Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skid-VM i Falun 2015: Program/sändningstider + allmän VM-tråd


Hoppskate

Recommended Posts

Att något annat land än Norge vinner mästerskapsstafetter i längdskidåkning är och förblir ett undantag.

Sverige är den eviga tvåan ...vilket gör det så oerhört mycket roligare de få gånger då de svenska åkarna lyckas slå norrmännen.  :)

 

Håller med. Ett bra läge för skidintresserade svenskar.

 

Jag tycker att det är fascinerande hur norrmännen år efter år kan uppbringa en sådan entusiasm för en sport där de vinner 8 av 10 tävlingar och inte allt för sällan tar samtliga pallplatser.

 

Är intresset tillräckligt stort följer man också den interna kampen mellan nationens åkare. Tror t.ex. laguttagningen till stafetterna är ett rejält spänningsmoment i sig för många norrmän. Sen blir det ju viss dramatik i loppen trots allt. Pulsen var nog hög igår ända in till målgång även i Norge, trots att Calle kanske egentligen aldrig hade någon riktig chans.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 104
  • Created
  • Last Reply

Johaug höll på att göra en Impola: http://www.svt.se/sport/vm-vinter/johaug-korde-fel-fick-panik

Det har varit lite småstrul med arrangemanget.

Än värre var var det -93 då först Smirnov och sedan Ulvang kör helt fel på upploppet.

(att man sedan utropade en segrare innan man tittat på målfotot var ju pinsamt på en helt galen nivå, till och med med FIS-mått mätt)

https://www.youtube.com/watch?v=WKW7SgMasls#t=502

 

Jag förstår inte att det fortfarande ska vara så svårt att få till tydliga banmarkeringar. Alla som provat vet ju hur mosig man kan bli i skallen när man pressar kroppen till max.

Link to comment
Share on other sites

Än värre var var det -93 då först Smirnov och sedan Ulvang kör helt fel på upploppet.

(att man sedan utropade en segrare innan man tittat på målfotot var ju pinsamt på en helt galen nivå, till och med med FIS-mått mätt)

https://www.youtube.com/watch?v=WKW7SgMasls#t=502

 

Jag förstår inte att det fortfarande ska vara så svårt att få till tydliga banmarkeringar. Alla som provat vet ju hur mosig man kan bli i skallen när man pressar kroppen till max.

Även om det är bra skyltat och markerat måste åkaren själv veta om hen är på blå eller röd bana då dom går parallellt vid vissa partier. Det skulle förvisso kunna göras tydligare med V-boards istället för granruskor som man får korsa. 

 

Synd att det väntas snöfall... Blir spännande. Olsson är klart starkast, men svårt om det blir sällskapsresa. Fast han kommer väl försöka gå ifrån, men blir svårare. Dario är stark på båda typerna av lopp. 

Link to comment
Share on other sites

Mäktigt av Norhug, men fy fan ändå vad trist att femmilen är tillbaka i sällskapsresa-plus-spurt-träsket.

Ja det var ett riktigt tråkigt lopp att se på. Enda gången en femmil varit intressant de sista åren var när Olsson gick själv i Val Di Fiemme, i övrigt trista sällskapsresor med spurt. Skidbytena tycker jag också har varit ett steg i fel riktning.

Link to comment
Share on other sites

Vilket sömnpiller... Med det här upplägget och vädret kunde de lika gärna delat ut guldet till Petter innan start. Han gör inget mer än spar på krafterna hela loppet. I mina ögon har han tagit två sprintguld i Falun. Tänk att inte ett gäng starka åkare kan ligga och växeldra så att han bli avhängd eller i vart fall får slita för att gå med.
Link to comment
Share on other sites

Vilket sömnpiller... Med det här upplägget och vädret kunde de lika gärna delat ut guldet till Petter innan start. Han gör inget mer än spar på krafterna hela loppet. I mina ögon har han tagit två sprintguld i Falun. Tänk att inte ett gäng starka åkare kan ligga och växeldra så att han bli avhängd eller i vart fall får slita för att gå med.

Med dagens före klarade de inte det. Och så jäkla lätt är det ju såklart inte att bara "ligga och spara krafterna". Om det vore det skulle Cologna, Richardsson m fl göra det men Northug är ju så stark att han klarar det.

Link to comment
Share on other sites

Nej, lätt är det inte, det är bara Petter som kan göra på det viset. Hans spurtförmåga är ofattbar och beundransvärd. Men han är beroende av andra för att ta guld på det här sättet. Hade inte Vylegzanin jagat ikapp Södergren, hade Northug aldrig tagit guld. Som i Val di Fiemme, när ingen jagade ifatt Olsson kan inte Petter vinna. Han kan bara vinna på att andra misslyckas med att gå loss. Om vi ställde 50 Northug på startlinjen skulle skidåkning vara världens tråkigaste sport.

Link to comment
Share on other sites

Northug tog klart och tydligt många skateskär när han inte trodde kamerorna var kvar i bild.

