Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Boken "Bra glid"


Cerre

Recommended Posts

Som hyffsad nybörjare i valladjunglen passade jag på att läsa boken "Bra glid" av Hans olav Hamran. Detta var en mycket intressant bok där författaren själv har gått på djupet i valla träsket och finansierat alla tester själv. Där kommer fram rätt mycket intressant fakta och jag tänkte höra om era erfarenheter.

 

* LF vallor är bortkastade pengar. Det går lika bra med CH vallor

 

* HF vallor är inte värt pengarna om man inte lägger på pulver efter

 

* Tryckande riller ger inga avtryck i belaget. D.v.s helt värdelösa (förutom placebo effekten)

 

Om dessa påstående stämmer så har boken varit en bra investering.

 

Vad har ni för synpunkter på detta?

Link to comment
Share on other sites

Tycker trovärdigheten med hela boken faller platt, om han har skrivit att tryckande riller inte ger avtryck i belaget, och inte har någon effekt. Det har man ju testat hur många gånger som helst, att man tycker skidorna suger lite, sen har man rillat och fått ett mycket bättre släpp på skidorna.

Alla rullande rillverktyg är ju tryckande, och dom finns det många av.

Primaterias S-cut är skärande, men det är ju en stålsickel, och den ger bra struktur, men jag vill inte kalla den för rillverktyg.

Link to comment
Share on other sites

Visuellt fick han också fina avtryck i skidan men när dom mätte i labb med en maskin som mäter ytfinhet så hade inget hänt.

Han menar att belaget är för hårt för att man ska kunna trycka ner ett mönster med sin kroppavikt.

 

Rill mönstret som uppstår är valsen från rillern som trycker ut valla ur "kratrarna".

Link to comment
Share on other sites

Visuellt fick han också fina avtryck i skidan men när dom mätte i labb med en maskin som mäter ytfinhet så hade inget hänt.

Han menar att belaget är för hårt för att man ska kunna trycka ner ett mönster med sin kroppavikt.

 

Rill mönstret som uppstår är valsen från rillern som trycker ut valla ur "kratrarna".

Det antagandet borde väl gå att syna genom att rilla aldrig vallade skidor då. Men visst är det lätt att göra fräsiga mönster i skidan när de är vallade. Man drar med nageln så har man en "repa".

 

Så finns det ju tryckande riller och tryckande riller. T.ex. det här mönstret från Kuzmin xriller ser med blotta ögat ut att vara mer än valla. Den värms väl innan man trycker om jag inte har missförstått

http://www.kuzmin.se/imgs/xriller/fine_02.png

Link to comment
Share on other sites

Han menar att belaget är för hårt för att man ska kunna trycka ner ett mönster med sin kroppavikt.

Rill mönstret som uppstår är valsen från rillern som trycker ut valla ur "kratrarna".

Vilken tomte! Har han aldrig rillat skidorna innan han vallat, eller borstat dom efter att han har rillat? Då borde han se att rillerna finns kvar.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller på och läser boken nu. Den stora grejen hittills är för mig påståendet att tryckande riller är meningslöst. Ska man verkligen tro på det? Men det är ju lite samma grej som med kuzmin , en tapper ensam klurig gubbe som utmanar etablissemanget. Dom stora stygga företaget som lurar oss på pengar på hokuspokus produkter. Har tex inte swix, RS och red creek några tester att luta sig emot? Jag kan iaf både känna och se mönster i skidan på en ovallad yta. Att det bara är paraffinet stämmer inte. Det påståendet gör att han faller rätt pladask i mina ögon iaf.
Link to comment
Share on other sites

Hamran nämner två andra argument som gör honom tveksam till tryckande riller. Det första är ju att han med en speciell kamera försökt fotografera olika strukturer. På bilderna ser man hur fint som helst de olika strukturer som är stenslipade och siklade i belaget. Men när han skulle fotografera de tryckande rillerns struktur så syntes ingenting trots tusentals tagna bilder med olika ljussättningar osv. Varför?? Finns det någon annan som lyckats med detta? Om man kan se stenslipad struktur men inte struktur från tryckande rillers på ett fotografi så borde det innebära något inte minst när man gör glidtester. Det andra som Hamran nämner är att de tryckande strukturerna inte ändrar ytfinheten i belaget, vilket olika stenslipade strukturer samt skärande rillers gör. Det måste ju också innebära något när man gör glidtester. Det Hamran skriver om tryckande riller bekräftar vad en person jag känner mycket väl säger. Tryckande riller gör enligt honom liten skillnad i glidet i jämförelse med stenslipand strukturer och skärande riller och kan många gånger försämra  glidet om du inte vet vad du håller på med. Utan att nämna namn så kan jag säga att denna person jobbat i det svenska landslagets vallateam under många många år och varit med och gjort otaliga tester i det sammanhanget.

