Hoppa till innehåll

Köp Atomic längdskidor hos Skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Skidsportens utveckling

• Vänligen logga in för att kunna svara
189 svar till detta ämne

Hoppskate

Hoppskate

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 651 inlägg

Om vi vill ha mer skejttävlingar måste vi som är medlemmar i en förening försöka påverka ledningen att arrangera tävlingar i fristil. Jag har ett bra exempel här i Småland och det är Storebroloppet över 20 km i klassisk stil går samma dag som långloppet Amokabelloppet över 40 km i klassisk stil. Storebro har de sista åren haft svårt att locka deltagare och borde i stället kört tävlingen i fristil, då de kommer att ha svårt att locka deltagare från Alstermos långlopp. Dessutom går loppet på en golfbana, vilket underlättar att preparera bra skejtunderlag än om man måste in i skogen på smala banor. Just när det gäller dubbelarrangemang i klassisk stil borde arrangörerna komma överens om att en av dem körde i fristil.

I min förening är det bara några st som skejtar och i stort sett bara jag som tävlar i skejt, men i andra föreningar med fler ungdomar borde intresset vara större.

ps. jag hade ställt upp i Storebro om det varit fristil.

Du är inne på något intressant här.

Själv åker jag uteslutande skate och jag är förhållandevis ointresserad i att tävla i skidåkning (till skillnad från löpning där jag ställer upp i ett halvt dussin lopp varje sommar). 
Beror bristen på skatetävlingar på att fristilsåkare är mindre intresserade av att tävla eller är det så att fristilsåkarnas bristande tävlingsintresse beror på att det inte finns några prestigefyllda skatetävlingar?

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 059 inlägg

Du är inne på något intressant här.

Själv åker jag uteslutande skate och jag är förhållandevis ointresserad i att tävla i skidåkning (till skillnad från löpning där jag ställer upp i ett halvt dussin lopp varje sommar). 
Beror bristen på skatetävlingar på att fristilsåkare är mindre intresserade av att tävla eller är det så att fristilsåkarnas bristande tävlingsintresse beror på att det inte finns några prestigefyllda skatetävlingar?

Jag tror det beror på det sistnämnda. Sen Skejtvasan lades ner finns det ingen tävling i Sverige, som har någon status och gör det värt att skaffa utrustning och börja träna skejt. Jag tycker det var väldigt synd att skejtloppet i Falun lades ner, det kunde ha blivit stort, om de fått hålla på. Jag tror att många skulle attraherats av att få åka på banor, som världseliten tävlat på och uppleva känslan av det man bara sett på TV. Jag tyckte iaf att det var härligt att komma på Hyllan och åka upp i halva Mördarbacken och sen glida in på det statusfyllda upploppet. Jag tror att ett skejtlopp i Lugnetområdet har alla förutsättningar att bli något stort, om man bara gav det lite tid. (jag kommer gärna igen)

Så nyckeln till skejtåkningens uppgång är att ett statusfyllt lopp dyker upp på skidscenen. Frågan är då hur man skulle kunna påverka arrangörer till ett skejtlopp i Falun tex namninsamling på nätet, facebooksgrupp etc.

Ekis

Ekis

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 204 inlägg

Jag tror det beror på det sistnämnda. Sen Skejtvasan lades ner finns det ingen tävling i Sverige, som har någon status och gör det värt att skaffa utrustning och börja träna skejt. Jag tycker det var väldigt synd att skejtloppet i Falun lades ner, det kunde ha blivit stort, om de fått hålla på. Jag tror att många skulle attraherats av att få åka på banor, som världseliten tävlat på och uppleva känslan av det man bara sett på TV. Jag tyckte iaf att det var härligt att komma på Hyllan och åka upp i halva Mördarbacken och sen glida in på det statusfyllda upploppet. Jag tror att ett skejtlopp i Lugnetområdet har alla förutsättningar att bli något stort, om man bara gav det lite tid. (jag kommer gärna igen)

Så nyckeln till skejtåkningens uppgång är att ett statusfyllt lopp dyker upp på skidscenen. Frågan är då hur man skulle kunna påverka arrangörer till ett skejtlopp i Falun tex namninsamling på nätet, facebooksgrupp etc.

