Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Bra resmål för längdskidor?


Willie

Recommended Posts

Tacksam för tips på bra resmål för längdskidåkning med familjen. Brukar åka till bl a Grönklitt men vill längre norrut för snösäkrare och bättre spår i december och för omväxling.

Vill gärna ha:

- tillgång till både kuperade, varierade spår och plattare för vasaloppsträningen/stakträningen

- många mil spår, vill inte snurra fyra-fem varv på milslingor

- boende i stuga nära spåren så bilresor inte behövs väl på plats

- längdskidskola för barnen

- mm

 

Har bl a sneglat på Funäsdalen och Bruksvallarna men har aldrig varit där. Omdömen om de alternativen? Andra alternativ att överväga?

Link to comment
Share on other sites

På svenska sidan kan Idre vara snösäkert. Om du kollar Norge så har du främst Sjusjöen/Hafjell, bäst i landet säger många. Kan även kika på Trysil och sen finns det ställen som kan vara snösäkra tidigt på säsongen som Geilo, Skei och Gaustablikk.
Link to comment
Share on other sites

Jag är ju rätt såld på Bruksvallarna, men lägger jag in barn i funktionen så tror jag faktiskt mer på Idre. Själv ska jag testa Gällivare. Harsa är rktigt trevligt, men inte direkt snösäkert innan jul. Finns en del i värmland att välja på, men där har jag inte åkt skidor (på vintern:))
Link to comment
Share on other sites

Bruks är ju bäst. Finns det någon nackdel är det väl att det kan vara väldigt kallt i december. Men ska du ha snösäkrare och längre bort än Grönklitt blir det ju så.

 

Vemdalen är ett alternativ som är klart snösäkrare än Grönklitt, har ok med spår, du bor vid spår och backe, och familjen har mycket annat att göra. Lite närmare än Bruksvallarna.

Link to comment
Share on other sites

Tror inte det är så snösäkert i Värmland i december, annars finns där fina spår när väl snön kommit.

 

Håller med ovanstående talare att Vemdalen är ett bra alternativ. De mesta spåren jag hittade när jag var där för några år sedan var hotellens olika km-banor. Där finns dock möjlighet att åka mellan de olika hotellkomplexen, spåret mellan Vemdalsskalet och Björnrike kan rekommenderas.

https://www.google.se/maps/place/840+92+Vemdalen/@62.459286,13.948801,3a,75y,293.65h,67.79t/data=!3m8!1e1!3m6!1siqT5SFmRiSk60B7kuYkkGA!2e0!3e5!6s%2F%2Fgeo0.ggpht.com%2Fcbk%3Fpanoid%3DiqT5SFmRiSk60B7kuYkkGA%26output%3Dthumbnail%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26thumb%3D2%26w%3D100%26h%3D80%26yaw%3D133.22931%26pitch%3D0!7i13312!8i6656!4m2!3m1!1s0x466edded4bad5b7f:0x988f375beb87461f

Link to comment
Share on other sites

Förutom Bruksvallarna och Vemdalen som är fantastiskt fina orter (sämre preparering på den senare och bistrare väder på den första) så kanske Åsarna kan vara ett alternativ. Vill minnas att de har 7 mil spår när snötillgången är god och prepareringen är kanon. Billigare boende alternativ än fjällorterna om det är en faktor.

Hade vi haft det snösäkert här hemma i december hade jag banne mig sagt Sundsvall men en tidigt vinter så ...Lite tveksamt med stugboende men Hotell och vandrarhem finns.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...