Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Snötillgång kommande vintrar


Niklas

Recommended Posts

Enligt vissa så var det faktiskt därför senaste våren var kall...

http://cornucopia.cornubot.se/2017/05/ar-det-bara-jag-eller-ar-varen-lite.html

Tycker tvärtom att maj månad var varm och torr, men att sommaren blev kall och nederbördsrik, speciellt slutet och förhösten.

Och inte kan man säga att gångna vintern var kall, snarare tvärtom, mars rena vårtemperaturer, så på vinter och våren kan jag inte märka någon Golfstömseffekt.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 218
  • Created
  • Last Reply

I varje fall i Luleå var det en ovanligt sen säsong för att åka skidor. Som ni sett kunde jag åka till början av Juni, bevisligen tom med film av Niklas. Detta har jag inte varit i närheten av under mina 40 år i Luleå, Men om det beror på Golfström, tillfälliga variationer som sker i all statistik eller att allmänna utsagor om varmare klimat kan ifrågasättas (som de sk. klimatskeptikerna gör) vet inte jag. Jag bara åker i befintligt skick och redovisar resultatet oberoende vad det beror på. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Anl... Det är inte du som är Trump?

 

Nää ... men jag har kompisar som bor i Mellanvästern. Och några universitetspoäng i meteorologi och klimatologi, även om det var länge sedan. Tänker att man ska nog inte blanda ihop långsiktigt temperaturhöjning/klimatförändring med tillfälliga strömningsmönster. Tror att vädret månad för månad blir beror mer på var stora hög- resp lågtryck råkar parkera, än på att globala medeltemperaturen höjts några tiondelar. Ena gången står det i löpsedlarna att svenska torkan förra året berodde på klimatförändringarna, nästa gång att en regnig sommar beror på samma sak. 

Link to comment
Share on other sites

Jo men de förhärskande teorierna går ju ut på att jetströmmen har börjat böljande saktare fram och tillbaka än tidigare, så att, under längre tid än tidigare, låsta väderlägen blir vanligare. Detta i kombination med den globala uppvärmningen... Men ibland alltså då med kall period inlåst
Link to comment
Share on other sites

Absolut finns det stora variationer, och när det gäller Skandinavien finns ju också diskussionerna om den smältande polarisens eventuella effekter på Golfströmmen, men den långsiktiga trenden är rätt tydlig än så länge: vintrarna blir kortare (ca en månad kortare i norr nu jämfört med för några decennier sedan) och mildare.

 

https://www.expressen.se/nyheter/svenska-vintern-pa-vag-att-forsvinna/

 

Här är en längre artikel om hur skidindustrin anpassar sig - i Alperna har de det tuffare än i Skandinavien, svårare att göra konstsnö p.g.a. mindre tillgång till vatten. Vilket nog för längdskidåkningen kommer innebära färre framgångsrika elitåkare från alpländerna på sikt (det märks kanske redan idag?).

 

http://www.geografitorget.se/gn/nr/2009/bil/1-10.pdf

Link to comment
Share on other sites

Hittills har det varit sämre än förra året att tillverka konstsnö, alldeles för korta köldperioder och inte tillräckligt kallt, var väl en natt med under -5 grader, annars har det bara varit enstaka minusgrader på nätterna. Och nu efter denna "minivinter" känner man större behov av att bevara den snöträningsgrad som man fick och då är konstsnön räddningen. Blir väl någon natt framöver med minusgrader, men bara enstaka, så det ser inte så positivt ut just nu speciellt som tävlingssäsongen står för dörren. :(

Link to comment
Share on other sites

Absolut finns det stora variationer, och när det gäller Skandinavien finns ju också diskussionerna om den smältande polarisens eventuella effekter på Golfströmmen, men den långsiktiga trenden är rätt tydlig än så länge: vintrarna blir kortare (ca en månad kortare i norr nu jämfört med för några decennier sedan) och mildare.

 

https://www.expressen.se/nyheter/svenska-vintern-pa-vag-att-forsvinna/

 

Här är en längre artikel om hur skidindustrin anpassar sig - i Alperna har de det tuffare än i Skandinavien, svårare att göra konstsnö p.g.a. mindre tillgång till vatten. Vilket nog för längdskidåkningen kommer innebära färre framgångsrika elitåkare från alpländerna på sikt (det märks kanske redan idag?).

 

http://www.geografitorget.se/gn/nr/2009/bil/1-10.pdf

 

Expressenartikeln kan man läsa som att mildare väder skulle ge mindre snö i norra Sverige. Det behöver ju inte alls vara sant, då riktigt kallt väder betyder torrare luft och mindre nederbörd. Och just nu är väl snödjupet norr om Dalälven snarare större än genomsnittligt. För södra Sverige och stora delar av kontinenten är väl däremot några graders högre temperatur av stor betydelse för ev snö.

 

Om man råkar få ett låst läge med kyla i början av vintern kommer ju vintern att upplevas som lång - resp tvärtom. Just nu är det jui riktigt surt för oss skidåkare med grönväder, medan de flesta av oss i söder kanske inte kommer att fundera så mycket över huruvida perioden från vasaloppet till valborg blir kall eller inte eftersom det normalt inte är skidsäsong i södra Sverige.

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr blir södra Sv blåst på kylan. Den försvann tydligen :(

Kan detta gå till historiens som den sämsta vintern på länge? Jättarna Borås, Ulricehamn och Tranemo har bara lyckats få till drygt 1km spår. Bortsett från den korta korta tid vi hade natursnö.

 

 

Kung Bore var är du?

Link to comment
Share on other sites

Ibland dyker Pessimisten upp och belägrar hjärnan tex när följande händer; jag går ut i förrådet och där står ett antal längdskidor uppradade både klassiskt och skate. Jag tänker; "vilken idiot jag är som skaffat alla de här oanvändbara skidgrejorna, de står bara och skräpar till ingen nytta, hade varit bättre att lägga pengarna på något som går att använda" :wacko: :blink:

Link to comment
Share on other sites

Även i delar av Spanien är det mycket snö.

https://svenska.yle.fi/artikel/2018/01/07/militaren-bekampade-snokaos-pa-spanska-motorvagar

 

T.o.m. i Algeriet har det snöat

https://www.svt.se/vader/fragor_och_svar/afrikas-snoiga-okenvinter

 

För att inte tala om kylan i östra USA. Norra Florida har haft snö för första gången på 30 år.

 

Men otur hittills att vara skidåkare i södra Sverige denna vinter. 

Link to comment
Share on other sites

Snögränsen med åkbara spår verkar gå ca 40min norr ut från Västerås, drygt men har varit en bra vinter för konstsnön...

 

Inte i södra Finland iaf. Först nu som snökanonerna kör igång. Nästan exakt två månader senare än förra året. Jäkla tur, för till helgen är det FM-tävlingar.

Link to comment
Share on other sites

Inte i södra Finland iaf. Först nu som snökanonerna kör igång. Nästan exakt två månader senare än förra året. Jäkla tur, för till helgen är det FM-tävlingar.

I Västerås, som ligger längre söder ut än södraste delarna av Finland, har vi haft oavbruten skidåkning på konstsnö sedan 7 december, utan några riktigt brutala mildväder som förra säsongen
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...