Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Världscupen i längdskidåkning 2015/2016


Hoppskate

Recommended Posts

 
Ökenvandringen är över!

Till helgen drar världscupen i längdskidåkning äntligen igång igen.  :D 

I och med att det inte är någon mästerskapssäsong så känns världscupen extra spännande i år (det händer ju liksom bara en gång vart fjärde år).

Tour De Ski får i år sällskap av Ski Tour Canada. Intressant.
Jag antar att det är ett försök av FIS att skapa lite intresse för skidsporten på andra sidan Atlanten?
Hur det än går med den saken så är det väl inte mer än rätt att de amerikanska och kanadensiska åkarna får möjlighet att visa upp sig på hemmaplan i alla fall en gång per år? Till skillnad från europeiska åkare har de ju mycket små möjligheter att resa hem och "ladda batterierna" under VC-säsongen. 
 
Jag hade stora förhoppningar om att fjolårssäsongen skulle bli Calle Halfvarssons stora år.
Nu blev det kanske inte riktigt så. Vilket ju innebär att i år kan bli det i stället!  ;) 
Emil Jönsson har ju tydligen lagt om upplägget lite och ser betydligt lättare ut än tidigare. Möjligtvis är det så att han försökt anpassa sig till de numera allt längre sprintloppen?

På damsidan kommer säsongen säkerligen att handla om två tjejer; Charlotte Kalla och Therese Johaug.  ^_^

 

...och som alltid lär det vara Norge mot världen (och i lika vanlig ordning lär Norge stå som segrare nästan alltid).
 

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 139
  • Created
  • Last Reply

 
Den norska dominansen av längdskidsporten tycks fortsätta även denna säsong.  ;) 
Och just därför blir man extra glad när det går bra för åkare som Alex Harvey, Ida Ingemansdotter, Andrew Musgrave och Martin Johansson.
Men var är tyskarna?! Sporten skulle verkligen behöva en tysk Cologna, Northug eller Bjørgen.  :( 

 

Link to comment
Share on other sites

Dagens snackis måste väl ändå vara Heidi Wengs felkörning?
Med tanke på hur mosig man kan vara i skallen mot slutet av ett lopp så har jag full förståelse för att det ibland kan bli fel.  :( 

Men, även om jag lider med Heidi så tycker jag tyvärr att hon borde bli diskad. Det är ett solklart regelbrott att inte följa banmarkeringarna.
Nu kanske det var så att hon frågade en FIS-funktionär och fick ett ok.
...men det är inte så regler fungerar. Hon är en professionell skidåkare, hon kan reglerna, regeln är inte att man ska prata med närmaste FIS-funktionär när man åkt fel. Regeln är att man ska åka tillbaka. Punkt.

Link to comment
Share on other sites

Den norska dominansen av längdskidsporten tycks fortsätta även denna säsong.  ;) 

Och just därför blir man extra glad när det går bra för åkare som Alex Harvey, Ida Ingemansdotter, Andrew Musgrave och Martin Johansson.Men var är tyskarna?! Sporten skulle verkligen behöva en tysk Cologna, Northug eller Bjørgen.  :(

 

Framförallt på herrsidan tycks Norge tagit ytterligare ett kliv i år. Damsidan har de ju dominerat i flera år.

 

Sen håller jag med om att det vore bra och kul med fler tyskar. Även någon mer italienare även om där alltid finns en eller annan som kan göra resultat. Tyskland var ju riktigt bra för 10 år sen både dam o herr. Bra österrikare däremot vill jag inte se på 10 år.

Link to comment
Share on other sites

Dagens snackis måste väl ändå vara Heidi Wengs felkörning?

Med tanke på hur mosig man kan vara i skallen mot slutet av ett lopp så har jag full förståelse för att det ibland kan bli fel.  :( 

 

Men, även om jag lider med Heidi så tycker jag tyvärr att hon borde bli diskad. Det är ett solklart regelbrott att inte följa banmarkeringarna.

Nu kanske det var så att hon frågade en FIS-funktionär och fick ett ok.

...men det är inte så regler fungerar. Hon är en professionell skidåkare, hon kan reglerna, regeln är inte att man ska prata med närmaste FIS-funktionär när man åkt fel. Regeln är att man ska åka tillbaka. Punkt.

 

Jag tycker det var rätt att hon inte blev diskad, hon åkte tillbaka och rundade måltornet och tillryggalade därmed med råge den stipulerade distansen.

Men detta är lite av en arrangörsfråga. Det skulle inte vara speciellt svårt att ha en avspärrning mot upploppet tills huvuddelen av klungan passerat varvningen sista gången, vilket skulle omöjliggöra felkörning. Man får hoppas att kommande arrangörer av WC-lopp tänker på detta.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det var rätt att hon inte blev diskad, hon åkte tillbaka och rundade måltornet och tillryggalade därmed med råge den stipulerade distansen.

