Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skidsportens utveckling


Rullskatearn

Recommended Posts

Jag vet att jag har varit inne på det tidigare. 

Detta är så klart bara spekulationer, men jag kan inte släppa tanken.

 

Det känns som att FIS (med norrmännen i spetsen) i ett försök att stävja stakåkning på herrsidan de senaste åren krävt allt tyngre och tyngre klassiska tävlingsspår.

Denna utveckling tycks ha gynnat lätta åkare, framförallt på damsidan, men även på herrsidan hör man ibland åkare klaga över att de är "för tjocka" (TDS är ju en tävling där en åkares vikt är direkt avgörande).

 

Om sporten är på väg att att utvecklas till en tävling i anorexia bara för att man vill bevara den klassiska skidåkningen samt ha spexartade jippotävlingar i slalombackar så tycker jag att FIS bör fundera över sina prioriteringar.

Kan inte annat än att hålla med. Tycker det är skrämmande hur tunna en del åkare är och i år tycker jag nog att det är värre än tidigare säsonger.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 189
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Roade mig med att bläddra igenom McDonalds samlarkort. Upplever att en åkstil lite underrepresenterad.

http://www.mcdonalds.se/se/pa-mcdonalds/kampanj/2016/skiteam-samlarkort-2016.html#

Även jag noterade häromveckan att det bara är Calle Halfvarsson åker klassiskt på Donkens reklambilder.  ;) 

...möjligtvis att Magdalena Pajala åker klassiskt men saxar på bilden?

Link to comment
Share on other sites

Sannerligen har sporten och utrustningen utvecklats under åren. En tanke som slagit mig, som jag tänkte dela med mig av;

http://www.oppetarkiv.se/video/2621742/vasaloppet

Hur skulle dåtidens åkare stå sig, om de fick möjligheten att åka i dagens pistade spår med modern utrustning?, de måste ha varit fysiska monster som klarade av att åka ospårat(!), käka köttsoppa i evertsberg och en kaffe i eldris typ.
På klippet i länken segrar Oskar Lindberg, IFK Norsjö på segertiden 6.32.41, vilket är helt makalöst i mina ögon.

Ytterligare ett roligt test som faktiskt skulle bli bra tv; Ta någon av de aktiva från eliten idag och ge personen dåtidens kläder, stavar och skidor. Ställ personen i Berga by och säg åt hen att åka till mora, fast bredvid spåren. Jag tror helt ärligt att personen i fråga inte skulle klara sig till mora så pass mycket snabbare än dåtidens segrare.

 

MVH, Snakemountain

Link to comment
Share on other sites

Sannerligen har sporten och utrustningen utvecklats under åren. En tanke som slagit mig, som jag tänkte dela med mig av;

 

http://www.oppetarkiv.se/video/2621742/vasaloppet

 

Hur skulle dåtidens åkare stå sig, om de fick möjligheten att åka i dagens pistade spår med modern utrustning?, de måste ha varit fysiska monster som klarade av att åka ospårat(!), käka köttsoppa i evertsberg och en kaffe i eldris typ.

På klippet i länken segrar Oskar Lindberg, IFK Norsjö på segertiden 6.32.41, vilket är helt makalöst i mina ögon.

 

Ytterligare ett roligt test som faktiskt skulle bli bra tv; Ta någon av de aktiva från eliten idag och ge personen dåtidens kläder, stavar och skidor. Ställ personen i Berga by och säg åt hen att åka till mora, fast bredvid spåren. Jag tror helt ärligt att personen i fråga inte skulle klara sig till mora så pass mycket snabbare än dåtidens segrare.

 

MVH, Snakemountain

Om jag inte kommer ihåg fel (det var länge sedan ;) ) så gick långa sträckor på vägar där så var möjligt. Alltså inte som att trassla sig mellan tallar i djupsnö.

Sedan trampade militärpatruller upp spåren på natten, vet dock inte när det började och slutade.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jag kunde inte hitta tråden jag egentligen sökte (den där skate-teknikens historia diskuteras), sorry.
Men i dag snubblade jag över det här klippet där man vid 02:04 (i ett par sekunder) kan se en amerikans militär som redan på 40-talet kör skejt på "vita blixten", är det möjligtvis första skejten på film?  :lol: 
https://youtu.be/V9tpqAUxVMs?t=123

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Befriande att höra Blomqvist kalla damernas distanser för omodernt och bedrövligt under dagens SM sändningar i SVT. Det är minst sagt häpnadsväckande att damerna kör 15km när herrarna kör 30km och bara 30 när herrarna kör 50. Hur kan detta tillåtas leva kvar?

Jag håller med. Det var bra att Blomqvist röt till i sändning.

Det är helt enkelt pinsamt för hela sporten att gubbarna i skidförbundet bevisligen inte tror att damerna klarar av de längre distanserna.

