Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Dalarullen


Madshusracer

Recommended Posts

  • Replies 124
  • Created
  • Last Reply
Återkommer med fler fartnoteringar när jag åkt med tvåor i medvind och fartställning efter att man stakat på fullt innan men det kan nog dröja. Springer mest den här tiden, har bara stått på rullskidorna 3 gånger än så länge.

Har du testat att ladda på ner genom Skuggarvet och kollat toppfart också? :) Dvs åt "fel" håll på banan..

Link to comment
Share on other sites

Kan nu upplysa om att "skräckbacken" var riktigt fjösig. I och för sig var det motvind idag men mina minnesbilder från backen var ganska skeva. Inser tacksamt att jag var en ganska ovan åkare då jämfört med idag :)

Fast motvind gör ju väldigt mycket i fart. Jag vill inte gärna åka över 40 km/h och det gissar jag att man rätt lätt kommer upp i i den där backen' date=' om det inte är motvind.[/quote']

Det gick 39,3 km/h i motvind med swenor 2:or fram och 3:or bak idag, enligt klockan.

Vart ligger backen någonstans och hur är sträckningen? Vore kul och prova den.

Jag tänkte vara med på tävlingen

eventuellt. Är ingen kung på rullisar utför. Började åka förra sommaren.

Jag har skatepjäxor kanske ska prova åka med dom och få lite mer stabilitet.

Link to comment
Share on other sites

Fast motvind gör ju väldigt mycket i fart. Jag vill inte gärna åka över 40 km/h och det gissar jag att man rätt lätt kommer upp i i den där backen' date=' om det inte är motvind.[/quote']

Det gick 39,3 km/h i motvind med swenor 2:or fram och 3:or bak idag, enligt klockan.

Vart ligger backen någonstans och hur är sträckningen? Vore kul och prova den.

Jag tänkte vara med på tävlingen

eventuellt. Är ingen kung på rullisar utför. Började åka förra sommaren.

Jag har skatepjäxor kanske ska prova åka med dom och få lite mer stabilitet.

Här ligger backen:

http://kartor.eniro.se/m/oiK7I

 

Du kan lämpligen börja åka från Lugnet och uppför första stigningen och sen rulla ner till Skuggarvet och antingen fortsätta hela varvet runt över Hobborn eller vända tillbaka.

Link to comment
Share on other sites

Det gick 39' date='3 km/h i motvind med swenor 2:or fram och 3:or bak idag, enligt klockan.[/quote']

Vart ligger backen någonstans och hur är sträckningen? Vore kul och prova den.

Jag tänkte vara med på tävlingen

eventuellt. Är ingen kung på rullisar utför. Började åka förra sommaren.

Jag har skatepjäxor kanske ska prova åka med dom och få lite mer stabilitet.

Här ligger backen:

http://kartor.eniro.se/m/oiK7I

 

Du kan lämpligen börja åka från Lugnet och uppför första stigningen och sen rulla ner till Skuggarvet och antingen fortsätta hela varvet runt över Hobborn eller vända tillbaka.

Fint tack, ska dit och åka slingan vid tillfälle när inte fru vinter lägger beslag på oss och gör asfalten stenhård.

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte banan idag. Blir ett rullskidlopp som påminner om riktig skidåkning!

Utförskörningen är inte lika brutal som jag minns den, iof körde jag på 3:or och hade motvind, men jag vågade ligga på hela tiden i fartställning... Ska prova med 2:or också. Skitfin bana, ganska grov asfalt bitvis och lite vägskador.

Link to comment
Share on other sites

TRÅKIGT! Det blir utläggsskidor för eliten. Då blir det ingen rättvis tävling. Det blir inte bäste man som vinner. Synd att man har sådan dålig kunskap om hur rullskidor fungerar.

I konsekvensens namn bör ju samma aktörer föreslå utläggsskidor med 70 kg spann till alla i elitledet i Vasaloppet. Undrar varför just rullskidsporten drabbats av sådana här tokerier?

Link to comment
Share on other sites

Jag var och reka rundan i helgen med bil. Måste säga att jag var förvånad vad dålig asfalten var på vissa ställen. Flera stor hål i asfalten en hel del knölar.

Lätt att köra stutt i någon sådan.

Känsla av att vägen var rätt smal om man ligger i bredd och får möte med bilar. Kommer vägen vara avstängd tro ?

 

Vad menas med utläggsskidor för eliten? Är rätt ny på det här.

