Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

värmesula


mellerudarn

Recommended Posts

Inte testat just den men har däremot använt thermicsulor en del. Bor i Lycksele och åker ofta pass i mellan 15 och 25 minus och då är värmesulorna förutom airtrim nästan måsteutrustning. Tycker de funkar riktigt bra men ska i ärlighetens namn säga att jag sällan kör mer än 2h när det är kallt. Har ett snordyrt laddningsbara batteripack tillsammans med frugan, annars skulle jag nog ledsna på att byta batterier.
Link to comment
Share on other sites

Just det upplever jag inte alls som ett problem. Har dessa

http://www.outnorth.se/therm-ic/smartpack-ic-950-(eu)-1size-onecolor.php?group=prod_prod_grp-s1%2F2446

och de har en liten bygel som jag hakar på pjäxornas skaft (salomon rc carbon). När jag kör utan batterierna brukar jag stoppa in sladden under snöskydden. Lite trix för att lägga sladdarna rätt men när de är på plats är de inte alls i vägen

Link to comment
Share on other sites

Frugan är också frusen och jag köpte ett par Termacell åt henne för att testa. Enligt vår uppfattning tar Termacell lite för mycket av utrymmet i pjäxan och du måste ta ur sulan för att ladda batterierna. Skaffade istället ett paket från Term-ic och det funkar alldeles utmärkt. Skaffade även ett paket till mig själv och använder det när det är kallare än -8. Frugan kör från -3. Att fästa batteripacket på pjäxorna är inget problem och visst känns det att sladden och bygeln finns där, men vi upplever det inte som något du märker av när du åker.

 

Såg förresten att XXL rear ut Term-ic i sitt senaste annonsblad.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Frugan är också frusen och jag köpte ett par Termacell åt henne för att testa. Enligt vår uppfattning tar Termacell lite för mycket av utrymmet i pjäxan och du måste ta ur sulan för att ladda batterierna. Skaffade istället ett paket från Term-ic och det funkar alldeles utmärkt. Skaffade även ett paket till mig själv och använder det när det är kallare än -8. Frugan kör från -3. Att fästa batteripacket på pjäxorna är inget problem och visst känns det att sladden och bygeln finns där, men vi upplever det inte som något du märker av när du åker.

 

Såg förresten att XXL rear ut Term-ic i sitt senaste annonsblad.

köpte ett par ifrån xxl och har nu testat, fungerade kanon, tack för hjälpen.

Link to comment
Share on other sites

(1) Sockor, ett par, helst merinoull, inte för varma, inte för tjocka. Fötterna börjar frysa om sockorna blir våta av svett ellem om det blir trångt i skon.

 

(2) Isolerande innesulor, helst aerogel, (t.ex "Toasty Feet").

 

(3) Pjäxor, helst inte modell " Élite Race" (om det inte är tävling). Trånga skor förblir kalla skor.

 

(4) Pjäxöverdrag. Det blir en j-la skillnad.

 

...

 

(57) Värmesulor.

Link to comment
Share on other sites

Brukar använda engångs kemikalietåvärmare, sådana som MrT länkar till, och de fungerar väldigt bra enligt min mening. Finns även på t.ex Engelsons Postorder och XXL.

 

Tycker tvärtemot Zenith att de har plats nummer ett!

 

Har prövat alla möjliga varianter men just värme på tårna är det som gör att inte tårna blir istappar av. Kör med både bomullssockar från Intersport (a'la Wickström) och Ulvang Medium Ull och överdrag från Lillsport men märker ingen direkt skillnad.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tycker att storleken på pjäxan har störst inverkan på hur kallt det blir om fötterna. Ett par racepjäxor får man värme i bara man får plats med rejäla sockar och att tårna får tillräckligt med utrymme. Jag fryser i princip alltid om fötterna oavsett väder, även i plusgrader. Började med Alpina RC i normal storlek, kalla fötter, testade sen Alpina CCL +1 i storlek, kalla fötter. Kör nu med dom nya Alpina ACL som är två storlekar större än foten, Aclima ullfrotté + liner och nu är problemet med kalla fötter ett minne blott. Grym sko, touringstoppning med racesula. Rekommederas!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...