Men detta är lite av en arrangörsfråga. Det skulle inte vara speciellt svårt att ha en avspärrning mot upploppet tills huvuddelen av klungan passerat varvningen sista gången, vilket skulle omöjliggöra felkörning. Man får hoppas att kommande arrangörer av WC-lopp tänker på detta.

 

Man kan ju tycka att banan i helgen inbjöd till Wengs misstag. Såg ut som att åkarna fick göra en rätt kraftig sväng vänster för att komma ut på nästa varv och inte till mål. Tycker att arrangören kunde fixat detta bättre.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det var rätt att hon inte blev diskad, hon åkte tillbaka och rundade måltornet och tillryggalade därmed med råge den stipulerade distansen.

Men detta är lite av en arrangörsfråga. Det skulle inte vara speciellt svårt att ha en avspärrning mot upploppet tills huvuddelen av klungan passerat varvningen sista gången, vilket skulle omöjliggöra felkörning. Man får hoppas att kommande arrangörer av WC-lopp tänker på detta.

Det är skillnad på åkare och åkare. När Världscupen gick i Umeå för dryga 10 år sedan åkte Lucas Bauer fel när han i klar ledning istället för att åka mot mål åkte i varvningsfållan och klev helt sonika över i rätt fålla vilket han inte tjänade något på. Det blev han diskad för och segern gick till Mathias Fredriksson.

Link to comment
Share on other sites

Det är skillnad på åkare och åkare. När Världscupen gick i Umeå för dryga 10 år sedan åkte Lucas Bauer fel när han i klar ledning istället för att åka mot mål åkte i varvningsfållan och klev helt sonika över i rätt fålla vilket han inte tjänade något på. Det blev han diskad för och segern gick till Mathias Fredriksson.

Jo, men han stannade inte och frågade en FIS-kontrollant om det var OK ;). Jag är rätt övertygad om att Weng hade blivit det också, om hon inte fått klartecken. Eftersom hon ändå förlorade en rätt trolig pallplats, så är det väl rätt strunt samma om hon skulle blivit diskad eller inte. Jag lider med henne

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det var rätt att hon inte blev diskad, hon åkte tillbaka och rundade måltornet och tillryggalade därmed med råge den stipulerade distansen.

Men detta är lite av en arrangörsfråga. Det skulle inte vara speciellt svårt att ha en avspärrning mot upploppet tills huvuddelen av klungan passerat varvningen sista gången, vilket skulle omöjliggöra felkörning. Man får hoppas att kommande arrangörer av WC-lopp tänker på detta.

 

Att hon inte blev diskad visar bara på vilken clownorganisation FIS är. 

Det är odiskutabelt så att hon inte drog några fördelar genom att åka som hon gjorde. Men faktum kvarstår; hon bröt banmarkeringarna på ett sätt som enligt reglerna ska leda till diskning. 

Om FIS redan under årets första tävlingshelg börjar med undantag och godtyckliga regeltolkningar så kommer det att bli en stökig säsong.

 

Sedan kan man kanske tycka att det borde stå en funktionär och hindra åkare från att begå samma misstag som Heidi. Men då uppstår plötsligt risken för att en enskild funktionär kan ställa till oreda som arrangören måste hållas ansvarig för.

Alternativt skulle man kunna göra sig av med spårmarkeringarna mellan upploppet och varvspåret när upploppet ser ut som det i Ruka.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jo, men han stannade inte och frågade en FIS-kontrollant om det var OK ;). Jag är rätt övertygad om att Weng hade blivit det också, om hon inte fått klartecken. Eftersom hon ändå förlorade en rätt trolig pallplats, så är det väl rätt strunt samma om hon skulle blivit diskad eller inte. Jag lider med henne

 

Som sagt: Regeln är inte att man ska fråga närmaste funktionär om lov när man åkt fel. Regeln är att man ska åka tillbaka. Så har det alltid varit.  -_- 

Jag är för övrigt mycket skeptisk till att funktionärerna runt spåret har mandat att fatta den typen av beslut. 

Link to comment
Share on other sites

Som sagt: Regeln är inte att man ska fråga närmaste funktionär om lov när man åkt fel. Regeln är att man ska åka tillbaka. Så har det alltid varit.  -_- Jag är för övrigt mycket skeptisk till att funktionärerna runt spåret har mandat att fatta den typen av beslut. 

