Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Lidköpings Rullskidsfestival 7-8 juni 2014


erkan

Recommended Posts

  • Replies 161
  • Created
  • Last Reply

Jag är enig med Joneri i sin analys. Viktigast är dock definitivt att definera vad tvåor är.

 

Att ta två åkares misslyckande (som väl inte är några övertunga bjässar någon av dom?) i det här loppet som intäkt för att tvåor är fel tycker jag är att göra hönor av fjädrar. Ska man tävla på hög nivå ser man naturligtvis till att ha så bra material som möjligt efter sina förutsättningar och de regler som gäller, annars deltar man för tränings skull. Jag tycker inte att detta är någon större skillnad mot att någon vallar bort sig på vintern.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jag säger då det, hjul hit och hjul dit. Man får kanske skatta sig lycklig som bor uppe i Norrland där det faktiskt går åka skidor på snö minst 6 mån/året.

Gjorde mitt sista snöpass 11 maj och därefter åker jag rullskidor bara för tränings skull fram till snösäsongen kommer smygande slutet okt början nov.

Dessutom är det inte speciellt gott om rullskidtävlingar här uppe heller.

Link to comment
Share on other sites

TYVÄRR! Frågeställningen är felformulerad. Alternativen skall vara:

 

1. Klass fria hjul och klass 2:r

1. Enbart 2:r

 

Annars är omröstningen helt värdelös!

 

Ingen har sagt att vi enbart skall ha PU. Vi som vill ha med PU vill det för att ALLA skall kunna vara med. Däremot vill några "ivrare" av 2:r stänga ute alla andra från tävlingarna.

Link to comment
Share on other sites

Till Joneri!

Sunlake skrev:

Det kommer fler åkare till ett lopp på 2or.

Du svarade:

"Min högst personliga bedömning är att det blir fler och fler tävlingar på 2 r, eller har jag fel?

Och kommer det sedan ett tydligt reglemente och testmetod på vad som är 2 r, så är nog denna debatt historia..."

 

1. Saken gällde alltså om det kommer fler åkare till en tävling på enbart 2:r JÄMFÖRT med en tävling med PU+2:r. Nej, det finns alltså INGET belägg för detta.

 

2. Det handlar inte så mycket om vad som är 2:a utan att hjulen på en tävling måste vara likvärdiga för ÅKARNA, åtminstone upp till 90 kg. Detta är mycket enkelt, man bestämmer en nedre gräns för hur mjuka hjulen får lov att vara. Testinstrumentet (Brinell) har man ju redan på tävlingarna. Sker inte detta kommer bråken och en allt sämre publicitet att eskalera.

Link to comment
Share on other sites

Om det - bara - handlar om att locka deltagare kanske man istället för att fokusera på hjulen skulle ha lättklädda podium-damer och typ att man får röka brajj efter målgång.

Går väl att tolka efter nåt fräckt fordon även med rullskidor så att man får upp farten rejält ;)

Rullskidor till Xgames - jag röstar för!

Link to comment
Share on other sites

Ja, jag säger då det, hjul hit och hjul dit. Man får kanske skatta sig lycklig som bor uppe i Norrland där det faktiskt går åka skidor på snö minst 6 mån/året.

Gjorde mitt sista snöpass 11 maj och därefter åker jag rullskidor bara för tränings skull fram till snösäsongen kommer smygande slutet okt början nov.

Dessutom är det inte speciellt gott om rullskidtävlingar här uppe heller.

Jag tycker att det är minst lika kul att åka rullskidor som vanliga bara man har fina vägar att välja mellan :)

Link to comment
Share on other sites

TYVÄRR! Frågeställningen är felformulerad. Alternativen skall vara:

 

1. Klass fria hjul och klass 2:r

1. Enbart 2:r

 

Annars är omröstningen helt värdelös!

 

Ingen har sagt att vi enbart skall ha PU. Vi som vill ha med PU vill det för att ALLA skall kunna vara med. Däremot vill några "ivrare" av 2:r stänga ute alla andra från tävlingarna.

