Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Jenex V2 aero klassisk, skate eller kombi?


Eleganten

Recommended Posts

Jag införskaffade för drygt en månad sedan ett par Jenex V2 150 RC, men då vi haft skidföre här uppe i Jämtland fram till dagsläget är det först sista två veckorna jag börjat åka på dem.

 

Har nu testat dem ca 15 mil och måste säga att jag är positivt överraskad.

Känns stabilare och mer skidlikt än traditionella rs vis såväl stakning som diagonal.

Dessutom mycket trevligt med speedreducers och vadbroms. Inga backar är för branta vid nedfart. Trycker man ner speedreducern ett snäpp eller två och kör intervall en halvtimme i uppförsbacke kan jag lova att man inte behöver träna mer den dan.

 

Har nu börjat åka på grusvägar som tidigare varit en omöjlighet och i stället för livlig trafik upplever jag lugnet, naturen och skogens vilt.

Var fick du tag på dessa?

Har själv väntat i drygt 1 mån på leverans från Skistart.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 59
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Man har benen fria, vadbromsen sitter på ena skidan och man trycker bara vaden bakåt emot en rundad skiva/platta.

 

Jag har inga stänkskärmar alls på mina, tar vanliga rs om det är riktigt slaskföre. Har ännu ej blivit nerstänkt.

 

Jag köpte skidorna från Skistart och det var ett av dom två sista paren dom hade kvar förra omgången men dom har nu i veckan fått hem nya så du Skogstokig får nog snart dina.

 

Speedreducers vet jag inte om dom tagit hem, jag beställde dock mina reducers direkt från Jenex i USA efter att ha kontaktat dess ägare som f ö pratar svenska.

Link to comment
Share on other sites

Välkommen till oss upplysta Kjell! Kul!

 

har av plasthink konstruerat skärmar t mina yenex. Tog 20 min o blev ok. Offrar jag en överbliven hink till och 15 min blir det bra.

 

vadbromsen som sagt märker man bara av när man använder den t att bromsa med

Link to comment
Share on other sites

Jag tillverkade en vadbroms som jag har använt en del gånger http://forumbilder.se/DCP37/pict0012.JPG?width=150

Har inte gjort något bromstest från 50-0 med den men jag tycker den ger bra kontroll över skidorna när det gäller snabba inbromsningar t.ex vid rödljus eller dilatationsfogar på broar. När det gäller nedförsbackar använder jag endast den i början av backen, när jag väl börjar få upp farten plogar jag för att hålla ner hastigheten.

Link to comment
Share on other sites

Har haft vadbromsen på såväl mina jenex som ski go rs. Ungefär samma känsla o effekt. Ju knappast som en cykelbroms. Mer att det hyffsat minskar farten skulle jag säga. Klart "smidigare" vid många tillfällen än att ploga. Jobbigt i längden. I långa utförslöpor plogar jag hellre på vanliga rs.

 

i klunga är det ibland grymt kunna bromsa m vadbroms isf ploga.

 

mer som komplement typ till broms medelst plogning.

 

på jenex funkar det ju inge vidare att ploga.

Link to comment
Share on other sites

Har haft vadbromsen på såväl mina jenex som ski go rs. Ungefär samma känsla o effekt. Ju knappast som en cykelbroms. Mer att det hyffsat minskar farten skulle jag säga. Klart "smidigare" vid många tillfällen än att ploga. Jobbigt i längden. I långa utförslöpor plogar jag hellre på vanliga rs.

 

i klunga är det ibland grymt kunna bromsa m vadbroms isf ploga.

 

mer som komplement typ till broms medelst plogning.

 

på jenex funkar det ju inge vidare att ploga.

Att bromsa i klunga låter minst sagt farligt. På cykel är väl bromsarna typ bannlysta under klungkörning.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Så har de äntligen anlänt. Har inte hunnit testa dem mer än några ggr. Premiärturen var helt horribel. Livrädd, med fartreducerarna i bott mest hela tiden gjorde det till en rätt stel upplevelse. Att jag inte stått på ett par skidor de senaste 25 åren var också en bidragande orsak. Det kändes inte riktigt bra, helt enkelt.

