Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Världscupen i längdskidåkning 2015/2016


Hoppskate

Recommended Posts

Kul att det äntligen kommer upp nya namn på pallen, höll faktiskt på att tröttna lite på WC och gick och la mig tidigt igår, och så går heikkinen å drar till med seger! Surt, det skulle man ju inte ha velat missa. Skulle säkert ha gråtit av stolthet om jag sett tävlingen!

 

Vi har det skralt på herrsidan nu med bara Hekkinen som visat sig stark några gånger men riktigt starka damer, om Norskorna skulle vara borta hade ni fått gnälla över Finsk dominans! ;)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 139
  • Created
  • Last Reply

Men i slutetappen var allt som vanligt igen - Johaug och Sundby i topp. (sömnpiller !)

anm. när skall Pops lära sig uttala Johaug - han säger Johöug hela tiden, förresten även Hård.

 

Slutsummering: världscupen har varit ganska ointressant i år, då Johaug och Sundby varit alltför överlägsna

och avgjorde Cupen på ett tidigt stadium. Sprintarna har varit sevärda och en del lopp över distans bla gårdagens

individuella skatelopp, men många har varit ganska händelsefattiga och ointressanta. Världscupen är mer till

för åkarna än för publiken, då det inte finns så mycket koppling till den under loppens gång.

Det blir intressantare till kommande säsong, då det är mästerskapsår, förhoppningsvis med Hellner tillbaka i toppen

tillsammans med Richardsson, Halvarsson och ev Ohlsson samt att Kalla hittar tillbaka till sin gamla form och Stina Nilsson håller sig kvar i sprinttoppen.

Det skulle vara bra, om någon av de yngre tjejerna tog ett stort kliv, så att Kalla ej var så ensam om att kriga mot norskor, finskor, amerikanskor. Jag tror också att Kalla måste se över sin skejtteknik och gå ifrån "segdragningstekniken". De flesta i toppen har ett kortare och rappare steg i skejtingen och något kortare stavar, det är väl bara Kowalchuk som kör med väldigt långa stavar och långa sega tag.

Link to comment
Share on other sites

Tycker det r underhållande med den norska dominansen. Frågan r væl hur andra norska åkare och andra nationer ska kunna rå på dem.

Vad gæller Sundby så verkar han ju træna som de gjorde førr. Då de høgg i skogen hela dagen å trænade om morgonen å kvællen på væg ut och hem. Sundby jobbar inte i skogen men verkar få till samma mængd kroppsarbete.

 

Vad gæller uttalet på Johaug så har jag fattat det som att au på norsk blir till ett æu-ljud jmfr brøderna "Æukland"

Link to comment
Share on other sites

Vad gæller uttalet på Johaug så har jag fattat det som att au på norsk blir till ett æu-ljud jmfr brøderna "Æukland"

Stämmer bra. Hård och Pops är hyfsade på norska uttal. Blomqvist är lite sämre med sina "au"-uttal på Aukland, Johaug och Dyrhaug.

Link to comment
Share on other sites

Heikkinen är ju en åkare som överraskat på slutet med flera bra lopp i rad. Annars brukar ju han kunna varva riktiga topplopp med 57:e platser... Med en frisk Ivo Niskanen och ett bra damlag så har nog finnarna rätt goda förutsättningar för hemma-VM nästa år.

Link to comment
Share on other sites

Såg lite av Skandinaviska cupens avslutning idag när Jonna Sundling gjorde ett riktigt ryck och knäckte klungan i sista uppförsbacken innan upploppet! Taktiskt perfekt lopp med vrålstyrka när det behövdes. Hon kan bli riktigt, riktigt bra! Hon tog ju guld på sprinten i U23-VM tidigare, men det här var 10F med jaktstart. 

Link to comment
Share on other sites

Sjur Röthe stod över Kanada-touren men åkte Engadin i helgen. Både han och Cologna var med i slutspurten. Röthe var 4 sek efter segraren, Cologna bröt staven och slutade 25:a tydligen efter en rejäl svordomsharrang.

Mer imponerande att en 16-årig schweizare vann 21km-racet.

www.langrenn.com/sjur-roethe-sekunder-fra-seier-i-engadin-anita-moen-vant-halvmaraton.5855320-1743.html

Link to comment
Share on other sites

Lite halvtråkig avslutning på världscupsäsongen. Synd.
:( 
...men samtidigt en tävling som var väldigt representativ för säsongen som sådan:

Fullständig dominans av de norska damerna med Johaug i en helt egen division.

Norsk dominans även på herrsidan med Sundby i en klass för sig (om än inte riktigt lika toköverlägsen som Johaug).
På herrsidan har det dock funnits flera nationer som varit uppe och utmanat norrmännen lite då och då. Det ska bli spännande att se vad som händer till nästa säsong.


 

Link to comment
Share on other sites

En liten sidotanke efter avslutningsloppet; Heikkinen och Magnificat gick oerhört bra med suveränt glid och båda åkte på Salomon ! Kan det ligga något i vad TP säger att Salomon gör skidor med den bästa spannkurvan ???

Jag tvivlar inte på att TP har fog för det han säger. Men samtidigt så var det ett mycket speciellt före och många finska åkare åkte bra den dagen (Lehtonen och damerna med ffa Pärmäkoski), Manificat är alltid bra på hög höjd, Madshus-åkare tog en trippel dagen före i damloppet så jag tror att det är svårt att dra slutsatsen att det är enbart pga skidorna. I så fall borde Diggins gått bättre i damloppet också.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Johan Olsson återkommer i landslaget inför VM i Lahti. Sugen på att tvåla till norrmän antar jag. Han har ju uttryckt ett kliande behov när han sett Sundby fara fram större delen av säsongen.

 

Grymt kul!

Han har väl också uttryckt att han inte riktigt fixar den monotona stakträningen som krävs för långlopp utan att bli skadad?

Link to comment
Share on other sites

Grymt kul!

Han har väl också uttryckt att han inte riktigt fixar den monotona stakträningen som krävs för långlopp utan att bli skadad?

Det är väl rätt mycket den kroppen inte tål...;) Men när den väl håller är den som regel i världsklass!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...