Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Världscupen - Fantasy (dvs tippa resultat)


HW

Recommended Posts

  • Replies 1.8k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Norska laget till Planica är klart:

http://www.langrenn.com/uttak-verdenscup-planica-2016.5832415-1743.html

Man lär väl plocka 4 damer och 4 herrar ur den truppen. Gäller bara att gissa rätt :)

 

Lite tjabbigt att inte Kroogh fick chansen. Å andra sidan kan hela trojkan Sundby-Northug-Kroogh personligen önskat sig lite vila...

Frågan är om Final Climb damerna Östberg och Weng kommer att köra sprintstafetterna också pga belastningen? Annars är det ju ganska lätt att ta ut damerna Östberg, Weng, Falla och Jacobsen. 

Link to comment
Share on other sites

Kan bara hålla med. Valde Legkov istället för Ustiugov och så Glöersen istället för Tönseth, Dyrhaug eller Holund. Att sen även Cologna försvinner är ju maximal otur. Dock flyt med Krogh och Northug sköter sig hyfsat sista, men de har ju alla med.

Herrarna (6 av 8) blev till slut 1-2, 4, 6, 12 och 14.

 

Även jag valde Legkov istället för Ustiugov och Bessmertnykh istället för Krogh. Vilka dundertabbar det var. Å andra sidan hade de inte hjälp så mycket då jag trodde mycket på både Harvey och Jacobssen. 

Ny tag nästa helg!

Link to comment
Share on other sites

Frågan är om Final Climb damerna Östberg och Weng kommer att köra sprintstafetterna också pga belastningen? Annars är det ju ganska lätt att ta ut damerna Östberg, Weng, Falla och Jacobsen.

Precis min tanke vad gäller urval. Beror väl lite på om alla sju får ställa upp på lördagen eller om nån av dem sparas till söndag.
Link to comment
Share on other sites

Svenska laget är också uttaget: http://www.langd.se/?id=5832573&cat=86106

Tror tyvärr inte på herrarna, men Stina och Ida är självskrivna om de är friska.

 

Finska laget var lite tunt, inte minst på damsidan så det är möjligen någon/några av herrarna.

http://svenska.yle.fi/artikel/2016/01/11/andrea-julin-far-aka-sprint-i-planica

Link to comment
Share on other sites

Med litt copy-paste i Google Translate fant jeg fram til dette:

 

http://www.sports.ru/others/skiing/1036219041.html

 

 

He became famous for the national team of Russia on ski races on the World Cup in Planica Slovenia, which will be held 16 and 17 January.

Russian team

Men: Ivan Anisimov Anton Gafarov, Nikolay Morilov Alexander Panzhinsky Alexey Petukhov, Gleb zealous.

Women: Julia Belorukova Polina Kovaleva Natalia Matveeva, Natalia Nepryaeva Julia Romanova, Yevgeny Shapovalov.

 

Gleb "zealous" er Gleb Retivykh. Hva "he become famous" egentlig skulle bety aner jeg ikke, google translate er ikke så stødig i russisk...men Ustiugov glimrer med sitt fravær:

 

http://www.flgr.ru/news/2659.html

 

 

- How many plan to recover from the "Tour"?

- Now I'll go back to Russia. I want to go to the village of the district Mezhdurechensk Konda Khanty-Mansiysk District, where I come to see my relatives and friends. I plan to stop in the sports school, which took the first steps in skiing. And then - again in the battle. Next start - 23-24 January at the World Cup in Nove Mesto (Czech Republic).

- Do not hurt that will have to miss the next sprint World Cup, which will be held January 16-17 at Planica (Slovenia)?

- After the end of the sprint of the "Tour" I watched the World Cup sprint standings - and saw that I was going in fourth place. I suggest that it may be wise to go to Planica and compete for points. But Isabelle remarked Russian have a habit that if flooded - you need to take everything. And advised me to the contrary, after the "Tour" to rest, recover and gain strength. She said that I will still be a chance to shine in the sprint race.

- And yet, if we return to the present day. How are you going to celebrate the medal "Tour"?

- To be honest, right now there is only power, to go to bed

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om jeg ville gitt det samme rådet til Ustiugov. Hvis han ligger godt an i sprint hadde det kanskje vært best å konkurrere i Planica og så heller hoppe over Nove Mesto.

 

Det tyske laget ser ut til å bli dette:

 

http://www.xc-ski.de/events/langlauf-weltcup/1news/langlauf-weltcup-planica-sprinter-zu-gast-im-tal-der-schanzen/

 

Damer: Lucia Anger, Hanna Kolb, Sandra Ringwald, Denise Herrmann, Anne Winkler og Laura Gimmler.

Herrer: Sebastian Eisenlauer, Thomas Bing, Thomas Hauber, Josef Wenzl and Alexander Wolz

 

Team sprint lag for herrene er Eisenlauer & Bing. For damene nevner artikkelen at Gimmler skal gå, men ikke med hvem.