 

Gick hem och kollade lite stakträning på Youtube och gav mig ut någon dag senare och det var redan en helt annan upplevelse. Känner mig redan mycket mer bekväm i åkningen även om tekniken suger och överkroppen behöver stärkas upp.

 

Men, jag är nöjd med skidorna. Beställde fartreducerare, som sagt, till båda skidorna (i dubbla uppsättningar t.o.m.) samt vadbroms. Reducerarna är guld värda i nedförsbackarna, som jag inte känner mig riktigt bekväm i än. Bromsen var inte färdigmonterad och jag hade ingen passande insexnyckel, så den har jag inte använt än. Men på de turer jag tagit har jag inte känt något behov av broms heller. Sen att man inte behöver vara rädd för lite grus och ojämnheter i asfalten är en stor bonus. Köpvärt, helt klart!

Edited by Eleganten
Link to comment
Share on other sites

Har haft vadbromsen på såväl mina jenex som ski go rs. Ungefär samma känsla o effekt. Ju knappast som en cykelbroms. Mer att det hyffsat minskar farten skulle jag säga. Klart "smidigare" vid många tillfällen än att ploga. Jobbigt i längden. I långa utförslöpor plogar jag hellre på vanliga rs.

 

i klunga är det ibland grymt kunna bromsa m vadbroms isf ploga.

 

mer som komplement typ till broms medelst plogning.

 

på jenex funkar det ju inge vidare att ploga.

Att bromsa i klunga låter minst sagt farligt. På cykel är väl bromsarna typ bannlysta under klungkörning.

Det var väl det Tyler Farrar skyllde på när han orsakade kraschen några hundra meter före mål i en högerkurva på Girot häromdagen. Att andra bromsade... ;)

Link to comment
Share on other sites

Precis som Eleganten har även jag fått mina nya skidor levererade.

 

Jenex V2 Aero 150 Retro Classic - Det häftiga namnet förpliktigar och jag blev inte besviken!

Har aldrig stått på ett par rullskidor tidigare så det känns skönt med dubbla bakhjul, knepigt med balansen är det ändå, men nu efter några timmars åkning börjar det ordna upp sig. "Speedreducers" sitter i fram och jag skulle säga att de är helt nödvändiga eftersom skidorna rullar i mitt tycke mkt Lätt! Frambromsen (för att tala svenska) har 4 lägen:

 

Läge 1 är helt urkopplat - skönt vid stakning i motvind då det går tungt ändå.

 

Läge 2 motsvarar ungefär snabbföre på vintern skulle jag säga...nästan lite för lätt att diagonala med.

 

Läge 3 känns som trögföre/sugsnö, perfekt läge för teknikträning då man inte riskerar att skidorna åker ifrån en.

 

Läge 4 är perfekt för skapliga nedförsbackar alt. tuff stakträning. Åkte på cykelvägen ner under järnvägen här hemma (inte såå brant) och där orkade läge 4 hålla farten utan att den ökade. Kändes som att bromsen var effektivast i låg fart för när jag stakade jag på lite fick jag känslan av att det gick fortare (ehm... förvisso rätt naturligt men då höll inte bromsen emot lika hårt utan farten ökade istället för att vara konstant, Obs - högst ovetenskaplig slutsats! ;-) ) Detta läge rekommenderas dock inte på grus då risk finns att hjulet helt enkelt inte vill snurra mot underlaget...blir lite som att nita med frambromsen på cykeln = inte såå lyckat :P

 

Handtagen som man ställer bromsarna med är väldigt lättmanövrerade och sitter stadigt i sina lägen.

 

Som komplement till dessa främre fartsänkare så har även jag bromsar på båda bakhjul(spar)en, som en extra säkerhet. Funkar helt ok men det är inget man nitar med! Dock fullt dugliga.

