Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Komfortabla skaterullskidor för oljegrusvägar


JJ

Recommended Posts

Vilken typ av skidor är att föredra om man åker mycket på oljegrus om man sedan tidigare har problem med fötterna.

Som klassiska rullskidor har jag swenor carbonfibre och upplever konstanta problem med mina fötter när jag anväder dessa så det bör vara något som dämpar vibrationer bättre.

Är marve 620xc ett bra val? Eller kanske något med lufthjul? Något annat?

Link to comment
Share on other sites

Har tidigare år kört många mil med Powerslide (lufthjul). De tar ojämnheter mycket bra. Dock upplevde jag att man tappar mycket i teknik. De blir inte så skidlikt, men de var roliga att åka på. Kunde åka med dem i stort sätt hela vintern när snön vägrade lägga sig.

 

Hade även ett par Marwe. De är väl de skaterullskidorna som tar ojämnheter bäst (dock inte lika bra som lufthjul), men har mycket skidlik känsla.

 

Men är det nylagt oljegrus så skulle jag inte våga åka där förrän efter ett par år, oavsätt.

Link to comment
Share on other sites

Vilken typ av skidor är att föredra om man åker mycket på oljegrus om man sedan tidigare har problem med fötterna.

Som klassiska rullskidor har jag swenor carbonfibre och upplever konstanta problem med mina fötter när jag anväder dessa så det bör vara något som dämpar vibrationer bättre.

Är marve 620xc ett bra val? Eller kanske något med lufthjul? Något annat?

 

Åker på Marve 620xc. De tar väl upp ojämnheter skapligt men sämre än mina klassiska Swenor Fribreglass. Rent generellt är Skaterullskidor och dålig asfalt riktigt jäkla aptråkigt. Oljegrus och skate låter som en humördödare av stora mått mätt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kan väl bara hålla med de som inte direkt inspireras av skate på oljegrus. I många fall går det nästan exakt lika fort med klassiska som med skate om man jämför t.ex 3:or skate med 3:or klassiskt. Är asfalten däremot bra (hård och med små/obefintliga håligheter) så går ju skate runt 15% snabbare i snitt (absolut störst skillnad på platt mark och utför).

 

Dålig eller mindre bra asfalt slår direkt på medelhastigheten för skate men har liten eller nästan ingen betydelse med klassiska skidor. Om inte asfalten är bedrövlig förstås (t.ex. grovt oljegrus eller en vägbana full av hål och sprickor).

 

Jag kör med Elpex F1 pro för skate och Elpex Wasa 610 när jag kör klassiskt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Marwe skejt, 620xc funkar toppen för mig. Jag har ju ingen större erfarenhet utav skejtskidor i allmänhet. Fristil kan aldrig bli aptråkigt ;-)

Marwes skejtskidor är riktigt bra. Funderar på om de blir mitt nästa köp. Men även Marwe begränsas i stor utsträckning om asfalten är dålig (ännu mer så eftersom skidorna är relativt långa). Är asfalten dålig så skiljer det i princip inget mellan klassiskt och skejt. Åkte en längre runda med mestadels sprickig eller mindre bra asfalt idag (smågrov), och då skiljde det max 1 km/h (förmodligen mindre) gentemot om jag hade åkt skejt istället för klassiskt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...