Link to comment
Share on other sites

Jag var och reka rundan i helgen med bil. Måste säga att jag var förvånad vad dålig asfalten var på vissa ställen. Flera stor hål i asfalten en hel del knölar.

Lätt att köra stutt i någon sådan.

Känsla av att vägen var rätt smal om man ligger i bredd och får möte med bilar. Kommer vägen vara avstängd tro ?

 

Vad menas med utläggsskidor för eliten? Är rätt ny på det här.

Dom högst seedade får stå i ett elitled före dom andra. Till dessa lägger man ut likadana skidor av samma märke. Det är också så att man har bestämt att hela tävlingen skall köras på 2:r. Redan detta är kontroversiellt då 2:r inte är avsedda att tävla på. 2:r är dom mjukaste och minst bärande skidorna. Dom är gjorda för att ge mesta möjliga komfort på träningspass.

Det innebär dock samtidigt att används dom på tävling blir dom instabila och bär inte lite tyngre åkare. Dom som väger 70-75 kg får en jättefördel. Det blir en orättvis tävling. För tävlingsändamål har fabrikanterna tagit fram speciella tävlingshjul PU plasthjul som är stabila och bär upp alla åkare. Det blir rättvist för alla åkare och det blir bäste man som vinner. Det är också ganska stor skillnad mellan olika märken på 2:r. En del är stabilare. När man lägger ut skidor av samma märke fråntar man tyngre åkare även rätten att välja dom stabilaste 2:rna. Det blir då ännu mer orättvist. 2:r i sig är illa nog då dom är så mjuka. Det är här man kan göra jämförelsen med Vasaloppet. Där är det helt fritt att välja hårdhet och stabilitet på skidorna dvs. spann efter kroppsvikt för att det skall bli rättvist.

Detta med utläggsskidor är förmodligen det mest tokiga som hänt inom idrottsvärlden.

De som bestämmer en sådan sak har inga kunskaper om rullskidor och hur de fungerar.

De tävlingar där arrangörerna kan rullskidor gör så att tävlingsklassen går på PU hjul och sedan har man motionsklass på 2:r. Då har man en rättvis tävling där ALLA kan vara med!

Link to comment
Share on other sites

Har du hört med tävlingsledningen varför de gör på detta sätt? De har kanske inte kunskapen? Alternativt har dom kunskapen men tycker inte att det är ett problem. Allvarligt talat, hur många "tunga" åkare finns det bland eliten? Daniel Tynell? Man kan ju inte anpassa reglerna bara för att en promille råkar väga mer än vad som är fördelaktigt. Den stora massan finns nog mellan som du beskriver runt 70-75kg. Kan tänka mig att tävlingsledningen tänker på detta sätt.

 

Jag var och reka rundan i helgen med bil. Måste säga att jag var förvånad vad dålig asfalten var på vissa ställen. Flera stor hål i asfalten en hel del knölar.

Lätt att köra stutt i någon sådan.

Känsla av att vägen var rätt smal om man ligger i bredd och får möte med bilar. Kommer vägen vara avstängd tro ?

 

Vad menas med utläggsskidor för eliten? Är rätt ny på det här.

Dom högst seedade får stå i ett elitled före dom andra. Till dessa lägger man ut likadana skidor av samma märke. Det är också så att man har bestämt att hela tävlingen skall köras på 2:r. Redan detta är kontroversiellt då 2:r inte är avsedda att tävla på. 2:r är dom mjukaste och minst bärande skidorna. Dom är gjorda för att ge mesta möjliga komfort på träningspass.

Det innebär dock samtidigt att används dom på tävling blir dom instabila och bär inte lite tyngre åkare. Dom som väger 70-75 kg får en jättefördel. Det blir en orättvis tävling. För tävlingsändamål har fabrikanterna tagit fram speciella tävlingshjul PU plasthjul som är stabila och bär upp alla åkare. Det blir rättvist för alla åkare och det blir bäste man som vinner. Det är också ganska stor skillnad mellan olika märken på 2:r. En del är stabilare. När man lägger ut skidor av samma märke fråntar man tyngre åkare även rätten att välja dom stabilaste 2:rna. Det blir då ännu mer orättvist. 2:r i sig är illa nog då dom är så mjuka. Det är här man kan göra jämförelsen med Vasaloppet. Där är det helt fritt att välja hårdhet och stabilitet på skidorna dvs. spann efter kroppsvikt för att det skall bli rättvist.