Var i regelboken finns det att man inte kan fråga en FIS- kontrollant??? Visa gärna den texten tack! ;)

Link to comment
Share on other sites

 

Som sagt: Regeln är inte att man ska fråga närmaste funktionär om lov när man åkt fel. Regeln är att man ska åka tillbaka. Så har det alltid varit.  -_- 

Jag är för övrigt mycket skeptisk till att funktionärerna runt spåret har mandat att fatta den typen av beslut. 

 

Nei - regelen er ikke slik...

 

Hentet fra The International Ski Competition Rules (ICR), Book II, Cross-Country

Paragraf 343.6.1

 

"

If a competitor skis on a wrong section or leaves the marked course, they must return to the point where they made the error. In order to do so, the competitor may have to ski against the correct ski direction and shall be totally responsible for ensuring that they do not obstruct or endanger other competitors. There will be no penalty for having committed the error as long as no time / ranking advantage have been gained and there has been no interference with other competitors.

"

Link to comment
Share on other sites

Nei - regelen er ikke slik...

 

Hentet fra The International Ski Competition Rules (ICR), Book II, Cross-Country

Paragraf 343.6.1

 

"

If a competitor skis on a wrong section or leaves the marked course, they must return to the point where they made the error. In order to do so, the competitor may have to ski against the correct ski direction and shall be totally responsible for ensuring that they do not obstruct or endanger other competitors. There will be no penalty for having committed the error as long as no time / ranking advantage have been gained and there has been no interference with other competitors.

"

Jo jag tycker nog enligt ditt citat att det står precis så.

Link to comment
Share on other sites

Siterte feil innlegg ser jeg nå...og dermed kom poenget mitt kanskje ikke frem.

 

 

Det jeg tenkte å kommentere var at jeg mener det ikke var noen grunn for å diske Weng for forseelsen hun begikk - ut fra hvordan regelboken er skrevet. Dette med mindre man mener at hun faktisk tjente på (tidsmessig eller plassering) forseelsen.

 

At man skal gå tilbake til utgangspunktet er riktig - men strengt tatt bare nødvendig dersom man har hatt en fordel av å bryte regelen (typisk tatt en snarvei).

Link to comment
Share on other sites

Siterte feil innlegg ser jeg nå...og dermed kom poenget mitt kanskje ikke frem.

 

 

Det jeg tenkte å kommentere var at jeg mener det ikke var noen grunn for å diske Weng for forseelsen hun begikk - ut fra hvordan regelboken er skrevet. Dette med mindre man mener at hun faktisk tjente på (tidsmessig eller plassering) forseelsen.

 

At man skal gå tilbake til utgangspunktet er riktig - men strengt tatt bare nødvendig dersom man har hatt en fordel av å bryte regelen (typisk tatt en snarvei).

Jag tycker inte att du tolkar texten rätt.

 

If a competitor skis on a wrong section or leaves the marked course, they must return to the point where they made the error. In order to do so, the competitor may have to ski against the correct ski direction and shall be totally responsible for ensuring that they do not obstruct or endanger other competitors. There will be no penalty for having committed the error as long as no time / ranking advantage have been gained and there has been no interference with other competitors.

 

Se min fetstil ovan, där står ju klart och tydligt att man måste åka tillbaka till det stället man åkte fel på. Jag tolkar texten som att om man åker fel, vänder tillbaka till den punkt man åkt fel och sen åker rätt, så ska man inte straffas.

Link to comment
Share on other sites

Isåfall må jeg nesten spørre deg om et eksempel hvor en løper går feil for så å snu og går tilbake til utgangspunktet for forseelsen og samtidig kan tenkes å ha spart tid eller plassering...

 

Paragrafens avslutning (om tid/plassering) gir ganske enkelt ingen mening (med mindre du kan komme opp med et godt eksempel da) dersom den tolkes på "din" måte - slik jeg ser det.

Link to comment
Share on other sites

Isåfall må jeg nesten spørre deg om et eksempel hvor en løper går feil for så å snu og går tilbake til utgangspunktet for forseelsen og samtidig kan tenkes å ha spart tid eller plassering...

 

Paragrafens avslutning (om tid/plassering) gir ganske enkelt ingen mening (med mindre du kan komme opp med et godt eksempel da) dersom den tolkes på "din" måte - slik jeg ser det.

Några såna exempel kan jag inte ge. Men din tolkning innebär ju att man kan åka fel utan att vända tillbaka så länge man inte tjänar på det och så har inte regelverket tolkats tidigare av FIS utan regeln har varit att man ska vända tillbaka och köra rätt. Där har ju tex både Lucas Bauer i Umeå och Daniel Richardsson på en TDS-etapp blivit hårt straffade för (medan Northug kom betydligt lindrigare undan på samma TDS som Richardsson). Men regeln kan ju i och för sig ha ändrats...

