Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Lidköpings Rullskidsfestival 7-8 juni 2014


erkan

Recommended Posts

  • Replies 161
  • Created
  • Last Reply
Hejsan

 

Vill tipsa om en fin tävlingshelg på rullskidor i Lidköping 7-8/6

 

På lördag 7/6 körs ett stenhårt backlopp på 5 km i fristil uppför Kinnekulles nordsida , ca 250 höjdmeters stigning ,

 

På söndag 8/6 är det dags för Rådarullen i Lidköping som i år är 48 km i klassisk still. 3 varv à 16 km. Det är samma bana som kördes på SM i Rullskidor 2012.

 

I år är det dock 2:or hjul som gäller samt att start och mål är flyttat till en annan plats längs med samma bana.

 

Anmälan finns uppe på Idrott online TA

 

för mer info se :

 

http://www6.idrottonline.se/LidkopingsVSK-Orientering/Arrangemang/LidkopingRullskidfestival/

 

eller ...

 

https://www.facebook.com/#!/Radarullen

Rådarullen har alltid varit en fin tävling. Bra arrangemang och rättvisa förutsättningar. Det var ett bra drag att flytta till juni. Då kommer det mer folk. Det har saknats tävlingar på försommaren. I år testade ni med att endast tillåta 2:r. Detta trots att det är en ren stakbana och förutsättningarna för att det skall bli rättvist med 2:r är som allra sämst. Resultatlistan talar sitt tydliga språk och har redan varit uppe på FB som avskräckande exempel på hur illa det kan bli med 2:r Har själv aldrig sett något liknande på de 20 år jag hållit på med RS. Man "studsade" när man såg resultatlistan! skiljer upp till 10 min mellan annars jämna åkare.

 

På flera ställen här på forumet har åkare beskrivit vilka enorma skillnader det är på olika 2:r och att gummihjul dessutom får olika egenskaper mellan årgångar, batcher, och vid olika temperaturer. Det är just av dessa skäl tillverkarna å det bestämdaste avråder från att använda 2:r på tävlingar. Man har tagit fram tävlingshjul som är oberoende av vikt, väder, ålder och som är rättvisa för alla åkare.

Era tidigare tävlingar har varit rättvisa och spännande tävlingar. Låt nu detta experiment med 2:r bli just ett experiment och återgå till tävlingshjul nästa år så glömmer vi detta. Gärna motionsklass på 2:r men inte tävlingsklass!

 

Tänk på rullskidsportens framtid!

Link to comment
Share on other sites

sjukt löljligt när Markus Jönsson är 13 min efter och Patrik Karlsson 10min efter

 

Låneskidor är de enda om de ska vara 2or.... funkade väldigt bra på dalarullen

Dela ut Elpex till topp 20 seedade åkare för det verkar som deras 2or bär bäst. Håller helt med Wickström i det han skriver. Jönsson åkte enligt honom själv på nya swenor-2or. Han kunde aldrig ana att det kunde skilja så mycket i rull så han efteråt. Moberg på skigo -12 som rullade som mina Elpex på uppvärmningen. Ottosson på nya Elpex Team och Wickström på skistarts egna skida.

Swenors 2or får man helt enkelt välja bort om man vill va med där uppe...

Link to comment
Share on other sites

sjukt löljligt när Markus Jönsson är 13 min efter och Patrik Karlsson 10min efter

 

Låneskidor är de enda om de ska vara 2or.... funkade väldigt bra på dalarullen

Helt stört att kunna köra i samma klunga som Jönsson men rätt kul, rullade ifrån med rätt mkt i varje nedförsbacke. Blir bara så fel... de lättaste vinner dessutom

Link to comment
Share on other sites

Läste EW:s blogg. Förstår inte alls hans resonemang. Det låter väldigt ytligt och ogenomtänkt.

Jämförelsen med snöskidtävlingar håller inte alls. Skillnaderna med tävling på 2:r blir större än på snö just därför att det skiljer så otroligt mycket mellan 2:rna. På PU och 3/4 däremot blir skillnaderna på snö större.

