Hoppa till innehåll

Köp Atomic längdskidor hos Skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Skidsportens utveckling

• Vänligen logga in för att kunna svara
189 svar till detta ämne

Hoppskate

Hoppskate

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 651 inlägg

De flesta som åker Vasaloppet kommer som bekant från Stockholm och som boende i Stockholm kan jag tyvärr konstatera att mångas skidintresse endast handlar om att få Vasaloppet "avklarat" (ibland som en del av klassikern).

Jag tror tyvärr att det är helt omöjligt att 2016 dra igång ett nytt skidlopp (oavsett teknik) och hoppas på att komma i närheten av de 900 startande som Skatevasan hade. Såvida inte detta lopp är ett seedningslopp till just Vasaloppet, eller på något vis del av Vasaloppsveckan.

Kolla på alpin skidåkning. Det finns jättemånga som åker, men finns det ens några tävlingar för amatörer och motionärer? Man åker alpint för att det är kul att åka. På samma sätt tror jag att många som åker skate åker därför att de älskar längdskidåkning, inte därför att de känner ett behov av att tävla eller skaffa sig ett vasaloppsdiplom.

kustlöparen

kustlöparen

Veteran

• Moderators
  • 2 329 inlägg

De flesta som åker Vasaloppet kommer som bekant från Stockholm och som boende i Stockholm kan jag tyvärr konstatera att mångas skidintresse endast handlar om att få Vasaloppet "avklarat" (ibland som en del av klassikern).

Jag tror tyvärr att det är helt omöjligt att 2016 dra igång ett nytt skidlopp (oavsett teknik) och hoppas på att komma i närheten av de 900 startande som Skatevasan hade. Såvida inte detta lopp är ett seedningslopp till just Vasaloppet, eller på något vis del av Vasaloppsveckan.

Kolla på alpin skidåkning. Det finns jättemånga som åker, men finns det ens några tävlingar för amatörer och motionärer? Man åker alpint för att det är kul att åka. På samma sätt tror jag att många som åker skate åker därför att de älskar längdskidåkning, inte därför att de känner ett behov av att tävla eller skaffa sig ett vasaloppsdiplom.

Visserligen är Årefjällsloppet seedningsgrundande för Vasaloppet men är inte ett seedningslopp i vanligmening, jag tror få åker det för den saken skull eftersom det ligger efter Vasaloppet. Det har ju lyckats på kort tid att bli stora men ett intressant upplägg och bra markandsföring.

Nordenskiöldsloppet verkar ju också iaf av alla  förhandsbokningar att kunna bli stort, nu har de väl satt ett tak på 500 första året.

Contentan är att jag tror att du har fel, rätt många letar nya utmaningar och har man åkt några Vasalopp finns det och annat som man är rätt less på runt det loppet..att däremot putta ner Vasaloppet från tronen som det överlägset största loppet är nåt helt annat, det lär inte hända inom överskådlig tid.
Tror också att den nya generationens skidåkare är mindre konservativa och traditionsbundna än de som är lite äldre där många åker Vasaloppet av gammal vana. Idag söker man ju ofta nya utmaningar och upplevelser.
Sedan är det inte säkert att tiden är mogen för stora skatelopp ännu men den tiden kommer.

Sedan är ju vissa europeiska skatelopp seedningsgrundande för VL så jag vet inte riktigt vad de har för policy där.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 059 inlägg

På tal om status; som väl sagts här ovan, det handlar om status att själv ha genomfört, för den breda massan "vid fikabordet på jobbet o vid den sociala middagen".

På gott o ont, väldigt många åker inte längdskidor i Sverige, de tränar inför Vasaloppet, eftersom det ger ovan nämnda status.

På samma sätt med cykling, de cyklar inte, de tränar inför Vätternrundan, för det ger status enligt ovan.

Tror Vätternrundan under 8 timmar ger mer status än en etappseger på Tour de France, nästan. Eller iaf i vissa kretsar.

Precis, det så jag menar och det man måste ta hänsyn till om man vill starta upp ett skejtlopp med potential att bli stort på sikt.

Vill också tillägga att söder om Dalälven finns numera inte de snöförutsättningar som garanterar genomförande år efter år. Visst växte kammen lite när vi hade två bra vintrar för några år sedan och jag tänkte kanske ändå köra igång ett skejtlopp, men ganska snabbt var jag nere på jorden (snöfri !) efter att vintrarna återgått till det "normala". :(

Hoppskate

Hoppskate

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 651 inlägg

Precis, det så jag menar och det man måste ta hänsyn till om man vill starta upp ett skejtlopp med potential att bli stort på sikt.

