Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Erfarenheter av olika skateskidor och pjäxor


TreeSwede

Recommended Posts

Hej, jag tänkte eventuellt byta ut mina minst 10 år gamla Fischer SCS Skate och tillhörande Salomon kombipjäxa, köptes som paket. Skidorna är 192 cm långa och har alltid känts lite för långa för mig som är 175 cm, väger dock mellan 80 och 82 för tillfället så kortare kanske är svårt att hitta? Jag åker när vi är uppe i fjällen och därmed blir det ju ganska intensivt vid de tillfällena, har även tänkt att jag ska få till mer skidåkning framöver.

Hur upplever ni skillnaderna mellan olika tillverkare och modeller av skidor och pjäxor? Jag är mest inne på Rossignol X-ium eller Fischer RCS, såg att även att Madshus Hypersonic går att få till bra pris tillsammans med Madshus, RPS(?)- eller Alpinapjäxa, RSK.

Tacksam för alla funderingar och tips tips!

Link to comment
Share on other sites

De är för långa för dig. Väljer du Fischer ska du ha 187 cm. Inga problem för en duktig skidplockare att hitta ett bra par för dig. Du måste bara bestämma dig för vilket före du ska ha skidan till. Lika stor vetenskap här när det gäller spann till olika förhållanden, som på den klassiska sidan. Märket spelar mindre roll för oss vanliga amatörer. Alla de skidor du nämner är bra. Pjäxan bör du försöka prova innan du bestämmer dig.

Link to comment
Share on other sites

Frågan är vilken Fischerskida som är bäst, den med eller den utan hole. På Skistart skiljer det 500 kr i pris och på Pölder 1000 kr mer för en hole-skida. Jag kollade lite förra året på en hole-skida och den hade balanspunkten långt bak, vilket jag föredrar, vet inte om det är någon skillnad mot den skidan som Pölder säljer för 4000 kr. = utan hole

Link to comment
Share on other sites

Tack för era tips och erfarenheter! Jag läser med stort intresse!

Volvoedin: Varför föredrar du att balanspunkten är långt bak?

Volvoedin och TT: Hur märker man att Madshus är mer lättåkta, mer förlåtande vid sämre teknik/trötthet?

 

Någon som har provat Fischer's skatepjäxor, RC7 eller modellen över?

 

Jag köpte Alpina RSK pjäxor och de var tyvärr inte alls sköna. Fick skavsår på båda fötterna av fotledsstöden. Jag blev tvungen att fila bort flera mm av plasten för att kunna åka med pjäxorna. Sedan var dragkedjan på den ena väldigt tajt och efter ett tag sprack den i sömmen och då köpte jag istället ett par Alpina ESK på rea. Mycket skönare och bättre kvalitet på dem. RSK är gjord i Kina och ESK ii Slovenien. Smakar det så kostar det... Fast det hade varit billigare att köpa en bra pjäxa med en gång.

 

Köpte även "klippskidor" Hypersonic och de hade det sämsta belag jag någonsin sett på en ny skida. Ludna som en persika på undersidan. Jag har Kuzminsicklat dessa men har aldrig fått till glidet på dem. Köpte sedan ett par RCS (utan hål i spetsen) och de går bättre med fabriksslipen på än så länge. Dock upplever jag Hypersonic som lite mer lättåkta för nybörjare.

Link to comment
Share on other sites

Det är samma erfarenhet jag haft Hypersonic kontra Fischer (utan hole) Första säsongen fick jag inte alls Hypersonicen att gå, men efter att ha stenslipat dem gled de bättre, dock inte lika bra som Fischer. De är dock mer lättåkta än Fischer,speciellt om det är dåligt preparerat. Dessa Madshus var innan de tog bort brättet därfram, vet inte om deras nya skidor har lika bra balans som de gamla, när man drar fram skidan efter avslutat skär.

Link to comment
Share on other sites

Tack för era tips och erfarenheter! Jag läser med stort intresse!

Volvoedin: Varför föredrar du att balanspunkten är långt bak?

Volvoedin och TT: Hur märker man att Madshus är mer lättåkta, mer förlåtande vid sämre teknik/trötthet?

 

Någon som har provat Fischer's skatepjäxor, RC7 eller modellen över?

Link to comment
Share on other sites

Tack för era tips och erfarenheter! Jag läser med stort intresse!

Volvoedin: Varför föredrar du att balanspunkten är långt bak?

Volvoedin och TT: Hur märker man att Madshus är mer lättåkta, mer förlåtande vid sämre teknik/trötthet?

Någon som har provat Fischer's skatepjäxor, RC7 eller modellen över?

Jag upplever att de går lite lättare att hålla balansen på Madshusen när man vill glida på skären. Kan bero på att de är mjukare.
Link to comment
Share on other sites

Jag har lite samma bekymmer, har ett par gamla 192:or från Fischer och kombipjäxor från Solomon. Kollar nu på nått bättre. Vet inte vad men misstänker att det slutar på RCS. Har kikat lite på Fischers RC3-pjäxa. Nån som har erfarenhet? Eller borde jag gå på RC7 för att inte bli besviken. Jag är dessutom för tung för tillfället, men räknar med att komma ner i typ 88 (är 175 lång). Vilken längd kan jag gå ner på. Skulle helst vilja ha typ 182.
Link to comment
Share on other sites

Köpte ett par Rossignol Xium för tre år sedan som första skateskidor. Har inte provat några andra men det känns verkligen som att de sidorna smickrar min förmåga till max. Väldigt lättåkta på mjuka till normala spår med dunderglid allt som oftast. När det blir hårt har dom en tendens till att slinta när man trycker ifrån, men det och att dom går bra när det är mjukt har jag förstått kan tyda på att dom är lite åt det mjuka hållet för mig.