Link to comment
Share on other sites

Tack!

Då är Ustiugov inte en häst att satsa på. Möjligen Petuchov, men han har inte gjort mycket väsen av sig än den här säsongen.

Vad gäller tyskarna så är det damerna som är intressantast. Kolb ligger ju bäst i cupen, men både Ringwald och Herrman har kapacitet.

Vilka norska herrar kommer att leverera då? Kan det vara värt att satsa på hela 3-4 st?

Link to comment
Share on other sites

Det er et godt spørsmål, det er jo sterke sprintere i teorien, men det er vel bare Fossli som har vist sterk form. Ingen baby-boost-effekt på Hattestad ennå! Pellegrino og Fossli er nok sikre kort på alle lag, men utenom det er det ganske åpent. Jeg tror det blir outsidernes helg!

 

Kan også være viktig å prikke team sprint-lagene, der kan jo for eksempel USA bli veldig sterke.

 

http://nordic.usskiteam.com/news/diggins-wins-first-individual-world-cup

 

I følge den artikkelen skal alle som fullførte Touren stå over denne helgen. Kan tenke meg at de sist nevnte navn også blir team sprint lagene, Newell/Hamilton og Sargent/Caldwell.

 

På damesiden er jeg litt usikker på de norske og svenske, der mange av de store fullførte Touren. Her også kan det nok bli en uvant pall, i alle fall på lørdag. Kanskje fordel Tyskland?

Link to comment
Share on other sites

Startlistorna för den individuella sprinten kommer ju innan deadline så det är inget problem. Svårare med sprintstafetten. Står nån av de som kört hela TdS över sprintstafetten? Vem ryms i laget? Tyvärr är det så att sprintstafetten har mer inverkan på poängen än den individuella sprinten. Störande att det blir lite av ett lotteri.

Link to comment
Share on other sites

Sprintcupledaren Maiken Caspersen Falla utslagen i prologen och reser hem. http://www.langrenn.com/falla-reiser-hjem-fra-vc-planica.5834126-1743.html

 

Har knappast nån inverkan på tävlingen för de som kämpar i totalen eftersom alla antagligen har med henne. Dock kan någon som chansat friskt och tagit ut ett lag utan henne vinna den här tävlingshelgen.

Link to comment
Share on other sites

Jag begränsade mig till slut till tre norrmän. Tyvärr var Taugböl fel. Även Hediger var en felchansning men jag revanscherade mig lite med två fransmän; Gros och Jay. Lurigt när jag hade 5 av 6 i första semin.

1-2, 4, 7-9, 33 och 37. Inte helrätt för stafetterna imorgon.

 

På damsidan var det synd att Falla var sjuk och sen var Kolb för het och Ida klantade sig lite.

1-4, 13, 19, 26 och 45. Kan funka hyfsat för imorgon.

Link to comment
Share on other sites

Har inte med några fransmän vilket visade sig vara en gigantisk miss :(

 

Norge får skärpa sig i morgon.

 

Edit: Helgens fiaskovärvning är nog Taugböl. 0 poäng idag och inte uttagen i morgon. Är lite sur att Golberg gick före Fossli i det norska andralaget. 

Edited by Frazzi
Link to comment
Share on other sites

Har inte med några fransmän vilket visade sig vara en gigantisk miss :(

 

Norge får skärpa sig i morgon.

 

Edit: Helgens fiaskovärvning är nog Taugböl. 0 poäng idag och inte uttagen i morgon. Är lite sur att Golberg gick före Fossli i det norska andralaget.

 

Ja, Taugböl gav nada. Är ju skandal att Fossli inte får åka imorgon, är han sjuk?

Sen är Hediger i Schweiz andralag men det kanske gör detsamma. Blir nog tunt med poäng med bara sex åkare i farten om inte fransmännen plockar hem det med Norge 1, Finland 1, Italien 1 och Schweiz 2 i släptåg.

 

På damsidan är även Östberg borta så jag antar sjukdom. Känns lite mer lovande med kompletta Sverige 1, Norge 1 samt Kolb i Tyskland 1 och Caldwell i USA 1.

Link to comment
Share on other sites

Norge 1 där jag hade Brandsdal levererar inte direkt men Pellegrino imponerar och fransmännen på andra (och även tredje) är ju hur stabila som helst. Sen är det mindre bra av Jylhä i Finland och Hediger i Schweiz. Skulle valt Eisenlauer istället och kanske en fransman till...

Men väldigt bra helg av dig med de två fransmännen. Krävs att man har med dem för att komma upp i en bra poängsumma.

 

Min helg är katastrof. Tappar massor med min norgesatsning.

Link to comment
Share on other sites

Hade tydligen missförstått poängberäkningen i teamsprinten. Maxpoäng för en åkare var 50 som i vanliga stafetter. Då var ju teamsprinten inte så avgörande för poängställningen som jag trodde. Nåja, bättre för mig med färre pinnar att dela ut eftersom mina val inte var bra i teamsprinten heller.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...