Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Fredagsnöje???


Dunderklumpen

Recommended Posts

Hämtade idag ut mina nya Atomic RS11. (Blev inte nöjd förän efter 3:e slipningen.) Så nu är det dags att börja fredagsnöjet med att grundpreparera dessa. Förra fredagen var det 3 par nyslipade skidor. Då sa frugan att detta var en klart "nördig" sak att pyssla med på en fredagskväll. Men ikväll är hon ändå ute och roar sig och jag är hemma med småttingarna, så då kan jag väl "nörda" på i min ensamhet. Nu ska barnen bara somna så jag kan gå ner i källaren och börja fredagsnöjet med mina nya skidor...

(Första gången jag startade en tråd tror jag.)
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Snöflingan]Varför var du inte nöjd med slipningen? Alltså hur gör man när man bedömer en slipning?[/quote]
Det var ju som sagt ett par nya skateskidor som jag först blev nöjd med efter 3:e slipningen. Första fredagen hade jag hämtat ut alla 4 paren, men då jag skulle börja grundpreparera dessa nya atomic RS11 blev jag som sagt inte nöjd. Detta då jag såg att slipningen inte hade tagit tvärs över hela skidan, främst framtill på den viktigaste gliddelen. Skidan måste alltså varit svagt konvex vid inköpet. När jag så hämtade ut skidorna i fredags stirrade jag väl lite kritiskt på dom, så de undrade om jag inte var nöjd, men de var fortfarande inte helt nytt belag framslipat överallt på främre delen av skidans kanter. (Dessa oslipade delar var om man speglade dem mot ljuset lite mattare än de nyslipade delarna.)

Med tiden kan ett par skidor lätt bli lite konvexa i belaget om man sicklar lite snett, men jag accepterar det inte på ett par sprillans nya...

Men nu är jag förhoppningsvis nöjd och glad, men räknar inte med att prova dom förän en bit in i december då jag förhoppningsvis ska till snörikare trakter...
Link to comment
Share on other sites

Det är inte så att de blivit konvexa pga värmen från strykjärnet? Det är ju annars vanligt att upptill på skidan (som ju är smal) inte har så mycket matrial som kan ta upp värmen, varför det är näst intill omöjligt att _inte_ bränna dem när man vallar med pulver. Medan mittendelen på skidan, dels har mer matrial att ta upp värmen, så att inte belaget blir bränt, dels har en konstruktion som motverkar att belaget ska "slå sig".

Det syns oftast när man sicklar att kanterna inte tar riktigt. En av skälen till att man slipar skidan är ju att få en plan skida. (Nytt fräscht belag , få bort report och ny stryktur är ju andra)

Men var de sprillans nya så kan man ju undra...
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Lars_P]...bra att jobba och valla lite med skidorna innan dom slipas.[/quote]
Snarare, ju mer man vallar (kör med strykjärn) desto mer "slår sig" skidan. Om det var nya skidor så borde de vara plana från fabrik. Nya skidor stenslipas (och blir således plana) innan de går ut till butik. De ska ju inte vara så dåliga att de "slår sig" innan första vallning.
Link to comment
Share on other sites

De var som sagt nya. Om jag ska vara ärlig så tror jag att skidorna mer var en gnutta skeva än så konvexa. Detta är inte alls så ovanligt när man väljer bland de "billigare lågbudgetskidorna" (de mer massproducerade billigare "fjolårsmodellerna"). Ändå hade jag klämt regält länge på de tre paren som de hade i rätt längd och hårdhet.

Annars har jag inte märkt att skidorna blir konvexa av vallajärnet. Åtminstone har inte de paren som jag brukar pulvervalla och slipa regelbundet (åtminstone 1 ggn/år) blivit det. Då har jag ändå använt en del Starts PF-pulver, vilka jag tycker är "betydligt-betydligt" svårare att värma in än t ex Swix CeraF. Jag har alltså "brännt" på så mycket jag vågar och varit en gnutta orolig för belagets skull...
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Dunderklumpen]De var som sagt nya. Om jag ska vara ärlig så tror jag att skidorna mer var en gnutta skeva än så konvexa. Detta är inte alls så ovanligt när man väljer bland de "billigare lågbudgetskidorna" (de mer massproducerade billigare "fjolårsmodellerna").[/quote]
Hmm. Jag trodde du köpte Atomic RS11. Dom ska ju inte klassas som lågbudget skidor. Visserligen är de massproducerade, men det kan ibland betyda bättre kvalitée (jag menar jämnare kvalité) numera.

Men visst, en stenslip kan ju utan problem slipa skevt om den slipas för hand och operatören inte för in skidan rakt.

Har du verkligen inte märkt att det kan vara svårt att sickla bort valla från mitten av skidorna efter ett tag?
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Osquar][quote=Dunderklumpen]De var som sagt nya. Om jag ska vara ärlig så tror jag att skidorna mer var en gnutta skeva än så konvexa. Detta är inte alls så ovanligt när man väljer bland de "billigare lågbudgetskidorna" (de mer massproducerade billigare "fjolårsmodellerna").[/quote]
Hmm. Jag trodde du köpte Atomic RS11. Dom ska ju inte klassas som lågbudget skidor. Visserligen är de massproducerade, men det kan ibland betyda bättre kvalitée (jag menar jämnare kvalité) numera.[/quote]
Fjolårsmodellen av t ex Atomic RC/RS 11 och Madshus hypersonic för runt 2000kr är väl en lågbudgetskida.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...