 

Det Hamran menar är att innan vi vet något mer eller någon visat på några andra tester så rekommenderar han inte köp av tryckande riller utan istället lägga pengarna på skidor med olika slipade strukturer och eventuellt komplettera med skärande riller. 

 

Nu har jag själv ett antal tryckande rillers och en skärande riller och har jobbat med dem en tid. Min erfarenhet är att vid varmt och blött före så är de skärande rillerna suveräna, man märker verkligen skillnaden. Mina erfarenheter av tryckande rillers är mer difusa. Man kan ju också som Hamran skriver se att de tryckande rillrarna trycker upp valla ur belaget. Vad betyder det?

 

Jag tycker det rekommendationer som Hamran ger vad gäller strukturer låter kloka i mina öron och jag kommer ge samma råd så länge någon visat något annat. Har någon det?? Jag tycker verkligen inte vi ska avfärda vad han säger och mena att han direkt faller platt utan istället här på forumet diskutera saken.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker boken är pedagogisk samt systematiskt  upplagd och verkligen läsvärd. Gillar hans enkla fästalgoritm. Känner mig peppad på att börja använda mer klister samt tunt klister som bas under burk. Jag känner mig träffad som en av de som tycker det känns jobbigt med klister och därför försöker för mycket med olika burkar i icke-burkföre

 

Hans tester om hydrofobicitet är intressanta men kan förstsås inte ersätta mer omfattande tester av glidet i en verklig situation.

Önskar att fler återförsäljare som stenslipar vill diskutera sin struktur i termer av ytfinhet och mönster. Jag upplever att även s k seriösa välrenommerade försäljare inte kan redogöra för den struktur de vill sälja.

 

En mycket populär affär i Sverige förespråkar tex sin struktur kombinerat med tryckande riller, oavsett före. Känns inte seriöst att påstå att deras enda struktur är optimal i vått och torrt.

Link to comment
Share on other sites

Tycker att han gör några intressanta observationer. Men jag upplever att han drar lite förhastade slutsatser.

Han lyckas visa att HF-parafin inte ökar belagets hydrofobitet nämnvärt mer än vanligt parafin. Håller med honom i det att det är vad vi främst förväntar oss av fluoret.

Men han utreder inte om HF-vallan besitter andra fördelar framför vanligt parafin.

Jag hade gärna sett det då jag utan vidare undersökningar upplevt bättre resultat med HF jämte CH. Förnekar inte risken för placebo.

 

Samma sak med rillers. Det är svårt att snacka bort det faktum att ytfinheten in ändras så värst mycket, men händer det nått annat när man trycker med rillern? Märken blir det även på en helt ovallad skida och många med mig har upplevt bättre skidor i varmföre när man rillat.

Blir det nån skillnad i det porösa skiktet i plasten när rillern tryckt jämför med innan? Kan man få en vattendroppe att trots den lilla skillnaden i ytfinhet att ändå byta riktning med en v-rillning om än bara lite?

 

Tycker författaren gjort många intressanta iaktagelser som jag hoppas nån kompetent kan följa upp och ge ett rimligt svar på.

Link to comment
Share on other sites

Har inte läst boken men blir sugen. Kan dock kommentera att en av vallarna i landslaget nyligen sade att motionären har mycket att vinna på att rilla sina skidor. Att arbeta med rill var nog så viktigt som vallningen och det han menade var att det nästan alltid blir bättre glid med rillning medan risken att få försämrat glid av rillning är ytterst liten. Tänker att han borde veta vad han talar om.
Link to comment
Share on other sites

Har inte läst boken men blir sugen. Kan dock kommentera att en av vallarna i landslaget nyligen sade att motionären har mycket att vinna på att rilla sina skidor. Att arbeta med rill var nog så viktigt som vallningen och det han menade var att det nästan alltid blir bättre glid med rillning medan risken att få försämrat glid av rillning är ytterst liten. Tänker att han borde veta vad han talar om.

Vi har ju inte alltid haft samma åsikt du och jag Willie men denna gång håller jag med dig.När jag (och Niklas) nyligen besökte landslagsbussen när den var i Luleå fick vi mycet likartad information. Och landslagsvallaren menade att de mycket ofta använde rillning och de Rillrar han visade upp var mycket välanvända. Han visade även upp sin Primateria stålsickel (det verkar nästan som att han kände igen mig eftersom han visade det utan att jag frågade och jag blev så speciellt väl mottagen och informerad). Jag var mycket imponerad av mitt besök i landslagsbussen även om det inte var överraskane. De är GIVETVIS mycket kunniga och använder alla tekniker i den kombination som är bäst för just ett speciellt tillfälle och en speciell åkare. Även jag har GIVIETVIS beställt boken även om även jag tills vidare sätter ett frågetecken för påståendet av Rillning (de Rillrar som visades upp i landslagsbussen var inte skärande).