Detta med utläggsskidor är förmodligen det mest tokiga som hänt inom idrottsvärlden.

De som bestämmer en sådan sak har inga kunskaper om rullskidor och hur de fungerar.

De tävlingar där arrangörerna kan rullskidor gör så att tävlingsklassen går på PU hjul och sedan har man motionsklass på 2:r. Då har man en rättvis tävling där ALLA kan vara med!

Link to comment
Share on other sites

Har du hört med tävlingsledningen varför de gör på detta sätt? De har kanske inte kunskapen? Alternativt har dom kunskapen men tycker inte att det är ett problem. Allvarligt talat, hur många "tunga" åkare finns det bland eliten? Daniel Tynell? Man kan ju inte anpassa reglerna bara för att en promille råkar väga mer än vad som är fördelaktigt. Den stora massan finns nog mellan som du beskriver runt 70-75kg. Kan tänka mig att tävlingsledningen tänker på detta sätt.

Nej, Förklaringen är att dom inte har kunskapen, då hade dom inte gjort så här. Den stora massan ligger inte mellan 70-75 kg. Medelvikten för svenska män är 84 kg. Fram till 90-talet var skidåkarna lättare då de var mer "löpartyper". Idag är det vanligt bland långloppsåkarna att ligga runt - just svensk medelvikt 84 kg då de tränar mer styrka och stakar. Juniorer är naturligtvis lättare men dessa växer..... Det finns också ett antal elitrullskidåkare som väger 85 kg och mer som nu inte kan vara med på en RULLSKIDtävling som denna. En åkare kring 85 kg får alltså ingen rättvis åkning jämfört med dom lättare åkarna. Nästan ännu viktigare är att en konsekvens av detta är att signalerna blir att detta helt plötsligt är en sport där man måste vara liten och lätt.

Man skall inte "anpassa några regler" tvärtom, man har ju, i ett par tävlingar, just gått FRÅN helt rättvisa till för lätta åkare "anpassade" regler. Så det är ju precis tvärtom. Det finns dock ett par tävlingar i Sverige där arrangörerna har rullskidkunskap. Där skulle man inte kunna tänka tanken att ha 2:r och utläggsskidor i tävlingsklass.

Nej, det är så att vi vet att den här kunskapen om rullskidor inte finns hos arrangörer som väljer 2.r och utläggsskidor. Hoppas dom hinner få lite kunskap och tar bort utläggsskidorna till tävlingen.

 

 

Jag var och reka rundan i helgen med bil. Måste säga att jag var förvånad vad dålig asfalten var på vissa ställen. Flera stor hål i asfalten en hel del knölar.

Lätt att köra stutt i någon sådan.

Känsla av att vägen var rätt smal om man ligger i bredd och får möte med bilar. Kommer vägen vara avstängd tro ?

 

Vad menas med utläggsskidor för eliten? Är rätt ny på det här.

Dom högst seedade får stå i ett elitled före dom andra. Till dessa lägger man ut likadana skidor av samma märke. Det är också så att man har bestämt att hela tävlingen skall köras på 2:r. Redan detta är kontroversiellt då 2:r inte är avsedda att tävla på. 2:r är dom mjukaste och minst bärande skidorna. Dom är gjorda för att ge mesta möjliga komfort på träningspass.

Det innebär dock samtidigt att används dom på tävling blir dom instabila och bär inte lite tyngre åkare. Dom som väger 70-75 kg får en jättefördel. Det blir en orättvis tävling. För tävlingsändamål har fabrikanterna tagit fram speciella tävlingshjul PU plasthjul som är stabila och bär upp alla åkare. Det blir rättvist för alla åkare och det blir bäste man som vinner. Det är också ganska stor skillnad mellan olika märken på 2:r. En del är stabilare. När man lägger ut skidor av samma märke fråntar man tyngre åkare även rätten att välja dom stabilaste 2:rna. Det blir då ännu mer orättvist. 2:r i sig är illa nog då dom är så mjuka. Det är här man kan göra jämförelsen med Vasaloppet. Där är det helt fritt att välja hårdhet och stabilitet på skidorna dvs. spann efter kroppsvikt för att det skall bli rättvist.

Detta med utläggsskidor är förmodligen det mest tokiga som hänt inom idrottsvärlden.

De som bestämmer en sådan sak har inga kunskaper om rullskidor och hur de fungerar.

