Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Birken 2016


larsbern

Recommended Posts

Kan se video av han HER. Jeg jobber i denne avisen, så da får vi litt flere klikk :P

 

Ser ikke ut som det kommer til å gå så fort, men det står respekt av dette. Mannen for øvrig, Gunnar Tronsmoen, har 37 merker i Birken!?, og har vunnet klassen sin 33 ganger, så det er ikke en hvemsomhelst denne seige mannen :)

 

Härligt klipp. Jag gillar hans stavremmar.  :) Imponerande med 33 vinster! 

 

 

Tycker att det är mindre jobbigt att staka uppför än att diagonala. Är långt ifrån elit

 

Jag tycker som dig. Oftast har jag lättare att staka mig uppför om nu inte backen är väldigt brant och lång.  :) Men vad Birken gäller så har jag kollat banprofil nu och ser att man kanske borde tjäna på att köra diagonalning som alla andra säger här  :) Jag siktar på Birken till nästa år istället, har Årefjällsloppet att ladda för nu   :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 129
  • Created
  • Last Reply

Kan se video av han HER. Jeg jobber i denne avisen, så da får vi litt flere klikk :P

 

Ser ikke ut som det kommer til å gå så fort, men det står respekt av dette. Mannen for øvrig, Gunnar Tronsmoen, har 37 merker i Birken!?, og har vunnet klassen sin 33 ganger, så det er ikke en hvemsomhelst denne seige mannen :)

Team Råskinn - säger allt :D
Link to comment
Share on other sites

Väderprognosen ser väldigt varm ut. Inte många minusgrader i få nattimmar så det hinner nog inte frysa ihop några betongspår, eller är det redan det?

 

Jeg tror det blir veldig bra. Om de har en bra såle, så tror jeg ikke de behøver å kjøre opp nye spor etter Stafettbirken på fredag, og da blir det betongspor. Ser ut som det går mot plussgrader rundt kl. 12 i hele løypa, bra med minusgrader før det, og da er man nesten i mål. 

 

Går mot rekordføre, men motvind kan sette en stopper for det. Jeg skal gå Rena-Kvarstad-Rena i morgen, så får sjekket litt forhold da. Tror også at Martin Johnsrud Sundby får sin revansj i år. På blanke ski :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det blir veldig bra. Om de har en bra såle, så tror jeg ikke de behøver å kjøre opp nye spor etter Stafettbirken på fredag, og da blir det betongspor. Ser ut som det går mot plussgrader rundt kl. 12 i hele løypa, bra med minusgrader før det, og da er man nesten i mål. 

 

Går mot rekordføre, men motvind kan sette en stopper for det. Jeg skal gå Rena-Kvarstad-Rena i morgen, så får sjekket litt forhold da. Tror også at Martin Johnsrud Sundby får sin revansj i år. På blanke ski :)

Varken Sundby eller Eliasen är i toppform, men de hinner ju ladda om. Eliasen har en extra vecka.

Link to comment
Share on other sites

Skall gå halvbirken imorgon och funderar lite på fäste? Om jag ska gå med klister täckt med burk då jag startar runt kl11 och det börjar bli varmt?

Har v40,45,55 och vr60 och klister multigrade -6 +6, lila start special -2 +2 och start MFW +1 +10 och välja mellan.

Glidet blir svart marathon och en rak rill 1mm och jag är för snål för pulver ( tror jag, skal ner på byn nu och botanisera.

Synpunkter och rekomendationer mottages tacksamt!

-1 till + 2 är progrnosen nu.

