Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ny sponsor för Skidlandslaget


Stefan Sand

Recommended Posts

Emot, tycker det är ett elitistisk förslag, att man betraktar en stor grupp människor inkapabla att fatta egna rationella beslut och att man då får göra det åt dem. Om gruppen, överrepresenterade bland människor med lägre inkomster/utbildning, inte heller ställer om sina vanor till följd av den höjda skatten begränsas deras ekonomiska utrymme ytterligare. Och visst, det finns likheter med hur man kan förhålla sig till skatt på alkohol och förbud mot narkotika, men det går inte att komma ifrån att dessa mycket mer negativt påverkar tredje man.

 

Statens stöd till idrotten bygger främst på att idrotten främjar en god hälsa. Gissar också att staten i den bemärkelsen utgör skidlandslagets kanske främsta sponsor. Risk för intressekonflikt (i förhållande till McDonalds )?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 63
  • Created
  • Last Reply

Företag som nämns i denna tråd tjänar enormt mycket pengar på sälja sina produkter o tar inget ansvar för konsekvenserna utan det får vi skattebetalare göra genom att vårdkostnader, sjukskrivningar ökar. Är ni för eller emot skatt på socker?

Emot. Vad jag vet finns inget exempel på någon som allvarligt försämrat sin hälsa genom att ENBART äta socker i råform. Dock ingår det oftast (inte alltid) i det som kan betecknas som skitmat och ska något beskattas så är det i sådana fall skitmaten.

http://traningslara.se/sag-socker-och-alla-gar-bananas/

 

 

Emot, tycker det är ett elitistisk förslag, att man betraktar en stor grupp människor inkapabla att fatta egna rationella beslut och att man då får göra det åt dem. 

 

Problematiken är att vi som grupp är oerhört lättpåverkade av reklam och marknadsföring. Hela snabbmatsindustrin, godis, chips, läsk är en produkt av en väl genomtänkt marknadsföringsstrategi med produktplaceringar. Utgångspunkten tycker jag borde vara att vi idag är för påverkade av utomstående faktorer för att kunna fatta rationella beslut. Då kanske vi kan börja göra någonting åt det.

 

McD står i skottgluggen i den här tråden och det är absolut med rätta. De lägger enorma resurser på att vänja oss vuxna och framförallt våra barn att McD är något festligt, positivt och bra när mycket av det som erbjuds inte är speciellt bra (Framförallt läsk). Men som jag redan skrivit i den här tråden går det inte att blunda för att dagligvaruhandeln är ett lång större problem med deras överutbud av skitmat på bästa plats i butiken. Det skulle göra mer för folkhälsan att klämma åt ICA, Coop, Axfood mfl än att stänga ned McD.

Link to comment
Share on other sites

Precis. Men nu är det McDonalds som är ny sponsor och det är dom som debatten här är om

Precis. Men nu är det McDonalds som är ny sponsor och det är dom som debatten här är om

Jag har för egen del svårt att debattera McD's lämplighet utan att göra en jmf med landslagets andra sponsorer så jag tycker mina inlägg i högsta grad är relevanta. Men passar det inte skogvakt så kan jag naturligtvis ta bort dem :)

Link to comment
Share on other sites

Självklart tar jag till mig dina åsikter och dom har sin plats här med. Jag tycker personligen att man får reda ut en sak i taget och McDonalds som sponsor till ett skidlandslag rimmar illa. Självklart kan man tycka att tex Ica och grillstad är lika stora kålsupare. Skillnaden jag anser är att donken symboliserar skräpmatsamhället och att detta är ett sätt för dom att "normalisera" intag av hamburgare, pommes o läsk.
Link to comment
Share on other sites

Självklart tar jag till mig dina åsikter och dom har sin plats här med. Jag tycker personligen att man får reda ut en sak i taget och McDonalds som sponsor till ett skidlandslag rimmar illa. Självklart kan man tycka att tex Ica och grillstad är lika stora kålsupare. Skillnaden jag anser är att donken symboliserar skräpmatsamhället och att detta är ett sätt för dom att "normalisera" intag av hamburgare, pommes o läsk.