 

Har kört på elljusspåret i Storvreta (det grusade nya spåret) och det är inga problem. Visst sjutton märker man att markfrigången inte räcker till alla gånger men man åker inte på ett salsgolv heller. Rullar ganska lätt ändå på det underlaget. Har t o m kört första biten på gamla barkspåret - ca 500m - och det gick det med...fast hellre än bra! Skogsvägen är inga problem. Packad grusväg med endast mindre stenar går bra att åka på. Körde idag en runda på asfalt för första gången och här kändes skidorna lite studsiga, vilket lär ha med lufthjulen att göra = en vanesak. Något jag noterat är att man måste åka lite bredare med fötterna än på vintern, annars hakar bakhjulen i varann varpå det blir tvärstopp (då framhjulet gör sig redo att korsa andra skidan - vilken den inte kan så det blir tvärnit istället). Då gäller det att vara snabb med korrigering annars ligger man där.

 

Om vi bortser från att stänkskydd vore trevligt att ha så kan Omdömet såhär långt bara bli toppbetyg eftersom:

 

De går på alla någorlunda släta och hårda underlag (gräsmatta funkar det med ;) ),

 

Motståndet kan lätt justeras under färd vid t ex upp el. nedförsbackar.

 

Vadbromsarna i bak är bra som extra säkerhet även om den vane rullskidåkaren säkert klarar sig utan.

 

Lufthjulen rullar lätt och hyggligt vibrationsfritt.

 

Till nöds går det t o m att ta enklare skateskär - om man vill vila benen en stund.

 

 

Som sagt: JAG blev inte besviken :D

Edited by Skogstokig1
Link to comment
Share on other sites

Kul att även du Skogstokig är nöjd med dina Jenex.

 

Du kommer uppleva att nöjdheten stiger för varje mil du avverkar och att det faktiskt i mångt och mycket liknar åkning på snö.

 

Dock håller jag inte riktigt med om din beskrivning av frambromsens olika lägen, i mitt tycke är läge 1 snabbföre och läge 2 trögföre, läge 3 får man verkligen ta i för att komma framåt. I o f s kan det säkert variera en aning mellan olika skidpar.

 

Vad gäller grusvägar är det naturligtvis skönare åka om dom är rätt så släta och packade. Nyhyvlade grusvägar vägar där det kommit upp småstenar skapar lite vibrationer och är inte lika trevligt men fullt åkbart.

 

Jag har inte behövt justera framhjulen något då dom gick rakt redan från början. Dessutom tycker jag dom känns tryggare och stabilare i nedförsbackar än traditionella vilket säkert dubbla bakhjul bidrar till. Behöver sällan bromsa i "normala" nedförsbackar.

 

Visst, åker man 2-3 timmar i hygglig fart så märker man på slutet att dom är lite tyngre än traditionella, men vadå - det kan ju inte vara någon nackdel ur ren träningssynpunkt.

 

Hur som helst, trevligt med flera som är nöjda med Jenex och hoppas på fler inlägg och synpunkter framöver, även om vissa andra mer erfarna Jenexåkare redan haft många värdefulla inlägg på forumet som starkt bidragit till mitt beslut att införskaffa skidorna.

Link to comment
Share on other sites

Vadbromsarna i bak är bra som extra säkerhet även om den vane rullskidåkaren säkert klarar sig utan.

 

:D

Kul att fler upptäcker Jenex och deras bromsystem! Jag tycket att även en vadbroms är en nödvändighet.

 

Jag använder den mycket i småknixiga backar så jag slipper justera speedreducern allt för ofta.

 

Vidare när en brant nerförsbacke luta oväntad mer än förväntad så korrigera jag lätt hastigheten med vadbromsen.

 

Vid branta backar, som med Jenex går att hantera, blir framdäcken för varma (de luktar bränd gummi...) med speedreducern i stark bromsande läge - bra att kunna sprida värmeutvecklingen till bakre däcken med.

 

Nästa användning är vid oväntade hinder på vägen eller vid trafiksituationer, du hinner ej sakta farten med reducern!