 

Hittade också ett par Madshus Nano skate billigt i Tyskland. Sköna stabila pjäxor som framförallt är väldigt bra på att hålla ett skönt klimat för fötterna. Åkt med dom i +5 till -20 med samma sockar och har alltid varit varm och torr om fötterna. Klart bättre på det än mina Alpina CCL som jag kör med när jag kör klassiskt.

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte Fischer RCS Skate plus 187 cm (jag är 178cm) samt Fischer RCS Carbonlite Skate pjäxorna.

Är grymt nöjd med köpet, pjäxorna sitter klockrent. Var inne på Alpinas skate pjäxor först men efter att ha provat dessa så var det inget svårt val. Det extra spännet över foten gör att dem sitter som gjutna. Enda nackdelen är att dem är lite kalla men gissar att alla "värre" pjäxor är det.. :)

Link to comment
Share on other sites

inne på andra säsongen med fischer rcs (utan hole) och fischer rcs carbonlite pjäxorna..

 

187cm skidor (jag är 181, väger ca 90pannor) vägde inte 90 när jag fick prova ut skidorna kanske 82-83kg. hitta ett par med hårde spann som passade mig bra.. riktigt nöjd med skidorna!

 

pjäxorna då? jag har som oftast fått lite ont i fötterna (känns som foten är för bred?), men blivit bättre nu.. stabila skor men i början var dom en plåga för fötterna, kanske har för breda fötter..

 

någon som har tips på skatepjäxor för breda fötter?

Link to comment
Share on other sites

Det är ju inte direkt så att det kryllar av motions-tävlingar i fristil här i Sverige. :( ...ännu. 
Så en skateutrustning köper nog de flesta främst för att det är roligt att åka (och för att kunna bomba på lite i hoppskatebacken).

Således tycker jag att man ska fokusera på vad som är roligt och personligen tycker jag att det är roligare att köra på ett par lite kortare skidor, även om man då kanske förlorar liite i fart.
Dessutom ser det coolare ut.  ;) 

Du antyder att du tänker skatea i fjällstugan; om du med detta menar att du ska skatea längs skoterleder eller i skoterspår på sjöar så har du ännu en anledning att satsa på så korta skidor som bara är möjligt.

Det finns egentligen inte någon anledning att gå bärsärkagång och fullständigt slakta plånboken, såvida man inte vill.
Fischers RC3-pjäxor duger för de allra flesta åkare. Däremot tycker jag inte att man skall snåla på bindningarna. Återigen, ska man fokusera på vad som är roligt så är en bra bindning a och o när det kommer till åkglädje.

Link to comment
Share on other sites

Väljer du Fischer ska du ha 187cm. I början kanske du tycker att 182 är lättare att hantera, men du tappar i stabilitet och känsla. Tror dessutom att det kan vara svårt att hitta en 182 skida som passar en tungviktare :)

Tack för bra svar. Har kikat lite mer nu och insett att jag nog får gå upp på 187 istället. Men samtidigt tror jag att det blir bra, det skiljer ändå 5 cm mot mina gamla och jag kommer ju också få en lättare skida. Hittade ett riktigt fynd, men givetvis inget par i nog viktklass, när XXL kränger iväg fjolårets Hypersonic för 499. Hittar jag ett par 185 i grövsta utförande nånstans kommer jag handla, kan ju ha dom som "skitskateskida" om inte annat

Link to comment
Share on other sites

inne på andra säsongen med fischer rcs (utan hole) och fischer rcs carbonlite pjäxorna..

 

187cm skidor (jag är 181, väger ca 90pannor) vägde inte 90 när jag fick prova ut skidorna kanske 82-83kg. hitta ett par med hårde spann som passade mig bra.. riktigt nöjd med skidorna!

 

pjäxorna då? jag har som oftast fått lite ont i fötterna (känns som foten är för bred?), men blivit bättre nu.. stabila skor men i början var dom en plåga för fötterna, kanske har för breda fötter..

 

någon som har tips på skatepjäxor för breda fötter?

Madshus gör riktigt sköna pjäxor för lite bredare fötter. Jag upplever dock pjäxan lite mindre stabil än ex Alpina
Link to comment
Share on other sites

Var precis förbi XXL i Kungens Kurva och fyndade ett par för 499:-. När jag dessutom fick bindningen, Xcelerator Skate, för 299:- så blev jag än mer glad. I butik finns också Premio HD för 1499:-, Madshus Hyper RPS skatepjäxor i strl 43 för 999:-. Ett grymt paket blir det för 3296:- :)

 

Skidorna fanns det gott om i längder upp till 180, enstaka par i 185-195. 

 

Jag är ingen glidvallare men hela Swix nya pulverlinje fans för 1100:-/burk 

 

Köpte också Rottefella Insole Classic för 299:-.

Link to comment
Share on other sites

Var precis förbi XXL i Kungens Kurva och fyndade ett par för 499:-. När jag dessutom fick bindningen, Xcelerator Skate, för 299:- så blev jag än mer glad. I butik finns också Premio HD för 1499:-, Madshus Hyper RPS skatepjäxor i strl 43 för 999:-. Ett grymt paket blir det för 3296:- :)

 

Skidorna fanns det gott om i längder upp till 180, enstaka par i 185-195. 

 

Jag är ingen glidvallare men hela Swix nya pulverlinje fans för 1100:-/burk 

 

Köpte också Rottefella Insole Classic för 299:-.

Hur var det med vikter?
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...