Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Snötillgång kommande vintrar


Niklas

Recommended Posts

Jaha, den gånga vintern blev helt okej, trots allt. Natursnötillgången var kanske lite sämre än normalt, ca 30 dagar sammanhängande åkning på natursnö.

Dock var det, trots den väldigt varma början på vintern, en gynnsam vinter för konstsnön. Körde första passet på konstsnö här i Västmanland i slutet av november, och sista den 27. mars. Det anser jag som en bra vinter för konstsnön.

 

btw, någon som har koll på om Idre fjäll hade spåret öppet från säsongstart i slutet av oktober, ändå fram till nyår? Skulle vara kul att veta hur de klarade av den varma hösten!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • Replies 218
  • Created
  • Last Reply

Då var det dags för vinterns snöprognoser igen! :)

Enligt danska BT har vi en snörik vargavinter att vänta oss! http://www.bt.dk/content/item/1007087

 

Kan tillägga att jag nuförtiden slagit ned bopålarna i norra Värmland och där snöade det igår morse så jag tror att BTs prognos stämmer!

Grattis till en väl vald boplats! Hur långt norr är det i Värmland?

Håller tummarna för en vinter à la 2010.

Link to comment
Share on other sites

Nu kommer jag som vanligt dragande med ollonborren. I år var den vit från huvudet till ung mitt på kroppen och sen svart ända till bakändans slut. Med ledning av denna lilla larv (som kanske är larv) :rolleyes:  skulle det bli milt i början av vintern och kallt o snö i slutet av vintern. Det är det sämsta tänkbara för tillverkning av konstsnö, tvärtom är att föredra som gångna vintern.

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på hur vattenmagasinen ser ut får vi innerligt hoppas på en varm, men snörik, vinter.

I sjön här är det extremt lite vatten och vattendragen i skogen är torrlagda.

Var då? Längst upp i norr håller vi på att utveckla simhud mellan tårna efter denna sommar!

Skall normal årsnederbörd hållas så lär det inte falla en snöflinga i vinter. Marken är dock redan vit av Frost.

Link to comment
Share on other sites

Jo så sant, torrt överallt. Härnere i sydöstra Sverige är det vattenkris också.

Det är nog tur att ingen kan styra över vädret kortsiktigt... då hade vi haft ännu fler tillfällen att bli osams :)

 

Det ser skralt ut med Oktoberregnen också, fortfarande väldigt lite nederbörd sedan midsommar.

Link to comment
Share on other sites

Det skulle behöva regna kontinuerligt i flera veckor för att fylla på vattendrag och sjöar, ännu mer för att återställa grundvattennivån.

Min bror brukar titta på ett madområde med en å, som rinner igenom. När detta område har svämmat över brukar han säga att nu är vintern på gång, i år ser det inte speciellt lovande ut med bara en liten smal fåra i ån. Men än är det inte kört, då vädret kan slå om snabbt och det matar på lågtryck in över Sverige hela tiden, fast sett till barmarksträningen är det inget att stå efter, torrt och fint som

nu är ju perfekt.

Jag citerar ett gammalt talesätt, som min far brukade använda: "Det är inte sagt att man får välja väder att fisa i"

Link to comment
Share on other sites

Var då? Längst upp i norr håller vi på att utveckla simhud mellan tårna efter denna sommar!

Skall normal årsnederbörd hållas så lär det inte falla en snöflinga i vinter. Marken är dock redan vit av Frost.

Värmland. Ok hade nog uppfattningen att även dammarna norröver var torra.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Nu kommer jag som vanligt dragande med ollonborren. I år var den vit från huvudet till ung mitt på kroppen och sen svart ända till bakändans slut. Med ledning av denna lilla larv (som kanske är larv) :rolleyes:  skulle det bli milt i början av vintern och kallt o snö i slutet av vintern. Det är det sämsta tänkbara för tillverkning av konstsnö, tvärtom är att föredra som gångna vintern.

Än så länge verkar ollonborren ha rätt, tyvärr. Den danska prognosen får vi nog ta med en nypa salt, tycker mig känna igen den från tidigare år...

Men har ni sett någon annan långtidsprognos, som är lite mer tillförlitlig än den danska ?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Boråstrakten sitt snödjupsmax i oktober ett år? 2002?

Natt till lör 19 okt 2002 (möjligt 2003 men tror 2002) kom det en halvmeter på Lassalyckan i Ulricehamn. Golfbanan där hade inte fått bort gräsklipparen, klippte inte många dagar innan typ. Gröna löv föll i mängder uppepå 50 cm snö. De körde med pistmaskin på Lassalyckan. Jag var där och åkte mån 21 okt. ☺️

Link to comment
Share on other sites

Jag bor ju i Dalarna, och jag räknar inte längre med att kunna åka på natursnö förrän i januari, och kanske inte få så många veckor med fint vinterföre i långa natursnöspår. Som vintrarna är numera får man ställa in sig på det och förlita sig på konstsnön större delen av säsongen. Med den inställningen blir jag aldrig besviken, och när natursnön kommer blir man positivt överraskad:) Fast i ärlighetens namn är ju konstsnön roligare att åka på om det inte finns rejält med natursnö och att den har "satt sig" så det blir fasta spår.... Antal dagar med snötäcke i Falun har minskat från 130 till 110 de senaste 30 åren och snödjupet har minskat drastiskt. Å andra sidan blev det ju katastrof förr med inställda tävlingar som följd när moder natur inte var med oss.. konstsnön räddar längdsporten, annars hade sporten varit så gott som död i sydsverige vid det här laget... Orsa Grönklitts rekordsäsong från 1 nov till 10 maj är väldigt glädjande och talar egentligen mot oddsen...
Link to comment
Share on other sites

Jag bor ju i Dalarna, och jag räknar inte längre med att kunna åka på natursnö förrän i januari, och kanske inte få så många veckor med fint vinterföre i långa natursnöspår. Som vintrarna är numera får man ställa in sig på det och förlita sig på konstsnön större delen av säsongen. Med den inställningen blir jag aldrig besviken, och när natursnön kommer blir man positivt överraskad:) Fast i ärlighetens namn är ju konstsnön roligare att åka på om det inte finns rejält med natursnö och att den har "satt sig" så det blir fasta spår.... Antal dagar med snötäcke i Falun har minskat från 130 till 110 de senaste 30 åren och snödjupet har minskat drastiskt. Å andra sidan blev det ju katastrof förr med inställda tävlingar som följd när moder natur inte var med oss.. konstsnön räddar längdsporten, annars hade sporten varit så gott som död i sydsverige vid det här laget... Orsa Grönklitts rekordsäsong från 1 nov till 10 maj är väldigt glädjande och talar egentligen mot oddsen...

Ja, det är den bittra sanningen. Synd att vi som enskilda individer i ett litet land som Sverige inte kan göra någonting nämnvärt åt problemet. 

Längdsporten hade inte bara varit så gott som död, den hade nog tyvärr varit död i de södra delarna av landet vid det här laget. I Västerås har skidklubben fått ett rejält uppsving sedan man investerat i en konstsnöanläggning! Den här säsongen tror jag inte jag fått ihop 30 dagar skidåkning på natursnö, klart sämre än 2015/2016 som jag ansåg som en dålig vinter...  :(

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...