De tävlingar där arrangörerna kan rullskidor gör så att tävlingsklassen går på PU hjul och sedan har man motionsklass på 2:r. Då har man en rättvis tävling där ALLA kan vara med!

Link to comment
Share on other sites

Vad som är rättvist går alltid att diskutera. Är det rättvist att lätta längdåkare som Johan Olsson har en fördel i tunga fören på tunga banor eller att man ibland har lopp på lätta banor där spurtspecialister har en fördel? På rullskidor med lättrullade PU-hjul så har ju förmodligen stora kraftiga åkare en klar fördel mot mindre åkare med mindre muskelmassa. Är det mer rättvist?

 

Varför inte ha lite variation mellan olika typer av hjul på loppen för att få lite olika resultat? Vill man bara åka lopp med PU-hjul så kan man ju prioritera bort lopp där man anser sig slagen på förhand.

 

Sen kan man ju fråga sig om arrangörer i allmänhet vill arrangera ett lopp för ett fåtal PU-åkare som dundrar fram i 30-40km/h eller tror sig få fler deltagare bland motionärer om man kör med 2:or som ändå är den vanligaste sortens hjul.

Link to comment
Share on other sites

Vad som är rättvist går alltid att diskutera. Är det rättvist att lätta längdåkare som Johan Olsson har en fördel i tunga fören på tunga banor eller att man ibland har lopp på lätta banor där spurtspecialister har en fördel? På rullskidor med lättrullade PU-hjul så har ju förmodligen stora kraftiga åkare en klar fördel mot mindre åkare med mindre muskelmassa. Är det mer rättvist?

 

Varför inte ha lite variation mellan olika typer av hjul på loppen för att få lite olika resultat? Vill man bara åka lopp med PU-hjul så kan man ju prioritera bort lopp där man anser sig slagen på förhand.

 

Sen kan man ju fråga sig om arrangörer i allmänhet vill arrangera ett lopp för ett fåtal PU-åkare som dundrar fram i 30-40km/h eller tror sig få fler deltagare bland motionärer om man kör med 2:or som ändå är den vanligaste sortens hjul.

Du har tyvärr inte förstått vad det handlar om och vad som är orättvist. Det är MATERIALET vi pratar om! På snöskidtävling får deltagaren FRITT VÄLJA SKIDOR EFTER SIN VIKT!!! Hur banorna är beskaffade har ju ingenting med det hela att göra. Det är ju NATURLIGA förutsättningar. Samma sak gäller ju även för rullskidtävlingar i så fall. Det finns jättebackiga banor som passar lätta åkare och flacka banor som passar stakare bättre osv. Men i denna tävling får du INTE välja material som bär din kroppsvikt som du alltså får göra i snöskidtävlingar. Där är det helt rättvist så som det skall vara.

En tung åkare har absolut ingen fördel på PU hjul. Den lätta åkaren har fortfarande absolut fördel med sin lägre kroppsvikt men MATERIALET är helt neutralt.

Variation? Det får man genom att BÅDE PU hjul och 2:r kan deltaga men i olika klasser. Då UTESTÄNGER man ju inga åkare! Vi villa att sporten skall expandera och då måste även normalviktiga svenskar kunna vara med på lika villkor.

Sedan säger du "Vill man bara åka lopp med PU-hjul så kan man ju prioritera bort lopp där man anser sig slagen på förhand". Återigen, du har inte förstått. Det handlar inte om vad man vill. Det är ju osportsligt att tvinga på folk ett tävlingsmaterial som inte bär och inte enligt fabrikanterna själva är lämpliga att använda på tävling.

Link to comment
Share on other sites

Eftersom banan är ganska kuperad är det kanske även av säkerhetsskäl arrangören valt 2:or?

Att det blir högre farter på pu-hjul är ju faktum.

Ja, men för eliten är det inga som helst problem med PU hjul. Därför har de arrangörer som kan detta en elitklass på PU hjul och en motionsklass på 2:r.

Link to comment
Share on other sites

Varför inte köra på 3or som är bättre än 2or på alla sätt och vis. (Vad som helst utan 2or)

Helt rätt Folkesson!!! 3/4:r bär också alla åkare precis som PU hjul och skulle alltså också vara rättvist. Då har vi inga problem.

Då kan man definitivt inte heller skylla på att "farten blir för hög! Alltså om man valde 4:r som utläggsskidor för eliten, motionärer åker 2:r, så skulle vi ha en helt rättvis tävling för alla. Jag har tidigare tagit upp detta att man kan antingen ha PU hjul eller gummi 4:r. Det är det som är så så tragiskt att man inte förstår varför det är så fel med 2:r som utläggsskidor.

