Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Northug slutar tävla för landslaget


Iskall

Recommended Posts

Petter Northug har redan lämnat det norska landslaget och tränar numera på egen hand – utanför skidförbundets regi. Genom speciella avtal kan 28-åringen ändå köra världscupen och mästerskap i den norska landslagsdräkten.

 

Får inte riktigt ihop det att han tävlar i egen regi men ändå har landslagsdräkten på sig men ändå.

 

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/skidor/article19510498.ab

Link to comment
Share on other sites

Enligt vad jag snappat så pågår førhandlingar mellan team northug å landslaget. Reglerna från ifjol omførhandlas. Blir d ingen løsning kør PN långlopp. Hur tænker norska skidførbundet?

Jag tror att Norska förbundet är kluvna. Självklart vill man att de största stjärnorna ska åka och träna med landslaget eftersom det är A och O för att få sponsorer. Men å andra sidan börjar Northug bli en belastning också efter ett år på klart lägre resultatnivå än tidigare, en rattfylla och sen boken som tycks döma ut förbundet rätt ordentligt.

 

Skulle inte förvåna mig om Northug gör en Mühlegg och plötsligt blir Qatars (eller annat land man inte förknippar med skidsport) första elitåkare i längdåkning...

Link to comment
Share on other sites

Det finns väl ett stort frågetecken både för PN och landslaget och det gäller vad det blir för domstolsutslag av hans rattfylla. Får han krypa in i fängelse i 60 dagar minskar det chanserna att komma tillbaka i en form där han kan konkurrera om de första platserna i

Falun. Antingen vill inte PN själv då åka för landslaget eller vill inte landlaget satsa på honom pga för dåliga förberedelser.

 

Att han inte skulle tävla för Norge tror jag är uteslutet (skall han tävla för Quatar måste han ta ett arabnamn dom kenyanerna

tvingats göra). Dock är det lite förvånande att han utkommer med en bok, innan rättegången är avklarad eller vill han få lite större

förståelse bland allmänheten att han "ballade ur" så fullständigt.

 

Tror vi får vänta till efter domstolutslaget för att få reda på hans fortsatta tävlande.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Petter verkar tävla för Norge över Falun om man får tro Aftonbladet.

Sedan verkar det vara långloppssatsning på G, kan nog bli intressant.

 

Men det där med fyllekörningen i alldeles för hög hastighet har jag svårt att smälta,

han tog en stor och onödig risk med andras liv den dagen.

För övrigt verkar han vara trevlig nog men vild och lätt för att provocera andra...

Link to comment
Share on other sites

Petter är kungen av skidåkning oavsett i eller ur landslaget.

Drömmen vore att han får sitta av sitt straff, komma ut och kör skiten ur alla i Falun och visa vem som är nr:1

 

Petter lyfter denna sport!

Han är dagens Gunde, fast i ett vilt format.

 

Älska Sverige men Håller på Northug!

 

Heja Northug, Heja!

Experterna verkar väl tro att han får fängelsestraff men att han med största sannolikhet får avtjäna det efter VM och ev. efter tävlingssäsongen är slut.

Att han körde full och för fort var ju inte bra men att han lämnade sin skadade kompis kvar i bilen och stack därifrån är väl det riktigt allvarliga kan jag tycka.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...