 

OBS trehjulingarna går ej så bra att plogbromsa med.

 

Och till sist för att sprida bromsslitaget till bakhjulen också, för att speedreducern tar allt lite gummi med. (mina däck räcker ca 200 mil)

 

 

 

Grusmannen

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Jag är själv väldigt nära att köpa samma skida men jag har inte lyckats hitta någon annan affär som säljer just denna modell. Tips på andra skidbutiker med denna i sitt sortiment mottages tacksamt :)

Att köpa från utlandet - om nu det blir så mkt billigare? - känns inte såå bra om det nu skulle bli något fel med utrustningen, bökigt och krångligt med kontakt och frakt. Någon med erfarenhet av detta?

 

Såg att du redan köpt ett par men för andra som är intresserade av Jenex så kan jag rekommendera www.xc-elitesports.com. Jag har beställt 3-4 gånger från dem (skidor, broms, däck, pump mm) och de levererar direkt och utan problem. Inget fel hittills.

 

Jag har tom köpt en extra broms och har en på vardera ben. Vid ett tillfälle gick nämligen en skruv på bromsen av i en nedförsbacke...jag överlevde men det var en nära-döden-upplevelse. Direkt därefter köpte jag en till broms till andra skidan också och satte på genomgående skruvar med dubbla låsmuttrar. Skruvlösningen som Jenex levererar med sin broms tycker jag är lite klent. Vet inte om någon annan här råkat ut för samma missöde?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Hej,

 

Inspirerande inlägg i denna tråd om Jenex V2 150 RC!

Även jag planerar att satsa på liknande rullskidor till våren.

 

Vad skulle er expertis råda när det gäller dessa tre modeller, jag blir inte klok på vilken som är mest fördelaktig...

 

Jenex V2 150 RC - större hjul och bredare mellan hjulen bak

https://www.skistart.com/swe/jenex-v2-150rc-rullskidor.html

 

Jenex V2 150 RC Narrow - samma som 150 RC men smalare mellan hjulen bak

https://www.skistart.com/swe/jenex-v2-150rc-narrow.html

 

Jenex V2 125 RC Narrow - mindre hjul och smalare mellan hjulen bak

https://www.skistart.com/swe/jenex-v2-125rc-narrow.html#product-tabs

 

Samtliga modeller kan både ha bakbroms och speed reducers.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Hej alla, och glad påsk!

 

Ny på detta forum.

Jag åker vanliga skidor, klassisk stil och tycker det är en trevlig motionsform.

Har nu börjat fundera på att skaffa rullskidor för att kunna träna året runt, det är klassisk stil och stakning som gäller.

Vill helst kunna åka på grusvägar och vägar med sämre asfalt.

Har tittat på Skike V9 tour, men är osäker på hur mina fotleder klarar dom.

Hittade då på detta forum att många verkar nöjda med Jenex V2 Aero 150rc med broms och speed reducer.

Så är det ett lämpligt val som nybörjare, och är ni som skrivit tidigare i denna tråd, är ni fortfarande nöjda?

 

Mvh Urban.

 

Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hej alla, och glad påsk!

 

Ny på detta forum.

Jag åker vanliga skidor, klassisk stil och tycker det är en trevlig motionsform.

Har nu börjat fundera på att skaffa rullskidor för att kunna träna året runt, det är klassisk stil och stakning som gäller.

Vill helst kunna åka på grusvägar och vägar med sämre asfalt.

Har tittat på Skike V9 tour, men är osäker på hur mina fotleder klarar dom.

Hittade då på detta forum att många verkar nöjda med Jenex V2 Aero 150rc med broms och speed reducer.

Så är det ett lämpligt val som nybörjare, och är ni som skrivit tidigare i denna tråd, är ni fortfarande nöjda?

 

Mvh Urban.

