Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Världscupen - Fantasy (dvs tippa resultat)


HW

Recommended Posts

Inga överraskningar förutom Hellners frånvaro:

Damer

Hanna Falk, Ulricehamns IF

Anna Haag, IFK Mora SK

Ida Ingemarsdotter, Åsarna IK

Charlotte Kalla, Piteå Elit

Stina Nilsson, IFK Mora SK

Maria Rydqvist, Älvdalens IF

Evelina Settlin, Hudiksvalls IF

Emma Wikén, Åsarna IK

Herrar

Simon Andersson, Falun-Borlänge SK

Calle Halfvarsson, Falun-Borlänge SK

Emil Jönsson, IFK Mora SK

Martin Johansson, IFK Mora SK

Teodor Peterson, IFK Umeå

Anders Svanebo, Stockviks SF

Oskar Svensson, Falun-Borlänge SK

Carl Quicklund, Östersunds SK

 

Nog bara Stina och Kalla som kan vara med och slåss bland de åtta i toppen totalt.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.8k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Inga överraskningar förutom Hellners frånvaro:

Damer

Hanna Falk, Ulricehamns IF

Anna Haag, IFK Mora SK

Ida Ingemarsdotter, Åsarna IK

Charlotte Kalla, Piteå Elit

Stina Nilsson, IFK Mora SK

Maria Rydqvist, Älvdalens IF

Evelina Settlin, Hudiksvalls IF

Emma Wikén, Åsarna IK

Herrar

Simon Andersson, Falun-Borlänge SK

Calle Halfvarsson, Falun-Borlänge SK

Emil Jönsson, IFK Mora SK

Martin Johansson, IFK Mora SK

Teodor Peterson, IFK Umeå

Anders Svanebo, Stockviks SF

Oskar Svensson, Falun-Borlänge SK

Carl Quicklund, Östersunds SK

 

Nog bara Stina och Kalla som kan vara med och slåss bland de åtta i toppen totalt.

Hellners frånvaro är väl den minsta överraskningen, han tävlade nästan inte alls i världscupen förra året och lär knappast göra det i år eller något annat år framöver för den delen heller. Han har förlorat hungern och då är det slut för honom.

Link to comment
Share on other sites

Nån som de andra landslagens uttagningar, Finland, Ryssland, Tyskland, Frankrike, Italien, Kanada?

Extra viktigt att inte plocka en DNS till teamet. Sjukdomar under resans gång får man hålla tummarna för att det inte blir.

Finlands lag har jag sett, men inte nån av de andra ännu.

Anne Kyllönen, Laura Mononen, Kerttu Niskanen, Krista Pärmäkoski, Susanna Saapunki

Ristomatti Hakola, Matti Heikkinen, Sami Jauhojärvi, Martti Jylhä, Iivo Niskanen, Ville Nousiainen, Anssi Pentsinen

Link to comment
Share on other sites

Finlands lag har jag sett, men inte nån av de andra ännu.

Anne Kyllönen, Laura Mononen, Kerttu Niskanen, Krista Pärmäkoski, Susanna Saapunki

Ristomatti Hakola, Matti Heikkinen, Sami Jauhojärvi, Martti Jylhä, Iivo Niskanen, Ville Nousiainen, Anssi Pentsinen

Ett par av damerna har ju kapacitet att vara med i toppen.

Link to comment
Share on other sites

Bara jag som våndas lite över att plocka teamet inför TdS?

Några är ju givna på både dam- och herrsidan; Johaug, Weng, Östberg, Sundby, Northug, m.fl.

Värre med Stina som kanske hoppar av efter fjärde (andra sprinten är omflyttad). Hon kommer troligen göra som Falla för att fokusera på sprintcupen. Pärmäkoski har sjukdomskänningar så henne får man kolla extra i startlistan. Bland herrarna undrar jag om Manificat fick en nackdel i att skiathlon blev omflyttad till klassisk masstart och vem av ryssarna kommer att lyckas och vem av alla norrmän kommer inte att lyckas???

 

EDIT: sprintseger ger ju 110 poäng (50 poäng plus 60 sekundpoäng) men två såna äts upp ganska fort om åkarna fullföljer hela touren och nu ligger ju andra sprinten en dag tidigare och därmed färre poängchanser för åkare som Stina, Falla och Pellegrino.

Link to comment
Share on other sites

Bara jag som våndas lite över att plocka teamet inför TdS?

Några är ju givna på både dam- och herrsidan; Johaug, Weng, Östberg, Sundby, Northug, m.fl.

Värre med Stina som kanske hoppar av efter fjärde (andra sprinten är omflyttad). Hon kommer troligen göra som Falla för att fokusera på sprintcupen. Pärmäkoski har sjukdomskänningar så henne får man kolla extra i startlistan. Bland herrarna undrar jag om Manificat fick en nackdel i att skiathlon blev omflyttad till klassisk masstart och vem av ryssarna kommer att lyckas och vem av alla norrmän kommer inte att lyckas???