Link to comment
Share on other sites

Rollerrolf: Har en fråga till dig. Är ny på detta och har inte den kunskap som du verkar ha. Jag tillhör den skaran av lätta åkare som har en den Stora fördelen av att vara lätt. Körde Viaredstävlingen igår.

När de gick lite utför så blev jag ideligen ifrånrullad av större tyngre åkare. Sen kunde jag staka ikapp och förbi när de gick uppför. För att sedan bli frånrullad. Tyckte de va konstigt eftersom jag sett vad du skrivit här tidigare. Dessutom frustrerande...va precis som att ha dåligt glid på vintern :) Beror de på mina skidor eller varför va det så ?

 

Sen de där med att eliten ska köra på PU och de sämre med 2or. Gillar jag inte. Då kan man ju inte jämföra nånting hur man åker. De är som att åka Vasaloppet med ovallade skidor och eliten med pulver. Även om inte alla bryr sig så hade jag tyckt de va riktigt tråkigt.

Förstår din frustration till viss del. Men tror ändå 2or kommer bli vanligare på tävlingar där man vill locka mer folk. Får hoppas de kommer på ett sätt att tillverka hjul som är rättvisa, inte för lättrullande och till ett vettigt pris :)

Link to comment
Share on other sites

Jag var och reka rundan i helgen med bil. Måste säga att jag var förvånad vad dålig asfalten var på vissa ställen. Flera stor hål i asfalten en hel del knölar.

Lätt att köra stutt i någon sådan.

Känsla av att vägen var rätt smal om man ligger i bredd och får möte med bilar. Kommer vägen vara avstängd tro ?

 

Vad menas med utläggsskidor för eliten? Är rätt ny på det här.

Dom högst seedade får stå i ett elitled före dom andra. Till dessa lägger man ut likadana skidor av samma märke. Det är också så att man har bestämt att hela tävlingen skall köras på 2:r. Redan detta är kontroversiellt då 2:r inte är avsedda att tävla på. 2:r är dom mjukaste och minst bärande skidorna. Dom är gjorda för att ge mesta möjliga komfort på träningspass.

Det innebär dock samtidigt att används dom på tävling blir dom instabila och bär inte lite tyngre åkare. Dom som väger 70-75 kg får en jättefördel. Det blir en orättvis tävling. För tävlingsändamål har fabrikanterna tagit fram speciella tävlingshjul PU plasthjul som är stabila och bär upp alla åkare. Det blir rättvist för alla åkare och det blir bäste man som vinner. Det är också ganska stor skillnad mellan olika märken på 2:r. En del är stabilare. När man lägger ut skidor av samma märke fråntar man tyngre åkare även rätten att välja dom stabilaste 2:rna. Det blir då ännu mer orättvist. 2:r i sig är illa nog då dom är så mjuka. Det är här man kan göra jämförelsen med Vasaloppet. Där är det helt fritt att välja hårdhet och stabilitet på skidorna dvs. spann efter kroppsvikt för att det skall bli rättvist.

Detta med utläggsskidor är förmodligen det mest tokiga som hänt inom idrottsvärlden.

De som bestämmer en sådan sak har inga kunskaper om rullskidor och hur de fungerar.

De tävlingar där arrangörerna kan rullskidor gör så att tävlingsklassen går på PU hjul och sedan har man motionsklass på 2:r. Då har man en rättvis tävling där ALLA kan vara med!

Tack för redogörelsen av olika hjul. Kan hålla med om att eliten skulle få åka på PU hjul.

Men lägger mig inte i debatten som blivit. Jag tillhör själv de tyngre åkarna är över 190 och väger ca 84 kg. Kommer väl gå fort utför, mentörs nog ändå inte ladda på fullt i dessa utförskörare och har verkligen inget med täten att göra. Ska bara bli kul med första rullskidlopp och här i Dalarna. Någon som vet om vägen blir avständ på vissa delar där det är trångt och smalt?

Link to comment
Share on other sites

Eftersom banan är ganska kuperad är det kanske även av säkerhetsskäl arrangören valt 2:or?

Att det blir högre farter på pu-hjul är ju faktum.