Längst bak i klungan i en lång ganska flack utförslöpa så att inga andra åkare såg heller! Just i denna flacka utförslöpa låg kamerorna kvar ovanligt länge. Och där längst fram började Northug plötsligt skata många rejäla skär innan den svaga högersvängen för att kunna glida ikapp, med minimal ansträngning. Mycket bra och slug taktik!! (Om man vill vinna till varje pris). Detta var inte sådana tillåtna skateskär som man får göra i kurvor, utan rejäla Marcus Hellner skär som han dessutom påbörjade innan den mycket svaga högersvängen.

 

Bara att ta fram SVT bilderna och lämna in protest!

Link to comment
Share on other sites

Grymt imponerad av Northug. Han såg näst intill avhängd ut ett flertal gånger. Cologna låg i ett grymt slagläge, men Petter var starkare i snömodden. Skönt också att Olsson fick en medalj efter allt slit. Hade det varit intervallstart så hade han tagit guld idag med tror jag, tidigt startnummer eller ej. Men det är en annan diskussion.

 

Kul VM. Sveriges bästa medaljmässigt även om Sotji kändes roligare med stafettvinsterna. Man kan inte få allt. Riskabelt att Unionens överlägsenhet dödar sporten. Finland fick väl bara en längdmedalj och Ryssland var den enda nationen som tog guld förutom Norge och Sverige...

Link to comment
Share on other sites

TT! 

 

Varför inte dela ut guldet till Halvarsson? Calle och Petter åkte ju tillsammans längst bak länge, varför vann inte Calle? Han måste ha varit lika "utvilad" som Petter och lika många lopp i kroppen (som enligt Grip gjorde Petter till en loser idag)? Han är ju dessutom lika spurtsnabb eller snabbare än Petter eftersom han enligt vissa torskade i stafetten pga "sämre taktik, ingen har pressat Northug mer och varit så nära" och annat skitsnack som att bortse från att upploppet i Falun skiljer väsentligt från det i Val di Fiemme.  Förklara det eller har du så jävla svårt för att se sanningen?

Link to comment
Share on other sites

36 medaljer totalt att fördela i längd-VM (vi svenskar räknar ju inte längre med backhoppning och kombination...)

Potentiellt kunde Norge och Sverige kamma hem 32 medaljer då det är max en per nation i de fyra stafetterna.

Norge - plöjer hem 14 (9 guld, 2 silver och 3 brons)

Sverige - tar rekord 9 (2 guld, 4 silver och 3 brons)

Alltså 23 av 32 möjliga medaljer och alla guld utom ett som Ryssland kammar hem.

 

Tyskland som blir tvåa i medaljligan tar inte en enda längdmedalj... mer skidskytte i det landet.

Hela shebanget finns på: http://ne.falun2015.com/m/#/home/medals/overall/sports/cc/countries/all

 

Risken är att vi sitter här uppe i norr med vårt broderlandsgnabb och att få andra bryr sig om det fortsätter åt samma håll. Hoppas jag har fel för t.ex. Harvey satte färg på mästerskapen, Cologna och Bauer fick i alla fall varsin medalj med sig hem och några överraskningar fick vi se, läs USA.

Link to comment
Share on other sites

Northug tog klart och tydligt många skateskär när han inte trodde kamerorna var kvar i bild.

Längst bak i klungan i en lång ganska flack utförslöpa så att inga andra åkare såg heller! Just i denna flacka utförslöpa låg kamerorna kvar ovanligt länge. Och där längst fram började Northug plötsligt skata många rejäla skär innan den svaga högersvängen för att kunna glida ikapp, med minimal ansträngning. Mycket bra och slug taktik!! (Om man vill vinna till varje pris). Detta var inte sådana tillåtna skateskär som man får göra i kurvor, utan rejäla Marcus Hellner skär som han dessutom påbörjade innan den mycket svaga högersvängen.

 

Bara att ta fram SVT bilderna och lämna in protest!

Minns du ungefär när i loppet?

Link to comment
Share on other sites

Minns du ungefär när i loppet?

Är inte helt säker. Det borde kanske varit mellan 30-44 km kanske. Northug sladdade ju ofta långt bak, men med en sådan slug skejt-taktik när han inte tror någon annan ser, är det ju lättare att glida ikapp med minimal ansträngning. Just här var han kanske 20 sekunder efter täten. Det var en lång flack och rak utförslöpa. Kameran var långt bak på raksträckan och filmade baksidan av åkarna. Kameran låg kvar ganska länge som sagt och det var kanske inte alla som uppmärksammade vad jag såg. Åkarna blev ju ganska små i bildrutan i och med att kameran var långt ifrån. ( bakifrån ) I det läget var det onaturligt att ligga kvar med kameran så länge. Hade blivit bättre TV-bilder om man filmat täten. (Vilket kanske Northug trodde att man gjorde?)
Link to comment
Share on other sites

Grymt imponerad av Northug. Han såg näst intill avhängd ut ett flertal gånger. Cologna låg i ett grymt slagläge, men Petter var starkare i snömodden. Skönt också att Olsson fick en medalj efter allt slit. Hade det varit intervallstart så hade han tagit guld idag med tror jag, tidigt startnummer eller ej. Men det är en annan diskussion.