 

EDIT: sprintseger ger ju 110 poäng (50 poäng plus 60 sekundpoäng) men två såna äts upp ganska fort om åkarna fullföljer hela touren och nu ligger ju andra sprinten en dag tidigare och därmed färre poängchanser för åkare som Stina, Falla och Pellegrino.

Nej, nej. Jag har också beslutsångest. Är ju ett väldigt fint pris (Marwe) om man vinner TdS så det gäller att välja rätt åkare. Dessutom får man inte göra bort sig om man tänkt hänga med i toppen i  totala säsongstipset.

 

Jag har gjort en förenklad analys där jag simulerat etappresultaten utifrån ställningen i sprint respektive distanscupen. Analysen har sina brister och jag tänker inte avslöja några detaljer  B), men utifrån mina beräkningar räcker inte Stina och Falla till om de hoppar av halvvägs.

Link to comment
Share on other sites

Oj, Sundby lite småsjuk. http://www.nrk.no/sport/uvisst-for-smasjuk-sundby-1.12727790

 

 

Vad tror ni om Stinas fulla medverkan? Expressens utsaga som jag inte tar alls på allvar behöver fler källor: http://www.expressen.se/sport/langdskidor/nilsson-kan-avsta-backen-i-tour-de-ski/
Hoppar hon av efter fjärde så platsar hon inte. Tänker hon fullfölja så är hon given.

Jag tror jag väljer att dissa såna som är i riskzonen för att hoppa av halvvägs. Dessutom har Stina en del att bevisa i distanslopp på hög höjd, så inte helt 100 att hon är given även om hon fullföljer.

Link to comment
Share on other sites

Deadline passerad och konkurrenternas lag är nu synliga. Kollade in hur topp 10 i tävlingen valt. Topplistan hittas här: http://www.noahhoffmanfantasyxc.com/overall

 

Sundby 10..........Johaug 10

Northug 10.........Östberg 10

Röthe 9...............Weng 10

Dyrhaug 9 ..........Kalla 10 

Cologna 9...........Jacobsen 9

Krogh 8................Nilsson 8

Harvey 8 .............Pärmäkoski 7

Manificat 6...........Haga 6

 

Legkov 5.............Niskanen 4

Holund 3.............Stephen 2

Iversen 1.............Fessel 1

Gloersen1 ..........Slind 1

Tönseth 1........... Falla 1

.............................Haag 1

 

Intressant att Maiken Caspersen Falla i det närmaste totaldissats medan Stina Nilsson nästan har fullt förtroende. I den senaste intervjun säger Stina att det är "öppet" om hon kommer åka hela touren eller inte. Blir intressant.

 

Alex Harvey har som väntat starkt förtroende, men i mitt lag finns han inte. Harvey har nämligen en tendens av att hoppa av touren så jag tog inte ut honom.

 

Hur tänkte de två topplag som tog ut Elisabeth Stephen? 5/8 etapper består av hennes svagheter klassiskt eller sprint. Det första skejtloppet är en jaktstart baserat på klassiskt och sprint. Det andra skateloppet är kort och på flack bana. Kvar har hon Final Climb att åka upp sig och plocka poäng på, visserligen är det hennes absoluta styrka, men blir lite väl tufft att plocka alla poäng där. Dessutom har hennes form varit dålig hela säsongen.

 

Intressant att det är mer spridning i damklassen än herrklassen.

 

Överraskad att så få valde Tönseth. Tycker programmet passar honom bra med tre klassiska distanslopp där han har möjlighet att ta en hel del poäng samt skaffa sig en bra position i touren. Han är liten och lätt så sista etappen borde också passa bra vilket i min bok resulterar i en bra slutplacering. Tönseth finns i mitt lag.

Link to comment
Share on other sites

Blev några onyktra sista-minuten-beslut...

Tror inte på Dyrhaug, utan satte Glöersen istället. Han är mer allround. Sen förutom norrmännen blev det Cologna, Manificat och så chansa på att Legkov är bäst av ryssarna.

På damsidan blev det ändå Stina istället för Haga och nån slags tveksam dubbelgardering med både Pärmäkoski och Niskanen. Bara hoppas att Stina ligger såpass bra till efter etapp 4 att hon kör på in i kaklet.

Link to comment
Share on other sites

Riktigt nöjd med Tönseth idag. Hade inte räknat med att han skulle ta några poäng alls på skatesprinten och så tar han 60.

Bara att gratulera. 5 av mina herrar tar poäng och 7 av damerna. Niskanen är ju ingen sprinter och var ju nästan lika nära som Stina på en 32:a plats. Legkov var en besvikelse med sin placering. Röthe underpresterar och Manificat kommer senare.

Link to comment
Share on other sites

Det är poäng efter etappresultat eller hur, plus bonussekunder?

Poäng efter placering i mål, så delas VC poängen ut iaf och det borde följa det (+bonus).

 

Mina sju damer som är kvar i touren på 1-7 plats nu. Hyfsat flyt. Men att Jacobsen hoppade av innebär nog att min chans att vinna Marwe rullskidor försvann. Finns säkert några lag som inte har henne samt har någon annan som går bra i hennes ställe.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...