Finns ju seniorklass på Lilla-SS, brukar väl vara en 5-10 startande.

Davidssoneddie

Davidssoneddie

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 094 inlägg

Utvecklingen måste drivas i en ny riktning som tillåter båda stilar att fortleva. Att lägga mer fokus på skate kommer tyvärr döda den klassiska stilen mer än vad inslaget av stakning gör.

Det är därför jag menar att utvecklingen bör gå åt lagformen istället i Sverige.

Kollar man dam sidan så har det varit 4 åkare som dominerat och nu i år så ser man en tydlig trend med Sundby och hela Norge för den delen.

WC blir alltid bort prioreterat under mästerskaps år och varför inte applicera ett ny tänkande där varje individs starka sidor lyfts fram för att gynna nationen??

Gör man en jämförelse med Hockey så är det sällan det lag med flest individuella stjärnor som är bäst utan samansättningen av ett så komplett lag som bär varandra som är vinnande, Även om individuella styrkor behövs. 

När man tävlar för Nationen så bör man applicera en taktik med laget för det är inte individen som står högst på pallen utan nationen. Nu säger man att Norge är dominerande i sporten, Inte att Sundby är det.

Ska man gå på individsbasis så tycker jag nog att man likväl kan släppa in proffsteam på WC så åkarna får en själig lön för jobbet som läggs ner samt att unga talanger får en ärlig chans att blomma ut i tidig ålder. 

<p><p>Ösm12 8.32, Ösm13 6.53, Öss14 7.00, Öss15 7.09, VL16 6.11 plc3276, VL17 DNF

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 059 inlägg

Finns ju seniorklass på Lilla-SS, brukar väl vara en 5-10 startande.

Men det beror ju på att det inte är någon status att delta där och att inte tävlingen är öppen för den stora massan. Jag tror att de flesta inte känner sig kvalificerade att delta. Det handlar att bygga upp ett starkt varumärke kring ett arrangemang, som sedan när det väl kommit igång kommer att byggas på successivt och intresset att delta likaså. Men det måste finnas en eller flera personer som har ett stort engagemang att driva upp intresset för fristilsåkning och sen målmedvetet arbetar vidare med det.

Det funkar inte att överlåta ansvaret till skejtåkarna själva som arrangörerna av Skejtvasan gjorde, då blir det bara de som redan håller på med skejt som deltar och tillflödet blir litet. Då kunde vasaloppsorganisationen ta beslutet om nedläggning med motiveringen att intresset inte ökat utan hållit sig runt 700-800 startande och då satsade de på arrangemang, där de kunde tjäna mer pengar på nedlagt arbete.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 059 inlägg

Utvecklingen måste drivas i en ny riktning som tillåter båda stilar att fortleva. Att lägga mer fokus på skate kommer tyvärr döda den klassiska stilen mer än vad inslaget av stakning gör.

Jag förstår inte att ett stort skejtevenemang i Sverige skulle kunna äventyra den klassiska stilen. Det finns mängder av långlopp i klassisk stil så om några dito arrangerades i skejt skulle inte sänka den klassiska.  I Norge har man flera tävlingar i skejt med många startande utan att det påverkar intresset för klassisk skidåkning.

Ekis

Ekis

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 204 inlägg

Men det beror ju på att det inte är någon status att delta där och att inte tävlingen är öppen för den stora massan. Jag tror att de flesta inte känner sig kvalificerade att delta. Det handlar att bygga upp ett starkt varumärke kring ett arrangemang, som sedan när det väl kommit igång kommer att byggas på successivt och intresset att delta likaså. Men det måste finnas en eller flera personer som har ett stort engagemang att driva upp intresset för fristilsåkning och sen målmedvetet arbetar vidare med det.