 

Varför skulle det komma fler motionärer om man utestänger en massa olika kategorier från tävlingarna? Finns inget som helst bevis/belägg för detta och det finns ingen parallell till andra sporter som visar på något sådant samband. Alla andra sporter vill ha elit+motion och det tycker alla är roligast. 2010 var det 450 som åkte AL varav de allra flesta var vanliga motionärer. Då var RS sporten bara hälften så stor som idag. Alla var nöjda och glada. AL själva ville inte ändra till 2:r utan beklagade och skyllde på VL som inte förstod hur illa det var med 2:r.

 

Med 2:r räcker det att ha ett par skidor säger EW ??? Det är väl hjul man byter inte skidor!

Gummi 2:r slits snabbare än andra hjul och därför måste man man precis tvärtemot vad EW säger ha FLER hjul! PU och 3/4 håller längre.

 

Enligt EW skall elitsatsande inte få vara med. Han kallar dem hånfullt "en liten klick".

I verkligheten är det en "stor klick" på uppemot ett hundratal åkare. Det är dessutom nyckelpersoner som bär upp rullskidsporten. Dom är profiler i sina hembygder som alla tar råd av etc. Dom fyller upp tävlingarna genom att åka 7-8 tävlingar per år.

En marginalmotionär åker 1 lopp. Skall elitåkarna utestängas innebär det vidare att RS inte kan bli en egen elitsportgren och att alla ungdomssatsningar som pågår kan läggas ned. Eftersom det allra viktigaste med en tävling är att den skall vara rättvis kan inte heller lite tyngre åkare vara med och dom finns det gott om bland motionärerna.

Jag tycker att EW skall plocka bort skygglapparna och ta del av den information och de negativa erfarenheter som nu finns om 2:r. De är precis så som fabrikanterna själva säger "de är helt olämpliga att tävla på". När EW pratar utläggskidor så nämner han t.ex Swenor som ALLA idag är överens om inte går att använda då de är så svampiga att några inte ens tar sig runt banan. Förtroendeingivande kunskap eller? Liksom när EW säger "annars HOPPAS man ju att alla har UNGEFÄR samma rull"??. Viktigt är också att EW tydligen inte känner till att det är på en stakbana som det blir oöverstigliga skillnader på 2:r. Inte som EW tror att det handlar om rullet utför. Det var därför resultatet blev som det blev i Lidköping.

Slutligen, skall man kalla det för tävling måste ALLA få vara med och på RÄTTVISA villkor!

Skall man ha en tävling med enbart 2:r måste man vara ÄRLIG och tala om att den är inte till för alla och den är inte rättvis.

Link to comment
Share on other sites

Man kan vända och vrida på rättvisan med 2:r/pu-hjul hur mycket eller lite man vill. För egen del så väljer jag det sistnämnda. Faktum är det i alla fall att vi slapp de här spörsmålen då huvudklassen tävlade med PU-Hjul. Det är alltid tråkigt för den som har vunnit, alternativt utvecklat sin rullskidåkning, om personen i fråga har följt gentlemens agreement...

 

 

Erik Wickström är väl ändå en av de få som har god insyn i både elit - och breddverksamheten inom detta gebit.

 

Min grundinställning är att samtliga rullskidtävlingar ska köras på det snabbaste materialet. Allt för att tävlingarna ska leva vidare även på lång sikt!

Link to comment
Share on other sites

Man kan vända och vrida på rättvisan med 2:r/pu-hjul hur mycket eller lite man vill. För egen del så väljer jag det sistnämnda. Faktum är det i alla fall att vi slapp de här spörsmålen då huvudklassen tävlade med PU-Hjul. Det är alltid tråkigt för den som har vunnit, alternativt utvecklat sin rullskidåkning, om personen i fråga har följt gentlemens agreement...

 

 

Erik Wickström är väl ändå en av de få som har god insyn i både elit - och breddverksamheten inom detta gebit.

 

Min grundinställning är att samtliga rullskidtävlingar ska köras på det snabbaste materialet. Allt för att tävlingarna ska leva vidare även på lång sikt!