Det finns inga ursäkter. Nationella tävlingar skulle kunna vara jämställda till nästa säsong om man verkligen VILLE.

...man kan inte sitta och vänta på FIS i all evighet, för en mer reaktionär idrottsorganisation finns nog knappast.

Link to comment
Share on other sites

fast handlar det verkligen om att ngn tror att damerna inte "klarar av" lika långa distanser som herrarna?

 

Kan det inte tänkas bero på klart mindre konkurrens / bredd i damfältet; så det på längre distans skulle bli rediga avstånd mellan åkarna; kort och gott att det blir ett "tråkigt" rejs och således inte TV-mässigt, vilket knappast är vad damidrotten behöver.

 

I WC är det väl iofs klart bättre bredd än inom långlopp (väl?), men se på tex vasaloppet; bland herrarna finns väl handfull favoriter och uppemot 20 som högst realistisk kan vinna, och det är ofta uppemot 20 pers (+)  i klungan in mot mål; jfr med damloppet.

Link to comment
Share on other sites

fast handlar det verkligen om att ngn tror att damerna inte "klarar av" lika långa distanser som herrarna?

 

Kan det inte tänkas bero på klart mindre konkurrens / bredd i damfältet; så det på längre distans skulle bli rediga avstånd mellan åkarna; kort och gott att det blir ett "tråkigt" rejs och således inte TV-mässigt, vilket knappast är vad damidrotten behöver.

 

I WC är det väl iofs klart bättre bredd än inom långlopp (väl?), men se på tex vasaloppet; bland herrarna finns väl handfull favoriter och uppemot 20 som högst realistisk kan vinna, och det är ofta uppemot 20 pers (+)  i klungan in mot mål; jfr med damloppet.

Du gör en klassisk vurpa när du försöker försvara status quo.  :unsure: 

Faktum kvarstår:

Ledningen för svenska skidförbundet anser, 2018, att damer inte kan/ska åka lika långt som herrar. 

Link to comment
Share on other sites

Du gör en klassisk vurpa när du försöker försvara status quo.  :unsure: 

Faktum kvarstår:

Ledningen för svenska skidförbundet anser, 2018, att damer inte kan/ska åka lika långt som herrar. 

Det kan ju vara så att svenska skidförbundet är lyhörda och lyssnar på damerna och att de är nöjda med att åka 30km?

Tror faktiskt inte så många som startade på SM idag hade varit jättesugen att fortsätta 20km till...

Link to comment
Share on other sites

frågan är ju VARFÖR vissa tydligen anser damerna inte kan, ska, bör åka lika långt som herrarna.

 

tex om de anser det för att damerna skall hinna hem till spisen elikn så är det ju inte OK.

 

är det ngn som försökt ta reda på varför det anses på detta vis?

Link to comment
Share on other sites

Jag har sagt det förr men visst måste det vara de aktiva damerna som ska driva frågan om damernas distanser. Inte ett antal medelålders män på ett internetforum...

Så det krävs alltså någon form av upprop eller aktiv protest från de aktiva kvinnorna innan man gör sporten mer jämlik? 

Är inte det ovanligt mossigt, även för medelålders män på ett Internetforum? 

 

När det kommer till att bevara skidåkning med fästvalla så tycks man ju kunna införa blixtsnabba förändringar från en säsong till en annan. Detta trots att det ofta till och med finns ett motstånd från de aktiva.

Det är onekligen inte där skon klämmer. 

 

När man introducerade skiathlonen (som sprillans ny gren) 2003 så tyckte man fortfarande (2003!) att kvinnorna bara skulle åka halva distansen. Jag tror inte att de aktiva över huvud taget var tillfrågade.

Link to comment
Share on other sites

Jag har sagt det förr men visst måste det vara de aktiva damerna som ska driva frågan om damernas distanser. Inte ett antal medelålders män på ett internetforum...

Håller med, vi måste sluta att omyndigförklara kvinnor och vilja att dessa mossiga gubbar skall bestämma att kvinnorna skall åka samma distanser som herrarna. Det finns kanaler att driva förslag om ändrade distanser för kvinnor, men det skall ske på initiativ av kvinnorna själva.

Link to comment
Share on other sites

Så det krävs alltså någon form av upprop eller aktiv protest från de aktiva kvinnorna innan man gör sporten mer jämlik? 

Är inte det ovanligt mossigt, även för medelålders män på ett Internetforum? 

 

När det kommer till att bevara skidåkning med fästvalla så tycks man ju kunna införa blixtsnabba förändringar från en säsong till en annan. Detta trots att det ofta till och med finns ett motstånd från de aktiva.

Det är onekligen inte där skon klämmer. 