Link to comment
Share on other sites

Den største grunnen til at Sundby har vært så suveren i årets sesong er fordi Eliassen staket fra han i fjorårets Birken. Det ble en skikkelig tankevekker for Sundby, og han sa at han ble sjukt imponert. Det gjorde at Sundby råtrente staking i hele fjor sommer og høst. Uansett om Sundby og Eliassen skulle finne formen til neste helg, og være "like", så skal Sundby vinne dette, greit. Tror jeg da :)

 

Halvbirken, Bocken. Spørsmålet er hvor god du er til å stake. Det er ikke mange oppoverbakkene der (det er en fiskebeinsbakke, men den er bare på 100-150m). Resten er flatt og utfor. Så jeg hadde gått for kun tørrvoks. Tipper det er det Swix vil anbefale også. Her er det mye mer å tjene på glid, og der har du bra koll. Trenger ikke pulver på et så kort renn.

Link to comment
Share on other sites

Jo, den är mäktig och man ser vilka svängar som är kritiska. Det är mest i början när man skjuter iväg från Sjusjöen.

Den videon jag tänker på är filmad med kamera på åkaren en halvmeter över marken och då ser man ännu mer hur fort det går.

 

Det ser ju helt G A L E T ut! När Aukland ser ut att flaxa lite i kurvorna i 50-60 blås, hur skulle en amatör som jag se ut? När (om) jag blir bra på utförskörning åker jag Birken. 

Link to comment
Share on other sites

Hvor i landet holder du til SjBERG? selv er jeg i Oslo.

Burde naturligtvis gå Birken men den kræsjer med annen aktivitet iår! Jobb :P

Bor i Elverum. Så da 40-årskrisa kom sent i 20-årene, så ble Birken obligatorisk, hehe. Sånn sett greit å bo i Elverum også, da det ikke er langt unna en del fantastiske langrennsløyper.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan gikk det i dag, Bocken? Hvordan var føret?

Jodå, gick väl helt ok men tyckte det var svårvallat. Upplevde det som varmare än prognosen och la på ett lager v55 ovanpå mina v45 lager (gick bara på burk) med resultatet noll fäste. Det verkade som jag inte var ensam om att ha det bakhalt. Men framåt slutet så hade jag lite fäste med det använde jag minimalt då det i princip bara är stakning.

Det var en blandning av isiga spår och lite blött periodvis (lite alltså inte 2015 blött, utan fuktigt som i trögt). Svårt att beskriva, men det förändrades endel pga av värmeomslaget.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er det som er så vanskelig med Birken. Noen ganger skiller det veldig på smøreforhold i løypa. Får for guds skyld håpe at værprognosen stemmer til lørdagen. Da det må være minus natta før, og helst på morgenen. Da skal det være mulig å få til gode ski.

 

Jeg testet løypa opp til Skramstad i dag, men det ble bare katastrofe. Var mye, mye varmere enn jeg hadde trodd. Våt, kram snø, og de hadde kjørt opp rett før jeg gikk. Gikk med klister i bånn, VR62 og VR45 over. Null feste og elendig glid. Måtte stake i nedoverbakke :P

 

Så må be til værgudene om minusgrader.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er det som er så vanskelig med Birken. Noen ganger skiller det veldig på smøreforhold i løypa. Får for guds skyld håpe at værprognosen stemmer til lørdagen. Da det må være minus natta før, og helst på morgenen. Da skal det være mulig å få til gode ski.

 

Jeg testet løypa opp til Skramstad i dag, men det ble bare katastrofe. Var mye, mye varmere enn jeg hadde trodd. Våt, kram snø, og de hadde kjørt opp rett før jeg gikk. Gikk med klister i bånn, VR62 og VR45 over. Null feste og elendig glid. Måtte stake i nedoverbakke :P

 

Så må be til værgudene om minusgrader.

Jomän, du får dansa permafrostdansen runt häxkitteln i Elverum :D

Link to comment
Share on other sites

Hehe! Ja, skal danse det jeg er mann om :)

 

Man får gå det tøy og remmer holder fra starten på lørdag. Desto fortere man går, desto lengre har man bra forhold :P

Heh, Jag vurderar faktiskt mina Intelligrip på lördag preppade med allt som går, men det är ju helt klart sämre glid än mia nanosonic. Men bakhalt på Birken utan kapacitiet att staka hela vägen blir misär.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...