Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Förslag på grundprepparering


orvarino

Recommended Posts

Jag har slipat om mina varmföresskidor för att passa kring nollan och hög luftfuktighet(Fischer RCS Warm) med en R2.3 struktur hos Lorentz.

Förslaget på grundprepp är 2ggr gul (typ CH10) och 1ggr Start Grafit (Start SG) och upprepa proceduren 3ggr. Sen på med nån högflour mjukare valla för förvaring/underlag för vallning kring nollan/hög luftfuktighet.

Verkar det vettigt? Ska man byta ut Start Grafiten mot deras Base Wax Graphite (BWG) - någon skillnad?


Nästa fråga:
Nya paret kallföresskidor (Madshus Hypersonic Cold med NIS) är på ingång (XC02 struktur förmodligen). Ska jag köra samma procedur men avsluta med typ Ski-Go Ultima eller likanande?
(Skidorna är avsedda för -4 - -15, låg luftfuktighet)
Link to comment
Share on other sites

Jag skulle inte köra med grafit eller flour i grundvallan. Flouret är onödigt dyrt, så det skulle jag spara tills fören då det verkligen behövs. Sen tycker jag att grafiten har en tendens att skita ner belaget, och det vill man ju inte heller, men det finns kanske bättre sorter än de jag använt.

Jag skulle växla mellan hårt och mjukt parrafin. Det mjuka för att tränga in och det hårda för att få belaget riktigt rent (sickla och borsta noga). Sen mätta med ett halvmjukt/halvhårt.

Nu har du ju supergrejor, så mina råd kanske är för amatörmässiga...men bättre att dela sina erfarenheter än att tiga stilla...

/Lars
Link to comment
Share on other sites

Hmmm, vad gäller grafit så är det specifikt Start Grafit utan flour som rekommenderas.
Eftersom det rekommenderas av såväl Lorentz S. (slipgurun i Funäsdalen) och Magnar Dalen så är det en komponent jag tror på, det är förmodligen den hårdaste vallan man kan uppbringa och syftet är väl att härda belaget - och CH10:ans uppgift är att tränga djupt ner i det porösa belaget (låg smältpunkt och låg ytspänning).

Flouret som läggs på sist är det som ska köras på när det sedan gäller - det är inte en del av grundvallningen.

Men att växla mellan mjukt och hårt får jag väl ta som ett OK i stort.

/O.
Link to comment
Share on other sites

OK, ytterligare förändringar, nu har jag blandat in Lars Svensson - den store strukturgurun (...utöver Magnar och Lorentz), samt den norska varianten att värma utan att sickla flera gånger på mjukvallan. Grunden är den samma 2ggr mjukt och 1ggr grafit - sen på med det som är troligast att man vill åka på.

Förändringar, eftersom det är varmförsskidor byts Starts stenhårda grafit ut mot Star MAP 200 ( [url]http://www.starwax.com/se/prodotti_speciali/MAP200.htm[/url] ) som är en svartare och mjukare grafit (dyr...). CH10an är utbytt mot Stars grundpreppvax som ska vara det allra mjukaste på marknaden (typ kokosfett - inte ens färgmedel).

"Slutgiltig" version:

1. Star Grundvax invärmining (hålla det varmt i 1min)
2. Kallna
3. Star Grundvax invärmining (hålla det varmt i 1min)
4. Kallna
5. Sickling
6. Borstning Roto Tagel
7. Borstning Hand Fin Stål Special
8. Borstning Roto Fin vit Racing
9. Star MAP 200 invärmining
10. Kallna
11. Sickling
12. Borstning Roto Tagel
13. Borstning Hand Fin Stål Special
14. Borstning Roto Fin vit Racing

Upprepa 3ggr

Sen på med typ Start PHF400

/O.
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
[quote name=orvarino]....slipat om ..varmföresskidor för att passa kring nollan och hög luftfuktighet(Fischer RCS Warm) ... R2.3 struktur hos Lorentz.

-..kallföresskidor...(XC02 struktur förmodligen)....[/quote]
Nå, då undrar undertecknad hur du har sån god koll på olika strukturer. Har du någon trevlig sammanställning att dela med dig?
Link to comment
Share on other sites

Jajjamänsan.

[url]http://www.engineeredtuning.net/Grind.htm[/url]
[url]http://www.skiwaxmagnar.com/strukturer.asp[/url]
[url]http://www.ultratune.net/cgi-bin/ut.cgi?page=faq#grind[/url]

Jag blev bara nyfiken när jag år efter år märkte att samma vallning gav väldig skillnad på olika skidor.

Det blev R.20 på dom varma och gamla hederliga LJ02 på kallföresskidorna.
Testkört mina varmföresskidor (grundade enligt ovan) med Toko Gul HF på topp. Sjukt glid.

/O.
Link to comment
Share on other sites

Tackar för det. Magnars tabell har jag sett men inte övriga. Var har du slipat?
Har nyttjat Hr Söderhielms tjänster tidigare. Alltid roligt att stå i garaget i Funäsdalen och bli "upplyst" men det kan bli lite för tvärsäkert och världsbäst av det hela. Mycket att ta till sig men....
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Andörjan]Varför NIS?[/quote]
För att jag redan kör på Alpina (använder deras låga skiathlon pjäxa till klassiskt) och för att NIS innebär att man inte skruvar i den delikata CAPstrukturen. Lägre bindning samt att man kan flytta bindningen någon centimeter för att optimera fäste/glid.

Sen är det det senaste. Och det måste man ha. Black Magic, Toko HelX, Start Polymerflum, rillrar, digitala termometrar, you name it...
Link to comment
Share on other sites

jag har aldrig riktigt brytt mig om glidvallning, typ bara lagt på grundparafin och därefter något som tycks passa för vädret enligt hyfsad godtycklig teknik, sisådär några droppar av den gula kakan och lite fler eller färre av den andra, sickel och nylonborste. Vore kul och höra hur mycket glidprep spelar roll, vad betyder "jättestor skilnad" 2 min eller 1h på vasan??? ursäkta en lite korkad fråga, men jag är bara nyfiken på om jag skall orka börja bry mig
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Klas]jag har aldrig riktigt brytt mig om glidvallning, typ bara lagt på grundparafin och därefter något som tycks passa för vädret enligt hyfsad godtycklig teknik, sisådär några droppar av den gula kakan och lite fler eller färre av den andra, sickel och nylonborste. Vore kul och höra hur mycket glidprep spelar roll, vad betyder "jättestor skilnad" 2 min eller 1h på vasan??? ursäkta en lite korkad fråga, men jag är bara nyfiken på om jag skall orka börja bry mig[/quote]
Ja det är nog närmare timmen än minuter iaf. men det är mer välinvesterade pengar att slipa dem( 200-350kr) än att köpa mer avancerade vallor.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=orvarino]Jag slipar hos Lorentz, men nu har ju Running Center (Ropsten) en Tazzari och Johan är upplärd av den store Lars Svensson. Min senaste (Madshus Hyper NIS Cold) hämtas där på Onsdag med LJ02.

/O.[/quote]
Hur tyckte du resultatet var på Johans skidor? Han verkar juvara väldigt seriös med det han gör.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...