Hej på er!
Jag har nu under några veckor åkt på Elpex nya rosa PU-tvåor, de som användes på SM. På grund av att det är många som visat intresse för dem efter SM, och då jag själv fått flera förfrågningar om vad jag tycker om dem, tänkte jag dela med mig lite kort om mina intryck här.
Tanken från Elpex sida med den här produkten var nog, om jag förstått saken rätt, inte endast att skapa ett hjul för enhetlig tävlingsåkning på långsammare PU-hjul utan också att ha i sin produktlinje ett träningshjul med delvis andra egenskaper än gummihjul, som bland annat ger ett bättre grepp, inklusive bättre våtgrepp. De får rätta mig om jag har fel.
Jag har testat hjulen monterade på en Elpex Team 610-skida, på landsväg, cykelväg och på rullskidbana, både i torrt och vått väder. Ett första intryck var att våtgreppet var avsevärt bättre än traditionella gummihjul (och jag har åkt med de flesta fabrikat genom åren), så där har de lyckats bra, inte mycket mer att säga om den saken. Men även i torr väderlek känns hjulen avgjort annorlunda. Det är förstås svårt att beskriva en så subtil känsla som distinktionen mellan olika rullskidhjul (och jag jämför nu i första hand PU-tvåorna med gummitvåor av motsvarande dimensioner) men jag tänkte ändå försöka. När man åker med gummihjul kan många, olika mycket beroende på åkarens vikt, modellen på hjulen, åkförhållanden och så vidare, uppleva att hjulen känns lite "svampiga", i brist på bättre uttryck. De beter sig inte alls som längdskidor och man blir medveten om att man står på något som har en konsistens som påminner om studsbollar. Det behöver inte nödvändigtvis upplevas som ett bekymmer, men det kan vara det, eftersom det ibland ger en känsla av att åkningen inte är så stabil som man skulle önska, bland annat i kurvtagningar och andra riktningsförändringar. Det jag själv tyckte var allra bäst med de rosa hjulen var att detta inte existerade. Överhuvudtaget. Åkgreppet är otroligt bra, och det går att trycka ifrån i kurvorna på ett helt annat sätt. Men känslan i all åkning är påverkad, inte bara i kurvor. Det är som sagt svårt att beskriva, men när man sätter ned skidan i marken (vid exempelvis diagonalåkning) blir det ett lite mer "dovt" isätt, som faktiskt påminner mer om skidåkning på snö än gummihjulen gör. Samma trygga känsla infinner sig vid stakning i både normalt och högt tempo där skidorna utmanas lite mer, men även i utförsåkningarna. Ett helt annat grepp och en, enligt åtminstone min uppfattning, mycket mer skidlik och stabil känsla. Kontakten med underlaget känns helt annorlunda med andra ord.
Jag tycker inte att de enkelt kan översättas till ett par långsammare PU-ettor. Polyuretan är ju ett material som man kan ge många olika slags egenskaper, och här har man satsat på att tillhandahålla bra grepp och åkstabilitet (såvitt jag förstår), medan många PU-ettor endast handlar om att maximera farten, och gärna på bekostnad av våtgrepp och andra egenskaper man kanske önskar sig av ett par träningshjul.
Men hur är de att tävla på då, det vill säga hur snabbt rullar de? Jag mätte upp hastigheterna på sträckor som jag brukar åka med mina Elpex gummitvåor (också Teamstomme) och kunde inte urskilja några skillnader överhuvudtaget. Min bestämda uppfattning är att de rullar precis lika snabbt som gummitvåorna, men jag har förvisso inte testat dem i ett laboratorium. Om man är en åkare som väger mycket misstänker jag dock att de kanske möjligen kan vara lite snabbare än gummihjul i praktiken eftersom man då påverkas lite oftare av egenskaperna som kan göra gummihjulen en aning mindre stabila vid riktningsförändringar, men det är bara en aning jag har, och något som gärna får kommenteras av någon som väger mer än mig (jag väger 73 kg).
När det gäller komforten skulle jag vilja säga att de både är bättre och sämre. På en grovbelagd landsväg är komforten en aning lägre än Elpex gummihjul ifråga om stötupptagning, åtminstone om man åker på en Teamstomme av aluminium (något som jag dock misstänker att de som åker mycket landsväg inte använder - då är nog en kompositstomme av något slag roligare). Men samtidigt tar de sig över ojämnheter som stenar och revor i asfalten på ett mycket mer kontrollerat och jämnt sätt - sättet de rullar på underlaget gör att de alltså samtidigt har fördelar att överväga även på mindre optimala vägar. På de långa cykelvägarna i Uppsala, där jag ofta åker, är komforten helt fantastiskt bra, och där kommer jag sannolikt inte att åka på något annat än PU-tvåor framöver. Som jag nämnde ovan har jag också testat dem på rullskidbana. Och så roligt har jag inte haft på ett par klassiska rullskidor på mycket länge - känslan slår utan tvekan allt jag åkt på förut i rullskidväg, och den måste nog upplevas för att förstås. Men mitt omedelbara intryck var: detta känns närmare längdskidåkning på snö än något jag förut varit med om på rullskidor.
Som ni märker är jag mycket positiv till de nya hjulen, och för att inte låta min recension färgas alltför Elpex-rosaskimrande har jag väntat några veckor med att skriva, men känslan består och jag ÄR fortsatt mycket entusiastisk över vad Elpex och Ipur lyckats åstadkomma. Det ska bli intressant att se om andra tillverkare tänker följa efter.