Träning och andra saker vet EW säkert mycket om men inte rullskidor, material och tävlingsförutsättningar vilket det handlade om här.

Om detta finns det många, många som vet mycket mer än EW. Det är bara att läsa, han har ju missat det mesta i sitt inlägg som idag går att påvisa.

För övrigt bra poäng! När huvudklassen tävlade på fria hjul var det aldrig något snack eller gnäll. En effekt av att förutsättningarna var rättvisa!

Link to comment
Share on other sites

sjukt löljligt när Markus Jönsson är 13 min efter och Patrik Karlsson 10min efter

 

Låneskidor är de enda om de ska vara 2or.... funkade väldigt bra på dalarullen

Helt stört att kunna köra i samma klunga som Jönsson men rätt kul' date=' rullade ifrån med rätt mkt i varje nedförsbacke. Blir bara så fel... de lättaste vinner dessutom[/quote']

Besvärligt när han både säljer och måste åka på det långsammaste på en sån här tävling ;)

Link to comment
Share on other sites

sjukt löljligt när Markus Jönsson är 13 min efter och Patrik Karlsson 10min efter

 

Låneskidor är de enda om de ska vara 2or.... funkade väldigt bra på dalarullen

Helt stört att kunna köra i samma klunga som Jönsson men rätt kul' date=' rullade ifrån med rätt mkt i varje nedförsbacke. Blir bara så fel... de lättaste vinner dessutom[/quote']

Besvärligt när han både säljer och måste åka på det långsammaste på en sån här tävling ;)

:). Fast One Way o Vauhti är nog ännu långsammare!

Link to comment
Share on other sites

Det är som med viner och årgångar det här med standardhjul.

 

Enligt vilka kriterier kategoriseras de olika hjultyperna? Räcker det att tillvekaren säger vad det är för hjultyp så är det så, eller vad. Verkar ju nästan så. Och finns det nån form av test i tävlingsreglementet för att hjul ska bli godkända som tvåor då (eller motsvarande), vilket väl är det som är aktuellt, eller är det bara tillverkarens uppgift som gäller?

Link to comment
Share on other sites

Det är som med viner och årgångar det här med standardhjul.

 

Enligt vilka kriterier kategoriseras de olika hjultyperna? Räcker det att tillvekaren säger vad det är för hjultyp så är det så, eller vad. Verkar ju nästan så. Och finns det nån form av test i tävlingsreglementet för att hjul ska bli godkända som tvåor då (eller motsvarande), vilket väl är det som är aktuellt, eller är det bara tillverkarens uppgift som gäller?

Enligt Dalarullens regler så kunde ju åkare som rullade uppenbart bättre än andra bli diskade i efterhand (trots att det var en kontroll och godkännande innan man gick in i startfållan).

Link to comment
Share on other sites

Man skulle kunna kunna säga att vansinnet med tävlingar på 2:r är mer tröttande än ett träningspass på 4:r! Hur har det kunnat bli en sådan här idiotisk soppa???

 

Vi träffas 12/7 på NÄSRULLEN utanför Avesta. Det blir en "ovanlig" tävling därför att:

 

1. Bäste man vinner, 2:n är näst bäst, 3:n är tredje bäst osv.........

2. Inget tjat, inget snack, inget bråk om hjul före, under eller efter tävlingen.

3. Trevlig avslappnad stämning före under och efter tävlingen

4. En rättvis tävling så som en tävling skall vara och är i andra sportgrenar.

Låter det inte mysigt?

 

Väl mött!

Link to comment
Share on other sites

Det kommer fler åkare till ett lopp på 2or. Gemene man köper inte pu för några få tillfällen...

Gemene man har inte heller ens tänkt tanken att ställa upp i en rullskidtävling. Om personen nu har kommit så långt i tankebanorna så börjar den troligen fundera på vad för material man har och vad som är konkurrenskraftigt. Inte ens de längst bak utan jättemycket tävlingsinstinkt kommer tycka det är kul att köra igenom en tävling med Swenortvåor.

Link to comment
Share on other sites

Det är som med viner och årgångar det här med standardhjul.