Link to comment
Share on other sites

Jo - akkurat slik har regelverket blitt tolket mange ganger tidligere. Men du har sikkert rett i feilbedømmelser også...

 

Bauer i Umeå kjenner jeg ikke til og Richardsson casen husker jeg bare vagt. Mener han gikk over i klassisksporet i en fellesstart!?? Isåfall kan han om ikke ha vunnet tid - så meget mulig vunnet en plassering eller to (sannsynligvis temporært). Isåfall kan han felles iht reglene (min tolkning altså).

 

Generelt tror jeg faktisk at reglene er fulgt. Problemet er at ofte kan ikke folk reglene. Det samme gjelder en del media også dessverre.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker inte att du tolkar texten rätt.

 

If a competitor skis on a wrong section or leaves the marked course, they must return to the point where they made the error. In order to do so, the competitor may have to ski against the correct ski direction and shall be totally responsible for ensuring that they do not obstruct or endanger other competitors. There will be no penalty for having committed the error as long as no time / ranking advantage have been gained and there has been no interference with other competitors.

 

Se min fetstil ovan, där står ju klart och tydligt att man måste åka tillbaka till det stället man åkte fel på. Jag tolkar texten som att om man åker fel, vänder tillbaka till den punkt man åkt fel och sen åker rätt, så ska man inte straffas.

 

Tack för regeltexten Spikerfeste.  :) 

Precis så som artur påpekar så är regeln dock väldigt tydlig med att åkaren måste åka tillbaka till den punkt där hen åkte fel, men att så länge som åkaren kan göra detta utan att störa andra tävlande så kommer inget straff att utdelas.

 

Vad gäller Richardsson så tycker jag att det var helt rätt att han åkte på en ordentlig reprimand när han åkte utanför spårmarkeringen. Problemet var att straffet blev så oproportionerligt hårt i och med att det var en deltävling i TDS.

 

Jag kommer även ihåg att Rocheva åkte i fel ordning mellan två slalompinnar i TDS Final Climb 2008.

En funktionär högre upp i backen tvingade henne då att åka ned igen och runda pinnarna igen vilket i slutändan resulterade i att hon förlorade sin pallplats.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att Spikefeste har rätt inställning genom att tolka reglerna utifrån sportsligt perspektiv till skillnad mot Hoppskate, som tillhör kategorin "paragrafryttare" där inga undantag finns trots att åkaren inte fått någon fördel.

I och med att Weng fick klartecken från FIS-ledamoten att det räckte att runda måltornet var det OK att fria. Hade hon däremot fått nej från delegaten och inte åkt tillbaka, hade frågan varit i ett annat läge.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att Spikefeste har rätt inställning genom att tolka reglerna utifrån sportsligt perspektiv till skillnad mot Hoppskate, som tillhör kategorin "paragrafryttare" där inga undantag finns trots att åkaren inte fått någon fördel.

I och med att Weng fick klartecken från FIS-ledamoten att det räckte att runda måltornet var det OK att fria. Hade hon däremot fått nej från delegaten och inte åkt tillbaka, hade frågan varit i ett annat läge.

Problemet med det synsättet är ju att det blir väldigt olika förutsättningar om man råkar ha en FIS-delegat brevid sig som man kan fråga om lov eller inte...

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att Spikefeste har rätt inställning genom att tolka reglerna utifrån sportsligt perspektiv till skillnad mot Hoppskate, som tillhör kategorin "paragrafryttare" där inga undantag finns trots att åkaren inte fått någon fördel.

I och med att Weng fick klartecken från FIS-ledamoten att det räckte att runda måltornet var det OK att fria. Hade hon däremot fått nej från delegaten och inte åkt tillbaka, hade frågan varit i ett annat läge.

 Ett problem med tolkningsbara regler är vi då helt plötsligt har en bedömningssport. Det ger utrymme att tex tillåta Skate i ett klassiskt lopp i de fall det inte ger någon fördel eller bedöms att inte påverka utgången.

Link to comment
Share on other sites

 Ett problem med tolkningsbara regler är vi då helt plötsligt har en bedömningssport. Det ger utrymme att tex tillåta Skate i ett klassiskt lopp i de fall det inte ger någon fördel eller bedöms att inte påverka utgången.

Om någon skulle tappa balansen och råka ta några skejtskär utan att vinna på det, borde det gå att släppa igenom, men att medvetet skejta i klassiska lopp och därmed vinna tid, kan aldrig falla under denna paragraf utan resultera i diskning. Fö har klassisk skidåkning redan blivit en bedömningssport antingen vi vill det eller inte och det behövs nog en översyn av reglerna för göra den tydligare om vad som är tillåtet eller inte. Regeln ovan kanske måste skrivas om, så att den inte kan användas som ursäkt till att skejta i klassiska lopp.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...