt vanlig skidåkning i fri stil för att vara en ersättning, anser jag. Redan fristilsrullskidor inbjuder till annan åkteknik än fristilsskidor för snö, men bra träning är ju både rullskridskor och rullskidor i alla fall.

 

Har tyvärr ingen koll på fartminskare. Jag minskar farten med de vanligaste bromsteknikerna som Audun Laugaland visar här (synd att han inte hade mikrofonskydd på videokameran):

Link to comment
Share on other sites

jag tycker tveklöst du skall ha speedreducers (en på varje skida) (och vadbroms, på ena skidan), en mkt stor poäng med yenexarna.

 

Speedreducarna är monterade med 2 vanliga små skruvar på vardera sidan av skidan framtill. Har mkt svårt tänka mig det skulle vara knepigt få dit dem. Skulle kanske kunna vara om du har lite otur och tex gängorna i skidan/stommen är lite kass. Men är du lite halvhändig torde inte heller det vara ngt större problem.

 

Grymt kunna variera rullmotståndet från runt motsvarande tvåor till säkert sexor (om inte mer), är läge 0 - 4, alltså 5 lägen. Inför längre och brantare nedförsbackar (om det inte bara "planar ut" mot slutet) böjer jag mig bara fram i fart och ställer in speed-reducern i lämpligt läge och rullar ner i lagom fart, i slutet på backen i fart bara böjer jag mig fram/ner igen och tar bort speedreduceringen. - vadbromsen blir lite jobbig "hänga i" i längre och brantare backar.

 

Är övertygad du kommer bli MKT nöjd med ett par av dessa, oavsett exakt vilken modell du köper.

 

Skulle rek. dig passa på å köpa ngra extra slangar, gärna ngt extra däck också. - lite (men bara lite) overkill kanske ett helt extra hjul. (även om jag inte pajjat vare sig däck eller hjul på 3 års ganska mkt åkande)

 

Var försiktig när du pumpar däcken. Slangen (skitkvalite) går gärna sönder i ventilens infästning i slangen, när man drar i ventilen, främst när man skall ha av pumpen av ventilen. Jag har aldrig punkat under färd, men 3 ggr vid pumpning...

 

en sådan här löste problemet för mig;

 

 

https://www.cykloteket.se/specialized-airtool-shock-damparpump/

 

- men det viktiga torde vara att man inte behöver dra av pumpens ventilhuvud från ventilen. - på den länkade skruvar/gängar man på och av, inte trycker.

Link to comment
Share on other sites

Magnus J:

 

Det är Jenex V2 150RC jag fastnat för, dels p.g.a. just fartminskare som finns att köpa till. Nej, det lutar nog ändå åt dessa klassiska skidor. Det primära ändamålet är ju träning för överkroppen och det verkar klassisk åkning vara bättre för.

 

Carl A:

 

Tack, bra beskrivning! Låter som en god idé att ha fartminskare, vilket jag också fick uppfattningen av. Får bli att beställa dem separat och försöka montera dit dem själv, även om jag inte ens kan benämna mig själv som halvhändig. I värsta fall ligger det en annons ute inom kort där jag säljer av skidorna nedmonterade i smådelar...hehe.

Link to comment
Share on other sites

Kan meddela att det blev ett par Jenex V2 150RC från Skistart. Olyckligtvis hade de sålt slut på dem så nu blir det en lång väntan på leverans från USA. Man kan inte ha tur jämt...

De ser baktunga ut med dubbla bakhjul och en hjulbas på 740 mm. Kan kanske bli obalanserat vid diagonalåkning och dubbelstakning med frånskjut. Vilken pjäxstorlek har du?

Link to comment
Share on other sites

Så kanske det är. De på forumet som har dessa skidor verkar nöjda med dem. Jag har inget att jämföra med heller, förutom inlines då.

 

Storlek på pjäxan blev 41 (normalt sett 42 men rekommendationen var att gå ner en storlek på modellen jag köpte).

Återkom gärna med en recension av rullskidorna

 

OK. 41 är nog bättre än 47 i detta fall.

Link to comment
Share on other sites

Kan meddela att det blev ett par Jenex V2 150RC från Skistart. Olyckligtvis hade de sålt slut på dem så nu blir det en lång väntan på leverans från USA. Man kan inte ha tur jämt...

Har du hört något om leveranstiden?

 

Jag är själv väldigt nära att köpa samma skida men jag har inte lyckats hitta någon annan affär som säljer just denna modell. Tips på andra skidbutiker med denna i sitt sortiment mottages tacksamt :)

Att köpa från utlandet - om nu det blir så mkt billigare? - känns inte såå bra om det nu skulle bli något fel med utrustningen, bökigt och krångligt med kontakt och frakt. Någon med erfarenhet av detta?

Link to comment
Share on other sites

Det var 2-4 veckors leveranstid från Skistart. Har nu, snart, väntat i två långa veckor.

 

När jag kollade runt verkade det inte finnas många mer affärer som sålde just denna skida. I Sverige, ingen. Eftersom Skistart påstod att de sålt en hel del av dessa Jenex nyligen så borde de ha beställt hem fler än ett par. Maila/ring och fråga.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag införskaffade för drygt en månad sedan ett par Jenex V2 150 RC, men då vi haft skidföre här uppe i Jämtland fram till dagsläget är det först sista två veckorna jag börjat åka på dem.

 

Har nu testat dem ca 15 mil och måste säga att jag är positivt överraskad.

Känns stabilare och mer skidlikt än traditionella rs vis såväl stakning som diagonal.

Dessutom mycket trevligt med speedreducers och vadbroms. Inga backar är för branta vid nedfart. Trycker man ner speedreducern ett snäpp eller två och kör intervall en halvtimme i uppförsbacke kan jag lova att man inte behöver träna mer den dan.

 

Har nu börjat åka på grusvägar som tidigare varit en omöjlighet och i stället för livlig trafik upplever jag lugnet, naturen och skogens vilt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...