Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Kaffe bra eller dåligt innan hårda intervallpass A3/A3+?


drivernicke

Recommended Posts

En sak som jag undrar lite över. Om man intar kaffe eller Red Bull t.ex.

innan man ska köra riktigt hårt intervallpass på rullskidor eller maxa en viss distans. Kommer den uppiggande effekten att göra att man orkar mer och presterar bättre? Eller är det så att det stressar hjärtat och man lättare får mjölksyra och går in i väggen lättare?

Link to comment
Share on other sites

Koffein är prestationshöjande och ett av de mest evidensbaserade kosttillskotten. Det ökar bl.a. lipolys och minskar trötthet genom att blockera adenosin-receptorer. Jag tar alltid på tävling och ibland på träning, oftast då jag vill köra hårt. Man bör dock inte ta stora doser varje dag, gärne koffeinfritt en/ett par dagar i veckan.
Link to comment
Share on other sites

Tror den enda effekten du får är psykologisk. Överlag är det lite tröttsamt med alla dessa tillskott som sporthandeln vill kränga på motionärer. Höjden tar enervit med deras kartor över alla deras sockerprodukter man ska inta på Långlopp. Ahja snurrade iväg lite från ämnet. Sorry .Kaffe är ju livets dryck så det tror jag på :) redbull funkar för Marcus hellner liksom ;)
Link to comment
Share on other sites

På 80-talet var det inne att dricka en mugg sockerfritt kaffe 1 tim före start för att underlätta/påskynda övergången till fettförbränning. För mig fungerade det bra så min tävlingstid oftast låg på 1.40-45 och man tack vare kaffeintaget slapp ökningen av andningsfrekvensen just vid övergången till fettförbränning. Jag testade dock inte på överlånga lopp typ VL så jag vet inte vad som hände längre fram med magen. Metoden försvann i och med att koffein klassades som doping under en period.
Link to comment
Share on other sites

Att avstå kaffe två dagar i veckan kanske hade varit att föredra. En förädlad variant av 5/2-dieten. Helt seriöst alltså, effekten på passen kanske ökar en nivå om jag ransonerar på denna dryck...

Eller så slutar du med kaffe helt och använder det bara som energiboost när det verkligen behövs :)

 

Tidigare drack jag inte kaffe alls utom på Vasaloppet i Eldris. Då brukade jag få en enorm kick och på 5 vasalopp är det totalt bara 2 personer som åkt förbi mig från Eldris och i mål medan jag plockat massor med placeringar. Kaffet är nog inte hela förklaringen men jag tror det bidrog till att kunna krama ut det sista krafterna ur kroppen.

Link to comment
Share on other sites

Har tänkt i dem banorna, faktiskt. Men jag har slutat med så mycket annat. Snus var en sak, kaffe drack jag i okontrollerade mängder. Beslutade mig för att dra ner till tre koppar om dagen. Där är jag nu. Coca Cola, pizza och hamburgare går också bort. Så några laster vill jag hålla kvar, i den inräknas ju såklart min träning! Men jag kanske dissar kaffe hela februari månad, allt för att testa din strategi från Eldris och in till Mora :-)
Link to comment
Share on other sites

Apotekets koffeintabletter motsvarar ungefär en stor kopp kaffe. Mycket lättare att ta med sig än någon dyr dunderdryck. Rekommenderas! Ger inte heller samma retning på magslemhinnorna som ex v kaffe.

 

Koffein är inte den enda intressanta substansen i denna legala dopning. I familjen Xantiner hittar du koffein, teobromin (som det finns mycket av i kakao) och teofyllin (som finns i svart te). I alla fall teofyllin är prestationshöjande (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11053334).

Teobromin och teofyllin är dessutom kärlvidgande och blodtryckssänkande till skillnad från koffein som är kärlsammandragande. Teobromin och teofyllin vidgar också luftvägarna genom att slappna av glatt muskulatur och används bland annat i samband med astma. Låter intressant eller hur? Kombinationen koffein, teobromin och teofyllin tror jag är bättre för prestationen än bara koffein, men har inga vetenskapliga studier att peka på.

 

Som flera andra har påpekat så vill det till att man tar det när man behöver. Tar man det för jämnan så är det för att bli normal, inte för att få en boost.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...