Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skejt i klassiska lopp


felldin

Recommended Posts

Hur svårt kan det vara. Nu när de flesta i eliten och även en hel del motionärer går med blanka skidor så är det väl dags att få stopp på ofoget.

 

Kolla in nr 22 här, han är som tur är diskad. Kolla runt 2:20:48

https://www.youtube.com/watch?v=hnHKmjv5JjQ#t=8448

 

Kolla in nr 39 här, han är inte diskad!  Kolla runt 1:48:24

https://www.youtube.com/watch?v=0qGmjI1_1_g#t=6504

 

 

Frågar ni mig så är båda fall av solklart fuskande. Kan de inte bara kolla igenom videon och diska dessa åkare? Som det ser ut nu så går vi mot mer och mer fulskejtande för varje år. Man kanske ska höra av sig till tävlingsledningen och se om de kan diska i efterhand?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 124
  • Created
  • Last Reply

Hur svårt kan det vara. Nu när de flesta i eliten och även en hel del motionärer går med blanka skidor så är det väl dags att få stopp på ofoget.

 

Kolla in nr 22 här, han är som tur är diskad. Kolla runt 2:20:48

https://www.youtube.com/watch?v=hnHKmjv5JjQ#t=8448

 

Kolla in nr 39 här, han är inte diskad!  Kolla runt 1:48:24

https://www.youtube.com/watch?v=0qGmjI1_1_g#t=6504

 

 

Frågar ni mig så är båda fall av solklart fuskande. Kan de inte bara kolla igenom videon och diska dessa åkare? Som det ser ut nu så går vi mot mer och mer fulskejtande för varje år. Man kanske ska höra av sig till tävlingsledningen och se om de kan diska i efterhand?

Bedrövligt!

Link to comment
Share on other sites

Ski ful-Classics! :huh:

Blir ju varken hackat eller malet. Man kan ju titta på gamla klipp från Seefeld när Gunde tråcklar sig igenom slalomkäppar med enbensskate och tur var det väl att man tillät utvecklingen att gå framåt så att vi idag har vacker skateåkning i fem olika växlar. Stakåkningen känns som ett steg tillbaka där få orkar hålla sig inom gränsen; elit såväl som motionärer. De som är renlärliga är väl pionjärerna som t.ex. Jörgen Aukland, Ahrlin och Tynell.

Vore roligare om Ski Classics vågade plocka med några skatelopp. Enda långloppet (i Ski Classics) som ännu inte vunnits på blanke ski är väl Birken?

Link to comment
Share on other sites

Riktigt illa. Här är det ju inte ett enstaka skär utan ren skejt under längre tid, flera sekunder.

 

Behövs såklart diskningar för att komma åt problemet. Är väl bra om tävlingarna kan diska i efterhand, är ju många tittare som kan hänvisa till olika filmklipp där fusket syns tydligt.

 

Men då måste tävlingsledningarna våga fälla även stora namn. Östensen som vann Marcialonga i fjol skejtade också på ett sätt som i min mening inte borde vara tillåtet. Kolla bara 5 sek in i detta klipp: https://www.youtube.com/watch?v=t1J9mSAwqSI

Sånt behöver ju stävjas direkt, är ju inte så kul att utse en ny vinnare någon dag senare.

Link to comment
Share on other sites

Det är för bedrövligt. Men det är inte bara staktrenden och blankeskimodets fel. På vasaloppet skejtas det frisk i småbackarna bland motionärer med fästvalla. En gubbe jag skrek på motiverade det hela med att "finns det inga spår så vad ska man göra?"   Ever heard of saxa?

 

tiden är ur led

Link to comment
Share on other sites

Jag är definitivt skyldig till en del skär med fuskskate i Bessemer för 2 år sedan. Vallade bort mig och gick ofrivilligt utan fäste. Hade aldrig saxat utan fäste förrut. Svårare än vad jag trodde att inte alls glida. Man var tvungen att ha väldigt öppen vinkel för att göra det Kosher.

Slutsatsen måste förstås bli att eliten precis som jag är tekniskt okunnig och oerfaren.

Link to comment
Share on other sites

Inte helt lätt detta. Jag vill börja med att förtydliga att jag vill ha två stilar. Kan/ vill inte välja bort något av åksätten. Tror att ansvariga måste samlas och ta sig en rejäl funderare på hur man ska hantera denna utveckling. Jag tror att det bara finns två lösningar 1. Skrota den klassiska tekniken. 2. Sätt tydliga regler på vad som är tillåtet och inte. Beivra överträdelser.

Östensen skejtade fint i Marcialonga förra året och när han inte blev diskad blev på något sätt allt tillåtet.

Link to comment
Share on other sites

Min lösning på detta återkommande problem är att man måste hålla sig i spåret där det finns spår. Och bara vid yttersta omständigheter  t.ex omkörning av andra får byta/gå utanför. Där det inte är spår, tex kurvor är det fritt fram att skatea hur mycket man vill. Detta skulle göra att vi slipper göra bedömningar om vad som är skate eller inte också. Skulle inte dett kunna vara en lösning? Ang. Jerry Ahrlin så är ju han stor-skatearn själv. Han gör ju omotiverade spårbyten mest hela tiden.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det är ett bättre alternativ än att ha det som är nu. Är man inte i spåren ska det anses som att man är utanför banan. Och vara utanför banan är väl inget som accepteras idag heller vad jag vet :)  Om alla håller sig i spåren blir det lika för alla, såvida att spåren inte körs sönder efter ett tag. Förövrigt går det betydligt snabbare att springa utanför banan på Tjurruset och likande också...