Det funkar inte att överlåta ansvaret till skejtåkarna själva som arrangörerna av Skejtvasan gjorde, då blir det bara de som redan håller på med skejt som deltar och tillflödet blir litet. Då kunde vasaloppsorganisationen ta beslutet om nedläggning med motiveringen att intresset inte ökat utan hållit sig runt 700-800 startande och då satsade de på arrangemang, där de kunde tjäna mer pengar på nedlagt arbete.

Den är ju öppen för alla som är medlemmar i en skidklubb, men i övrigt har du nog rätt.

BjornG

BjornG

Medlem

• Members
  • Pip
  • 373 inlägg

STATUS?!?!?

Vad i hela friden dillar ni om? Status är det att delta i:

OS, VM

W-cup

SM

Regionsmästerskap.

Vasaloppsresultat top 30 inger lite respekt, men inte just annars. Varför ska man hålla på med längdåkning fom man vill ha någon sorts extern(?) "status" kan jag inte förstå. Jag trodde man åkte längd för att man tyckte det var skoj och tävlade för tävlandets skull.

Vidare: Hur kan man inbilla sig att man får något av en tävlings status om man ändå är så pass kass att man "inte känner sig kvalificerade att delta" i vanliga statusfattiga tävlingar?

Har jagt vaknat på en helt annan planet?

Ekis

Ekis

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 204 inlägg

STATUS?!?!?

OS, VM

W-cup

SM

Regionsmästerskap.

Vasaloppsresultat top 30 inger lite respekt, men inte just annars. Varför ska man hålla på med längdåkning fom man vill ha någon sorts extern(?) "status" kan jag inte förstå. Jag trodde man åkte längd för att man tyckte det var skoj och tävlade för tävlandets skull.

Vidare: Hur kan man inbilla sig att man får något av en tävlings status om man ändå är så pass kass att man "inte känner sig kvalificerade att delta" i vanliga statusfattiga tävlingar?

Det beror nog helt på vad man menar med status och vilken nivå.  Jag skulle defintivt hävda att inom många bekantskapskretsar ger det nån sorts status att ha åkt VL på säg under 6h. Eller kanske att ha genomfört det överhuvudtaget.

Davidssoneddie

Davidssoneddie

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 094 inlägg

Den ända Status ett VL ger är för individen själv. Rätt många som gjort detta å inge vidare att skryta med känner jag iaf.

Ett eventuellt gemensamt samtalsämne.

<p><p>Ösm12 8.32, Ösm13 6.53, Öss14 7.00, Öss15 7.09, VL16 6.11 plc3276, VL17 DNF

Hoppskate

Hoppskate

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 651 inlägg

STATUS?!?!?

OS, VM

W-cup

SM

Regionsmästerskap.

Jag vet inte om du vaknat på fel planet, men kanske på fel sida?  ;) 

Jag förstår precis vad Volevodin menar.
Status för motionärer har väldigt lite med placeringar att göra. Majoriteten av alla som åker Vasaloppet är mera intresserade av att bara åka Vasaloppet än att få en bra tid eller placering.

Självklart har olika lopp olika status för de motionärer som deltar. Exempelvis har New York Marathon en högre status än Sunne Marathon oavsett eventuella personbästa tider eller placeringar.

Titta bara på ett lopp som Midnattsloppet som för några år sedan var ännu en löpartävling i mängden, men som genom målmedvetet arbete blivit en av årets viktigaste tävlingar för många motionärer.

Huruvida detta går att överföra på skidtävlingar kan dock diskuteras. 
Även om jag inte åkt loppet själv så tycker jag att Bothnialoppet mellan Piteå och Luleå har ett bra upplägg. Dvs, ett brett arrangemang som i första hand är tänkt att locka många åkare med alla möjliga klasser, tex; klassisk, skate, draghund, fat-bike, osv.

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Moderators
  • 2 329 inlägg

Jag undrar varför det alltid är någon annan som ska göra det? 

