Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Alternativträning i sommar


Johaaan

Recommended Posts

Hej och hoppas sommarträningen flyter på! Som alternativträning för mig i sommar blir det en tur till Kirgizistan och lite höghöjdsträning. Hoppas på att återvända med musklerna i behåll så man har lite tryck i stakningen till hösten :) Målet är att bestiga Pik Lenin 7134 m.ö.h. Dokumenterar strapatsen här: https://jonkiii.wordpress.com/

Kika gärna! Är det något du undrar fråga på, här eller där!

Link to comment
Share on other sites

För 15 år sedan var jag i Alaska och besteg Denali (6194 m). Efter allt slit på hög höjd, acklimatisering mm trodde jag att man skulle vara i god form när man kom hem. Icke! Jag fick träna i flera månader för att komma tillbaka till min vanliga nivå. Jag var helt nerbruten av den höga höjden. Jag hoppas att du klarar det bättre, annars är det inte mycket till alternativ träning.

 

Kul verkar det vara i alla fall. Hoppas att ni få bra väder och kan komma upp på toppen!

Link to comment
Share on other sites

För 15 år sedan var jag i Alaska och besteg Denali (6194 m). Efter allt slit på hög höjd, acklimatisering mm trodde jag att man skulle vara i god form när man kom hem. Icke! Jag fick träna i flera månader för att komma tillbaka till min vanliga nivå. Jag var helt nerbruten av den höga höjden. Jag hoppas att du klarar det bättre, annars är det inte mycket till alternativ träning.

 

Kul verkar det vara i alla fall. Hoppas att ni få bra väder och kan komma upp på toppen!

Häftigt! Ja, höjden, kaloriunderskottet och allt slit är ju lite överdrivet - mycket katabolism blir det.. Får hoppas man får vara frisk och förhållandevis stark under vistelsen. Jag var på Elbrus för två år sedan (5648m) det var lite mer lagom för formen, bara borta drygt en vecka också. 

Link to comment
Share on other sites

Förresten, Pask: Hur mycket gick du ner i vikt?

5 kg under 20 dagar ute i snön.

 

Jag minns hur vi såg en amerikansk damtidning när vi var tillbaka i Anchorage. Förstasidan basunerade ut bantningstips:

 

Loose 10 pounds in 3 weeks!

 

Vårt recept var klart: Climb Denali!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Beror helt på vad man är van vid och vad kroppen kan absorbera. Men på riktigt hög höjd så är luften så tunn och slitet så brutalt att det nog bara är nedbrytande, även om man vilar ordentligt kort efteråt.

 

Mer normala fjällvandringar på upp till 2500 m höjd är nog mycket bättre om avsikten är att bli stark/uthållig.

Link to comment
Share on other sites

Axehog: Ja nu var det ju inte alls för att träna inför skidvintern jag gjorde detta :) 

Kan meddela att jag var sliten rejält sliten efteråt, i typ 7-8 veckor. Men då avslutade jag med en rejäl magsjuka och fick ligga en stund på sjukhuset när jag kom hem, sen drog jag på mig en långvarig förkylning. Gick ner 9kg på resan men det är tillbaka nu, är igång med träningen rejält igen sen ett tag tillbaka.

Jag bloggade och har recapat en del på https://jonkiii.wordpress.com/. Inte skrivit klart, kom av mig där ett tag men ska försöka göra det snart. Har lite mycket nu bara!  

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...