Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Väder & vallanojatråd Vasaloppet 2015


larsbern

Recommended Posts

Kollade på Smhi fram till torsdagen och det verkar som det blir ett antal minusgrader ett par nätter och då är risken liten att det blir en upprepning av förra året. När drar de upp spåren, kanske redan onsdag-torsdag för att de skall hinna frysa till, i så fall kommer de att hålla bra även vid plusgrader. Vad gäller ÖS verkar söndagen bättre än måndagen, då det kan bli lite besvärligt.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 285
  • Created
  • Last Reply

Jag har ingen statistik, men jag har en känsla av att det ofta är problemföre i VL, åtminstone de sista 10 åren, väldigt sällan att man slipper nysnön. Nu är inte prognosen klar fram till VL, men vad det verkar så skall det frysa till på fredag.

Hur många cm nysnö behöver det komma för att det skall ha någon betydelse?

Link to comment
Share on other sites

http://www.yr.no/sted/Sverige/Dalarna/Mora/langtidsvarsel.html

http://www.yr.no/sted/Sverige/Dalarna/Transtrand/langtidsvarsel.html

 

Tidigt, jag vet. Men jag tycker prognosen ser riktigt lovande ut just nu. Inga röda siffror dagarna innan VL. Ända ner mot -10.

 

Fasta spår, bra stavfäste, blå Extra före och solsken kanske med lite tunt lila kllister i botten :-)

Kanske tom nya kallföresskidorna får kliva ut ur skamvrån. Jag slänger min Rossa tub nu...

Link to comment
Share on other sites

http://www.yr.no/sted/Sverige/Dalarna/Mora/langtidsvarsel.html

http://www.yr.no/sted/Sverige/Dalarna/Transtrand/langtidsvarsel.html

 

Tidigt, jag vet. Men jag tycker prognosen ser riktigt lovande ut just nu. Inga röda siffror dagarna innan VL. Ända ner mot -10.

 

Fasta spår, bra stavfäste, blå Extra före och solsken kanske med lite tunt lila kllister i botten :-)

Kanske tom nya kallföresskidorna får kliva ut ur skamvrån. Jag slänger min Rossa tub nu...

klart.se har en lite annorlunda prognos en yr, men valla du efter yr så som norrmännen gör.....:)

Link to comment
Share on other sites

http://www.yr.no/sted/Sverige/Dalarna/Mora/langtidsvarsel.html

http://www.yr.no/sted/Sverige/Dalarna/Transtrand/langtidsvarsel.html

 

Tidigt, jag vet. Men jag tycker prognosen ser riktigt lovande ut just nu. Inga röda siffror dagarna innan VL. Ända ner mot -10.

 

Fasta spår, bra stavfäste, blå Extra före och solsken kanske med lite tunt lila kllister i botten :-)

Kanske tom nya kallföresskidorna får kliva ut ur skamvrån. Jag slänger min Rossa tub nu...

klart.se har en lite annorlunda prognos en yr, men valla du efter yr så som norrmännen gör.....:)

Link to comment
Share on other sites

Jo nu ser det bra ut på VL söndagen men sämre på öppet spår, snö båda dagarna...

Men med enbart minusgrader innan VL så blir det lösare spår eftersom de fräser om så mycket... om det varit plus och omfräst och sedan minus (tänk 2012) så blir det mer hållbart.

 

Men solsken och minusgrader, underbart även om spåren inte håller. Vallningen är också hyfsat enkel med täckt klister kanske?

Link to comment
Share on other sites

Jo nu ser det bra ut på VL söndagen men sämre på öppet spår, snö båda dagarna...

Men med enbart minusgrader innan VL så blir det lösare spår eftersom de fräser om så mycket... om det varit plus och omfräst och sedan minus (tänk 2012) så blir det mer hållbart.

 

Men solsken och minusgrader, underbart även om spåren inte håller. Vallningen är också hyfsat enkel med täckt klister kanske?

Jo det ser bra ut absolut. Gärna varmt och kallt om vartannat innan och lite kallare än prognosen fre-lör-sön hade vart mumma. Men som du säger de fräser hårt och så någon riktig räls blir det aldrig, det komplicerar vallningen också, det som normalt är klisterföre eller täckt med burk kan bli rent burkföre iaf om man värnar glidet mer än fästet.

 

Tunt med klister i botten och täckt med kallburk alternativt enbart burk med supergialla eller liknande är det jag tror på just nu.

 

Link to comment
Share on other sites

Vad säger ni om ...  fästetejp (alltså Wassbergmetoden) med lite klister och/eller burk, sen staka på i hyffsat snabbt före efter backen? Tycker denna metod är ganska relevant ändå för Vasaloppet med sin startbacke och sedan ganska lätta profil (-200 hm?) vid snabbt före! För duktiga åkare

Link to comment
Share on other sites

Vallahjälp för Kortvasan önskas!

 

Det har varit och kommer vara plusgrader framtill i natt, då det slår över och blir kanske en minusgrad ett tag innan det blir någon plusgrad igen och sedan kommer det att börja snöa, mest troligt snöblandat regn, dvs värsta tänkbara scenario!

 

Klister? Täckt? Burk? 

Link to comment
Share on other sites

0 grader på lördagen, sen ner mot -7 under natten stigande till +3 in mot Mora är nuvarande prognos från Klart.se.

 

Dagens manövrar:

- Ställ in kallföresskidorna i förrådet.

- Lägg violett klister i översta facket bredvid den mjuka burkvallan.

- Rengör rillerrullarna.

 

... ;)

Link to comment
Share on other sites

Hur hittar man Rode tipsen?

Rode finns ju inte längre i Vasaloppstältet! Jag lyckades få mailtips förra året men hur gör jag i år? Jag har inte kvar mailadressen...

 

Alltid lite ågren att försöka komma på Rodevallningen på egen hand just denna dag...

Hej! Ett tips är att ladda ned Vasasvahn appen. Där hittar du vallatips från Swix, Rode, Magnat och start. Så då kan du jämföra mellan märken. Appen hämtar också väder med automatik så att du får rätt valla för aktuellt före. Appen är gratis!

Link to comment
Share on other sites

Kollar man yr som bara sträcker sig till lördagen ska det ju vara ganska kallt (-12 som kallast) och inga plusgrader dagarna inpå VL, strålande sol.. Ser riktigt lovande ut. Blir nog snabba spår.. Kanske grund sen en mjuk valla under foten i för elastisiteten om det är isigt och blå extra på toppen avslutas med vx43??

Link to comment
Share on other sites

Det ser onekligen ut att kunna bli riktigt bra förhållanden och jag hoppas verkligen på -5, sol, burkföre, medvind och en exponentiellt tilltagande effekt av all slags energi man stoppar i sig. Det är dock fortfarande såpass lång tid kvar att det kan bli sandstorm eller liknande. 

Link to comment
Share on other sites

ÖSS och framför allt ÖSM kan bli tunga med snöfall och stigande temperaturer. Rugg kanske kan bli ett alternativ bland de som går tidigt.

 

VL ser fortfarande kallt ut, men känner jag prognostiseringen rätt så kommer nog bli uppemot nollan och varmgrader för oss som behöver några timmar mer än eliten.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...