Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Göteborgs Nya Arena


gasn

Recommended Posts

Antar att det är en fråga om kostnad. Hall är bättre än ingen hall. Här i tjockhult snurrar vi ju på helt platta 700 m golfbanor på vintrarna och är lyriska när vi kan det.

Dock ter sig ju Täby konstsnöspår som rena världscupbanan om man jämför med det man såg på filmen från skidhallen.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 404
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag förstår inte hur du kan jämföra Landvetter konstsnöspår med det parkeringsdäck som visades i filmen.

Hörde av "Kustlöparen" att det tydligen finns mer spår i skidhallen som inte var med på filmen, får väl se när det blir invigt.

Det är väl några få stigningar men långt ifrån jämförbart, med något närliggande konstsnöspår. Sen kan det vintertid bli förlängning utomhus med en konstsnöslinga som har bättre kupering. Blir det så, så hjälper det kalkylen på årskort lite grann som alternativ till avgifter på andra konstsnöspår.

Link to comment
Share on other sites

Skrev inte Wickström att det var tre backar/stigningar iof kanske inte så många höjdmeter. Men jag tycker nog att det kan vara skönt att bara få komma på snö lite före den eventuellla snön kommer utomhus.Då har man kanske hunnit skaka av sig den värsta ringrostigheten och kan blåsa på för fullt när det väl är säsong.

Nu tror jag knappt att jag kommer att besöka anläggningen i år men det är mest för att jag tror att det kommer vara ruggigt mycket folk...

Link to comment
Share on other sites

kan inte fatta att alla ska vara så gnälliga om kupering.

Fan se till vad det är och vilken stor fördel det är att kunna åka på snö någon gång då och då off season. skönt att skippa rullskidorna ibland också. 

Kollar man VL terrängen så är väl detta ett synnerligt bra tillfälle att få träna långa flacka partier.

Jämförelsen mot Torsby som enbart är backar så är den flacka profilen i GBG ett bra komplement.

 

Sen är det alltid såhär att man lär sig av misstagen, Torsby väldigt backigt, GBG flackt, nästa anläggning blir nog något mitt emellan.

 

Till stackningen så består väl rullskidsträningen till 95% av det ändå?

Utveckling talar sitt tydliga språk gällande det.  

Link to comment
Share on other sites

Torsbytunneln backig???!!!!

Jag skulle säga att den är varierande men ganska lättåkt....

Men att kunna åka skidor året runt är oerhört värdefullt även om det är flackt. Att hålla snökänslan vid liv hela året. Bodde jag i Götet skulle jag lätt köpa årskort.

Link to comment
Share on other sites

Klart Torsby tunneln är kuperad. Sluta gnäll om ordvalet backig. Sen är det så att alla som åker skidor är inte stakmonster som satsar hela sin fritid på att åka VL under 5,5h. Att påstå att torsytunneln är lättåkt är fel. Den är krävande för gemene skidmotionär. Det allra flesta motionärer kommer uppskatta att Skidome har en lätt banprofil.
Link to comment
Share on other sites

Klart Torsby tunneln är kuperad. Sluta gnäll om ordvalet backig. Sen är det så att alla som åker skidor är inte stakmonster som satsar hela sin fritid på att åka VL under 5,5h. Att påstå att torsytunneln är lättåkt är fel. Den är krävande för gemene skidmotionär. Det allra flesta motionärer kommer uppskatta att Skidome har en lätt banprofil.

Allt är relativt. Beror på vad man är van vid. Jag tränar oftast på Lugnet i Falun, och jämför man med det är torsbytunneln väldigt lättåkt. Tycker inte den är mer kuperad än de flesta seedningslopp i Dalarna.

Tycker det är att föredra att en inomhusanläggning är lite kuperad. Dess viktigaste funktion bör ju vara teknikträning och skidvaneträning. Stakträning kan man ju få på rullskidor.

Att Norge dominerar skidvärlden beror på att de norska skidåkarna är fostrade på fjällsidorna, med idel backträning sommar som vinter. Ingen blir världsmästare på att nöta på flacken.

Men i Göteborgs fall är det bra att banan inte är alltför kuperad. Målgruppen är Vasaloppsåkare och nybörjare. Alla ska kunna ta sig runt. Hade man byggt en tunnel i Dalarna skulle målgruppen varit mer elit, och då skulle det krävas mer kupering.

Link to comment
Share on other sites

Allt är relativt. Beror på vad man är van vid. Jag tränar oftast på Lugnet i Falun, och jämför man med det är torsbytunneln väldigt lättåkt. Tycker inte den är mer kuperad än de flesta seedningslopp i Dalarna.

Tycker det är att föredra att en inomhusanläggning är lite kuperad. Dess viktigaste funktion bör ju vara teknikträning och skidvaneträning. Stakträning kan man ju få på rullskidor.

Att Norge dominerar skidvärlden beror på att de norska skidåkarna är fostrade på fjällsidorna, med idel backträning sommar som vinter. Ingen blir världsmästare på att nöta på flacken.

