Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Birken 2016


larsbern

Recommended Posts

  • Replies 129
  • Created
  • Last Reply

Är det någon som har erfarenhet av Birkens bussar från Lillehammer till starten?

Jag läste någonstans att det tar ca 2 timmar för den resan!

Hur långt före start är det lämpligt att vara på startplatsen?

 

Det räcker gott och väl med en timme om man har nummerlappen och vallningen klar.

Jag gjorde som man gör på Vasaloppet och tog första bussen från Hamar kl 5 och var på plats kl 6, startade 8:20. Det var inte många på plats förutom funktionärer som höll på ställa i ordning. Ingen speaker eller nåt igång.

Så i år tänkta jag hinna käka hotellfrukosten innan jag tar 6-bussen från Hamar :D.

Link to comment
Share on other sites

Prognosen just nu bjuder på vackert väder fram till loppet och växlande temperatur dag-natt så det blir gammal, frusen snö, start i några minusgrader och i mål på plus. Vem var det som tipsade om silverklister täckt med burk? Blir nog hård, rak rill för att få bra skjuts på laggen genom sorbeten från Sjusjöen och ner.

 

Kan bli hur bra som helst :D

 

Specialsida på yr.no när det närmar sig: http://www.yr.no/sted/Birkebeinerrennet/

Link to comment
Share on other sites

Tror det var meg, Larsbern. Værprognosen ser veldig, veldig bra ut :) Det ser virkelig ut som det kan bli rekordføre i år også. Om det går an å gå noe fortere enn det Petter Eliassen gikk i fjor :P

 

Blir nok litt like forhold som i fjor. Da hadde jeg sølvklister under og voks over. Da hadde jeg faktisk litt for bra feste over toppene. En kompis av meg hadde snakket med Emil Gundersen (Team Leaseplan Go-manageren) i går, og han mente at det luktet tørrvoksføre for de første puljene lange vei.

 

Ser at vi starter i samme pulje, Larsbern. Jeg tror faktisk at om vi er heldige, så holder temperaturen seg på minussiden hele løpet. Da blir det superglid hele veien :) 

Link to comment
Share on other sites

Høres deilig ut det. Får se hva jeg tør. Jeg må ha bra feste opp de første 13 km, ellers klarer jeg ikke slappe av. I fjor snødde det jo fredagen før rennet, så skal bli spennende å se hva slags vallatips det blir om det ikke snør hele uken før årets renn. Kan jo bli betongspor hele vegen.

Link to comment
Share on other sites

Det är KX40 ni snackar nu? Intressant, vad täckte du med för burk då? Hade blå extra men nån lite mjukare valla på topp förra året och det funka fint hela loppet typ. Blev väl lite sämre framåt slutet men då var nog vallan bortnött.

Ser fram emot detta! Topp-tillställning Birken men en väldigt fin bana.

Link to comment
Share on other sites

KX40s, ja. Jeg husker ikke helt hva slags voks jeg hadde over. Tror det var VR40. Men har hørt flere som hadde perfekt feste med kun voks i fjor. Var egentlig bare at jeg ville sikre meg at jeg hadde "spikerfeste", og det hadde jeg. Klarer som sagt ikke å gå diagonal avslappet om jeg ikke har skikkelig feste.

 

Men brukte KX40s med VX43 over på Vasan i år, og hadde megafeste med det. Så tror det er en fin løsning i harde spor, om man ikke vil satse på kun tørrvoks.

 

Er lite som slår Birkebeinerrennet med sol og fint føre :) 

Link to comment
Share on other sites

Funderar på att köra birken nästa år, någon som har koll på hur seedningen till vasaloppet brukar se ut. Hittar inget om det på vasaloppets hemsida.

 

Gillar att det är vågstart och att det är många duktiga norrmän så man kommer alltid i en bra klunga :-)

Link to comment
Share on other sites

Jag letar efter den videon som så bra visar nedförskörningen från Sjusjöen till Lillehammer, men jag hittar den inte. Den här: 

är rätt bra, men den jag söker tror jag är inspelad av Anders Aukland och det visar hur rackarns fort det går. Bra att memorera lite. Hjälpte mig på premiären förra året så att man vågade stå på.
Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg vært deg, hubes, så hadde jeg slengt meg med i år. Er masse startplasser igjen. Og det ser ut som det blir kanonforhold. Seedingen til Vasaloppet er grei. Tror Led 4 gikk på 3.43/45 i fjor, og da var det rekordføre.

 

Om man får riktig seeding (noe man som regel får), så er det en drøm og gå med puljen over fjellet.

Link to comment
Share on other sites

Larsbern. Kan hende du mener Birkebeinerrennet fra 2012. Da Anders Aukland kjørte ned fra Sjusjøen alene. De var da Team Centric hadde hvite drakter. Da kjørte han som en gal man, og som du skriver - man så hvor for det egentlig går.

 

Om man ser HER(Ski Classics 2012 Birkebeinerrennet) fra 2.10 og utover, får man se hvor fort det kan gå :)

Link to comment
Share on other sites

Larsbern. Kan hende du mener Birkebeinerrennet fra 2012. Da Anders Aukland kjørte ned fra Sjusjøen alene. De var da Team Centric hadde hvite drakter. Da kjørte han som en gal man, og som du skriver - man så hvor for det egentlig går.

 

Om man ser HER(Ski Classics 2012 Birkebeinerrennet) fra 2.10 og utover, får man se hvor fort det kan gå :)

 

Jo, den är mäktig och man ser vilka svängar som är kritiska. Det är mest i början när man skjuter iväg från Sjusjöen.

Den videon jag tänker på är filmad med kamera på åkaren en halvmeter över marken och då ser man ännu mer hur fort det går.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, ja det går fett fort ner från Sjusjön, jag går längre bak än er så när jag stormarde ner där förra året har en del plogare varit är så det är mycket " flyende Zebra över savannen-look" ( som det stog i en annan tråd :))på mig när jag susar nedför i 60 blås?
Link to comment
Share on other sites

Da jeg gikk Fredagsbirken i 2012 var det en person som gikk på snørra foran meg. Prøvde å skifte spor, men ene skien tverrstoppet over den andre i 50 km/t. Landet på høyre del av ansiktet og skrapet opp hele siden. Var borte i fem sekunder før jeg kom meg opp igjen, men var heldigvis en Røde Kors-stasjon 50 meter nedenfor. De sjekket meg og sa "det er bare fem kilometer igjen. Dette klarer du" :P

 

Har lært at det er viktig å holde avstand til folk foran ned fra Sjusjøen nå, hehe. For massene med folk i puljer lengre bak er det "Survival of the fittest" ned der :)

Link to comment
Share on other sites

Kan se video av han HER. Jeg jobber i denne avisen, så da får vi litt flere klikk :P

 

Ser ikke ut som det kommer til å gå så fort, men det står respekt av dette. Mannen for øvrig, Gunnar Tronsmoen, har 37 merker i Birken!?, og har vunnet klassen sin 33 ganger, så det er ikke en hvemsomhelst denne seige mannen :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...