Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Höjdmeter i Sälen


jan_nas

Recommended Posts

Jag har också letat efter backar i Sälen, som träning inför Birken. Dock går de flesta av spåren i ganska lätt terräng, det är inte så lätt att hitta långa stigningar (förutom på "fjällspåren", men de är sällan dragna med spårmaskin).

 

De mest kuperade i Tandådalen är spåren i Orrliden-Gilleråsen. I Gubbmyren finns det röda spåret som har en lång stigning längs fjällvägen. I Kläppen har jag bara åkt Älvspåret, och det är väldigt platt. Stöten har jag dålig koll på. Hemfjällstangen har jag åkt i för länge sedan, minns inga monsterstigningar där.

 

Vasaloppsspåret är nog det hetaste tipset, men då får man ju ta samma väg tillbaka.

Link to comment
Share on other sites

Trånggravsspåret i Kläppen är bra blir ca 250hm om man startar vid myrspåret och kör toppspåret via toppstugan, det går också att starta vid Tranan och åka via skidvägarna upp till Myrspåret då får man några extra meter.

Sixtenspåret i Lima (Tandö skidstadium) har drygt 320 hm/varv

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen. Trånggraven låter bra, den var inte spårad sist men nu ska det ju bli kalasväder ett tag framöver så nu ska väl spåren hålla.

Röda på Gubbmyren är lite kort, och här dras för det mesta spår av lite sämre kvalite nu. Det är tydligen nåt problem med maskinen..

Orrliden har jag inte provat, får också vara med på listan.

 

Vasan säger ni..? Trodde att det bara var en kort backe i starten där. På profilen ser det ut som ca 150m på ca 3km, är det mer än så?

 

Stöten är också ganska platt, finns lite backe i gröna spåren, men som på gubbmyren inte så långt. Däremot hade dom fantastiskt fina spår när jag var där. Där finns någon vet hur man spårar!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...