Ja' date=' men för eliten är det inga som helst problem med PU hjul. Därför har de arrangörer som kan detta en elitklass på PU hjul och en motionsklass på 2:r.[/quote']

Backen ner mot Skuggarvet tror jag inte många av elitåkarna på snö skulle vilja åka på PU hjul, full satsning och fartställning i grupp och dessutom relativt grov asfalt låter verkligen livsfarligt. Finns säkert några rullskidgalningar som skulle stå på men de flesta av "snöeliten" skulle nog banga då, jag skulle definitivt inte åka ner där med PU.

 

Jag som också är reltivt lätt (70kg) har upplevt samma sak på tävling med tvåor att "alla" ffa tyngre åkare flyger förbi utför, beror väl kanske på att mina skidor/hjul var dåliga.

Link to comment
Share on other sites

Rollerrolf: Har en fråga till dig. Är ny på detta och har inte den kunskap som du verkar ha. Jag tillhör den skaran av lätta åkare som har en den Stora fördelen av att vara lätt. Körde Viaredstävlingen igår.

När de gick lite utför så blev jag ideligen ifrånrullad av större tyngre åkare. Sen kunde jag staka ikapp och förbi när de gick uppför. För att sedan bli frånrullad. Tyckte de va konstigt eftersom jag sett vad du skrivit här tidigare. Dessutom frustrerande...va precis som att ha dåligt glid på vintern :) Beror de på mina skidor eller varför va det så ?

 

Sen de där med att eliten ska köra på PU och de sämre med 2or. Gillar jag inte. Då kan man ju inte jämföra nånting hur man åker. De är som att åka Vasaloppet med ovallade skidor och eliten med pulver. Även om inte alla bryr sig så hade jag tyckt de va riktigt tråkigt.

Förstår din frustration till viss del. Men tror ändå 2or kommer bli vanligare på tävlingar där man vill locka mer folk. Får hoppas de kommer på ett sätt att tillverka hjul som är rättvisa, inte för lättrullande och till ett vettigt pris :)

1. En tyngre åkare rullar fortare utför. Det är ju självklart, det vet vi alla. I tid räknat brukar det i ett genomsnittligt lopp vara mindre än 10% av tiden som man rullar utför. Problemet för eliten om vi förutsätter att det är jämna åkare är ju främst stakningen. Det är där det blir ordentligt orättvist om dom skall tvingas gå på 2:r. Hjulen trycks ihop mer för de tyngre och bildar en plan deformeringsyta under. Då tar det längre tid för hjulet att återfå sin form och rulla bra igen. Det är därför man helt enkelt måste ha rättvisa hjul annars är det ju ingen seriös tävling.

2. Jo, det är kul att jämföra sig med eliten men det får ALDRIG ske på bekostnad av sportsligheten. Tycker du att det känns riktigt att en 85-90 kg:s elit åkare framför dig inte åker PÅ LIKA VILLKOR som du när du skall jämföra dig. Nej, jag tänkte väl det. Du blir bättre med tiden och det är inget svårt alls med PU hjul. Dessa är ju faktiskt stabilare och därför på många sätt lättare att åka på. Dessutom finns det i så fall redan andra hjul som är rättvisare. Motstånd 3 är hårdare och bär åkarna bättre. Här kan ingen skylla på farten och allt blir lika för alla. Jag tror tvärtemot dig att 2:r kommer att glömmas bort som en pinsam parantes på riktiga tävlingar. Det handlar bara om att man inte haft kunskapen hos en del arrangörer. Nu håller kunskapen på att sprida sig. Det är också fler och fler tyngre motionärer som ifrågasätter rättvisan i seedning til VL som sker i Alliansloppet när 2.rna är så orättvisa att jämföra sig på. En 90 kg:s motionär skall jämföras Med A. Aukland som väger 73 kg. I ett seedningslopp på snö får han fritt välja hårdhet på skidorna efter sin tyngd. Konsekvent va???

Link to comment
Share on other sites

låter ju som kanon om tävlingar kördes på typ treor. Vore också kanon om det kunde tas fram 3.0 punkt slut, och inte 2,5 - 3,5 ...

 

Är lite sugen att tävla o rejsa på rs, men allt detta trams med hjul hit i dit är nog den största anledningen jag avstått.

 

visst, "tråkigare" att det går långsammare. Att "lura" sig själv är det vanligaste bedrägeriet; dvs att man inbillar sig man är snabbare än man är, visavi snö, i jämförelsen att tvåor är snabbare än blixtföre på snö. - men det är bara att tugga i sig.

 

-------------

 

Kanske mina barnbarn kan få tävla på treor...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...