Link to comment
Share on other sites

Om man som skogsvakt säger inte skall tillåta något skateskär och det utan undantag skall leda till diskvalificering, och om det skall kunna efterlevas får man ju tusentals vakter längs hela spåret på VL för att övervaka varenda deltagares agerande. Vad skulle anmälningsavgiften bli då?

 

Jag tror man i lopp som VL måste inse att de flesta är ganska ovana skidåkare med begränsad teknik och fysisk styrka och att det när spåren är obefintliga blir lätt att man då och då tar ett skateskär för att åtmistone hålla styrfart i någon enstaka slakmota.

 

Däremot håller jag med om att eliten bör övervakas och diskas mer frekvent än i dag.

Link to comment
Share on other sites

nä inte ska man göra det ännu mera diffust än vad det redan är. Vi ska tillåta mindre skateskär, inte mer inom den klassiska tekninken. Reglerna ska vara solklara. INGA skateskär. Utan undantag ska det ledas till diskvalicering. 

Du menar att man då ska bli tvungen att hoppa runt med skidorna parallella i kurvor och på samma sätt hoppa i sidled vid spårbyte.?

Link to comment
Share on other sites

Reglerna är väl ändå ganska klara idag? Det är väl tolkningen och/eller tillämpningen som fallerar och gör att efterlevnaden är under all kritik. 

 

Sedan kommer VL alltid att vara ett problem med drösvis med nystakare som tror för mycket om sin förmåga att staka och underskattar sin förmåga att valla.

 

Gå in i valfritt omklädningsrum efter de halvstora tävlingarna i södra Sverige och inte en enda halvelitåkare kommer att erkänna att han tjänat på fästvalla om han har haft det och ingen kommer att kännas vid att de eventuellt tappat på att åka blankt. Oavsett väder, snöförhållanden och banprofil. Inte tufft nog att erkänna att man vill använda benen, kanske?!

Link to comment
Share on other sites

Hur svårt är det att saxa utan glid, om man inte har fästvalla på skidorna ? Jag tror att det är där man skall börja, är det uht möjligt att saxa utan glidsteg, om man håller hög fart ? De två exemplen från La Diagonela (passar namnet nu ?) och Scampela tycker jag inte var så farliga, lite diagonalskejt, inte att de tjänar mer än att de får avlasta armarna lite, fast det klart att skulle de gjort regelrätt saxning, hade de nog måst släppa.

"Skejtzoner" utmarkerade på banorna, resten nolltolerans, vad säger ni om det ?

Link to comment
Share on other sites

Enda sättet att få bort det är diskvalificering under tävling och genom videogranskning i efterhand.

Videogranskningen tror jag inte behöver vara mer än att ett par domare tittar genom tv sändningen.

Om detta är uttalat i förväg så kommer ingen ur eliten våga fuska och då kommer den inställningen att sprida sig till motionärerna!

Link to comment
Share on other sites

Hur svårt är det att saxa utan glid, om man inte har fästvalla på skidorna ? Jag tror att det är där man skall börja, är det uht möjligt att saxa utan glidsteg, om man håller hög fart ? De två exemplen från La Diagonela (passar namnet nu ?) och Scampela tycker jag inte var så farliga, lite diagonalskejt, inte att de tjänar mer än att de får avlasta armarna lite, fast det klart att skulle de gjort regelrätt saxning, hade de nog måst släppa.

"Skejtzoner" utmarkerade på banorna, resten nolltolerans, vad säger ni om det ?

 

Om man inte kan saxa så kan man inte. Då får man hugga sig uppåt bäst man klarar av. Det finns inga förmildrande omständigheter.

 

Inte så farliga säger du, samtidigt som du konstaterar att de får vila armarna och att de ev hade fått släppa annars. Hmmm...

 

Skejtzoner? Ja visst efter mållinjen i övrigt nolltolerans, vad säger du om det?

 

Fullständigt bedrövligt!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tuffa domare i Finlandialoppet, som hör till Worldloppet, idag! Efter protest blev både vinnaren och femman diskade pga tjuvskejt. Ett tecken på tuffare tag generellt eller en engångsföreteelse?

 

Hörde dessutom att damtvåan blev diskad pga skidbyte men har inte sett det officiellt.

Link to comment
Share on other sites

"åkte" Bessemerloppet idag och hade "förmånen" att bli varvad av alla storfräsare. De som hamnade på

plats ungefär 30-50 varvade mig i partiet med saxbackar och åtminstone en förslagen borde blivit diskad. Han släppte förbi ett par i sin grupp så han hamnade sist av 6-8 åkare, där kunde han i lugn och ro hänga på genom skejta utan risk att de närmaste konkurrenterna såg honom. Han struntade i att även blåbär har ögon...

Link to comment
Share on other sites

Det finns en tråd om ungefär det här ämnet även i forumet för elitskidåkning:
http://www.skidforum.se/index.php/topic/10985-klassiskt-skidl%C3%B6pning-med-intervallstart-%C3%A4r-d%C3%B6d/

Personligen tycker jag att det är läge att skrota den klassiska disciplinen inom elitskidåkning.  :( 
Som motionär tävlar man ju alltid mot och med sitt eget samvete så det är märkligt och beklämmande att detta numera tycks vara ett problem även på motionsnivå.  :wacko: 

Ett alternativ skulle vara att helt förbjuda all form av saxning och skateskär, oavsett situation, punkt slut.
Regeln skulle då kort och gott vara att i klassiska tävlingar ska skidorna alltid vara parallella.
Om backen är för brant så får man helt enkelt kliva upp sidledes, eftersom att skidorna då fortfarande är parallella. 
Ja, jag vet, det skulle se rätt fånigt ut. Men det skulle i alla fall vara en tydlig och enkel regel.  B) 


 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...