Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stockholms skidspår (Gärdet) läggs ned


Hoppskate

Recommended Posts

Det var många på Gärdet som stod i kanten av snöbädden, någon dm från spåret, och viftade med stavarna.

Om man ska ta av sig skidorna stående jättenära där folk åker så är det inte så smart att ha kvar händerna i kontrollremmarna. Jag såg många som fick stavarna påkörda på det sättet plus 2 st som lyckades sticka in staven mellan benen på mig. Eftersom jag såg att vederbörande hade remmarna på så ropade jag "håll in stavarna" men det hjälpte inte.

 

Även jag var ute på Gärdet och bombade runt ett par mil mitt på dagen i dag. Fantastiskt åkning med Stockholmsmått mätt!  :) Om du såg en svartklädd person med hoppskateskidor som stakade sig runt banan så kan det ha varit Hoppskate.  ;) 

Jag gjorde en snabb uppskattning att det var minst 200 personer simultant i spåret hela tiden som jag var där. Det är en åkare i genomsnitt var 7:e meter!

 

Tillhör man de lite snabbare åkarna så får man helt enkelt visa hänsyn till lite mindre vana åkare som inte alltid har full koll på stavar och skidor och som säkerligen tycker att den där halvmeterhöga kanten vid sidan om spåret är rätt skräckinjagande.

 

Min inställning är att det alltid är de bättre åkarna som ska visa hänsyn och anpassa sig till de sämre åkarna, inte tvärt om. Framförallt på ett spår för den stora breda massan, så som det på Gärdet. 

 

Jag har absolut noll tolerans för fotgängare som är ute och trampar omkring i skidspår.  :angry: 

Men mitt tålamod med alla som har skidor under fötterna är i det närmare oändligt, oavsett hur mycket i vägen de må vara.  :) 

 

Mitt råd är att:

1. Ta några kraftiga stavtag innan du ska till att passera en person som står lite för nära spåret.

2. Lyft upp dina egna stavar framför dig.

3. Glid graciöst förbi personen, utan kommentar, men gärna med en nick och ett leende. 

4. Sedan är det bara att borra vidare fram till nästa hinder.

5. Upprepa.  :P 

 

Med allt detta sagt:

Jag håller med om att det faktiskt låter minst sagt lite farligt om folk försöker knäppa av sig skidorna och samtidigt spretar med stavarna så som du beskriver. Det blir ju lätt så dålig stämning när någon får ögat utpetat...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tidigare i dag gick jag förbi slottet där de nu börjat lägga ut snön inför torsdagens tävlingar.
Vilka enorma mängder snö de lyckats producera alltså!
...man undrar vad de tänker göra med allt efter tävlingen? Vore det inte underbart om de dumpade alltihop på Gärdet?  ;)

Link to comment
Share on other sites

Ok, det är hög tid för mig att äta upp min hatt.  :( 

Innan säsongen kritiserade jag Stockholms Stad och Idrottsförvaltningen för att de inte skulle klara av att få i ordning ett skidspår på Gärdet.

Nu så här med facit i hand så visade det sig att Idrottsförvaltningen gjort ett toppenjobb!
Alla förstår nog det näst intill omöjliga i att kunna hålla igång spåret på Gärdet med de väderförhållanden vi haft.
Men trots vädret har det gått att åka skidor på Stadion nästan hela vintern.

Nu på fredag stänger dock spåret...
...men öppnar igen på söndag eftermiddag!

Efter utkörning av mera snö!  :D
  :D  :D 

 

http://www.skidspar.se/stockholm/stockholm/stockholms-stadion

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...