Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stavlängd


brynäs15

Recommended Posts

  • Replies 121
  • Created
  • Last Reply

Vinkel på armbågar och hur du stakar är också ett resultat från längden på stavarna.

har du en lång stav så kommer du automatiskt få armbågarna närmare kroppen.

Detta är också lite därför jag menar att man enbart ska kapa lite i taget för att finna en stavlängd som tillåter de vinklar som är bekvämt för var individ och som ger en effekt av bättre tryck i varje staktag.

 

Man kan inte utgå från en standard utan detta är en individuell anpassning.

Link to comment
Share on other sites

Nu får ni fundera lite här, något som jag tänkt skriva länge här på forumet! Det intressanta måste ju vara måttet från foten till medelpunkten av armen i infästningen vid axeln!! Jag menar hur lång hals o huvud man har kvittar ju. Sen spelar förstås åkstil, utvinkling av armbågarna, framåtlutning mm roll! Kan skilja ganska många cm mellan att mäta t hjässan lr medelpunkt på armen vid infästningen vid axeln. Mäter man alltså - med armen utsträckt i 90 grader - vid armhålan och uppepå axeln i linje med kroppen o armhålan, och tar medelmåttet där mellan de två måtten, så får man ett jämförbart mått!! Nu har jag satt en standard för detta!!!! Som ex skilde det 3,5 cm i våra mått när jag o polare mätte på detta sätt jämfört med till hjässan, och 3,5 cm är ju ändå en del!!!

Edit: I och för sig håller man ju med händerna o armlängd o så spelar ju också roll. Men något bättre jämförbart mått måste det ju bli om man mäter med den nya standarden - centrummått vid armens infästning vid axeln - än om man mäter inkl hals o huvud!!!

 

Det var en ny infallsvinkel, som jag inte tänkt på tidigare. Det kan ju skilja en hel del mellan en lång och en kort person. oftast är väl proportionerna en lång person proportionerligt längre avstånd axel-hjässa än en kort satt person. Jag skulle tro att stavlängdsrekommendationen har utgått från en person av medellängd, och inte tagit hänsyn till det du påpekar.

Det du påpekar gör det än viktigare att testa sig fram till den stavlängd, som känns bra utifrån sin kropplängd och även kolla på armvinkeln med handen i handtaget.

Tummen upp från mig för att du kommit med ett nytt tänk ! :) (om något i utrustningen inte fungerar brukar jag försöka fundera ut ett annat alternativ och testa om det blir bättre)

Link to comment
Share on other sites

Tack Volevodin!! Dock vill jag påpeka att i exemplet med polaren så är vi ungefär lika långa - skiljer fem cm. Men ändå skilde det 3,5 cm YTTERLIGARE mellan våra mått jämfört med våra mått mätt på traditionellt sätt.

EddieDavidsson - man måste ju vinkla ut armbågarna MER om man har längre stavar, för att få UPP dem lite mer från snön.

Link to comment
Share on other sites

Sen när det gäller mätning av stavens längd måste ju det intressanta måttet vara från reminfästningen till trugbladets överkant typ!!! Skiljer ju också en del på hur långt det är ovanför reminfästningen och nedanför trugbladet till spetsen... Trugbladet är ju det intressanta - om det inte är ren is så är det ju trugbladet som är intressant.
Link to comment
Share on other sites

Snövinter, Nej det är inte vinkeln på armbågen när du lyfter staven som är intressant utan vinkeln när du sätter i staven som är avgörande (jag pratar om vinkel ut från kroppen i sidled, inte raka armar).

Infästnings punkten på remmen är ointressant i detta fall tycker jag. 

Jag ställer mig i störtlopps position och håller armarna utmed kroppen med öppen hand så ska staven hänga fritt bakåt utan att vika ner sig för mycket mot marken, då har jag fått till en bra infästning på remmen. Det påverkar dock inte hur jag bedömer hur mycket jag vågar kapa staven.

Stavens längd baserar jag på truga, rör, handtag.

Ska man mäta från infästningen blir ju lite knas kan jag tycka då det finns X antal CM som inte finns men som ändå finns??

 

Säkrast är att köpa full längds stavar och sedan kapa själv efter eget behov. 

Link to comment
Share on other sites

Snövinter, Nej det är inte vinkeln på armbågen när du lyfter staven som är intressant utan vinkeln när du sätter i staven som är avgörande (jag pratar om vinkel ut från kroppen i sidled, inte raka armar).

Infästnings punkten på remmen är ointressant i detta fall tycker jag. 

Jag ställer mig i störtlopps position och håller armarna utmed kroppen med öppen hand så ska staven hänga fritt bakåt utan att vika ner sig för mycket mot marken, då har jag fått till en bra infästning på remmen. Det påverkar dock inte hur jag bedömer hur mycket jag vågar kapa staven.

Stavens längd baserar jag på truga, rör, handtag.

Ska man mäta från infästningen blir ju lite knas kan jag tycka då det finns X antal CM som inte finns men som ändå finns??

 

Säkrast är att köpa full längds stavar och sedan kapa själv efter eget behov. 

Det är ju hålet där remmen går in i staven som bär staven i pendeln. Det som är kvar av stavlängden ovan tumvecket är ju relativt ointressant för pendeln. KV+ har mer handtag över ovanför ingången för remmen mot Swix och Skigo för att ta två exempel. Jag mäter från spets till hålet för remmen om jag ska kapa 2 olika märken till önskad längd.