Det kan ju knappast vara Vasaloppets ansvar iaf, de är väl de enda som lyckats arrangera en skatetävling som iaf hade storleken på ett startfält som en ordinär seedningstävling. De höll på i flera år men intresset fanns inte, vilket det gjorde för andra tävlingsformer som stafettvasan. Då skulle jag nog ändå vilja hävda att det ligger ett visst ansvar på deltagarna som tydligen inte lyckats förmedla loppets värde till vänner och bekanta eftersom antalet deltagare inte ökat.

Se på Alliansloppet som lyckats ta statusen på ett rullskidslopp hela vägen till Euroloppet. Klart att det går med ett skatelopp också men jag tror inte det är Vasaloppets uppgift utan någon som brinner för detta och kan paketera det på ett bra sätt.

Davidssoneddie

Davidssoneddie

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 094 inlägg

Jag säger att det ligger i utövarens egen intresse att ställa upp på de olika tävlingarna som finns för att öka deltagarantalet. vill man inte ta sig till tävling så kommer de försvinna och där kan enbart de deltagare som ej ställt upp stå som ansvariga för ett bristande intresse.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 059 inlägg

STATUS?!?!?

OS, VM

W-cup

SM

Regionsmästerskap.

Ja, det har du. Det finns inget arrangemang som har så hög status bland allmänheten som VASALOPPET. Jag har otaliga gånger fått frågan "Skall du åka vasaloppet ?" bara genom att åka rullskidor eller komma med ett par längdskidor i handen.

Du kan nämna vilket annat lopp som helst eller bara tävla överhuvudtaget tittar de på en som man inte vore normal. (kanske lite överdrift) Att klara av något som är svårt, är en prestation ger status både hos deltagaren och omgivningen.

Det är det jag menar med ett lopps STATUS.

Vad gäller Skejtvasan var det egentligen en omöjlighet att den skulle växa och bli större, så den inte hade tillnärmelsevis samma status som Vasaloppet, en av anledningarna till att skejten plockades bort i ÖS var väl att den inte fick konkurrera

med "Det Stora Loppet"

Fast det största hindret för att få till ett skejtlopp i större format är just konkurrensen med vasaloppet och sålänge loppet behåller sin oerhört höga status blir det svårt att locka med ett skejtlopp, om man inte kan ha nytta av det i seedning typ Alliansloppet. dvs att det får rykte om sig att det är lättare att seeda upp sig där än i  traditionella seedningslopp.

Hoppskate

Hoppskate

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 651 inlägg

Samma tråd: Nytt ämne:  ;)  Mixstafetter.  :mellow: 

Vad ska till för att FIS ska kunna göra sig av med Vegard Ulvang?
Det är nya tävligsformer och regler nästan varje år.

http://www.svt.se/sp...tafett-i-langd/

Jag förstår problematiken: Vi har ju nu nått en punkt där det är allt färre och färre nationer som kan skramla ihop till ett helt stafettlag, samtidigt som Norge utan problem kan fylla tre-fyra lag som fullkomligt mosar alla andra.

Egentligen har jag inget emot tanken som sådan, om det innebär att man stryker herr och damstafetterna och ersätter dem med en mixstafett (jag kan även tänka mig att man skulle kunna stryka sprintstafetten).

Men om jag i huvudet börjar para ihop lag från diverse länder så tycks det mig som att Norge bara skulle dominera än mer.

Vad är poängen med att över huvud taget tävla när Norge skulle kunna ställa ett lag med; Björgen, Johaug, Northug och Sundby på startlinjen?  :( 

Davidssoneddie

Davidssoneddie

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 094 inlägg

tycker de ska plocka bort poängsystemet helt och istället bara låt X antal från varje nation ställa upp på herr/damsidan.

Carl A

Carl A

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 220 inlägg

På tal om status; som väl sagts här ovan, det handlar om status att själv ha genomfört, för den breda massan "vid fikabordet på jobbet o vid den sociala middagen".

På gott o ont, väldigt många åker inte längdskidor i Sverige, de tränar inför Vasaloppet, eftersom det ger ovan nämnda status.

På samma sätt med cykling, de cyklar inte, de tränar inför Vätternrundan, för det ger status enligt ovan.

