Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rulltester


snövinter

Recommended Posts

Vi behöver en ny kategori här på forumet. Kategorin Glidtester finns. Men Rulltester?!?!?! Rulltester vid olika vikter, olika backlutningar, olika typer av asfalt (mer eller mindre kornig ;)) olika vindförhållanden, olika hårdhet på gummit på hjulen, olika märken, olika längd på skidorna, olika lager, olika fett resp PTFE-olja, osv! Blöt asfalt, torr, frost! Olika fabrikat o entreprenörer på asfaltbeläggningen, svart ny asfalt, gammal grå. Listan kan göras oändlig. Bara att hugga in forumiter! ;!
Link to comment
Share on other sites

Vi behöver en ny kategori här på forumet. Kategorin Glidtester finns. Men Rulltester?!?!?! Rulltester vid olika vikter, olika backlutningar, olika typer av asfalt (mer eller mindre kornig ;)) olika vindförhållanden, olika hårdhet på gummit på hjulen, olika märken, olika längd på skidorna, olika lager, olika fett resp PTFE-olja, osv! Blöt asfalt, torr, frost! Olika fabrikat o entreprenörer på asfaltbeläggningen, svart ny asfalt, gammal grå. Listan kan göras oändlig. Bara att hugga in forumiter! ;!

Everest gjorde ju ett intressant test ifjol:

http://www.skidforum.se/viewtopic.php?pid=127786#p127786

Link to comment
Share on other sites

Och inte minst olika temperatur! Både på gummi och lager. Det första skulle väl i alla fall teoretiskt gå att mäta, men hur temperaturen stiger i lager blir lite svårare :-)

 

Jag gjorde nämligen ett (och hittills enda) rulltest tidigare i våras. Då hade jag ett par som jag visste rullade bättre än ett annat, men tanken var att få se skillnaden i ett kontrollerat test. Tyvärr gick jag bet på det, för helt ouppvärmda visade det sig att det snabbare paret var trögare.

Link to comment
Share on other sites

Löbon: Innebär det en framtid med däckvärmare alá formel 1 innan start? ;-)

Så har vi ju kört på 12-timmars att de par som gått bäst fått växla mellan åkarna och hållt sig varma. Everest var ju även inne på en ugn men det blev inget av det. :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...