Link to comment
Share on other sites

Om du går till en handlare och ska köpa en stav på 150cm så är det total längden på staven, Inte från infästningen. Där med så bör man även mäta likadant när man kapar staven.

jag placerar mina remmar likadant på alla stavar och åker på samma fabrikat så för mig är det lättast att utgå från total längden på staven vid kapningar.

Link to comment
Share on other sites

Varmluftspistol

Trugor o rullholkar doppar jag i uppkokt vatten

Varför kör du rullholkar och trugor i vatten och handtag med varmluftspistol? Själv brukar jag köra med varmluftspistol om jag är i uteförrådet och håller på, på vintern är det kallt så då brukar jag koka vatten. Framförallt handtag gillar jag bäst att köra i vatten om de sitter hårt, med plastpåse runt, har bränt lite kork med varmluftpistol när det varit svårt att få av, enklare med vatten att få det varmt utan att brännna. För övrigt brukar jag linda runt maskeringstejp när jag sågar av, silvertejp är ju lite segare att såga igenom.

Link to comment
Share on other sites

Varför kör du rullholkar och trugor i vatten och handtag med varmluftspistol? Själv brukar jag köra med varmluftspistol om jag är i uteförrådet och håller på, på vintern är det kallt så då brukar jag koka vatten. Framförallt handtag gillar jag bäst att köra i vatten om de sitter hårt, med plastpåse runt, har bränt lite kork med varmluftpistol när det varit svårt att få av, enklare med vatten att få det varmt utan att brännna. För övrigt brukar jag linda runt maskeringstejp när jag sågar av, silvertejp är ju lite segare att såga igenom.

Om jag ska utveckla lite, så är ju trugorna lättast. Här spelar sätt att värma ingen roll. Men då plasten inte påverkas av varmt vatten, så är ju det lättast. Men visst kör jag ofta med varmluftspistol också. Framför allt när jag ska sätta tillbaka och ifall jag vill ha mer lim.

 

Handtag är ju lite mer känsligt. Limningen i korkhandtaget kan lätt "spricka". Framför allt om de är i halvor som hos swix. Alltså inte spricka egentligen, men dela på sig. För att undvika detta går det ju så klart att ta en helt tät plastpåse runt korkhandtaget. Jag har dock varit med om att det ändå läckt in vatten, och korkhalvorna delar sig. Då tycker jag det är "säkrare" med varmluftspistol. (Men man ska inte bränna korken ;)) Handtag med kork tar ju en stund att värma igenom, så limmet lossnar, men om man snurrar och har lite tålamod så tycker jag det är enkelt. Sedan måste jag ALLTID ha varmluftspistol om jag sätter tillbaka handtag. Åtminstone swix, med sin lilla plasthylsa som ska in i själva stavröret. Dvs jag behöver blåsa in varmluft i handtaget, så att limmet inte stelnar innan allt detta kommer på plats. Och måste jag ändå ta fram varmluftspistolen så...

Link to comment
Share on other sites

Till er som aldrig värmt stavrör på det ena eller andra sättet. Tänk på att stavröret är känslig för överhettning så håll koll på strålen om ni använder varmluftspistol. Plasten (epoxy) smälter o kvar blir bara fibrerna. En dyr erfarenhet jag gjort :(

Kokande vatten kan däremot aldrig bli för hett för epoxyn i stavröret.

Link to comment
Share on other sites

Du skal være ekstremt god, eliteløper for å få utbytte av korte staver.

Kun eliteløpere klarer å kaste seg fram over stavene lenge nok. Det tar og mer energi å reise opp kroppen etterpå og.

Dessuten tar festvallan mer i bakken med kortere staver. 

Alle vasaåkere bør velge lange staver. Hvis noen skulle ha fordel av kortere, da er det eliten pga spurten.

Med lengre staver får man brukt magen tidligere i rørslen, ingen tvekan

Tilogmed eliten i norge har nå innrømmet dette.."den kænsliga frågan...stavlengde"

 

 

Link to comment
Share on other sites

Du skal være ekstremt god, eliteløper for å få utbytte av korte staver.

Kun eliteløpere klarer å kaste seg fram over stavene lenge nok. Det tar og mer energi å reise opp kroppen etterpå og.

Dessuten tar festvallan mer i bakken med kortere staver. 

Alle vasaåkere bør velge lange staver. Hvis noen skulle ha fordel av kortere, da er det eliten pga spurten.

Med lengre staver får man brukt magen tidligere i rørslen, ingen tvekan

Tilogmed eliten i norge har nå innrømmet dette.."den kænsliga frågan...stavlengde<

 

 

Intressant men hur långt är långt? Snackar du 0.85 istället för 0.83 x kroppslängden eller pratar du nästan skate-långt?

Link to comment
Share on other sites

Kjetil Dammen skrek till TV-skotern 162,5 cm och pekade på staven.

Vet någon hur lång han är?

 

hebbe, är det från den norska TV2-sändningen som info om t.ex stavarna kommer?

Saknar denna "nördinfo" i den svenska sändningen. Tror att SkiClassics-sändningarna inte har så många tittare men de som kollar är nog ofta skidåkare själva och desto mer intresserade av detaljer och inside info.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...