 

Kul VM. Sveriges bästa medaljmässigt även om Sotji kändes roligare med stafettvinsterna. Man kan inte få allt. Riskabelt att Unionens överlägsenhet dödar sporten. Finland fick väl bara en längdmedalj och Ryssland var den enda nationen som tog guld förutom Norge och Sverige...

De dåliga vintrarna är ett hot mot sporten. Särskilt känsligt måste det vara för ski classics som är beroende av långa banor? Jag skulle inte vara så sugen på att se ett långlopp på 10 varv på en femkilometersbana.
Link to comment
Share on other sites

Han lukter guldet, han aner en mulighet. Ingen finner krefter i kjelleren som han da. Hvis han ikke hadde sett muligheten hadde han luntet i mål. Utrolig som Northug går den siste kneika før oppløpet iløpet av VM. Utrolig fart i 1. växel på sprintstafetten. Moro for Bauer som har vært med så lenge. Dessverre for Sverige ikke forhold for åkare som Olsson och Södergren.

Link to comment
Share on other sites

Usel taktik av svenskarna, som vanligt. Både Olsson och Södergren ödslade kraft på ryck körningar i täten som inte gav något. De sade själv efteråt att det var jättetungt att ligga först, de borde väl ha insett att det inte skulle gå att gå loss tidigt i loppet i det föret.

 

Hade jag varit Olsson hade jag legat lugnt i klungan och sparat kraft de första 45 kilometrarna. Sedan hade jag gett allt i backarna under de sista 5 för att försöka gå loss. Enda chansen enligt min mening.

Link to comment
Share on other sites

TT! 

 

Varför inte dela ut guldet till Halvarsson? Calle och Petter åkte ju tillsammans längst bak länge, varför vann inte Calle? Han måste ha varit lika "utvilad" som Petter och lika många lopp i kroppen (som enligt Grip gjorde Petter till en loser idag)? Han är ju dessutom lika spurtsnabb eller snabbare än Petter eftersom han enligt vissa torskade i stafetten pga "sämre taktik, ingen har pressat Northug mer och varit så nära" och annat skitsnack som att bortse från att upploppet i Falun skiljer väsentligt från det i Val di Fiemme.  Förklara det eller har du så jävla svårt för att se sanningen?

 

Behöver inte förklara ett dugg för dig med din otrevliga attityd. Vaknat på fel sida idag? Fick Calle någon medalj?? NEJ! Men det fick en annan åkare som gjorde precis lika lite för att göra femmilen sevärd. Tydligen tycker du det är intressant att se 20-30 åkare knalla runt i två och en halv timma och sedan ska den som legat sist hela tiden ta hem det i en spurt. Var det spännande? Alla vet ju att Northug är den bästa spurtaren och i en masstart där det är omöjligt att gå ifrån vinner han.

 

Link to comment
Share on other sites

06:30 steg en glad och hoppfull Hoppskate upp ur sängen för att bege sig mot Falun,
21:00 kliver en bedrövad och besviken Hoppskate återigen in i farstun.
 
Vilken fullständigt bedrövlig och ovärdig avslutning det blev på detta mästerskap!  :( 
 
Jag tycker dock att den avslutande femmilen på ett brutalt sätt sammanfattar hela mästerskapet.
Visst, om man är norrman så tycker man säkert att det var ett fantastiskt mästerskap (framförallt om man är norrman och samtidigt heter Petter Northug jr. eller Therese Johaug).
Om man är svensk så finns det säkert en stor chans att man också är förhållandevis förnöjd.

Men, om man i första hand är skidintresserad och inte bara patriotisk så har detta varit ett bedrövligt mästerskap!

Med undantag för de inledande sprinttävlingarna och damernas stafett så har allt gått emot arrangörerna. Vädret har varit minst sagt besvärligt och spåren har allt för ofta varit direkt ovärdiga ett mästerskap. 
Även om jag (självklart) tycker att det är fel att anklaga någon för vädret så som det blev, så hoppas jag att både arrangörerna och FIS kan lära sig något utav detta debacle.

Att sedan en nation till denna grad numera dominerar sporten är inget annat än en katastrof.
Jag skulle kalla mig själv för en riktigt skidnörd; men vi börjar nu närma oss en punkt där man faktiskt kan börja ifrågasätta sportens framtida status som OS-gren.  :(

Link to comment
Share on other sites

Minns du ungefär när i loppet?

Emellan skidbytet och Södegrens ryck var det!

 

Nu har jag hittat det på SVTplay!

Det är efter ca 1:31:36 i åktid (inte programtid) som Petter börjar byta spår och skejta lite väl mycket tycker jag!

Jag är ingen expert på hur mycket man får byta spår och i samband med det skejta på ordentligt?

Det får andra bedöma.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...