Frågeställningen är helt rätt ställd. Och självklart är de en majoritet som vill ha 2or. Känns så bra att de är fler än motionärer som vill ha det.

 

Förslaget med PU och 2or i samma lopp är helt förkastligt. Iaf om man vill att sporten ska växa på bredden. Hur kul blir de att tävla då ? Då blir det ännu större skillnad ! Jag menar vill du att Vasaloppet ska köras i två klasser också ? En som kör Redline och en med en Tegsnäs turskida ?

Även vanliga dödliga vill kunna jämföra tider med eliten. Och de är betydligt mindre skillnad på 2or än mellan PU och 2or !

Link to comment
Share on other sites

Ja' date=' jag säger då det, hjul hit och hjul dit. Man får kanske skatta sig lycklig som bor uppe i Norrland där det faktiskt går åka skidor på snö minst 6 mån/året.

Gjorde mitt sista snöpass 11 maj och därefter åker jag rullskidor bara för tränings skull fram till snösäsongen kommer smygande slutet okt början nov.

Dessutom är det inte speciellt gott om rullskidtävlingar här uppe heller.[/quote']

Jag tycker att det är minst lika kul att åka rullskidor som vanliga bara man har fina vägar att välja mellan :)

+1

 

Bor man i södra Sverige så får man se längdskidorna som ett komplement till rullskidorna, att användas de dagar det är för mycket snö på vägarna. :)

Link to comment
Share on other sites

TYVÄRR! Frågeställningen är felformulerad. Alternativen skall vara:

 

1. Klass fria hjul och klass 2:r

1. Enbart 2:r

 

Annars är omröstningen helt värdelös!

 

Ingen har sagt att vi enbart skall ha PU. Vi som vill ha med PU vill det för att ALLA skall kunna vara med. Däremot vill några "ivrare" av 2:r stänga ute alla andra från tävlingarna.

Frågeställningen är helt rätt ställd. Och självklart är de en majoritet som vill ha 2or. Känns så bra att de är fler än motionärer som vill ha det.

 

Förslaget med PU och 2or i samma lopp är helt förkastligt. Iaf om man vill att sporten ska växa på bredden. Hur kul blir de att tävla då ? Då blir det ännu större skillnad ! Jag menar vill du att Vasaloppet ska köras i två klasser också ? En som kör Redline och en med en Tegsnäs turskida ?

Även vanliga dödliga vill kunna jämföra tider med eliten. Och de är betydligt mindre skillnad på 2or än mellan PU och 2or !

Fel, dom som kör 2:r jämför sig naturligtvis med elit som också kör 2:r. Eliten som kör PU kommer inte till tävlingen om det bara är 2:r. Det blir alltså bara en tilläggsklass helt oberoende av varandra. I Landsjön runt kör man tävlingsklass FS och tävlingsklass K Det är ingen principiell skillnad alls mot detta. Det kan ju vara så att SM, VM och VC åkare vill komma och få en genomkörare i en egen PU klass när man ändå ordnar en tävling. Kan inte förstå vad du har för problem med detta. Och varför man skall sabotera för dom?

Inte en enda motionär kommer att utebli från loppet bara för att det finns en helt annan tävlingsklass. Det kunde ju lika gärna vara inlines.

Så tyvärr är det så att frågeställningen är helt fel ställd och ger ett resultat som frågeställaren själv vill ha. Det får inte gå till på det sättet som frågeställningen är gjord.

I en demokrati t.ex. får ju inte den ena parten göra "motståndarsidans" frågeställning. Det är A och O. Så vi som vill ha PU vill också ha en klass för 2:r så att ALLA kan vara med.

En omröstning med en korrekt frågeställning som jag föreslagit kan få ett helt annat resultat.

Link to comment
Share on other sites

Det kommer fler åkare till ett lopp på 2or. Gemene man köper inte pu för några få tillfällen...

För de som tävlar vid något enstaka tillfälle finns oftast motionsklass. Det är resultatlista även på den. Vad är det för "fel" på det? Så var min debut på rullskidstäving. Med 2or på Vålarullen 2010. Men det såg så kul ut med högfarts-PU och tänkte att detta måste man ju va me på. Men jag är väl inte som andra då.

Link to comment
Share on other sites

Kan inte någon göra en riktig omröstning där resultatet inte är förutbestämt. Misstänker att den nuvarande resultatbeställda omröstningen kommer att "missbrukas".

 

Sedan är det ju så att oavsett resultat så återstår ändå alla problemen med 2:rna. Dessa måste ju ändå lösas!!!

Mitt förslag är enkelt: Strunta i att ange normärken och märkning 2:r etc. Det kommer aldrig att fungera. Sätt istället en minsta tillåtna mjukhetsgrad som ligger uppemot gränsen för en 3:a. Då är alla rättviseproblem borta och vi kan ägna oss åt annat.

Link to comment
Share on other sites

Så tyvärr är det så att frågeställningen är helt fel ställd och ger ett resultat som frågeställaren själv vill ha. Det får inte gå till på det sättet som frågeställningen är gjord.

I en demokrati t.ex. får ju inte den ena parten göra "motståndarsidans" frågeställning. Det är A och O. Så vi som vill ha PU vill också ha en klass för 2:r så att ALLA kan vara med.

En omröstning med en korrekt frågeställning som jag föreslagit kan få ett helt annat resultat.

Det fanns ju ett alternativ som hette "Other". Duger inte det?

 

Annars är du ju fri att skapa en egen omröstning med dom "rätta" alternativen.

Link to comment
Share on other sites

TYVÄRR! Frågeställningen är felformulerad. Alternativen skall vara:

 

1. Klass fria hjul och klass 2:r

1. Enbart 2:r

 

Annars är omröstningen helt värdelös!

 

Ingen har sagt att vi enbart skall ha PU. Vi som vill ha med PU vill det för att ALLA skall kunna vara med. Däremot vill några "ivrare" av 2:r stänga ute alla andra från tävlingarna.

Frågeställningen är helt rätt ställd. Och självklart är de en majoritet som vill ha 2or. Känns så bra att de är fler än motionärer som vill ha det.

 

Förslaget med PU och 2or i samma lopp är helt förkastligt. Iaf om man vill att sporten ska växa på bredden. Hur kul blir de att tävla då ? Då blir det ännu större skillnad ! Jag menar vill du att Vasaloppet ska köras i två klasser också ? En som kör Redline och en med en Tegsnäs turskida ?

Även vanliga dödliga vill kunna jämföra tider med eliten. Och de är betydligt mindre skillnad på 2or än mellan PU och 2or !

Fel' date=' dom som kör 2:r jämför sig naturligtvis med elit som också kör 2:r. Eliten som kör PU kommer inte till tävlingen om det bara är 2:r. Det blir alltså bara en tilläggsklass helt oberoende av varandra. I Landsjön runt kör man tävlingsklass FS och tävlingsklass K Det är ingen principiell skillnad alls mot detta. Det kan ju vara så att SM, VM och VC åkare vill komma och få en genomkörare i en egen PU klass när man ändå ordnar en tävling. Kan inte förstå vad du har för problem med detta. Och varför man skall sabotera för dom?

Inte en enda motionär kommer att utebli från loppet bara för att det finns en helt annan tävlingsklass. Det kunde ju lika gärna vara inlines.

Så tyvärr är det så att frågeställningen är helt fel ställd och ger ett resultat som frågeställaren själv vill ha. Det får inte gå till på det sättet som frågeställningen är gjord.

I en demokrati t.ex. får ju inte den ena parten göra "motståndarsidans" frågeställning. Det är A och O. Så vi som vill ha PU vill också ha en klass för 2:r så att ALLA kan vara med.

En omröstning med en korrekt frågeställning som jag föreslagit kan få ett helt annat resultat.[/quote']

Självklart visste jag du skulle säga att jag har fel. Där är du 100 procentig ;) Men missa du min jämförelse ? Tycker de blir fel om man har en tilläggsklass. Ska du bara kunna jämföra med vissa då ? Alla ska köra på likadana hjul i samma tävling annars känns de fel. Och i nuläget ska de ske på PU eller som jag tycker 2or.

Kommer inte bli rätt känsla om vissa kör på PU och andra på 2or. Detta tycker JAG iaf.

 

Sen håller jag med om att köra på 3or i dagsläget kanske vore rättvisast om vi väljer bort PU och 2or. Dels blir det ingen diskussion om farten och sen blir kostanden inte lika stor som att införskaffa PU. Men tror ändå inte de kommer slå igenom ännu. Utan tror att 2or står starkast i nuläget.

 

 

Btw....det fanns en ruta med "övrigt" i frågeställningen som du kan kryssa i för din åsikt. Så frågeställningen är helt i sin ordning.

Link to comment
Share on other sites

Man har ju alla alternativ att välja på ju! Du får t.o.m skriva helt valfritt svar...

Motionärerna ser upp till eliten. Kommer på elitens skidskolor. Köper utrustning till fullpris så eliten kan få sin sponsring. Det är nog ganska viktigt att få med även de lägre startleden i loppen för att sporten skall förbli stark.

På en tävling är det ganska vanligt att motionsklassen är halva sträckan av tävlingssträckan. Den tycker jag ska vara lika lång. Inte så kul att åka iväg för t.ex 16 km som det var på Rådarullen ifjol.

Kan inte någon göra en riktig omröstning där resultatet inte är förutbestämt. Misstänker att den nuvarande resultatbeställda omröstningen kommer att "missbrukas".

 

Sedan är det ju så att oavsett resultat så återstår ändå alla problemen med 2:rna. Dessa måste ju ändå lösas!!!

Mitt förslag är enkelt: Strunta i att ange normärken och märkning 2:r etc. Det kommer aldrig att fungera. Sätt istället en minsta tillåtna mjukhetsgrad som ligger uppemot gränsen för en 3:a. Då är alla rättviseproblem borta och vi kan ägna oss åt annat.

Link to comment
Share on other sites

Kan inte någon göra en riktig omröstning där resultatet inte är förutbestämt. Misstänker att den nuvarande resultatbeställda omröstningen kommer att "missbrukas".

 

Sedan är det ju så att oavsett resultat så återstår ändå alla problemen med 2:rna. Dessa måste ju ändå lösas!!!

Mitt förslag är enkelt: Strunta i att ange normärken och märkning 2:r etc. Det kommer aldrig att fungera. Sätt istället en minsta tillåtna mjukhetsgrad som ligger uppemot gränsen för en 3:a. Då är alla rättviseproblem borta och vi kan ägna oss åt annat.

Jag hade tänkt hålla mig långt från denna debatt om PU kontra 2or. För mig en ickefråga, jag har i år köpt in PU för att kunna tävla även där det är fria hjul. Jag vill tävla och jag anpassar mig snällt till vad arrangören bestämmer.

 

Men en liten kommentar till Rollerrolf, i alla större beslut finns det alltid för och nackdelar. Det är oftast helt subjektiva bedömningar avseende dessa för och nackdelar. Så även här, de flesta håller säkert med dig om att från ett rättviseperspektiv är PU bättre. Dina "motståndare" argumenterar utifrån ett annat perspektiv, för dem är utvecklingen (läs fler deltagare och mer pengar m m ) för rullskidsporten det viktigaste alternativet.

 

Ditt engagemang är beundransvärd. I min yrkesroll exakt vad man vill se, men ditt sätt att argumentera för din sak är allt annat. Du har passerat gränsen och just nu är det helt kontraproduktivt.

 

Som sagt en ickefråga för mig, men du fick mig att gå in på Wickströms undersökning och rösta för 2or.

Link to comment
Share on other sites

Kan inte någon göra en riktig omröstning där resultatet inte är förutbestämt. Misstänker att den nuvarande resultatbeställda omröstningen kommer att "missbrukas".

 

Sedan är det ju så att oavsett resultat så återstår ändå alla problemen med 2:rna. Dessa måste ju ändå lösas!!!

Mitt förslag är enkelt: Strunta i att ange normärken och märkning 2:r etc. Det kommer aldrig att fungera. Sätt istället en minsta tillåtna mjukhetsgrad som ligger uppemot gränsen för en 3:a. Då är alla rättviseproblem borta och vi kan ägna oss åt annat.

Fast det är ju inte hårdheten som avgör rullmotståndet. PU hjul är hårda och.... för snabba..

För övrigt är även Alpinas hjul (dock inte de som säljs nu) hårda men rejält snabba. De absolut snabbaste som inte förbjudits. Tyvärr har jag ingen uppsättning själv av dessa .

Link to comment
Share on other sites

Kan inte någon göra en riktig omröstning där resultatet inte är förutbestämt. Misstänker att den nuvarande resultatbeställda omröstningen kommer att "missbrukas".

 

Sedan är det ju så att oavsett resultat så återstår ändå alla problemen med 2:rna. Dessa måste ju ändå lösas!!!

Mitt förslag är enkelt: Strunta i att ange normärken och märkning 2:r etc. Det kommer aldrig att fungera. Sätt istället en minsta tillåtna mjukhetsgrad som ligger uppemot gränsen för en 3:a. Då är alla rättviseproblem borta och vi kan ägna oss åt annat.

Fast det är ju inte hårdheten som avgör rullmotståndet. PU hjul är hårda och.... för snabba..

För övrigt är även Alpinas hjul (dock inte de som säljs nu) hårda men rejält snabba. De absolut snabbaste som inte förbjudits. Tyvärr har jag ingen uppsättning själv av dessa

.

Nej men hårdheten avgör ju bärigheten och på det sättet löser man problemet med att dom mjuka hjulen gör det orättvist för de tyngre åkarna.

Link to comment
Share on other sites

Frågeställningen är helt rätt ställd. Och självklart är de en majoritet som vill ha 2or. Känns så bra att de är fler än motionärer som vill ha det.

 

Förslaget med PU och 2or i samma lopp är helt förkastligt. Iaf om man vill att sporten ska växa på bredden. Hur kul blir de att tävla då ? Då blir det ännu större skillnad ! Jag menar vill du att Vasaloppet ska köras i två klasser också ? En som kör Redline och en med en Tegsnäs turskida ?

Även vanliga dödliga vill kunna jämföra tider med eliten. Och de är betydligt mindre skillnad på 2or än mellan PU och 2or !

Fel' date=' dom som kör 2:r jämför sig naturligtvis med elit som också kör 2:r. Eliten som kör PU kommer inte till tävlingen om det bara är 2:r. Det blir alltså bara en tilläggsklass helt oberoende av varandra. I Landsjön runt kör man tävlingsklass FS och tävlingsklass K Det är ingen principiell skillnad alls mot detta. Det kan ju vara så att SM, VM och VC åkare vill komma och få en genomkörare i en egen PU klass när man ändå ordnar en tävling. Kan inte förstå vad du har för problem med detta. Och varför man skall sabotera för dom?

Inte en enda motionär kommer att utebli från loppet bara för att det finns en helt annan tävlingsklass. Det kunde ju lika gärna vara inlines.

Så tyvärr är det så att frågeställningen är helt fel ställd och ger ett resultat som frågeställaren själv vill ha. Det får inte gå till på det sättet som frågeställningen är gjord.

I en demokrati t.ex. får ju inte den ena parten göra "motståndarsidans" frågeställning. Det är A och O. Så vi som vill ha PU vill också ha en klass för 2:r så att ALLA kan vara med.

En omröstning med en korrekt frågeställning som jag föreslagit kan få ett helt annat resultat.[/quote']

Självklart visste jag du skulle säga att jag har fel. Där är du 100 procentig ;) Men missa du min jämförelse ? Tycker de blir fel om man har en tilläggsklass. Ska du bara kunna jämföra med vissa då ? Alla ska köra på likadana hjul i samma tävling annars känns de fel. Och i nuläget ska de ske på PU eller som jag tycker 2or.