Vill också tillägga att söder om Dalälven finns numera inte de snöförutsättningar som garanterar genomförande år efter år. Visst växte kammen lite när vi hade två bra vintrar för några år sedan och jag tänkte kanske ändå köra igång ett skejtlopp, men ganska snabbt var jag nere på jorden (snöfri !) efter att vintrarna återgått till det "normala". :(

Att tvingas ställa in två år på raken är förödande för vilken typ av arrangemang som helst.
Att ställa in en skidtävling två år på raken är en katastrof. 

:(

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 707 inlägg
Här kommer ett nyktert inlägg från en norrman bosatt i Livigno som understryker att kontinentaleuropéerna helst åker/tävlar i skate: http://www.langrenn....40454-1743.html
Jag skulle säga att det som håller kvar oss nordbor i klassisk stil är att vi har lopp som Vasan och Birken som är så stora att det är näst intill omöjligt att genomföra dem i fri stil för då blir det bara (ännu mer) mos kvar bak i leden jämfört med idag. Fråga bara dem som körde Vasan 1987 eller vad det var eller Marcialonga innan de bytte till klassisk stil.

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

ÖSM23 5.10 NV19 4.52 NV18 7.22 VL17 5.41 VL16 5.37 VL15 DNF VL14 6.06 VL13 5.40 VL12 5.13 ÖSS11 5:54 ÖSS10 6:54 VL01 7:50 VL97 8:56

+Marcialonga, Holmenkollmarsjen, Hafjell Ski Marathon, Birkebeinern, Troll Ski Marathon, Skarverennet
Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 25 år.

Madshusracer

Madshusracer

Medlem

• Members
  • Pip
  • 155 inlägg

Nu kan man ju diskutera vad ett "nyktert" inlägg är. I min värld innebär det en pragmatisk och balanserad utgångspunkt till något... I sak anser jag också att det känns befängt att vi skandinavier ska anpassa oss utefter vad mellan och sydeuropeer efterfrågar. Ska vi lägga ned klassiska skidåkningen för att tyskar m.fl har halkat efter i utvecklingen? Utgår isåfall från att basketen i USA ändrar sin sport så att det blir tillåtet att använda fötterna vilket troligtvis skulle gynna en viss svensk. (Zlatan) och vi på så sätt kan väcka intresset i basketen här.

Självklart ironi men ligger även en seriös ansats i detta, tror att Sixten m.fl skulle vänt sig om i graven om han fick reda på att klassiska skidåkningen var borta. En möjlig lösning som jag ser på problematiken är att officiellt ha tre tekniker, d.v.s klassiskt, stakning och skate.

Exil Mas

Exil Mas

Medlem

• Members
  • Pip
  • 126 inlägg

Allt detta stakande bland sk elit motionärer och vanliga motionärer er heller ingen kul utveckling! men ställ upp i Birken så kommer man på andra tankar :)

Öss 2013/6.47. Ösm 2014/ 6.35  Ösm-15/ 6.44  Ösm-16/ 5.49  Ösm17/ 6.25  ÖSM18/ 6.12 pl131 -27 året

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 707 inlägg
Nyktert för att vara "stockkonservativ" norrman var min tanke ;)
Det var norrmännen som stod på barrikaderna när skejten gjorde sitt intåg, det var norrmännen som var sista bastionen när Janne Boklöv gjorde flygande V och nu kör de hårdkokta jurys på var och varannan nationell klassisk tävling.
Personligen är jag för klen för att staka, men använder det som bra träningsform. Har bara kört en tävling med blanka skidor.

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

ÖSM23 5.10 NV19 4.52 NV18 7.22 VL17 5.41 VL16 5.37 VL15 DNF VL14 6.06 VL13 5.40 VL12 5.13 ÖSS11 5:54 ÖSS10 6:54 VL01 7:50 VL97 8:56

+Marcialonga, Holmenkollmarsjen, Hafjell Ski Marathon, Birkebeinern, Troll Ski Marathon, Skarverennet

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 059 inlägg

Så länge vasaloppets ledning envist håller fast vid klassisk skidåkning tror jag inte så mycket kommer att hända mot en övergång till total fri teknik. Det är Vasaloppet som regerar! :o

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 252 inlägg

Volevodin, här skulle du varit och gubbskejtat med Benny Kohlberg. :)
Han kör alltid rullskidor med keps och skjorta.

https://youtu.be/k8PuJQeIbmQ

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 059 inlägg

Om vi skall vidga begreppet skidsport till skidåkningens utveckling finns det flera olika parametrar att ta hänsyn till.