Helt klart har du rätt i att McD är en av de största symbolerna för skräpmat! Finns nog ingen som helker jobbar så aktivt med att , som du säger, normalisera intaget, av skitmaten. De jag vänder mig emot är fokuset i denna tråd på enbart den ytliga framtoningen och att andra sponsorer köps rakt av där innehållet är minst lika dålig men där glättiga slogans som grön el eller en grönsaksdisk i början av butiken helt plötsligt gör det ok. Men två fel gör naturligvis inte ett rätt så bara för att förbundet har både Vattenfall och Ica som sponsor är det ok att även köra in McD. Men pengarna styr. Då är det!

Link to comment
Share on other sites

Problemet med den inställningen blir ju att det blir väldigt svårt att sätta en gräns då det alltid finns något annat alternativ som är nästan lika dåligt och att slutsatsen då blir allt eller inget. Tycker att det finns alla möjligheter att handla bra mat på Ica och Coop, skulle dock gärna få en beskrivning av vad det "fräscha" med McDonalds står för. Hejar på Marit i denna fråga som dessutom passar på att göra reklam för norska produkter!

 

http://www.expressen.se/sport/langdskidor/bjorgen-personligen-hade-jag-inte-velat-det/

Link to comment
Share on other sites

Problemet med den inställningen blir ju att det blir väldigt svårt att sätta en gräns då det alltid finns något annat alternativ som är nästan lika dåligt och att slutsatsen då blir allt eller inget. Tycker att det finns alla möjligheter att handla bra mat på Ica och Coop, skulle dock gärna få en beskrivning av vad det "fräscha" med McDonalds står för. Hejar på Marit i denna fråga som dessutom passar på att göra reklam för norska produkter!

http://www.expressen.se/sport/langdskidor/bjorgen-personligen-hade-jag-inte-velat-det/

Måste det vara lätt att sätta en gräns?

Jag vet inte vad McD erbjuder som är bra. Kanske deras sallad?

Absolut går det att hitta bra mat på Ica men tyvärr så går det att hitta lika mycke skit och den är bättre placerad i butiken.

 

Jag drar härmed ett streck för mig själv i debatten då jag börjar återupprepa mig. Förhoppningsvis är det kanske någon som börjat fundera lite kring olika företags värderingar utåt sät kontra kring vad de faktiskt levererar. Det är inte bara det ytliga budskapet som räknas!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Det dröjde inte länge innan "Petersson QP BLT" och en "Dubbel Hellner" dök upp på menyerna. En "Dubbel Hellner" sägs leverera 226 gram nötkött som då är perfekt för en heldag på fjället. Ska ju ut på ett 2H pass ikväll så jag kanske ska grunda med en Dubbel Hellner så att jag kan prestera?

 

"Allas kärlek kan köpas" är en devis som sorgligt nog gäller. För egen del tycker jag att det är åt helvete och lovar här och nu att jag ALDRIG mer i mitt liv ska sätta min fot på en McDonalds. Om det betyder att någon 20-lapp i mindre till "ungdsomskidåkningen" Så lovar jag att jag 10 dubblar det genom en ren instättning. Ge mig kontot!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Michelin ny sponsor. Den kopplingen är väl ok. Dom levererar väl vinterdäck o landslaget lär färdas på mkt vintervägar.

 

Det urbota korkade är att McDonalds fortsätter sponsra. Dom säljer alltså pommes, hamburgare och läsk. Det är vad våra landslagsåkare förmedlar. I dessa tider då barnfetma är vanligt. Det är förkastligt.

Link to comment
Share on other sites

Michelin ny sponsor. Den kopplingen är väl ok. Dom levererar väl vinterdäck o landslaget lär färdas på mkt vintervägar.

 

Det urbota korkade är att McDonalds fortsätter sponsra. Dom säljer alltså pommes, hamburgare och läsk. Det är vad våra landslagsåkare förmedlar. I dessa tider då barnfetma är vanligt. Det är förkastligt.

Men Michelingubben är ganska fet också.. :blink:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...