Link to comment
Share on other sites

Vi har ju inte alltid haft samma åsikt du och jag Willie men denna gång håller jag med dig.När jag (och Niklas) nyligen besökte landslagsbussen när den var i Luleå fick vi mycet likartad information. Och landslagsvallaren menade att de mycket ofta använde rillning och de Rillrar han visade upp var mycket välanvända. Han visade även upp sin Primateria stålsickel (det verkar nästan som att han kände igen mig eftersom han visade det utan att jag frågade och jag blev så speciellt väl mottagen och informerad). Jag var mycket imponerad av mitt besök i landslagsbussen även om det inte var överraskane. De är GIVETVIS mycket kunniga och använder alla tekniker i den kombination som är bäst för just ett speciellt tillfälle och en speciell åkare. Även jag har GIVIETVIS beställt boken även om även jag tills vidare sätter ett frågetecken för påståendet av Rillning (de Rillrar som visades upp i landslagsbussen var inte skärande).

Vad är det vi inte haft samma åsikt kring? Är iofs inte rädd för eventuellt mothugg och diskussioner men blev bara förvånad och undrar om du kanske tänker på inlägg från Wille som också figurerar på forumet? :) Nåja, en sidodiskussion. ;)

 

Efter informationen från landslagsvallaren är jag klart mer intresserad av rillning, och givetvis framförallt vid blötföre för att minska suget.

Link to comment
Share on other sites

Vad är det vi inte haft samma åsikt kring? Är iofs inte rädd för eventuellt mothugg och diskussioner men blev bara förvånad och undrar om du kanske tänker på inlägg från Wille som också figurerar på forumet? :) Nåja, en sidodiskussion. ;)

 

Efter informationen från landslagsvallaren är jag klart mer intresserad av rillning, och givetvis framförallt vid blötföre för att minska suget.

Du har rätt Willie, förlåt. Jag har absolut förväxlat dig med signaturen Wille. Det enda jag har att skylla på är väl åldern, dvs ett första begynnande tecken på senilitet  ;). I sakfrågan är vi överens att det är mycket skumt att påstå att Rillning inte ger avtryck i belaget eftersom det uppenbarligen gör det och dessutom har ju de flesta av oss upplevt bättre släpp under skidorna med Rillning speciellt när det är varmare än låt säga - 6 grader. Att DESSUTOM landsslagsvallarna håller med och flitigt använder just Rillrar förstärker väl vår tro. Och de välanvända Rillrar de visade mig (Red Creek) är ju vanliga tryckande Rillrar.

Link to comment
Share on other sites

Jag fick boken i julklapp och den är intressant men jag tycker att en del slutsatser görs lite förenklade, t.ex om hur mycket fluor det finns i LF-vallor. Han utgår från att flourinnehållet i vallorna har ett linjärt samband med priset. Eftersom han känner till priset på pulver (100% flour) och priset på HF (15% flour) kan han räkna fram flourhalten i LF till 2,2%. Men vad säger att priset på produken sätts linjärt mot flourinnehållet?

 

Tittar man på många andra artiklar är det långt ifrån linjärt samband mellan tillverkningskostnad och pris. Snarare sätts priset utifrån från vad marknaden är beredd att betala och då måste det finnas billiga produkter för den breda allmänheten samtidigt som betalningsviljan kan vara mycket hög hos ett fåtal kunder som ska ha det bästa till varje pris.

Link to comment
Share on other sites

Det enda Hamran visar med sina enkla ovetenskapliga studier är att tryckande riiller inte förändrar ytfinheten och ej går att se på fotografi. Av det drar han slutsatsen att det ger en mycket liten struktur i belaget. Är hans slutsats fel eller? Hans teori är också att struktur från tryckande riller borde påverka själva tanken med struktur i belagat i betydligt mindre omfattning än en stenslipad stuktur, som man kan se på fotografi och som ändrar ytfinheten vid test. Av detta råder Hamran sina läsare att istället för att köpa dyra rillerverktyg satsa på två eller fler skidor med olika stenslipade strukturer.

 

I mina öron låter det rådet inte helt dumt. Är det inte så landslags vallarna arbetar. Som jag förstår har åkarna 10-15 par olika skidor med olika egenskaper och struktur som ibland också slipas om. De tryckande rillrarna används som finlir.

 

Stål Sikeln som fanns i vallabussen; sa han vad de använde den till? Det jag har hört från min bekant med flera års arbete i det sammanhanget är att man använder den till att jämna till kanterna på skidan. Han säger att för en motionär som vill göra det enkelt så är stålsikling  ett alternativ men inte för elitåkare.

Link to comment
Share on other sites

Jag fick boken i julklapp och den är intressant men jag tycker att en del slutsatser görs lite förenklade, t.ex om hur mycket fluor det finns i LF-vallor. Han utgår från att flourinnehållet i vallorna har ett linjärt samband med priset. Eftersom han känner till priset på pulver (100% flour) och priset på HF (15% flour) kan han räkna fram flourhalten i LF till 2,2%. Men vad säger att priset på produken sätts linjärt mot flourinnehållet?

 

Tittar man på många andra artiklar är det långt ifrån linjärt samband mellan tillverkningskostnad och pris. Snarare sätts priset utifrån från vad marknaden är beredd att betala och då måste det finnas billiga produkter för den breda allmänheten samtidigt som betalningsviljan kan vara mycket hög hos ett fåtal kunder som ska ha det bästa till varje pris.

Att pulver dessutom skulle bestå av 100% flour är ju nonsens! 

Link to comment
Share on other sites

Hei fra Oslo! Jeg har lest skidforum av og til i årevis, så det er vel på tide å poste noe :)

 

Ikke vet jeg hva Hamran har gjort med disse rilleverktøyene som han ikke får til å virke, men jeg får det i hvert fall til. Jeg klarer til og med å fotografere resultatet! Klikk på bildet for forstørrelse.

 

Dette er Kuzmin U, high speed brush og Red Creek rett 1 mm og juletre. De gikk riktig bra i + 4 og regn. Kuzmin U går ikke bra alene når det er så vått, jeg opplever stor (enorm) forskjell.

 

 

Her er det ikke noe voks å presse ut, dette er kun tørr plast. Kanskje han har prøvd å rille en kald ski?

Link to comment
Share on other sites

Hei fra Oslo! Jeg har lest skidforum av og til i årevis, så det er vel på tide å poste noe :)

 

Ikke vet jeg hva Hamran har gjort med disse rilleverktøyene som han ikke får til å virke, men jeg får det i hvert fall til. Jeg klarer til og med å fotografere resultatet!

 

Dette er Kuzmin U, high speed brush og Red Creek rett 1 mm og juletre. De gikk riktig bra i + 4 og regn. Kuzmin U går ikke bra alene når det er så vått, jeg opplever stor (enorm) forskjell.

 

 

Her er det ikke noe voks å presse ut, dette er kun tørr plast. Kanskje han har prøvd å rille en kald ski?

Jag håller med dig. Man både ser och känner att rillern lämnar ett mönster och att den gör skillnad.

Link to comment
Share on other sites

Tittade nyss på hans videofilmer stämmer det här med dropptesterna då har man blivit riktigt blåst,  satsade i tron att hf paraffin skulle vara bättre men enligt honom verkade de ju nästan vara sämst. Enda positiva i så fall är ju att man inte behöver slösa bort massa pengar på paraffin längre.

Nu är jag en glad amatör med få vallakunskaper och som mest får åka på isiga konstsnö spår i södra Sverige då man väljer att hellre åka än att testa valla för säsongen kan ju ta slut väldigt fort som idag full storm och ösregn och långt till konstsnö spåren. 

Så frågan är ju har han rätt ?

Link to comment
Share on other sites

Angående hans dråpetester, så er det verdiløst når noen dråper ligger på bakskien eller midten av skien da vinkelen her er mindre bratt enn foran på skien. Samt at dråpetestene virker å være gjort med for lite testgrunnlag til å trekke noen gjeldende konklusjon. Så presiserer han at han ikke tester glid, og da er det jo ikke helt interessant. Skilandslag har 50 par like ski og flere personer tester glid i mange timer. Hvis dråpetester var så interessante hadde de sluppet det og kunne gjort "skitesting" hjemme. Auklands "Smøreboka" bok er mer interessant da den er bygget på mye større empirisk datagrunnlag, samt gir mer konkrete løsninger. Den er også mer velskrevet og mer ryddig. "God glid" er ikke verdt 349kr.

Link to comment
Share on other sites

Skien på bildet jeg postet ble rillet uten varmluftpistol, jeg bare lot dem få romtemperatur og la skikkelig trykk på. Men det er vanskelig å fotografere det. Jeg brukte en DSLR på stativ med fjernstyrt blitz reflektert fra taket og holdt på en god stund før jeg fikk justert alt rett.

 

Jeg tviler ikke på at Hamran klarer å få god gli (har ikke lest boka selv enda), men angående pregende rillere så mener jeg at han bommer.

 

Jeg tror dråpetester kan være interessante. Hvis man vet at hydrofobisitet er viktig er det lurt å teste det isolert.

Link to comment
Share on other sites

Skien på bildet jeg postet ble rillet uten varmluftpistol, jeg bare lot dem få romtemperatur og la skikkelig trykk på. Men det er vanskelig å fotografere det.

 

Det måste säkert bero på olika kvalitet på rillverktygen. Är din en sådan där rilljärnet går i motsatt riktning? Har hört att det ska vara enklare att rilla struktur med sådana.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...