 

När man introducerade skiathlonen (som sprillans ny gren) 2003 så tyckte man fortfarande (2003!) att kvinnorna bara skulle åka halva distansen. Jag tror inte att de aktiva över huvud taget var tillfrågade.

Jag tycker att det finns andra aspekter att titta på än enbart banlängd när vi pratar jämlikhet och jag kan fortsatt tycka att ett initiativ till förändring av banlängder ska komma från damerna själva och gör de det så är jag beredd att stötta det.

 

Sen kan man fråga sig varför det är herrarnas distanser som ska vara norm? Varför är det ingen som gastar högljutt om att männen ska köra damernas distanser istället eftersom en 5-mil är alldeles för lång och seg, i synnerhet om det är individuell start för att ta ett aktuellt exempel från en annan tråd ?

 

En sak när vi pratar jämlikhet är tex prispengar där det i många men inte alla fall är samma prispengar för herrar och damer, uppmärksamhet i media, kvinnliga ledare etc är andra aspekter. Här finns det en hel del att jobba med innan man behöver titta på banlängder.

Link to comment
Share on other sites

Alltså att damer åker kortare distanser är ett arv från idrottens barndom när man (män) knappt ansåg att kvinnor kunde idrotta. Således är den ideologiska grunden för kortare damdistanser att kvinnor är svagare även om väldigt få tycker det i dag.

 

Frågan om könsneutrala distanser är därmed inget som ska avgöras av vad dagens tävlande damer tycker om frågan. Könsneutrala distanser är ett krav för att betrakta idrotten som jämlik mellan män och kvinnor."vi

 

Lika lite som att kvinnlig rösträtt skulle ha någonting att göra med om dom för dagen röstberättigade kvinnorna "vill" rösta eller ej. Det är ett krav för att betrakta den politiska processen som demokratisk.

Link to comment
Share on other sites

fast handlar det verkligen om att ngn tror att damerna inte "klarar av" lika långa distanser som herrarna?

 

Kan det inte tänkas bero på klart mindre konkurrens / bredd i damfältet; så det på längre distans skulle bli rediga avstånd mellan åkarna; kort och gott att det blir ett "tråkigt" rejs och således inte TV-mässigt, vilket knappast är vad damidrotten behöver.

 

I WC är det väl iofs klart bättre bredd än inom långlopp (väl?), men se på tex vasaloppet; bland herrarna finns väl handfull favoriter och uppemot 20 som högst realistisk kan vinna, och det är ofta uppemot 20 pers (+)  i klungan in mot mål; jfr med damloppet.

Visst är det som andra påpekat inte detta som är grunden till att man började med kortare distanser för damerna. Däremot tror jag garanterat det är en bidragande orsak till varför man låtit det fortgå. Masstarterna för damer har många gånger avgjorts efter 10 minuter. Inget positivt för sporten att börja köra fem mil istället för tre när bredden är så dålig och det är så pass utslagsgivande som det är. Tycker det finns andra argument för kortare distanser också. Att sändningstider i TV blir längre kan vara ett även om jag personligen inte säger något om just det. Men hur tänker ni i tävlingsformer där återhämtningen har stor betydelse? I sprinttävlingar och i tourer exempelvis. Det blir längre arbetstid då man åker långsammare och man har inte samma återhämtning pga fysiska skillnader. Om man bestämt hävdar att damer ska åka samma distanster så bör man stå för att damernas tour de ski-program ska vara samma som herrarnas också va? Tror det genast skulle slås fast att det är för tufft med många fler som får bryta o.s.v. men det kan väl bara spekuleras i.

 

DÄREMOT tycker jag faktiskt att distanserna är för korta ibland. Är nog bara tremilen jag kan tycka är fullt tillräcklig på damsidan. Att man bara kör 5km i stafetter och 15km i Skiathlon (eller när herrarna kör 30km) tycker jag skulle förlängas till åtminstone 7,5km och 20km.

 

Värt att tänka på kanske är världssporten tennis som har tresets-matcher för damerna i grand slam-turneringarna när herrarna kör fem. Lika mycket prispengar för damer dessutom. Trots att herrarna drar in de mesta intäkterna. Rätt bra deal för damerna skulle jag säga :)

Link to comment
Share on other sites

Sen kan man fråga sig varför det är herrarnas distanser som ska vara norm? Varför är det ingen som gastar högljutt om att männen ska köra damernas distanser istället eftersom en 5-mil är alldeles för lång och seg, i synnerhet om det är individuell start för att ta ett aktuellt exempel från en annan tråd ?

Det höjs ju då och då röster för att herrarnas distanser också är för korta. Det talas om att åktiderna på 5-milen har förkortats så mycket att det inte alls är samma kraftprov som förr. En ökning till 7 mil har föreslagits. Så visst diskuteras även herrarnas distanser.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...