Men i Göteborgs fall är det bra att banan inte är alltför kuperad. Målgruppen är Vasaloppsåkare och nybörjare. Alla ska kunna ta sig runt. Hade man byggt en tunnel i Dalarna skulle målgruppen varit mer elit, och då skulle det krävas mer kupering.

Problemet för motionärer och nybörjare om det är så platt som det ser ut är ju att det inte går att lära sig att åka skidor där i princip. Bara att staka. Diagonal utan stavar funkar väl litegrann men kommer de sen till en riktig backe/slakmota utomhus kommer de inse att de inte lärt sig åka skidor om man åkt enbart på platten. Skate funkar ju att hålla igång skidvanan litegrann men man kommer ju inte använda tvåans växel överhuvudtaget och lite beroende på hur snabbfört så är det risk att man inte får användning för trean heller.   Känns som ett rejält tankefel när man investerar så mycket.    

 

Jag inte köpa att det skulle ge bättre träning för stakningen att köra inne i en tokplatt hall på snö än på en fint kuperad rullskidruda utomhus.

Link to comment
Share on other sites

Har för mig att de senaste 5 åren så har det bara varit 2 bra vintrar med riklig natur snötillgång söder om Sthlm.

Visst man får kanske bättre stakträning på rullskidorna och visst man kan variera slingor mer på dessa men det är ändå inte samma sak som att åka vanliga skidor.

Hur många drar sig inte för att ge sig ut när det står som spö i backen(regnar mycket i Sverige)?

Hur många vågar ge sig ut när frosten och de blöta löven täcker cykelbanor på hösten(oktober-december)?

Alla skulle förmodligen välja att stå på snö i perfekta förhållanden gentemot detta.

 

Sen att tro att en tunnel eller garage i dalarna skulle enbart rikta sig mot elit är naivt.

Gruppen motionär är överlägset störst på längdsidan. Finns inte ett ända argument till att sålla bort den grupp som troligtvis skulle kunna få en sådan här anläggning att bli vinst drivande. 

Hur skulle en anläggning som Orsa gå om man plockar bort Motionärsåkarna tror ni??

 

Ni som tycker det ser kass ut behöver ju inte åka till GBG och testa utan kan ju faktiskt göra något annat kul för pengen. Jag ska absolut prova stället innan jag dömer ut det. 

Link to comment
Share on other sites

Har för mig att de senaste 5 åren så har det bara varit 2 bra vintrar med riklig natur snötillgång söder om Sthlm.

Visst man får kanske bättre stakträning på rullskidorna och visst man kan variera slingor mer på dessa men det är ändå inte samma sak som att åka vanliga skidor.

Hur många drar sig inte för att ge sig ut när det står som spö i backen(regnar mycket i Sverige)?

Hur många vågar ge sig ut när frosten och de blöta löven täcker cykelbanor på hösten(oktober-december)?

Alla skulle förmodligen välja att stå på snö i perfekta förhållanden gentemot detta.

 

Sen att tro att en tunnel eller garage i dalarna skulle enbart rikta sig mot elit är naivt.

Gruppen motionär är överlägset störst på längdsidan. Finns inte ett ända argument till att sålla bort den grupp som troligtvis skulle kunna få en sådan här anläggning att bli vinst drivande. 

Hur skulle en anläggning som Orsa gå om man plockar bort Motionärsåkarna tror ni??

 

Ni som tycker det ser kass ut behöver ju inte åka till GBG och testa utan kan ju faktiskt göra något annat kul för pengen. Jag ska absolut prova stället innan jag dömer ut det.

 

Jag har aldrig påstått att en tunnel i Dalarna skulle rikta sig mot enbart elit. Och nej jag är inte ett dugg naiv.

Andelen tävlingsåkare som tränar på Lugnet är betydligt större än på en konstsnöslinga i en storstad. Dalarnas invånare är betydligt mer skidvana generellt än Göteborgarna. Därför skulle en skidtunnel här behöva vara mer kuperad för att folk skulle anse den som intressant att träna i.

Torsbytunneln är en perfekt kompromiss anser jag. Göteborgsarenan kommer säkert fylla sin funktion, och har jag vägarna förbi någon gång kommer jag garanterat pröva den.

Link to comment
Share on other sites

Vad grundar du detta på undrar jag? Väst Sverige har väl än rätt stor deltagar andel i typ Vasaloppet? Borås, Tranemo m.fl anläggningar i södra/väst som har stor besöks andel av duktiga åkare. Sen att ni i Falun får besök och många duktiga befinner sig där några veckor om året vinter tid säger inget om kvalitén på övriga utövare ifrån storstäderna eller hur kravbilden på en bra anläggning ska vara för att passa gemeneman.

 

De borde kanske kolla på en lösning med separata spår i nästa projekt ett med större stigningar och ett flaxkare parti så alla blir nöjda.

