Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

OneWay kvalitet på rullholkar?

• Vänligen logga in för att kunna svara
14 svar till detta ämne

kebabsvarvare

kebabsvarvare

Medlem

• Members
  • Pip
  • 384 inlägg

Är det normalt att holkarna ser ut så, efter ca 15 mils träning?

http://imgur.com/8NSMwqM

Eller är det dåligt kvalitet på just OneWays rullholkar?

Ganska iriterande när man har trycket i stakningen och trots det går det knappt framåt ;)

Falken86

Falken86

Medlem

• Members
  • Pip
  • 213 inlägg

Du har inte gjort samma misstag som jag gjorde första gången och vänt de åt fel håll? Tycker de ser lite märkligt slitna ut på "bakre delen".

Eller du kanske har åkt på grusväg? Det sliter mycket på plasten.

Sunlake

Sunlake

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 201 inlägg
Antar att du har slipat dom någon gång under de 15 milen? Tycker inte att de ser så slitna ut. Mer oslipade.
ÖS 2011: 7.58.59. VL 2012: 6.39.28 plac 5652. VL 2013: 6:43:10 plac 4339 VL 2014: 6:16:46 plac 2891. VL 2015: Bröt i Risberg, krasslig.<p>Alliansloppet -15: 2:14
Alliansloppet 2017: 2:16
VL 2018: 7:40

kebabsvarvare

kebabsvarvare

Medlem

• Members
  • Pip
  • 384 inlägg

Du har inte gjort samma misstag som jag gjorde första gången och vänt de åt fel håll? Tycker de ser lite märkligt slitna ut på "bakre delen".

Eller du kanske har åkt på grusväg? Det sliter mycket på plasten.

Själva spetsarna ska peka framåt? Om jag inte är helt bakom flötet. . .

Har inte åkt på en enda grusväg.

Antar att du har slipat dom någon gång under de 15 milen? Tycker inte att de ser så slitna ut. Mer oslipade.

Nope, jag har inte slipat dem under de 15 milen, men nu är de slipade och ser helt okej ut.

http://imgur.com/FNvUnmM

EDIT: hur slipar ni dem, med vad för verktyg? Nu tar farsan med dem till jobbet och slipar med någon sorts maskin, men det skulle vara praktiskt att kunna slipa dem hemma.

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 231 inlägg

http://www.biltema.s...lat-2000019987/

kebabsvarvare

kebabsvarvare

Medlem

• Members
  • Pip
  • 384 inlägg

Okej, får bli att köpa en sådan.

Hur ofta slipar ni dem?

p.k

p.k

Medlem

• Members
  • Pip
  • 32 inlägg
Skärper till dem efter varje pass. Inget roligt när stavarna slinter!

Sunlake

Sunlake

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 201 inlägg

Själva spetsarna ska peka framåt? Om jag inte är helt bakom flötet. . .

Har inte åkt på en enda grusväg.

Nope, jag har inte slipat dem under de 15 milen, men nu är de slipade och ser helt okej ut.

http://imgur.com/FNvUnmM

EDIT: hur slipar ni dem, med vad för verktyg? Nu tar farsan med dem till jobbet och slipar med någon sorts maskin, men det skulle vara praktiskt att kunna slipa dem hemma.

Då är det bara normalt slitage då. Jag slipar till dom lite inför varje pass.

ÖS 2011: 7.58.59. VL 2012: 6.39.28 plac 5652. VL 2013: 6:43:10 plac 4339 VL 2014: 6:16:46 plac 2891. VL 2015: Bröt i Risberg, krasslig.<p>Alliansloppet -15: 2:14

Davidssoneddie

Davidssoneddie

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 094 inlägg

på bilden ser det ut som du har spetsen åt fel håll. Plasten ser ut som du fått bakhalt stavfäste nämligen.

Set helt bananas ut :)

<p><p>Ösm12 8.32, Ösm13 6.53, Öss14 7.00, Öss15 7.09, VL16 6.11 plc3276, VL17 DNF

Rullskatearn

Rullskatearn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 84 inlägg

Har också funderat på OneWays kvalitet när det kommer till spetsarna. Jag sliter ut ett par per säsong. Men eftersom jag är grymt nöjd med deras stavar så fortsätter jag även med deras spetsar.

Skate?...skate...skate!...SKAAAATE!!!

kebabsvarvare

kebabsvarvare

Medlem

• Members
  • Pip
  • 384 inlägg

på bilden ser det ut som du har spetsen åt fel håll. Plasten ser ut som du fått bakhalt stavfäste nämligen.

Set helt bananas ut :)

Jag har spetsen framåt när man sätter ned staven, är det fel? :huh:

Sunlake

Sunlake

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 201 inlägg

Jag har spetsen framåt när man sätter ned staven, är det fel? :huh:

Du har den helt rätt.

Maraz

Maraz

Medlem

• Members
  • Pip
  • 118 inlägg

Jag körde själv med Oneway rullskidspetsar men de är skitdåliga. Mina såg ut precis som dina på bilden och det efter bara ett pass. Jag kör också på Oneway-stavarna men har bytt holkar till Rex.  Jag tror det var 9,5 mm men de är vita. Andra dimensioner har annan färg. Men kolla gärna med de kända återförsäljarna. Det är milsvid skillnad i kvalitet på Oneway och Rex. Det som är allra roligast är att Rex kostar 95 kr och Oneway 150 kr.

Rullskatearn

Rullskatearn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 84 inlägg

Jag körde själv med Oneway rullskidspetsar men de är skitdåliga. Mina såg ut precis som dina på bilden och det efter bara ett pass. Jag kör också på Oneway-stavarna men har bytt holkar till Rex.  Jag tror det var 9,5 mm men de är vita. Andra dimensioner har annan färg. Men kolla gärna med de kända återförsäljarna. Det är milsvid skillnad i kvalitet på Oneway och Rex. Det som är allra roligast är att Rex kostar 95 kr och Oneway 150 kr.

Låter ju riktigt bra. Blir till att testa vid nästa byte.

Skate?...skate...skate!...SKAAAATE!!!

Washicator

Washicator

Medlem

• Members
  • Pip
  • 102 inlägg
Provat Rex, Swenor och Oneways holkar. Kan inte påstå att jag märker nån skillnad i vare sig bett eller hållbarhet. Men överlag så verkar kvalitén på holkar vara grymt ojämn. De bästa och de sämsta holkarna jag haft var bägge Rex.
Så min slutsats är att man bör köpa de billigaste spetsarna man hittar och hoppas att man fått ett bra par.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar