Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skidsportens utveckling


Rullskatearn

Recommended Posts

Håller med, vi måste sluta att omyndigförklara kvinnor och vilja att dessa mossiga gubbar skall bestämma att kvinnorna skall åka samma distanser som herrarna. Det finns kanaler att driva förslag om ändrade distanser för kvinnor, men det skall ske på initiativ av kvinnorna själva.

Ett oerhört korkat uttalande. Varför skulle män inte kunna driva och lobba för frågan om jämställdhet inom idrotten? Argumentet att de är det aktiva kvinnorna som själva ska driva frågan är befängd. Vem tror att kalla, stina och Jonna kommer lägga nån energi på att driva detta under sina karriärer? Behöva stå och svara på det i tv intervjuer och tappa fokus på sina prestationer. Nej knappast. Maria Rydqvist tog tag i saken efter sin karriär. Bra gjort. Jag är oerhört glad att både hård och Blomqvist TYDLIGT i riksteve tog parti för en mer jämställd längdskidåkning. Samma distanser går utmärkt att köra i långlopp och i friidrott tex.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 189
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ett oerhört korkat uttalande. Varför skulle män inte kunna driva och lobba för frågan om jämställdhet inom idrotten? Argumentet att de är det aktiva kvinnorna som själva ska driva frågan är befängd. Vem tror att kalla, stina och Jonna kommer lägga nån energi på att driva detta under sina karriärer? Behöva stå och svara på det i tv intervjuer och tappa fokus på sina prestationer. Nej knappast. Maria Rydqvist tog tag i saken efter sin karriär. Bra gjort. Jag är oerhört glad att både hård och Blomqvist TYDLIGT i riksteve tog parti för en mer jämställd längdskidåkning. Samma distanser går utmärkt att köra i långlopp och i friidrott tex.

 

Jag undrar om det höjer eller sänker värdet av damernas prestation och intresset för damidrotten när man gör damernas och herrarnas resultat direkt jämförbara. Det finns en risk att man gör damerna en björntjänst genom att driva frågan. Idag tycker jag att Björgen, Kalla med flera är lika lysande stjärnor som de bästa herrarna. Jag tvivlar på om jag fortfarande värderat deras prestationer så om jag kunde jämföra dem rakt av med herrarna. 

 

Det är ju ett reellt problem för långloppsdamerna idag, dvs att de startar en halvtimme innan och bli ikapp-åkta och avhängda innan målgång. Intresset ökar ju inte. Långlopp är nästan helt en herridrott på grund av detta. Friidrott lider väl av samma problem, dvs damerna tenderar att värderas som andra klassens herrar, både av sponsorer, arrangörer och publik.

Link to comment
Share on other sites

Jag undrar om det höjer eller sänker värdet av damernas prestation och intresset för damidrotten när man gör damernas och herrarnas resultat direkt jämförbara. Det finns en risk att man gör damerna en björntjänst genom att driva frågan. Idag tycker jag att Björgen, Kalla med flera är lika lysande stjärnor som de bästa herrarna. Jag tvivlar på om jag fortfarande värderat deras prestationer så om jag kunde jämföra dem rakt av med herrarna. 

 

Det är ju ett reellt problem för långloppsdamerna idag, dvs att de startar en halvtimme innan och bli ikapp-åkta och avhängda innan målgång. Intresset ökar ju inte. Långlopp är nästan helt en herridrott på grund av detta. Friidrott lider väl av samma problem, dvs damerna tenderar att värderas som andra klassens herrar, både av sponsorer, arrangörer och publik.

Direkt jämförbara blir de ju bara om de åker samtidigt, som i långloppen. Det är det väl ingen som har tänkt sig? Hur blir de annars direkt jämförbara? Alla vet ju att åktider är inget man kan jämföra mellan olika lopp, förutsättningarna skiftar alltid.

 

Parallellen med friidrott haltar ju betänkligt. Där finns det olika typer av rekord som är direkt jämförbara. Vad är världsrekordet på 30 km klassiskt?

Link to comment
Share on other sites

Ett oerhört korkat uttalande. Varför skulle män inte kunna driva och lobba för frågan om jämställdhet inom idrotten? Argumentet att de är det aktiva kvinnorna som själva ska driva frågan är befängd. Vem tror att kalla, stina och Jonna kommer lägga nån energi på att driva detta under sina karriärer? Behöva stå och svara på det i tv intervjuer och tappa fokus på sina prestationer. Nej knappast. Maria Rydqvist tog tag i saken efter sin karriär. Bra gjort. Jag är oerhört glad att både hård och Blomqvist TYDLIGT i riksteve tog parti för en mer jämställd längdskidåkning. Samma distanser går utmärkt att köra i långlopp och i friidrott tex.

Du som är så "okorkad" kan ju förklara för alla hur olika idrottsfrågor behandlas i resp. beslutande instans. Jag har varit aktiv på både klubb och distriktsnivå och vet att frågor tas upp med motioner till förbundens årsmöten och kan därefter drivas vidare internationellt vid positivt utslag. En del stora föreningar har motionsrätt, annars är det distrikten som skickar in de flesta motionerna, ibland på eget initiativ, ibland efter att en förening väckt frågan. Vad gäller FIS är jag inte tillräckligt insatt för att redogöra hur de arbetar, men efter vad jag förstått så agerar de efter egen agenda i vissa frågor.

 

Vill också tillägga att det under många år pågått ett arbete på iniatiativ av RF att öka den kvinnliga representationen inom beslutande församlingar på klubb, distrikts- och riksnivå. Det har blivit mycket bättre de sista 10-20 åren, men fortfarande finns det många förbund med för få kvinnliga representanter.

Link to comment
Share on other sites

Innebär jämställd samma utfall eller samma förutsättningar e ngt annat?

Det kan betyda betyda båda. Ofta någon slags kombination. Exempelvis kan man tycka att samma förutsättningar som satsningar från klubbar, förbund och team är det viktigaste. Men å andra sidan kan man också tycka att utfall i form av antalet tävlande (sett till kön) eller sponsorintäkter är lika viktigt.

 

Som alla som nördat i på politisk teori vet ni säkert att i fråga om jämlikhet brukar förutsättningar vara ett liberalt fokus medan ett vänsterperspektiv också lägger till utfall.

 

När det gäller jämställdhet blir det nog i praktiken oftast en mix av båda, speciellt frågor kring jämställdhet och idrott.

 

Så man får fundera på det själv.

Link to comment
Share on other sites

F

Direkt jämförbara blir de ju bara om de åker samtidigt, som i långloppen. Det är det väl ingen som har tänkt sig? Hur blir de annars direkt jämförbara? Alla vet ju att åktider är inget man kan jämföra mellan olika lopp, förutsättningarna skiftar alltid.

 

Parallellen med friidrott haltar ju betänkligt. Där finns det olika typer av rekord som är direkt jämförbara. Vad är världsrekordet på 30 km klassiskt?

Vi jämför hela tiden. Nu jämför vi hur långt de åker. Åker de lika långt lär vi jämföra hur snabbt de åker.

 

Hur som helst, vore jag radikal feminist skulle jag bli galen av att höra hur ett gäng gubbar på ett forum vill försöka inordna damerna i en patriarkal struktur i ”jämställdhetens namn”, när det i själva verket är precis tvärtom.

Link to comment
Share on other sites

Du som är så "okorkad" kan ju förklara för alla hur olika idrottsfrågor behandlas i resp. beslutande instans. Jag har varit aktiv på både klubb och distriktsnivå och vet att frågor tas upp med motioner till förbundens årsmöten och kan därefter drivas vidare internationellt vid positivt utslag. En del stora föreningar har motionsrätt, annars är det distrikten som skickar in de flesta motionerna, ibland på eget initiativ, ibland efter att en förening väckt frågan. Vad gäller FIS är jag inte tillräckligt insatt för att redogöra hur de arbetar, men efter vad jag förstått så agerar de efter egen agenda i vissa frågor.

Alltså oavsett om man är korkad eller okorkad så kan man ju driva politiska (även idrottspolitiska) frågor på många sätt. Självklart är detta en fråga som beslutas av FIS och dom nationella förbunden men det betyder ju inte att det finns andra sätt som är effektiva. När det gäller jämställdhetsfrågor i idrotten är jag av åsikten att det måste drivas i den allmänna idrottsdebatten för att slå igenom hos nationella och internationella förbund, dom tenderar att i såna frågor vara minst sagt sega. Och en artikel i Expressen eller diskussion i Vinterstudion hjälper nog till.

 

Men Idrottsförbund är ju komplexa, så hur vi ska få tillbaka intervallstart i internationella mästerskaps 5-milar vet jag verkligen inte. Där gör ju FIS som dom vill.

Link to comment
Share on other sites

Alltså oavsett om man är korkad eller okorkad så kan man ju driva politiska (även idrottspolitiska) frågor på många sätt. Självklart är detta en fråga som beslutas av FIS och dom nationella förbunden men det betyder ju inte att det finns andra sätt som är effektiva. När det gäller jämställdhetsfrågor i idrotten är jag av åsikten att det måste drivas i den allmänna idrottsdebatten för att slå igenom hos nationella och internationella förbund, dom tenderar att i såna frågor vara minst sagt sega. Och en artikel i Expressen eller diskussion i Vinterstudion hjälper nog till.

 

Men Idrottsförbund är ju komplexa, så hur vi ska få tillbaka intervallstart i internationella mästerskaps 5-milar vet jag verkligen inte. Där gör ju FIS som dom vill.

Ja FIS vet vad dom gör.

Link to comment
Share on other sites

Det här är en på många sätt och vis intressant tråd. Men på lika många sätt och vis beklämmande läsning.  :( 

I förvånansvärt många kommentarer försöker användare slå knut på sig själva i sina krumbuktartade försök att förklara varför kvinnor inte ska åka samma distans som män. Vissa av dessa förklaringar är mer sympatiska och eftertänksamma än andra, men de har ändå alla en sak gemensamt, nämligen; användaren tycker inte att män och kvinnor ska åka samma distans.  :o 
Detta borde inte ens vara en diskussion. 

Ingen vettig person skulle någonsin få för sig att argumentera för att kvinnliga maratonlöpare ska springa en kortare distans. 
Ingen skulle någonsin komma med absurda påståenden om att intresset för maratonlöpning bland åskådare, sponsorer, TV-kanaler, eller utövare skulle öka om en marathon för kvinnor var kortare än för män. Ändå är det precis de argumenten man kan läsa i kommentarer här ovan.
 

Link to comment
Share on other sites

F

Vi jämför hela tiden. Nu jämför vi hur långt de åker. Åker de lika långt lär vi jämföra hur snabbt de åker.

 

Hur som helst, vore jag radikal feminist skulle jag bli galen av att höra hur ett gäng gubbar på ett forum vill försöka inordna damerna i en patriarkal struktur i ”jämställdhetens namn”, när det i själva verket är precis tvärtom.

Ja vi jämför hela tiden. Ja dom bästa kvinnorna presterar generellt något saktare/lägre/kortare/lättare (osv) än dom bästa männen i dom flesta idrotterna. Men som radikalfeminist skulle jag vilja fråga, varför skulle vi därför se damernas prestation som sämre?

Link to comment
Share on other sites

Det här är en på många sätt och vis intressant tråd. Men på lika många sätt och vis beklämmande läsning. :(

I förvånansvärt många kommentarer försöker användare slå knut på sig själva i sina krumbuktartade försök att förklara varför kvinnor inte ska åka samma distans som män. Vissa av dessa förklaringar är mer sympatiska och eftertänksamma än andra, men de har ändå alla en sak gemensamt, nämligen; användaren tycker inte att män och kvinnor ska åka samma distans. :o

Detta borde inte ens vara en diskussion.

Ingen vettig person skulle någonsin få för sig att argumentera för att kvinnliga maratonlöpare ska springa en kortare distans.

Ingen skulle komma med absurda påståenden om att intresset för maratonlöpning bland åskådare, sponsorer, TV-kanaler, eller utövare skulle öka om en marathon för kvinnor var kortare än för män.

 

Jo faktiskt. Jag tror att det är bra om man kör olika distanser så att konkurrensen avgränsas till den aktuella klassen. Fast det vore kul om nån föreslog att män skulle gå över till att köra tjejdistans. Fast det är ju tydligen helt fel distans för att tjejer kör den. Klassiskt patriarkal retorik :)
Link to comment
Share on other sites

Ja vi jämför hela tiden. Ja dom bästa kvinnorna presterar generellt något saktare/lägre/kortare/lättare (osv) än dom bästa männen i dom flesta idrotterna. Men som radikalfeminist skulle jag vilja fråga, varför skulle vi därför se damernas prestation som sämre?

För att idrott på elitnivå redan är ett av de mest grymma och kompromisslösa yrkena i vårt samhälle så behöver vi inte göra det svårare.

Link to comment
Share on other sites

För att idrott på elitnivå redan är ett av de mest grymma och kompromisslösa yrkena i vårt samhälle så behöver vi inte göra det svårare.

Så din princip är att damer och herrar ska tävla i samma grenar men lite olika distanser/tyngder osv för att det inte ska gå att jämföra rakt av?

Link to comment
Share on other sites

Jo faktiskt. Jag tror att det är bra om man kör olika distanser så att konkurrensen avgränsas till den aktuella klassen. Fast det vore kul om nån föreslog att män skulle gå över till att köra tjejdistans. Fast det är ju tydligen helt fel distans för att tjejer kör den. Klassiskt patriarkal retorik :)

Jag vet egentligen inte varför jag svarar? :wacko: Någonstans känns det som att du kommer att stå fast vid din åsikt att kvinnor och män inte ska åka samma distans oavsett vad som sägs. 

...men för min del skulle man precis lika gärna kunna korta ned herrarnas distanser. Eller varför inte både och? Kanske kan herrarnas 50km och damernas 30km bli 40km? Varför skulle distansen i sig vara helig?

På SM-femmilen brukar hälften av herrarna komma in en halvtimma, eller mer, efter segraren! Under TV-sändningarna kunde man tydligt se att ytterst få åkare förberett sig för distansen.

Link to comment
Share on other sites

Så din princip är att damer och herrar ska tävla i samma grenar men lite olika distanser/tyngder osv för att det inte ska gå att jämföra rakt av?

Det är lätt att göra tankevurpan att vi får en mer jämställd idrott om kvinnor går över till att köra männens distanser. Jämställdhet har ingenting med vilken sträcka man åker att göra. Jämställdhet uppnås när kvinnor och män, flickor och pojkar har lika rättigheter, villkor, möjligheter samt makt att påverka sitt idrottsutövande.

 

Hur uppnås detta i skidsporten? Det är naturligtvis ett större kulturellt och strukturellt arbete som behöver göras (och görs) på många plan. Jag tror inte att det främjar kvinnors villkor och möjligheter att utöva SIN sport jämlikt om de ska inordnas i männens förutsättningar (kom ihåg att män och kvinnor tävlar i olika grenar). Det får snarare motsatt effekt - de blir del i ett patriarkalt system och får uöva SIN sport på männens villkor.

 

Jämställt betyder inte likadant eller lika långt utan på samma villkor med samma rättigheter och möjligheter att påverka.

 

(för övrigt tävlar man i att åka fortast på olika distanser, inte vem som åker längst eller kortast. Alla vet att alla kön kan åka 22 mil. Och nej, männens distanser är inte facit på vad som är rätt distans, det visar bara på hur missriktad välviljan är.)

 

Ta bara den här artikeln på längd.se (http://www.langd.se/emilia-bara-35-minuter-efter-nygaard-efter-22-mil.6101788-86106.html) med rubriken ”Emilia bara 35 minuter efter Nygaard - efter 22 mil”.

 

Bra eller anus för jämställdheten?

Link to comment
Share on other sites

Det är lätt att göra tankevurpan att vi får en mer jämställd idrott om kvinnor går över till att köra männens distanser. Jämställdhet har ingenting med vilken sträcka man åker att göra. Jämställdhet uppnås när kvinnor och män, flickor och pojkar har lika rättigheter, villkor, möjligheter samt makt att påverka sitt idrottsutövande.

 

Hur uppnås detta i skidsporten? Det är naturligtvis ett större kulturellt och strukturellt arbete som behöver göras (och görs) på många plan. Jag tror inte att det främjar kvinnors villkor och möjligheter att utöva SIN sport jämlikt om de ska inordnas i männens förutsättningar (kom ihåg att män och kvinnor tävlar i olika grenar). Det får snarare motsatt effekt - de blir del i ett patriarkalt system och får uöva SIN sport på männens villkor.

 

Jämställt betyder inte likadant eller lika långt utan på samma villkor med samma rättigheter och möjligheter att påverka.

 

(för övrigt tävlar man i att åka fortast på olika distanser, inte vem som åker längst eller kortast. Alla vet att alla kön kan åka 22 mil. Och nej, männens distanser är inte facit på vad som är rätt distans, det visar bara på hur missriktad välviljan är.)

 

Ta bara den här artikeln på längd.se (http://www.langd.se/emilia-bara-35-minuter-efter-nygaard-efter-22-mil.6101788-86106.html) med rubriken ”Emilia bara 35 minuter efter Nygaard - efter 22 mil”.

 

Bra eller anus för jämställdheten?

Nä men jag skulle säga att jämställdhet har med vilken status en viss distans har inom idrottskulturen (även om den statusen tillskrivs en traditionellt herrdistans). Därför bör damerna köra 5-mil som herrarna. På samma sätt som att kvinnor löper samma marathondistans som herrarna.

 

I motsats (?) till dig så anser jag inte att det jämförelsen mellan herrar och damer är problemet, problemet ligger i att vi lär oss att nedvärdera kvinnors prestationer. Man (män) borde kunna värdera en damklass och en herrklass lika högt även om damerna generellt åker lite saktare. Har svårt att se att värdet av att betrakta en 5-mil påverkas av om segraren åker på 2.10h eller 2.25h, både ur kulturell synvinkel och underhållningsmässigt.

 

Men vi uppfattar ju saker olika och i tex kulstötning kanske det inte är ett problem om herrarna har en tyngre kula. Dock har jag inte jobbat med att göra så många genusanalyser av just kulstötning annat än hur dam/herrstötare framställs i media.

 

Inom svensk orientering jobbar man ju för könsneutrala tider på tävlingarna, det är väl möjligt mer åt ditt tankesätt. Så jag kan ju inte säga att ditt perspektiv är fel. Dock anser jag att inom längdskidåkning så bör det vara samma distanser för att få det jämställt.

 

Jo Emilia sätts i relation till herrsegraren och det finns en dubbelhet i det. Men eftersom det tycks vara ett biologiskt faktum att herrar generellt presterar lite bättre än damer i vår idrott så tror jag att det är en jämförelse som alltid kommer att göras. Det enda sättet att hantera det är nog att vi lär oss att uppsakatta dam och herrklassen lika högt. Som sagt, underhållningsmässigt och skidkulturmässigt ser jag inte att en skillnad på 15 minuter på 5 mil ska betyda något.

Link to comment
Share on other sites

Det är lätt att göra tankevurpan att vi får en mer jämställd idrott om kvinnor går över till att köra männens distanser. Jämställdhet har ingenting med vilken sträcka man åker att göra. Jämställdhet uppnås när kvinnor och män, flickor och pojkar har lika rättigheter, villkor, möjligheter samt makt att påverka sitt idrottsutövande.

 

Hur uppnås detta i skidsporten? Det är naturligtvis ett större kulturellt och strukturellt arbete som behöver göras (och görs) på många plan. Jag tror inte att det främjar kvinnors villkor och möjligheter att utöva SIN sport jämlikt om de ska inordnas i männens förutsättningar (kom ihåg att män och kvinnor tävlar i olika grenar). Det får snarare motsatt effekt - de blir del i ett patriarkalt system och får uöva SIN sport på männens villkor.

 

Jämställt betyder inte likadant eller lika långt utan på samma villkor med samma rättigheter och möjligheter att påverka.

 

(för övrigt tävlar man i att åka fortast på olika distanser, inte vem som åker längst eller kortast. Alla vet att alla kön kan åka 22 mil. Och nej, männens distanser är inte facit på vad som är rätt distans, det visar bara på hur missriktad välviljan är.)

 

Ta bara den här artikeln på längd.se (http://www.langd.se/emilia-bara-35-minuter-efter-nygaard-efter-22-mil.6101788-86106.html) med rubriken ”Emilia bara 35 minuter efter Nygaard - efter 22 mil”.

 

Bra eller anus för jämställdheten?

Jo du funderar ju om vi med lika distanser inte "tvingar" in kvinnor i en manligt skapad idrott. Ja det är sant i grunden. Idrotten har i  mångt och mycket skapats av män på ett visst sätt. När kvinnor ville/vill idrotta också måste dom förhålla sig till det.

 

Men jag ser ingen möjlighet att vi(kvinnorna) plötsligt kan skapa någon egen variant som är lika stausfylld. Då måste man hantera att män har satt ramarna under 100 år innan kvinnorna riktigt har släppts in. Min slutsats är åter igen att det görs bäst damer och herrar åker samma distanser i längdsskidåkingen.

 

Kanske inte en helt tydlig parallel men även om universitet och politisk rösträtt i stort är skapade av män så kan det ju vara det bästa alternativet att kvinnor har tillgång till det nu också.

 

Tittar vi på mer sentid skapade idrotter som innebandy och ultralöpning (och triathlon tror jag) så är det ju tämligen självklart med samma förutsättningar och längder för damer och herrar.

Link to comment
Share on other sites

Inom svensk längskidåkning så tjänade elitmän 55% av vad kvinnorna tjänade 2017. Att jämföra med fotboll och hockey där kvinnor tjänade 1% av vad männen tjänade. Det visar åtminstone på att vi kommit rätt långt även om det inte inte finns ett enkelt svar.
Link to comment
Share on other sites

Inom svensk längskidåkning så tjänade elitmän 55% av vad kvinnorna tjänade 2017. Att jämföra med fotboll och hockey där kvinnor tjänade 1% av vad männen tjänade. Det visar åtminstone på att vi kommit rätt långt även om det inte inte finns ett enkelt svar.

Det där måste du förklara. Om männen tjänade 55% av vad kvinnorna tjänade, så tjänade de bara drygt hälften av kvinnorna tjänade, kan det verkligen stämma ?

Link to comment
Share on other sites

Landslagsåkarnas inkomster är väl ändå Off Topic i den här tråden? 

Upplägget med landslag, även utanför mästerskap, som hindrar utövare att skaffa egna sponsorer/inkomster, i en sport där majoriteten av tävlingarna enbart visas i public-service-TV, vore ju annars ett intressant ämne här på forumet.  ;) 

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på vinterns resultat så borde 45% vara lite om man ser till t ex medaljskörd i OS?

 

Femmilen är väl ändå en fem mil lång sträcka? Marathon brukar vara ca 42 km. Ska damerna åka femmil eller springa marathon?

Om man kallar distanser för manliga så börjar man nog fel.

Är femmil heligt? Ja för oss som gillar klassisk skidåkning är det direkt jämförbart med marathon.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...