Om vi vill ha mer skejttävlingar måste vi som är medlemmar i en förening försöka påverka ledningen att arrangera tävlingar i fristil. Jag har ett bra exempel här i Småland och det är Storebroloppet över 20 km i klassisk stil går samma dag som långloppet Amokabelloppet över 40 km i klassisk stil. Storebro har de sista åren haft svårt att locka deltagare och borde i stället kört tävlingen i fristil, då de kommer att ha svårt att locka deltagare från Alstermos långlopp. Dessutom går loppet på en golfbana, vilket underlättar att preparera bra skejtunderlag än om man måste in i skogen på smala banor. Just när det gäller dubbelarrangemang i klassisk stil borde arrangörerna komma överens om att en av dem körde i fristil.
I min förening är det bara några st som skejtar och i stort sett bara jag som tävlar i skejt, men i andra föreningar med fler ungdomar borde intresset vara större.
ps. jag hade ställt upp i Storebro om det varit fristil.
Du är inne på något intressant här.
Själv åker jag uteslutande skate och jag är förhållandevis ointresserad i att tävla i skidåkning (till skillnad från löpning där jag ställer upp i ett halvt dussin lopp varje sommar).
Beror bristen på skatetävlingar på att fristilsåkare är mindre intresserade av att tävla eller är det så att fristilsåkarnas bristande tävlingsintresse beror på att det inte finns några prestigefyllda skatetävlingar?