Förutom skidåkning inriktad på tävling har vi nöjesåkningen att se vart den kan ta vägen.

Om vi tänker oss att en eller flera skall ge sig ut på en tur på skidor, så väljer man teknik utifrån underlag och turens längd.

Om det är skare är det självklara valet skejting med inslag av stakning bitvis, utan fästvalla så klart. Sen har turens längd en inverkan på vilken teknik man väljer, ju längre desto mindre självklart att det skall vara skejting dvs man blir så trött i benen att man inte orkar glida på skidorna uppför utan det blir mer formen av saxning.

Är det däremot ett tjockt lager lössnö är det mest naturliga att åka klassiskt i skidspår med fästvalla. Det är mindre energikrävande att ta backarna med fäste och man kan gå väldigt långa turer, vilket skulle bli svårt utan fästvalla. Så sett ur turåkningens perspektiv har klassisk åkning med fästvalla (eller mekaniskt fäste) en given plats för lång tid framöver, om förhållandena är sådana att skejting inte är möjlig att genomföra pga underlaget. Inom några år tror jag skintecskidor el motsvarande tagit över marknaden helt, då det ger tillräckligt fäste för en ekonomisk turåkning i spår.

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 707 inlägg

Volevodin, här skulle du varit och gubbskejtat med Benny Kohlberg. :)
Han kör alltid rullskidor med keps och skjorta.

https://youtu.be/k8PuJQeIbmQ

Gamle idol-ikonen Benny! Han håller stilen. :D

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 707 inlägg
Ytterligare en norrman som lutar åt att släppa allt fritt:
http://www.langrenn....43672-1743.html

JinJin

JinJin

Medlem

• Members
  • Pip
  • 204 inlägg

Om man tittar på slottssprinten just nu så ser det ut som dom släppt allt fritt. Sjukt mycket fulskate :(

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 417 inlägg
Egentligen är det ett rätt märkligt beteende att utöva en teknik som går långsammare. Lite som löpning vs gång. Visst gångsporten finns, men inte direkt stor bland vare sig elit eller motionärer. Man väljer hellre att springa. Klassisk teknik med bara stakande och godtyckligt fulskejtande är en parodi att titta på. Marcialonga är peaken på komedin.

Folkesson

Folkesson

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 886 inlägg

Egentligen är det ett rätt märkligt beteende att utöva en teknik som går långsammare. Lite som löpning vs gång. Visst gångsporten finns, men inte direkt stor bland vare sig elit eller motionärer. Man väljer hellre att springa. Klassisk teknik med bara stakande och godtyckligt fulskejtande är en parodi att titta på. Marcialonga är peaken på komedin.

Är väl som simning? Mängder med lustiga simsätt ;)

-Retired

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 417 inlägg
Du ser aldrig nån som crawlar när det är fjäril

Sunlake

Sunlake

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 220 inlägg

Du ser aldrig nån som crawlar när det är fjäril

Simmare kanske ser hedern i att följa reglerna vilket skidåkare inte verkar göra...

ÖS 2011: 7.58.59. VL 2012: 6.39.28 plac 5652. VL 2013: 6:43:10 plac 4339 VL 2014: 6:16:46 plac 2891. VL 2015: Bröt i Risberg, krasslig.<p>Alliansloppet -15: 2:14
Alliansloppet 2017: 2:16
VL 2018: 7:40

Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 080 inlägg

Simmare kanske ser hedern i att följa reglerna vilket skidåkare inte verkar göra...

I simning är de benhårda med bedömningen från småbarnsåldern, där blir t ex 10-åringar diskade direkt om de inte utför fjäril korrekt. Har nog ingenting med heder att göra, utan det är den hårda vägen simmare har lärt sig,

Ekis

Ekis

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 204 inlägg

Tror jag inte en sekund på. Hade det gått att fuska/tänja på reglerna utan straff hade de gjort det. Det som gör klassisk skidåkning mer komplicerad att bedömma är att skejt i princip ingår som delteknik, vid kurvor och spårbyten.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar