Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Kompatibla hjul till rullskidsmärken


larsbern

Recommended Posts

Det finns väl två nivåer på Everest, de äldsta de med blå stomme är väl värst medans de lite nyare med svart stomme är mer som 3:or?
Iaf var de sista årgångarna av hjul lite mindre tröga än de första årgångarna, har en uppsättning oanvända av de sista som de sålde ut när rullskidan togs ur sortimentet som jag tänkte köra på i år. Tänkte börja med att byta bak för att se hur trögt det blir..

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 56
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vill man ha trögt till låg kostnad till sina Elpex Wasa så kan man köpa två gafflar till Team plus två 4:or och sätta det bak = 3,6785674 i motstånd. Typ 700 kr totalt. Men så märkte jag att det inte går att få tag på Team-gafflar längre. Är Team på väg ut?

Link to comment
Share on other sites

Rollerski UK är billiga på allt åtminstone månaden ut .

Även 10%-20% reor kommer snart och då kan man passa på.

Everest mer som femmor... skulle gärna ha dem förstås men noll komfort och eliten skulle ha svårt att hinna med mig om de körde på dessa och jag på tvåor. Som att fästvalla skidan från topp till bakände... men diagonal går bra lite lättare i nedförsbacke tänk dig inte att träna fartställning bara .

Köpte Swenor 4:or på rollerski UK. Funkade utmärkt.

Link to comment
Share on other sites

Rollerski UK är billiga på allt åtminstone månaden ut .

Även 10%-20% reor kommer snart och då kan man passa på.

Everest mer som femmor... skulle gärna ha dem förstås men noll komfort och eliten skulle ha svårt att hinna med mig om de körde på dessa och jag på tvåor. Som att fästvalla skidan från topp till bakände... men diagonal går bra lite lättare i nedförsbacke tänk dig inte att träna fartställning bara .

 

Vet du något met om rean?! När?

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Både Pölder och Huselius brukar köra rea på våren, ibland med fri frakt också även om rullskidshjul lätt kostar så att frakten ingår. Fick mina nya hjul från Rollerski igår , brexit försenad så fler hinner handla innan tullen slår till.

Ok. Trodde att du visste om en kommande rea i UK.

Funderar på att köpa ett par pjäxor därifrån...

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

 

Vill man ha trögt till låg kostnad till sina Elpex Wasa så kan man köpa två gafflar till Team plus två 4:or och sätta det bak = 3,6785674 i motstånd. Typ 700 kr totalt. Men så märkte jag att det inte går att få tag på Team-gafflar längre. Är Team på väg ut?

 

Var hittar du så billiga Team-hjul? Jag köpte nya hjul för någon vecka sedan och då kostar 4:or fram(bak) 399(499) kr/st för bara hjulen oavsett vart man handlar. Eller har du blandat ihop styckepris med pris per par?

Link to comment
Share on other sites

Var hittar du så billiga Team-hjul? Jag köpte nya hjul för någon vecka sedan och då kostar 4:or fram(bak) 399(499) kr/st för bara hjulen oavsett vart man handlar. Eller har du blandat ihop styckepris med pris per par?

Tvåans gångartabell var för avancerad för mig....

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Såg att de har rullskidhjul på Decathlon för ett bra pris. 2 för 249. Något som testat och vet om de är kompatibla med Fiberglas? 

https://www.decathlon.se/xc-sr-hjul-500-id_8501670.html

 

Det står att hjulen är 76*39 mm. Fiberglass har 70*45 mm, passar nog bättre till carbonfiber och elpex team(79*40 mm)

Sen står det hårdhet 70 shore och medelhastighet. Gissar att det motsvarar det man mäter hjulen håret med. Inlineshjul till tävling brukar ligga på runt 85

Link to comment
Share on other sites

Det står att hjulen är 76*39 mm. Fiberglass har 70*45 mm, passar nog bättre till carbonfiber och elpex team(79*40 mm)

Sen står det hårdhet 70 shore och medelhastighet. Gissar att det motsvarar det man mäter hjulen håret med. Inlineshjul till tävling brukar ligga på runt 85

 

Ryktas om att det är ett välkänt kluster av rullskidtillverkare i Kina som ligger bakom Decathlons "private label".

70 är motsvarande 2:or om man sneglar på Nowi - https://nowi-rollerskis.se/butik/

Link to comment
Share on other sites

Ryktas om att det är ett välkänt kluster av rullskidtillverkare i Kina som ligger bakom Decathlons "private label".

70 är motsvarande 2:or om man sneglar på Nowi - https://nowi-rollerskis.se/butik/

 

 

De har en skaterullskida för dryga tusenlappen, men den går bara att köpa i butikerna i Stockholm. Två längder 61 cm och 53 cm och utseendemässigt påminner skidan om One Way eller Nowi.

 

Är det någon som har testat Decathlons skaterullskidor?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jag frågar för en vän :)

 

Finns det rosa pu hjul 2or som passar till swenor fibreglass? Dom levereras väl med 45mm hjul på. Funkar distanser annars?

Frugans brorsa kör med Elpex teamhjul på Swenor alutech. Funkar fint med ett par extra brickor.

 

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Frugans brorsa kör med Elpex teamhjul på Swenor alutech. Funkar fint med ett par extra brickor.

 

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk

Ja men det blir lite olustkänsla då backspärrsaxeln är aningen för kort. Man får ha på gänglåsning som extra säkerhet.

Ett alternativ är att köra med rosa utan backspärr bak och standard gummi med spärr fram. Då slipper man axellängdsproblemet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...