Tror Vätternrundan under 8 timmar ger mer status än en etappseger på Tour de France, nästan. Eller iaf i vissa kretsar.

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Moderators
  • 2 329 inlägg

Ja, det har du. Det finns inget arrangemang som har så hög status bland allmänheten som VASALOPPET. Jag har otaliga gånger fått frågan "Skall du åka vasaloppet ?" bara genom att åka rullskidor eller komma med ett par längdskidor i handen.

Du kan nämna vilket annat lopp som helst eller bara tävla överhuvudtaget tittar de på en som man inte vore normal. (kanske lite överdrift) Att klara av något som är svårt, är en prestation ger status både hos deltagaren och omgivningen.

Det är det jag menar med ett lopps STATUS.

Vad gäller Skejtvasan var det egentligen en omöjlighet att den skulle växa och bli större, så den inte hade tillnärmelsevis samma status som Vasaloppet, en av anledningarna till att skejten plockades bort i ÖS var väl att den inte fick konkurrera

med "Det Stora Loppet"

Fast det största hindret för att få till ett skejtlopp i större format är just konkurrensen med vasaloppet och sålänge loppet behåller sin oerhört höga status blir det svårt att locka med ett skejtlopp, om man inte kan ha nytta av det i seedning typ Alliansloppet. dvs att det får rykte om sig att det är lättare att seeda upp sig där än i  traditionella seedningslopp.

Att Vasaloppet skippade sina skatelopp var nog helt enkelt att det drog för lite åkare och att dagarna behövdes för att utöka de klassiska loppen där startfälten fylls. 

Kan man skapa intresse för 22mil långt lopp långt ute i ödemarken så borde det inte vara omöjligt att kunna skapa ett skatelopp om åkarintresse finns, kan ju vara så att det krävs ytterligare ett generationsskifte innan det är moget. Men visst skulle man kunna skapa ett intressant skatelopp och dra åkare, det är jag helt övertygad om, det är bara att ingen gjort det.

PS. Skulle inte påstå att Alliansloppet är lätt seeda sig ifrån tvärtom snorhårt om jag utgår ifrån mig själv..Däremot har de lyckats få med toppåkare, tv och göra ett intressant paket av det hela.

Davidssoneddie

Davidssoneddie

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 094 inlägg

Asså argumentet med Status är BS! Att hävda att den som tränar inför något inte håller på med sporten är urdumt. Vartannat år så åker inte eliten skidor heller medar du då de optimerar för VM??

Den som tror sig få en Status via genomförandet av VL eller VR bör nog tänka om.

Knappast något exklusivt hos medmänniskan. Rätt många som gör detta för att utmana sig själv.

Att bli bättre på det man gör är naturligt i utvecklingen och inte en status höjare.

Utan dessa lopp VL, VR så skulle klicken av utövare vara minimal på motionsnivå och där med även många tävlingar. 

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 594 inlägg

Intressanta frågor och jag började att tänka på mig själv... knappast representativ men fullständigt ointresserad av att åka skate, skulle aldrig titta på ett skatelopp utan svenska åkare.. lite som curling, glöm mig där men visst är det spännande att titta på ett landslag!

Skidsportens utveckling hänger mycket ihop med urvalet och skidor har nog inte ett stort urval längre, duktiga åkare finns och kommer att finnas länge än men inte är det samma urval som fotboll!

Om vi pratar motionstävlingar så är det nog många som har liknande tankar som jag... har ingen lust att köra skate utan är fullständigt nöjd med utmaningen att bli bättre klassisk åkare. deltar gärna i klassiska motionslopp och pga min ålder presterar jag bättre i långlopp än kortare lopp, i löpning drar det snart mer mot ultra än 5 km lopp (min uppvärmning är närmare 5 km).

Så jag tror att vi få separera motionslopp med tävlingslopp (även om motionärer tävlar om status).

Och jag tycker dessutom att det är spännande med avvaktande lopp som spurtar på slutet :)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar