Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skierg2 hiss eller diss?


FredrikE

Recommended Posts

Jag köpte skierg PM5 och är grymt nöjd. Gillar handtagen utan remmar. Hade alltid problem med remmarna på den gamla som gled upp för mig. Vad jag förstått och märkt så gör man lite bättre tider på den nya skiergen vilket är synd då du inte kan jämföra med de som kör gamla. Jag har bara gott att säga om den nya. Du kan ju diagonala också men det har inte blivit mycket utav det kan jag säga.
Link to comment
Share on other sites

Jag köpte skierg PM5 och är grymt nöjd. Gillar handtagen utan remmar. Hade alltid problem med remmarna på den gamla som gled upp för mig. Vad jag förstått och märkt så gör man lite bättre tider på den nya skiergen vilket är synd då du inte kan jämföra med de som kör gamla. Jag har bara gott att säga om den nya. Du kan ju diagonala också men det har inte blivit mycket utav det kan jag säga.

Hej!

 

Vågar man fråga vad du fick ge, och vart du köpte?

 

Mvh Fredrik

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Hej!

 

Då var skierg2 monterad, känns som att den kommer att bli en jobbig kompis...skön att staka på, lever om rätt rejält(har den i anslutning till vardagsrummet(vilket kanske inte var så klokt)

 

Nu när det är snö lär den väl mest stå, men testade några intervaller i dag. Har även satt upp ett gummiband för att få till framåtlutningen.

 

Att nya modellen skulle ge bättre tider tror jag inte en sekund på ;)

 

Mvh F

Link to comment
Share on other sites

Nya Nordic Wellness på Kungsholmen har nya modellen. Kör där när jag är i Stockholm. Får då ca 45 sek bättre på 5000m än på gamla modellen hemma i Götet.

Men det kan ju förstås vara Stockholmsluften...

 

Nya Nordic Wellness på Kungsholmen har nya modellen. Kör där när jag är i Stockholm. Får då ca 45 sek bättre på 5000m än på gamla modellen hemma i Götet.

Men det kan ju förstås vara Stockholmsluften...

...Vi får hoppas på det!

 

Mvh F

Link to comment
Share on other sites

När Concept2 tidigare har ändrat på sina modeller (roddmaskiner) har de lyckats göra dem likvärdiga. Konstigt att de verkar ha gått på en nit nu. Felet borde i alla fall inte ligga i motståndsfläkten. För att det ska försvinna energi i en fristående skierg måste det väl vara något som böjer sig? Visst rör det sig lite här i videon med Brink, men min rena gissning är att det inte skulle kunna motsvara den skillnad folk har berättat om med skierg2.

http://www.youtube.com/watch?v=tnrxlSoPyO0

 

Kvarstår alltså dragningen av linorna. I en roddmaskin är det en kedja som går helt rakt så där har man inte det problemet.

Link to comment
Share on other sites

Jag har erfarenhet av gamla modellen och den nya, båda väggmonterade.

Första gången jag drog 5000 m på den nya persade jag med 50 sek.

 

Viss skillnad i upplägg. På den gamla var någon/några minuters uppvärmning inkluderad i distansen medans på den nya var uppvärmningen separerad. Jag är ändå säker på att jag inte mäktat med det nya perset på den gamla maskinen.

 

Jag har även märkt på intervallerna att jag kan hålla bättre tider/högre Watt på den nya maskinen.

Link to comment
Share on other sites

Det finns säkert flera anledningar till konstruktionsändringen. När en tillverkare ändrar något som var direkt dåligt så kanske man inte gärna går ut och skyltar med det. En gissning kan väl vara att inte linorna kommer gå av (lika ofta) på den nya Skiergen. Det kanske står något om det någonstans, jag har inte läst så noga, men eftersom de inte infört en ny kategori för Skierg2 så blir min känsla att de helst vill hålla tyst om konstruktionsändringen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...