 

Enligt vilka kriterier kategoriseras de olika hjultyperna? Räcker det att tillvekaren säger vad det är för hjultyp så är det så' date=' eller vad. Verkar ju nästan så. Och finns det nån form av test i tävlingsreglementet för att hjul ska bli godkända som tvåor då (eller motsvarande), vilket väl är det som är aktuellt, eller är det bara tillverkarens uppgift som gäller?[/quote']

Enligt Dalarullens regler så kunde ju åkare som rullade uppenbart bättre än andra bli diskade i efterhand (trots att det var en kontroll och godkännande innan man gick in i startfållan).

Det verkar ju inte vara höjden av rättsäkerhet precis. Först godkänner vi och sen får vi se.

 

Det verkar f.ö. inte finnas några centrala tävlingsbestämmelser om hur hjul kategoriseras. Det är tävlingsledningen för varje tävling som bestämmer vilka hjul som gäller och hur dessa kategoriseras. Och det verkar alltså som att de flesta går på vad tillvekarna uppger som standardhjul. Jag förstår ju att det är svårt det här men det blir ju ändå mer än måttligt rörigt. Kanske införa ett handikappsystem med tabeller på hjulens tillverkare och årgång samt åkarens vikt och sen får man räkna ut i efterhand vem som vann :)

Link to comment
Share on other sites

Det verkar ju inte vara höjden av rättsäkerhet precis. Först godkänner vi och sen får vi se.

 

Det verkar f.ö. inte finnas några centrala tävlingsbestämmelser om hur hjul kategoriseras. Det är tävlingsledningen för varje tävling som bestämmer vilka hjul som gäller och hur dessa kategoriseras. Och det verkar alltså som att de flesta går på vad tillvekarna uppger som standardhjul. Jag förstår ju att det är svårt det här men det blir ju ändå mer än måttligt rörigt. Kanske införa ett handikappsystem med tabeller på hjulens tillverkare och årgång samt åkarens vikt och sen får man räkna ut i efterhand vem som vann :)

Vill minnas att Skåningen skrev i en annan tråd att man från förbundets sida håller på och tittar på standardisering av gummihjul.

 

Annars är väl det bara att titta på backhoppningen om man vill ha inspriation till ett handikappsystem... ;)

Link to comment
Share on other sites

Det kommer fler åkare till ett lopp på 2or. Gemene man köper inte pu för några få tillfällen...

Du har inget som helst belägg för det! Finns ingen sådan statistik. Sedan går det inte att förstå vad du vill. Skall man bara tänka på att locka så många som möjligt utan en tanke på att förutsättningarna skall vara bra? Det sprider sig nu som en löpeld hur orättvisa och löjliga tävlingar på 2.: är. Ingen tävlar på lika villkor som någon annan. Det är rent kaos. Att anordna en tävling på 2:r är ju att lura folk. Det är ju ett JIPPO som inte har med idrott att göra. Det kommer ju på sikt att avskräcka folk och förstöra sportens rykte precis som det blev i Lidköping.

Link to comment
Share on other sites

Det kommer fler åkare till ett lopp på 2or. Gemene man köper inte pu för några få tillfällen...

Du har inget som helst belägg för det! Finns ingen sådan statistik. Sedan går det inte att förstå vad du vill. Skall man bara tänka på att locka så många som möjligt utan en tanke på att förutsättningarna skall vara bra? Det sprider sig nu som en löpeld hur orättvisa och löjliga tävlingar på 2.: är. Ingen tävlar på lika villkor som någon annan. Det är rent kaos. Att anordna en tävling på 2:r är ju att lura folk. Det är ju ett JIPPO som inte har med idrott att göra. Det kommer ju på sikt att avskräcka folk och förstöra sportens rykte precis som det blev i Lidköping.

Min högst personliga bedömning är att det blir fler och fler tävlingar på 2:or, eller har jag fel?

Och kommer det sedan ett tydligt reglemente och testmetod på vad som är 2:or, så är nog denna debatt historia...

Möjligheterna att tjäna pengar på den stora massan motionärer kommer lätt att överväga de tunga elitåkarnas vilja, tror jag.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...