Kommer inte bli rätt känsla om vissa kör på PU och andra på 2or. Detta tycker JAG iaf.

 

Btw....det fanns en ruta med "övrigt" i frågeställningen som du kan kryssa i för din åsikt. Så frågeställningen är helt i sin ordning.

Jag försöker förklara att det handlar om en tilläggsklass för sådana som inte kan åka på 2:r. Just för att inga skall utestängas från sporten. Folk som satasat flera år på detta. Dessa kan dom ju ändå inte jämföra sig med då dom inte kommer annars På det sättet får alla vara med. Tycker det låter självklart.

 

Nej undersökningen är helt felaktigt utformad enligt alla regler som finns för hur man utformar en survey. Tänk dig vid en folkomröstning om den ena sidan fick utforma båda svarsalternativen elller som här - ännu värre - det ena huvudalternativet döljs och skall fyllas i av var och en som kanske inte ens vet vad som är huvudalternativet. Ring till SCB så kan dom förklara för dig. Det här är inte mina ÅSIKTER det finns regler för hur en survey skall utformas.

Link to comment
Share on other sites

Jag försöker förklara att det handlar om en tilläggsklass för sådana som inte kan åka på 2:r. Just för att inga skall utestängas från sporten. Folk som satasat flera år på detta. Dessa kan dom ju ändå inte jämföra sig med då dom inte kommer annars På det sättet får alla vara med. Tycker det låter självklart.

 

Nej undersökningen är helt felaktigt utformad enligt alla regler som finns för hur man utformar en survey. Tänk dig vid en folkomröstning om den ena sidan fick utforma båda svarsalternativen elller som här - ännu värre - det ena huvudalternativet döljs och skall fyllas i av var och en som kanske inte ens vet vad som är huvudalternativet. Ring till SCB så kan dom förklara för dig. Det här är inte mina ÅSIKTER det finns regler för hur en survey skall utformas.

Nu är det ju för det första inte en lagstiftande folkomröstning EW lagt upp på sin blogg och för det andra så kan man ju se det som att om man svarar på vad man föredrar om man ska välja det ena eller det andra.

Sen finns ju ett flertal andra alternativ som kan vara tänkbara där det du föreslår är ett av många.

Link to comment
Share on other sites

Rollerolf:

Utan att säga varken bu eller bä i frågan.

 

Ditt engagemang i frågan är uppenbarligen ...enormt

Din tid verkar inte heller vara en begränsande faktor.

 

Förslag: Gör en ordentlig forskning inom området, mät densitet, hårdhet, rullhastigheter och så vidare, genomför en korrekt survey och lägg sen fram arbetet för beslutsfattare.

Att älta varv efter varv på ett forum kommer inte omvända några och inga nya regler kommer skapas

Link to comment
Share on other sites

Lustigt att Elpex plötsligt blev snabbare än swe. ...,ren slump enligt MR elpex. Nu kom ski start med något snabbt enligt ew, ren slump.... Trevligt att kunna tävla på Träningsrullisar, men av ren slump kommer det komma snabbare varje år, billigt och bra:). Därför tror jag ej på 2 or i längden, framförallt för mig som nästan 90kg kluns blir det extra trist.

Link to comment
Share on other sites

Lustigt att Elpex plötsligt blev snabbare än swe. ...' date='ren slump enligt MR elpex. Nu kom ski start med något snabbt enligt ew, ren slump.... Trevligt att kunna tävla på Träningsrullisar, men av ren slump kommer det komma snabbare varje år, billigt och bra:). Därför tror jag ej på 2 or i längden, framförallt för mig som nästan 90kg kluns blir det extra trist.[/quote']

Sedan visar ew något gammalt på bild i sin blogg, gamla rullisarna från 90, jättekul, jag har också sådana, jättekul, de rullar bra mycket bättre en swe 2...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...