Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Norges damer mot Falun


Sunesson

Recommended Posts

Hittade ingen annan tråd om denna serie och ville dels tipsa om den! Och dels höra vad ni andra tycker om den? Själv tycker jag att den såhär långt är helt fantastisk! Jag skrev ett inlägg om den på min blogg: www.m-sunesson.se/norges-damer-mot-falun/ där finns också länk till avsnitten på SVTplay!

 

Tycker att det är en mycket trevligare serie än SVTs motsvarighet Svenska skidhjältar som jag förvisso tycker är bra men samtidigt mycket mörkare med intervjuer mot svart bakgrund och mycket gnäll över allt som är jobbigt med längdskidåkning, framförallt i avsnittet som fokuserade på Calle Halvarsson (som annars är en mycket trevlig person). Ni som har sett båda serierna vad tycker ni? Vilken var bättre?

 

/Måns 

Link to comment
Share on other sites

Senaste avsnittet av svenska skidhjältar var ju nästan pinsamt. Aldrig hört så mycket gnäll under en timme. Halfvarsson verkade bara tycka att det var värt att hålla på om/när man väl vunnit något. Vad sänder de för signaler för oss som inte ens är i närheten av landslagsåkarnas klass. Avsnitten var ju heller inte så rationell, är ju inte så att varenda pass är så som det visades. Finåkning på nån alptopp är ju ändå en rätt stor del av träningsdagboken för åkarna. Skulle ju vara bra om allmänheten fick se det också. Dock perfekt program för att skrämma bort ungdomar som kanske vill prova på våran sport. (om nu någon är uppe och ser programmet som har börjar 22.00?)

Link to comment
Share on other sites

Senaste avsnittet av svenska skidhjältar var ju nästan pinsamt. Aldrig hört så mycket gnäll under en timme. Halfvarsson verkade bara tycka att det var värt att hålla på om/när man väl vunnit något. Vad sänder de för signaler för oss som inte ens är i närheten av landslagsåkarnas klass. Avsnitten var ju heller inte så rationell, är ju inte så att varenda pass är så som det visades. Finåkning på nån alptopp är ju ändå en rätt stor del av träningsdagboken för åkarna. Skulle ju vara bra om allmänheten fick se det också. Dock perfekt program för att skrämma bort ungdomar som kanske vill prova på våran sport. (om nu någon är uppe och ser programmet som har börjar 22.00?)

Ja hur tänkte SVT när de har klippte detta avsnitt? Hela tiden mörka bakgrunder och väldigt mycket gnäll och ryggdunkningar. Serien har ju annars potential att vara riktigt, riktigt bra och första avsnittet var ju bättre om än lite mörkt även det. 

 

Håller för övrigt också helt med om att det är ett mycket bra sätt att skrämma iväg barn och ungdomar från sporten, något jag har diskuterat en hel del om med familj och vänner. 

 

Instämmer helt Sunesson. Efter det Norska programmet blev man inspirerad och fick en del förklaringar till deras framgångar, inte minsta gnäll utan dom kör ju snarare lite extra (fotboll, fjälllöpning etc)

Ja visst var det roligt att se!

Link to comment
Share on other sites

Har inte sett alla delarna, men skillnaden är ju slående:

Norgebilden  - glada, sociala tjejer som har kul, mycket färger, familj och hembygd, 

Sverigebilden - sammanbitna ensamvargar som sliter ont i gråtonade bilder. 

 

Om jag vore en 13-årig tjej, vilket lag skulle jag vilja vara med i?

Link to comment
Share on other sites

Har inte sett alla delarna, men skillnaden är ju slående:

Norgebilden  - glada, sociala tjejer som har kul, mycket färger, familj och hembygd, 

Sverigebilden - sammanbitna ensamvargar som sliter ont i gråtonade bilder. 

 

Om jag vore en 13-årig tjej, vilket lag skulle jag vilja vara med i?

Ja konstigt av SVT och Skidförbundet att göra serien så grå. Speciellt med tanke på att man vill ha, och förväntar sig folkfest i Falun.

 

/Måns

Link to comment
Share on other sites

Men tror ni att norska damlaget är så på riktigt? Nog för att dom talar ett språk som är språkens motsvarighet till kattungar på Youtube men det bara låter glatt. Var glada att Svt inte vill visa upp nån fantasivärld. Dessutom så passar ju Calles attityd in i svensk längdskidåkartradition så det kan nog gå bra för honom. Sen kan jag hålla med om att man lär sig något av det norska programmet också.

Link to comment
Share on other sites

Det senaste avsnittet av Sveriges skidhjältar tyckte jag var ett rejält kliv uppåt jämfört med tidigare avsnitt, roligt!

 

Sedan var det ju också ytterligare ett avsnitt av Norges Damer mot Falun i onsdags om någon har missat det: http://www.svtplay.se/video/2644821/norges-damer-mot-falun/norges-damer-mot-falun-sasong-1-avsnitt-5

 

/Måns

Link to comment
Share on other sites

Vet inte hur mkt man kan belasta exempelvis Halvarsson för gnället. Svt klipper ju fram bilden de vill visa. Jag tror också attityden generellt är annorlunda i Sverige. Idag är Wassberg en legend, men han var inte direkt den gladlynte charmören den tid det begav sig. "Väck, väck". Roligt, ensamt och svenskt. Ligger liksom inbyggt i svensk längdtradition - den romantiska bilden av snor, frost och ensamhet.

 

Men jag håller med. Norgeprogrammet är ofantligt mycket bredare, djupare och trevligare - även om också de klipper fram bilden DE vill lyfta. Ingen vill se Johaug vara förbannad eller negativ.

Link to comment
Share on other sites

Jag gillar programmet om svenskarna mycket mer än om norskarna. Mer fokus på träning och skidåkning medans det om norskorna mest handlar om privatlivet och är massa flamsande och fnittrande flickor. Är intresserad av skidåkning, inte av deras privatliv. Tummen upp för svenskarna!

 

Här får du en kort liten dos Norgeträning också, bumbipungen, så det blir mer jämvikt i innehållet ;)

 

http://youtu.be/BZZGkokZ0E0

Link to comment
Share on other sites

Har ingen egentlig åsikt om vilket program som är bättre, det känns som de är två olika programidéer om samma ämne. Det som jag kan tycka är synd är att det är så otroligt mycket reprisbilder i det svenska programmet, det känns ibland som 40-50% är tillbakablickar och den programtiden hade jag gärna sett att de fyllt med nytt material.

Link to comment
Share on other sites

Har ingen egentlig åsikt om vilket program som är bättre, det känns som de är två olika programidéer om samma ämne. Det som jag kan tycka är synd är att det är så otroligt mycket reprisbilder i det svenska programmet, det känns ibland som 40-50% är tillbakablickar och den programtiden hade jag gärna sett att de fyllt med nytt material.

Håller med. Svenskarna vinner ju inte så mycket och när de dessutom förmodligen måste betala rediga pengar för OS-klipp blir det säkert lite svårt. Känns som avsnitten hade kunnat vara 20-25 min istället. Det blir rätt innehållslöst som det är nu.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sett klart båda.
Gilade båda men den norska är bättre. Mera material, mera djup mera budget. Skulle vara kul att höra budgeten för de respektive programmen. Svenskarnas var mycket repeat och väldigt mycket från några få tävlingshelger de bemödat sig att filma.

 

Kan inte låta bli att känna mig rejält blödig över de som inte lyckas. Just nu Anton Lindblad, Simon Persson och Marthe Kristoffersen.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...