 

Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk

 

Jenex V2 Aero 150 med två hjul bak är mycket stadiga och riktningsstabila, har kört ca 1300 mil med sådana genom åren och är jättenöjd, alternerar med vanliga utifrån var jag åker, sämre asfalt Jenex och finare vanliga. Jenex lite tyngre än vanliga men det märker man knappt och om man bara stakar spelar det ingen roll, även om dom går diagonala med också. Visst funkar dom även på grusvägar, men bör helst inte vara för mycket löst grus - blir skakigt - utan bra tilltrampad grusväg. 

Link to comment
Share on other sites

Tack för svar Kjell!

Det blir nog att beställa ett par sådana nu när våren närmar sig.

Såg att du bodde i Jämtland, är själv från de östra delarna, men bor nu strax utanför i Västernorrland.

 

Mvh Urban.

 

Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Då var det beställt, så nu får man se om jag blir nöjd, eller hamnar i gipsvagga [emoji23]

 

Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk

Eftersom jag har lång erfarenhet av Jenex ställer jag gärna upp med tips och råd om du får några funderingar framöver. Jag har även haft en del kontakt med deras grundare Len Jonsson i USA, vilken är gift med en svenska och behärskar språket mycket bra. Går även bra sätta på stänkskärmar på dessa med två bakhjul - med enkel modifiering - trots att deras skärmar är avsedda för enkelhjul. Stänkskärmar ett måste om du åker på blött underlag, annars blir du skitig och dyblöt på hela bakkroppen. Har genom åren även byggt på mig lite reservdelar till Jenex. Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Just nu ligger rullskidåkningen nere pga en dålig o svullen vänsterfot, men skulle jag hitta några pjäxor som foten accepterar skulle jag kunna tänka mig att återuppta rullskidåkningen. Jenex med två hjul bak är ett tilltalande alternativ just för stabiliteten, då jag är 70+ och tycker vanliga är vingliga. Jag har ett par gamla Silva trehjulingar och det är tänkbart att dubbelskärmarna bak skulle passa Jenex. Fast jag vill inte ha vadbroms, finns de inte utan ?

Link to comment
Share on other sites

Ja, jag ville ha vadbroms, så jag beställde med en sådan monterad, men annars så köper man dom utan broms.

 

Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk

Att åka på halt underlag kan vara riskfyllt med tvåhjulingar, men jag minns från min tid med 3-hjulingar (Silva och Jofa) att det gick att åka även om det var ganska glatt underlag i form av snö o is.

Link to comment
Share on other sites

ta det varsamt när du pumpar däcken, lätt bryta ventilen från slangen så det blir pyspunka.

jag pumpar med dämparpump t MTB;
 

https://www.cykloteket.se/produkter/bontrager-pumpshock-damparpump/?gclid=Cj0KCQjw6-SDBhCMARIsAGbI7UhLxGyJf8G7codVsLWk3tf5DNNEmaf6Ijlh_NjPQYB430q41QbqiusaAj4eEALw_wcB

 

hoppas du beställde extra slangar, om ej; gör det. - eller tom även extra hjul om man vill lyxa till det lite, smidigt kunna byta snabbt.

Link to comment
Share on other sites

ta det varsamt när du pumpar däcken, lätt bryta ventilen från slangen så det blir pyspunka.

jag pumpar med dämparpump t MTB;

 

https://www.cykloteket.se/produkter/bontrager-pumpshock-damparpump/?gclid=Cj0KCQjw6-SDBhCMARIsAGbI7UhLxGyJf8G7codVsLWk3tf5DNNEmaf6Ijlh_NjPQYB430q41QbqiusaAj4eEALw_wcB

 

hoppas du beställde extra slangar, om ej; gör det. - eller tom även extra hjul om man vill lyxa till det lite, smidigt kunna byta snabbt.

Tack för tipset!

Ska nog skaffa både reservslangar och ett extra fram och bakhjul, bara jag överlever dom första turerna på dom [emoji6][emoji23]

Är det lätt att lägga av och på däcken, eller är det värt att även skaffa däckvertyget som skistart säljer?

 

Mvh Urban.

 

Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...