Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Tips för att bli snabbare på milen


drivernicke

Recommended Posts

Jag har nu testat åka milen så fort jag kan 3 gånger under sommaren dom två senaste gångerna har jag åkt med tävlingsdräkt vilket inte spelar någon som helst roll för mig. Åker milen på 31 nu men vill under 30 min.
Åker en plan mil så det är mest stakning. Har endast blivit 20 sekunder snabbare på milen sedan i april. Är rätt ny på rullskidor har åkt ett år och ungefär 95 mil rullskidor och 97 mil skidor under vintern.

Ska jag träna mer intervaller och distanspass eller hur ska jag göra för att bli snabbare? Egentligen är det väl maror till vintern jag vill bli snabbare på. Detta är väl mest en kul grej, men man blir sur när man inte blir snabbare.

Link to comment
Share on other sites

Jag har nu testat åka milen så fort jag kan 3 gånger under sommaren dom två senaste gångerna har jag åkt med tävlingsdräkt vilket inte spelar någon som helst roll för mig. Åker milen på 31 nu men vill under 30 min.

Åker en plan mil så det är mest stakning. Har endast blivit 20 sekunder snabbare på milen sedan i april. Är rätt ny på rullskidor har åkt ett år och ungefär 95 mil rullskidor och 97 mil skidor under vintern.

 

Ska jag träna mer intervaller och distanspass eller hur ska jag göra för att bli snabbare? Egentligen är det väl maror till vintern jag vill bli snabbare på. Detta är väl mest en kul grej, men man blir sur när man inte blir snabbare.

Rullskidor i tävlingsdräkt på sommaren???  Låter som du där har en förklaring varför det inte går fort, måste vara fruktansvärt varmt.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror det är kombinationen av lugna längre pass och hårdare intervaller som kommer göra att du utveckas. Kör även distanspass där du stakar oavsett om det går uppför, nerför, på platten, på tvärsen, på stigar...Ja du fattar resonemanget kanske :)  Angående tävlingsdräkt, helt rätt! Du har inte testat att åka naken?  Borde vara ännu mindre luftmotstånd!

Link to comment
Share on other sites

Rullskidor i tävlingsdräkt på sommaren???  Låter som du där har en förklaring varför det inte går fort, måste vara fruktansvärt varmt.

Är väl som att åka rullskidor med vinterpjäxor........och det gör ju eliten  :)

 

Om jag ska svara on-topic så har väl många redan gett bra tips. Kommer du inte upp i puls så kan det bero på teknikbrister och då ska du jobba på det. Är det helt enkelt att du inte kan röra dig tillräckligt snabbt så ska du köra korta explosiva intervaller. 

Grunden är dock alltid en rejäl bas av mängdträning och där verkar du ligga väl till. Spetsa detta med 2 A3 pass i veckan och under grundträningssäsong (maj-sep) så ska du köra långa intervaller, sammanlagt 40-50min i alla fall. På rullskidor har jag provat både 4x10min ich 2x20min med 3-5min åkvila emellan. Det gäller att ligga på men inte gå över mjölksyratröskeln för mycket. 

 

Min gissning är att dock att du inte tekniskt får ut din kapacitet. Så teknikträning är nog det du ska fokusera på. Gäller att i alla pass tänka på din teknik. Kör du A1 så var noga med stavisättning och att du får till ett snabbt första tryck i staktaget för att sedan slappna av så att du håller din A1 nivå. När du sedan kör A3 så har du samma snabba första tryck men du fullföljer helt och framförallt är mycket snabbare på till nästa staktag. 

 

Rom byggdes inte på 1 dag heter det och det stämmer bra. Jag har åkt skidor i hela mitt liv och de senaste 3 åren har jag tränat rejält, ca 400h/år. Har aldrig varit en stakåkare men försöker bli bättre och sakta men säkert går det framåt men det har tagit 3år att bli halvskaplig. Så man ska inte misströsta när det känns hopplöst, det är som trappsteg men hela tiden ska ta, och det är långa steg. Man står still ett tag och så vips höjer man sig en nivå för att sedan återigen stå och stampa ett tag. Så kämpa på och ge inte upp  :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har haft snitt puls på dessa milturer på 161-162 som motsvarar ca 88% av maxpulsen.
När jag sprungit 5 km lopp på 22 minuter har jag haft snitt puls på 171 ca 93% av max.

Om jag maxar min stakning så tror jag kommer upp i ca 24 km/h kanske 25 har snitt på 19.5 nu ungefär på milen.

Link to comment
Share on other sites

Håller med föregående, träna mer är nog svaret för de flesta av oss. Men tiden är ju som bekant ett problem så kan man inte öka antalet timmar så får man se till att träna "bättre". Det sistnämna är vad jag försöker göra, dvs lämna bort "alibi"-passen och istället försöka ha ett klart syfte med varje pass.

Link to comment
Share on other sites

Man blir inte snabbare om man aldrig åkar snabbare. Det bästa sättet att åka snabbare är att åka korta intervaller. 40 s är lagom kort. Vilan bör vara tillräckligt lång, t.o.m. 60 s om man närmar sig sitt 50-års kalas.

 

För att orka hålla tempot på hela milen måste man först kunna hålla ett litet lägre tempo på en längre distans. Alltså bör man åka ca. 40 min i riktig bra tempo men utan att bli långsammare i slutet.

 

För att orka dessa två pass måste man göra några lugna pass i veckan och ett längre distanspass då och då. Allt annat träning är relativt värdelös för ändamålet (men kanske nyttig för omväxlings skull).

Link to comment
Share on other sites

Sen spelar temperaturen en hel del, stor skillnad på 15 gr och 25 gr tex dvs du kan åka med samma ansträngningsnivå som förra gången och ändå går det snabbare eller långsammare.  Misströsta inte när hösten och kylan kommer, då kan det skilja upp till 5 min på en mil när tempen börjar krypa ner mot noll.

Jag tycker du är mycket bra på rullskidor jämfört med löpning, 22 min på 5 km och ändå ner mot 30 min på rullskidor När jag var ung och lätt sprang under 20 min klarade jag knappt 40 min på rullskidor, låt vara att rullskidorna inte var så snabba då.

Link to comment
Share on other sites

Tack, jag trodde att det skulle gå fortare när det är varmt ute men tyvärr inte märkt någon skillnad. Kört när det är 25 grader och fått samma resultat i princip som när det är 12 grader. Det jag märkt är jag haft något lägre snittpuls de sista gångerna jag maxat milen, har på nå vis svårt att precessa mig hårt mentalt tror jag. Var högre i puls när jag sprang 5 km t.ex. Jag är inte så vass på löpning springer milen runt 45-46. Vissa motionärer åker jag ifrån på skidor/rullskidor, men jag få pisk i löpning lurigt det där. Gillar inte löpning inte min grej. 
Ska prova nu i höst att träna lite annorlunda, mera backträning intervall och korta impulser för att få upp maxhastigheten. Även baka in fler distanspass.

Link to comment
Share on other sites

Som de flesta redan har berättat för dig ska du nog mest se till att träna mer. För att göra en mil så snabbt som möjligt spelar det nog mindre roll hur du tränar – din syreupptagningsförmåga har väldigt stor betydelse på en så kort tid som en halvtimme. Egna erfarenheter och någorlunda uppdaterade träningsfysiologikunskaper stödjer detta. För att åka fort på längre tävlingar sen får du dock tänka om lite, gissar jag.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...