Link to comment
Share on other sites

Vad grundar du detta på undrar jag? Väst Sverige har väl än rätt stor deltagar andel i typ Vasaloppet? Borås, Tranemo m.fl anläggningar i södra/väst som har stor besöks andel av duktiga åkare. Sen att ni i Falun får besök och många duktiga befinner sig där några veckor om året vinter tid säger inget om kvalitén på övriga utövare ifrån storstäderna eller hur kravbilden på en bra anläggning ska vara för att passa gemeneman.

 

De borde kanske kolla på en lösning med separata spår i nästa projekt ett med större stigningar och ett flaxkare parti så alla blir nöjda.

Jag har nästan aldrig när jag tränat själv träffat på någon i Lidaspåren (Sthlm) som åker lika fort som mig, ens när jag kör lugn distans.   När jag tränar på Lugnet så åker man runt med fullt av DSA-åkare, juniorer som går skidgymnasier,  och ett flertal landslagsåkare som bor här och många duktiga långlopps åkare mfl mfl runt omkring en så nog är det skillnad alltid.

 

I kravarbetet för Lidas skidtunnel så poängterade de ju hur viktigt det var att det blev tillräckligt kuperat för att vara givande för tävlingsåkare men samtidigt tillräckligt snäll för att motionärerna ska våga sig dit. Att bygga den helt platt (modell sjöis) var aldrig aktuellt.

Link to comment
Share on other sites

En tunnel för att stärka vår Elit vore absolut önskvärt.

 

Låt säga att duktiga åkare, elit, elit-motionär håller sig under 6 timmar och bättre på VL.

6+ till 12 timmars åkaren är motionärer. 

Andelen motionärer är betydligt större än Elitsatsande och det förklara också varför du sällan träffar på någon som åker i dit tempo.

Att du på lugnet träffar duktiga åkare beror inte på att det inte finns motionärer i Falun utan att de väljer att åka snällare terräng.

Jag träffar sällan folk som håller mitt tempo och jag är absolut ingen raket i spåret utan detta beror som sagt på att spannet är väldigt stort.

 

Skillnaden mellan Torsby och GBG är (iaf på filmen) ganska stor och något mitt i mellan skulle nog vara bäst :)  

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tycker snarare att den största bristen i Torsby är att backarna är lite korta. De behöver inte vara brantare men det hade inte skadat med några höjdmeter ytterligare.

Kör man vänstervarv så börjar ju hela varet med en hyfsad slakmota och sen en hyfsad backe till. Högervarv är sämre tycker jag. Om man snurrar en timme så är det få andra banor som erbjuder så många höjdmeter som det ändå går att diagonala på.

Link to comment
Share on other sites

Kör man vänstervarv så börjar ju hela varet med en hyfsad slakmota och sen en hyfsad backe till. Högervarv är sämre tycker jag. Om man snurrar en timme så är det få andra banor som erbjuder så många höjdmeter som det ändå går att diagonala på.

Få i Stockholm ja. ;)

Link to comment
Share on other sites

Få i Stockholm ja. ;)

Få i Stockholm ja. ;)

Ja ja, bara för att du bor i ett skidmekka:) fast jag tänker på de flesta konstsnöbanorna, när det finns tillräckligt med snö för kuperat så finns ju oftast bra natursnöbanor även i tjockhult

Link to comment
Share on other sites

Då är premiären gjord i skidome och jag körde en timme och var HELT ensam i hela hallen. Jag trodde det skulle vara trångt med nyfikna vasaloppsmotionärer men icke.

 

Plus: grymt att det finns en hall och att vi kan åka på snö åretom. Anläggningen är kanonfin.

Det är roligare att åka på detta korta spår än vad det är i Torsby. Öppna ytor gör att man får en överblick och nyfikna åskådare kan se åkarna hela varvet. Bra ställe att träna teknik på.

 

Minus: stort minus är prisnivåerna. En timme för 200kr eller en heldag för 395kr är alternativet. Hade det åtminstone varit 2h så ok. Och spendera en heldag i denna hall blir för träligt. Saknar oxå möjligheten att köpa nåt form av klippkort. Jag gymmar inte o vill inte binda upp mig på ett helt år medlemskap på Nordic wellnes. När jag åkte fick jag ett lånekort laddat med 60 min åkning som sen skulle lännas tillbaka. Det är för strulig process o göra varje gång. Oklart är oxå vad som händer om man överskriver 60 min. Straffböter?

Golvet i hallen är halt med pjäxor. Det borde dom lösa med nån matta.

Det är väldigt mycket kurvor. Spåren där försvinner såklart direkt. Man åker i stort sett 50-60 m rakt fram sen svänger man och sen kör man 50-60 m igen och sen svänger man. Det blir lite avbruten åkning sas. Staka, staka,sväng , sväng , staka , staka.

Den branta backen som finns upp en våning var tokbrant. För brant. Det blir lixom bara klivsaxa upp oavsett nivå man är. Bedömer lutning på 15%. Tror inte nån har nån glädje av den som den är nu.

 

Men summering. Får dom bort lite barnsjukdomar så kommer detta bli väldigt bra ändå. Jag ger den betyget 4av 5 och roligare åkning än Torsby. Dock håller jag Torsby som bättre för att träna riktig åkning med distanspass där alla växlar används.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...