Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Erfarenheter av skidspår gjorda av isskrap?


kustlöparen

Recommended Posts

Har funderingar på att engagera klubben i nåt projekt ihop med kommunen som ska resultera i skidspår även om natursnö inte finns.

 

Har därför funderat lite på att använda isskrap från bandy och hockeybana som ligger strategiskt till. Fördelen jämfört med traditionell konstsnö är att det tillverkas även om det är plusgrader ute samt att man inte behöver investera i snökanon. Idag tippas skrapet ut i älven.

 

Min fråga är om någon på forum har erfarenhet av skidspår gjorda av isskrap, både praktiska erfarenheter men även åkerfarenheter, hur blir snön i dessa spår?

Är konsistensen/snöförhållandena att jämföra med konstsnö eller blir det mer isiga spår?

Blir det bra åkförhållanden eller endast nödlösning?

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...

På Billingen har de slutat använda isskrap till längdspåren. Det kom med för mycket grus i hanteringen vilket gjorde att man fick repor i skidorna. När vi invigde Vasaloppscentret på Billingen saknades natursnö och då körde vi ett litet Barnens Vasalopp på isskrap, så det går väl alldeles utmärkt, om man bortser från gruset då.

 

I vinter ska isskrapet bli en snöhög till barnen att leka i, samt att jag tror de kommer använda det som bottenmaterial i slalombacken på något sätt.

Link to comment
Share on other sites

För många år sedan körde vi ut isskrap från en hockeyrink till en grusad fotbollsplan. Isskrapet låg på asfalterad yta, så spåren blev rena. Snön liknar konstsnö, vi fick en slinga med fasta och finaspår.

Stakåkning varv på varv, men bra träning i väntan på natursnö.

 

Absolut värt att satsa på om möjlighet finns.

Link to comment
Share on other sites

Hur får du grus i isskrap från ishallar konstisbanor? Skidor tycker inte om grus men skridskor ännu mindre!

 

Isskrap är mycket likt konstsnö som sparats över sommaren.

 

Isskrap glider bra men är lite "löst" vid minusgrader. Om isskrapet blandats ihop med lite natursnö så blir det perfekt.  I Helsingfors preparerades länge spåren med isskrap och snö som plogats bort från de 2 närliggande stora konstisbanorna och det fungerade mycket bra.

 

Isskrapet tål värme bra och eftersom det är grovt så släpper det igenom regnet så vattnet blir inte stående i spåret.

Link to comment
Share on other sites

Det är märkligt vad fort man glömmer, men före konstsnön förekom det att korta spår las upp av isskrap bla hämtades isskrap

från bandybanan i Nässjö ett år. Jag har inget minne av att det fanns stenar i, men att det var fullt o trångt i den lilla slingan.

Slingan fanns kvar någon vecka, innan den smälte bort, då jag aldrig sett konstsnö då, så kan jag inte jämföra.

Ett annat år lade man ut isskrapet på Helgasjöns is från Öjabys bandybana och vi hade fina spår i ett par veckor, vill minnas

att det var lite isklumpar i och att det var klisterbas, som gällde, men spåren höll bra tack vare att det var minusgrader.

Link to comment
Share on other sites

Vi använder mindre mängder isskrap för kompletteringar när det är dåligt med natursnö. Kör ut med lastmaskin om det går att komma till utan att köra sönder, med fyrhjuling och släpkärra om det bär, annars med skoter och pulka

 

Isskrapet är ju väldigt rent när man får det från ishallen. Problemen med grus måste komma från senare kontaminering under hanteringen.

 

Nytt isskrap kan vara ganska lätthanterligt med traktor, men är då så torrt att det nästan svårt att få att binda ihop när man spårar - jämför med sockersnö. Samtidigt så har vi ibland fått nytt isskrap som varit i form av block lika stora som behållaren på ishyveln. Kanske beror det på vilken process de kör när de hyvlar eller något sådant.

 

Gammalt isskrap som legat ute några dagar, särskilt vid temperaturer runt nollan, suger upp fukt och beter sig som ny, blöt konstsnö. Det blir klumpar och det är nästan omöligt att sprida när man tippar det - det kommer som en stor klump. För att platta ut dessa klumpar måste man gå på det med lastmaskinen och då är det lätt att få upp grus.

 

Vad man än lägger ut runt nollan, se till att sprida det direkt, för fryser det på medans snön/konstsnön/isskrapet är i klumpform, då har man problem...

 

Ska man köra ut stora mängder snö/konstsnö/isskrap i spåren så är det viktigt att ha gott om infarter i spårsystemet så man inte måste köra långa sträckor i spåret med tunga maskiner. Dels går det sakta och dels kör man sönder och får upp smuts. Det är ju dessutom oftast vid jävligast tänkbara väderförhållanden som det är aktuellt att köra ut snö. Runt nollan och blött alltså. Vore det kallt och snö så är ju behovet mindre...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...